Bukefalos 28 år!

Jämföra fodermängd till 1 åringar

elmelts

Trådstartare
Hur mkt ger ni era 1 åringar av halvblods, fullblods eller varmblods typ. Min får fri till gång på hö, äter ca 10-14 kilo per dag. Sen har vi bara börjat med kraftfoder så än så länge får han bara en mindre mängd havre/korn kross och örtmüsli.
Hur gör ni? Vet att man inte kan jämföra för fodringen beror på vilken häst man har och kvaliten på foder. Men jag som bara har ponny annars tycker ju att mitt halvblod äter enormt mycke så det skulle vara skoj att se vad era äter.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Jag ger mitt ett åriga halvblod fri tillgång på hösilage, hon får i sig ca
13-15 kg/dag och så får hon 2Kg Åsebro classic/dag. det funkar fint på henne i allafall.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Kraftfodersort och mängd beror ju på hur mycket protein jag fått i höt. Dock har jag hittills inte klarat mig utan kraftfoder med högre proteinvärde, håller mig till Krafft Pluss Grön.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Min åring (halvblod, stor...) äter 9 kg hö per dag, mer petar han inte i sig. 1 kg kraffts grön plus, 1dl soja, mineraler, 4 dl betfor och ett 1/2 kg havre. höet har förhållandevis långt energivärde men hyfsat gott värde på protein.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Min ettårshingst, varmblodig ridhäst, har haft borrelia i sommar och varit väldigt tunn. Har fått tillskottsfoder ett bra tag. Nu har han fri tillgång på hö (64/8,8) den del av dygnet han står inne (ca kl 19-09), dvs han äter oftast inte upp allt jag lägger in (mycket, men hur mkt vet jag inte). Utöver det äter han knappt 1 kg havre + knappt 1 kg Groov 125 + ca 2 dl olja, 3 ggr om dagen. Men då jobbar jag ju också på att få UPP honom ordentligt i hull. Han har även bra med gräs i sin hage och än är det gott om näring i det!
Han kommer ur ett släkte som lämnat svårfödda hästar, även om hans mamma bara behöver titta på en höbal för att svälla....

För övrigt går samtliga övria mina hästar fortfarande ute på bete och har inte börjat tillskottsfodras än.
 
Senast ändrad:
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Min får ganska mycket mat, men hon föll ur väldigt mycket under sommaren!

Hon får ca 8-9 kg hö inne (mellan 17-8), ute tilldelas de 4 kg var under dagen, men min får inte i sig allt det då hon är rädd för de andra hästarna.

Hon äter ca 1 liter krafft groov 125 och 1,5 liter lusern. Hon får även ca 1 liter havre och en liter korn.

Hon fungerar mycket br på det här och jag kommer att ge henne olja under den kallaste perioden för att få i sig lite mer energi. Kommer nog även börja ge henne lite b-vitamin för att hjälpa henne att sätta päls.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

min 1 åriga arabhingst får just nu när de går på bete fortfarande, även detta fördelat på morgon och kväll:
lusern:800 g
betfor: 300 g
det e inte mycket näring kvar i betet.
sen när vi ska flytta de till vinterhagen så kommer jag även köpa hippo grow alfa och börja ge honom lite.
ca 200 g till en början:)
de går fortfarande ute dygnet runt och han kanske ska gå på lösdrift i år beroende på om vi kan "hitta" ngt bra skydd till dem:idea:
när de flyttas till vinterhagen kommer de även få fritt på halm och ca 10-15 kg hösilage nu till en början.
 
Sv: Jämföra fodermängd till 1 åringar

Min lilla lortgris har haft väldigt svårt att hålla hullet under sommaren p.g.a. knottallergi, dessutom är han inne i en väldigt intensiv växtperiod just nu, så han får i princip så mycket mat han vill ha.
Betet har det varit rätt dålig tillväxt på i år p.g.a. torkan så jag har stödutfodrat ganska länge redan, om man jämför med i fjol då hösten ändå var kall så fanns det ändå MYCKET mer mat vid samma tid då än det finns nu.

Han har fri tillgång på grovfoder både ute och inne, han brukar dock inte äta mer än ca 12 kg/dag, utöver det så får han också 1,5 kg lusern pellets (torr vikt), 500g nya groov, en skvätt betfor för smakens skull och naturligtvis mineraler och vitaminer.

Nu när de är inne på nätterna så får han också lite halm eller morötter att "leka" med på kvällen för att inte dö av tristess till nästa morgon, något han tycker det finns risk för om han får vara inne längre än 8 timmar/dygn... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Roheryn
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 569
Senast: åke
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
991
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp