Bukefalos 28 år!

Jätte känslig på kroppen

Pinkilly

Trådstartare
Hej på er! Det är så här att min donna har blivit så känslig rent kroppsligt. Hon är inte harmonisk utan lite orolig när jag håller på och borstar och sätter på grejer på henne. När jag känner på hennes muskler reagerar hon olika, ena gången håller hon på och sätter sig och andra gången händer inte så mycket. Jag undrar om det kan ha med hennes pälssättning att göra. jag har börjat gett henne B-vitamin. Sen undrar jag om det kan ha att göra med att hon kanske går och spänner sig i hagen för att det är så dåligt underlag.

Är det några andra som har liknande problem? Vad tror ni?

Hon är 2,5 år och jag rider inte på henne.

Nån som har nå tankar?? :bump:
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

Min 4 åring är just nu också väldigt känslig när jag borstar, sadlar och lägger till skänklen. Vi har försökt ge henne B-vitamin men det hjälpte inte så nu har vi tagit blodprov för att se vad det vissar
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

Vad är det för ras?

Det kan ju vara att hon sätter vinterpäls, då blir dom ju ömma i huden.

Hur då, dåligt underlag? Hon måste kunna röra sig ordentligt och springa omkring. Unghästar är ju normalt väldigt lekfulla.

Vad har hon för kompisar?
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

ja, underlaget i hagen är ju inte direkt något som jag kan göra nåt åt... det är väl klart att hon behöver röra på sig mycket i hagen för att hon är unghäst det är ju därför jag funderar på att det kan vara en orsak om hon inte får göra det och går och spänner sig. Det är dåligt underlag för att det fryser på och var lerigt innan.
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

Min 4 åring är så där just nu. Men det tror jag beror på att hon fått ett litet skav från täcket på manken. Fast hon kan nästan ställa sej upp om jag borstar henne på vissa ställen och blir jätte grinig. Började oxå fundera på om det var pälssättning men det går bra att rida henne men inte när jag väl lägger på sadeln.

Har h*n kanske nåt sår nånstans där h*n är som värst att röra?
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

*KL*

Nej hon har inget sår.

Hon har blivit mycket bättre nu så jag hoppas att det var pälssättningen och kanske att hon har gått och spänt sig. Hagen har blivit mycket bättre nu oxå för häromdagen hade de tokbusat i hagen i två timmar typ sa en tjej i stallet så hon rör väl mer på sig igen.
 
Sv: Jätte känslig på kroppen

Magnesium kan hjälpa...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Nytant
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp