Jävla skit

Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av. Hör pulsen ticka i örat, känner hjärtat slå hårt. Har fått röda utslag över hela händerna. Har försökt alla knep jag brukar kunna använda för att somna sedan klockan 22. 04 gav jag upp, skulle ju ändå upp snart igen.

Jag vill ha häst. Jag älskar min häst. Men det var inte såhär det skulle bli. Han lever rövare i hagen, uppenbarligen. Nu har han skador relaterade till att han springer som en tok i hagen och trampar sig/drar av skor för tredje gången. Han hann vara ute i hagen tre dagar denna vändan. Känns allvarligare den här gången. Det var inte såhär i somras, då funkade det bra. Förstår inte vad som hänt, han går i samma hage. Nu provade vi barfota bak. Han har inte ens gått barfota en vecka och hovarna är trasiga och han hade jätteont igår kväll. Stengalla? Läderhudsinflammation? Jag vet inte, men ont har han iallafall. Och hur vi ska få skor med sulor att sitta kvar på om det behövs nu, det är ett mysterium.

Satte mig i bilen för att köra hem igår kväll. Huvudet bara snurrade. Kom 50 meter från stallet, sen gled jag ner i diket rakt ner i grannens staket. Pang. Bom. Bilen av med en backspegel och helt repig på ena sidan. Tur det inte gick fortare. Jag vet inte ens vad som hände, hann inte reagera.

Jag mår illa. Jag tänkte ju igenom beslutet noga i somras, visste att det kunde bli såhär. Men ändå ville jag köpa hästen. Jag kunde fortsatt som medryttare, gratis tre dagar i veckan på en snäll häst. Men nejdå, jag ville ha just den här hästen. Det skulle bli så bra.

Nu måste jag ta tag i både häst och bil. Ringa veterinär, fota till försäkringsbolaget. Leta ny stallplats akut, för någonting är det ju som stör honom med nuvarande hage/miljö. Fan, idag skulle jag ju tentaplugga. Och i helgen tog jag extrapass på jobbet för att klara av veterinärkostnaderna från förra vändan. Nu vet jag inte ens hur jag ska ta mig dit, kan jag ens köra med bilen? Vet inte riktigt vad jag vill med det här, men ibland är det jobbigt att vara vuxen alltså. Önskar att någon bara kunde hjälpa mig. Eller ge mig en kram. Nu kom tårarna också.
 

Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av. Hör pulsen ticka i örat, känner hjärtat slå hårt. Har fått röda utslag över hela händerna. Har försökt alla knep jag brukar kunna använda för att somna sedan klockan 22. 04 gav jag upp, skulle ju ändå upp snart igen.

Jag vill ha häst. Jag älskar min häst. Men det var inte såhär det skulle bli. Han lever rövare i hagen, uppenbarligen. Nu har han skador relaterade till att han springer som en tok i hagen och trampar sig/drar av skor för tredje gången. Han hann vara ute i hagen tre dagar denna vändan. Känns allvarligare den här gången. Det var inte såhär i somras, då funkade det bra. Förstår inte vad som hänt, han går i samma hage. Nu provade vi barfota bak. Han har inte ens gått barfota en vecka och hovarna är trasiga och han hade jätteont igår kväll. Stengalla? Läderhudsinflammation? Jag vet inte, men ont har han iallafall. Och hur vi ska få skor med sulor att sitta kvar på om det behövs nu, det är ett mysterium.

Satte mig i bilen för att köra hem igår kväll. Huvudet bara snurrade. Kom 50 meter från stallet, sen gled jag ner i diket rakt ner i grannens staket. Pang. Bom. Bilen av med en backspegel och helt repig på ena sidan. Tur det inte gick fortare. Jag vet inte ens vad som hände, hann inte reagera.

Jag mår illa. Jag tänkte ju igenom beslutet noga i somras, visste att det kunde bli såhär. Men ändå ville jag köpa hästen. Jag kunde fortsatt som medryttare, gratis tre dagar i veckan på en snäll häst. Men nejdå, jag ville ha just den här hästen. Det skulle bli så bra.

Nu måste jag ta tag i både häst och bil. Ringa veterinär, fota till försäkringsbolaget. Leta ny stallplats akut, för någonting är det ju som stör honom med nuvarande hage/miljö. Fan, idag skulle jag ju tentaplugga. Och i helgen tog jag extrapass på jobbet för att klara av veterinärkostnaderna från förra vändan. Nu vet jag inte ens hur jag ska ta mig dit, kan jag ens köra med bilen? Vet inte riktigt vad jag vill med det här, men ibland är det jobbigt att vara vuxen alltså. Önskar att någon bara kunde hjälpa mig. Eller ge mig en kram. Nu kom tårarna också.
Skickar en kram ❤️

Ber om ursäkt om jag frågar saker som står i något tidiga
Har du sett hästen kuta i hagen så du sett vad som händer?
Kan det vara hagkompisar som jagar?
Konkurrens om mat?

Finns det absolut ingen du kan be om hjälp med något av? Om så bara vara med dig när du måste göra något?
Jag frågar för att jag har väldigt svårt att be om hjälp själv. Det är svårt att våga fråga.

Om du misstänker hovskada/stengalla/hovböld kan du välja att låta en jbv godkänd hovis klämma igenom hoven ordentligt med visitertång först innan veterinär? Så länge hästen inte har ont på en nivå att den bör få smärtstillande kvickt då.

Du behöver sakta ned.
Innan något allvarligare händer.
Om nedsaktandet är sjukskrivning, skala bort andra saker, be andra människor om hjälp eller vad det må vara kan inte jag avgöra men det låter som det behövs.
Det är okej att inte orka alla situationer.
Var rädd om dig!
 
Skickar en kram ❤️

Ber om ursäkt om jag frågar saker som står i något tidiga
Har du sett hästen kuta i hagen så du sett vad som händer?
Kan det vara hagkompisar som jagar?
Konkurrens om mat?

Finns det absolut ingen du kan be om hjälp med något av? Om så bara vara med dig när du måste göra något?
Jag frågar för att jag har väldigt svårt att be om hjälp själv. Det är svårt att våga fråga.

Om du misstänker hovskada/stengalla/hovböld kan du välja att låta en jbv godkänd hovis klämma igenom hoven ordentligt med visitertång först innan veterinär? Så länge hästen inte har ont på en nivå att den bör få smärtstillande kvickt då.

Du behöver sakta ned.
Innan något allvarligare händer.
Om nedsaktandet är sjukskrivning, skala bort andra saker, be andra människor om hjälp eller vad det må vara kan inte jag avgöra men det låter som det behövs.
Det är okej att inte orka alla situationer.
Var rädd om dig!
Igår när jag skulle ta in honom sprang han. Och har fått höra av andra att han springer. Han bara kutar runt, till synes utan anledning. Går i cirklar, sparkar. Inte jagad av någon annan (igår gick han själv med hästar i hagarna bredvid). Jag vet inte vem jag skulle be om hjälp riktigt. Mina kursare har fullt upp med sitt. Bad en om hjälp med hundpassning idag men hon kunde inte. Känner inte så många här i Uppsala, jag är från Skåne.

Min hovis är på semester och det är fredag. Fan.
 
Igår när jag skulle ta in honom sprang han. Och har fått höra av andra att han springer. Han bara kutar runt, till synes utan anledning. Går i cirklar, sparkar. Inte jagad av någon annan (igår gick han själv med hästar i hagarna bredvid). Jag vet inte vem jag skulle be om hjälp riktigt. Mina kursare har fullt upp med sitt. Bad en om hjälp med hundpassning idag men hon kunde inte. Känner inte så många här i Uppsala, jag är från Skåne.

Min hovis är på semester och det är fredag. Fan.
Är det bara kring fodring eller insläpp?
Kan det vara lekbeteende i hagen? Saknar lekkompis?

Vet inte hur gammal du är. Om du bara är ung vuxen och om du har föräldrar som kanske kan göra något praktiskt nerifrån Skåne? Eller om det finns någon anhörig som ev kan låna ut pengar en period för att täcka veterinärbesök till exempel? Så du inte måste ta extrapass?

Det finns ett gäng bukefalister från eller som känner till stall i Uppsala.
Kanske har de någon tips om annan stallplats?
Jag hoppas de ser detta inlägget.

Jag har lite koll på hovisar runt Uppsala som jag hade kunnat överväga att ta ut i sådan situation, om du fortfarande behöver det inför måndag eller det blir lite akut under helgen.
Jag bor inte i Uppsala men har bott ca 1h från Uppsala på olika håll många år nu.

Jag önskar jag kunde säga att jag kan hjälpa dig mer praktiskt, men har lite av en egen kamp att orka just nu.

Jag känner igen känslan att behöva hjälp men inte riktigt ha någon att be om den av, så jag förstår dig verkligen
 
Senast ändrad:
Är det bara kring fodring eller insläpp?
Kan det vara lekbeteende i hagen? Saknar lekkompis?

Vet inte hur gammal du är. Om du bara är ung vuxen och om du har föräldrar som kanske kan göra något praktiskt nerifrån Skåne? Eller om det finns någon anhörig som ev kan låna ut pengar en period för att täcka veterinärbesök till exempel? Så du inte måste ta extrapass?

Det finns ett gäng bukefalister från eller som känner till stall i Uppsala.
Kanske har de någon tips om annan stallplats?
Jag hoppas de ser detta inlägget.

Jag har lite koll på hovisar runt Uppsala som jag hade kunnat överväga att ta ut i sådan situation, om du fortfarande behöver det inför måndag eller det blir lite akut under helgen.
Jag bor inte i Uppsala men har bott ca 1h från Uppsala på olika håll många år nu.

Jag önskar jag kunde säga att jag kan hjälpa dig mer praktiskt, men har lite av en egen kamp att orka just nu.

Jag känner igen känslan att behöva hjälp men inte riktigt ha någon att be om den av, så jag förstår dig verkligen
Mina föräldrar hjälper med det de kan men det är såklart svårt från Skåne. Får som sagt leta stallplats...
 
Igår när jag skulle ta in honom sprang han. Och har fått höra av andra att han springer. Han bara kutar runt, till synes utan anledning. Går i cirklar, sparkar. Inte jagad av någon annan (igår gick han själv med hästar i hagarna bredvid). Jag vet inte vem jag skulle be om hjälp riktigt. Mina kursare har fullt upp med sitt. Bad en om hjälp med hundpassning idag men hon kunde inte. Känner inte så många här i Uppsala, jag är från Skåne.

Min hovis är på semester och det är fredag. Fan.
Kan du kontakta din hovslagare och fråga om han/hon kan rekommendera en kollega som kan hjälpa dig akut?

Hur ser hagarna ut? Små/stora?

Kan du få tag i barfotaboots att ha på bak istället för skor? Min - som går barfota men har slitit för mycket - har just nu boots runt om i hagen. Det är rätt meckigt och ett merjobb att tvätta och torka boots varje kväll, men det skyddar ju hovarna i alla fall....
 
@Nevermind : Först, så skönt att du klarade dig med tanke på avåkningen! Sedan, tänk på att det kan komma efterslängar efter en olycka så bli inte rädd eller förvånad om det blir något sådant. Det behöver givetvis inte bli så men det kan komma. Tyvärr talar jag av erfarenhet, jag har totalkvaddat en King Cab.

Sedan hoppas jag verkligen att det ordnar sig med en ny stallplats och att hästen blir lugnare. Tyvärr är jag för långt bort och för långt från hästvärlden numera för att kunna erbjuda mer än sympati.
 
Hur länge har du haft hästen och hur länge har ni stått i det här stallet? Vad är det för sorts stall, är det box med kort utevistelse, lång, lösdrift? Trivs han med hagkompisarna? Får han nog med mat/ättid?

Hur bodde han innan?

Kan du ringa förra ägaren och se om dom kan komma och hjälpa dig "felsöka"?
 
Vad är det för häst? Mitt fullblod som jag köpte från banan betedde sig sådär i perioder, särskilt i nya stall, eller om flocken ändrades. Det tog några månader för henne att landa på en ny plats, men även när allt var lugnt kunde hon ibland få för sig att springa sig svettig, till synes bara av hjärtans lust. Många sårskador och avtrampade skor blev det. Jag räddades av att jag själv kan slå på tappskor...

Tillägg:
Jag älskade den hästen, vi hade så himla mycket kul ihop, men jag får ont i magen när jag tänker på den ständiga oron för skador och ekonomin som jag hade då.
 
Senast ändrad:
Svarar alla istället för individuella svar eftersom svaren liknar varandra. Tack för omtanken. Han går i stor gräshage, just nu ensam. Lerigt på vissa ställen men platt. Box med 12+ h utevistelse varje dag. Får frukost och lunch ute. Gick ensam i stor gräshage hos säljaren, inga problem. Dressyrstammat halvblod.

Kan säkert få tag i barfotaboots men hittar inte skon han trampat av sig fram heller, såklart. Snark.
 
Vill börja med att säga att jag lider med dig! :heart Funderar dock på om det verkligen är en så bra idé att byta stall i det där läget. Miljöombyte leder ju ofta till ännu mer spring och oro, innan hästen "landar". Och han har dessutom ont/är skadad nu. Är det något speciellt i nuvarande stall du tänker kanske bidrar till nuvarande beteende? Du skrev att han gick ensam igår. Betyder det att han ibland går ensam och ibland med kompisar? Det kan förstås i så fall bidra till oro.
 
Vill börja med att säga att jag lider med dig! :heart Funderar dock på om det verkligen är en så bra idé att byta stall i det där läget. Miljöombyte leder ju ofta till ännu mer spring och oro, innan hästen "landar". Och han har dessutom ont/är skadad nu. Är det något speciellt i nuvarande stall du tänker kanske bidrar till nuvarande beteende? Du skrev att han gick ensam igår. Betyder det att han ibland går ensam och ibland med kompisar? Det kan förstås i så fall bidra till oro.
Kanske formulerade mig otydligt. Han har gått ensam ett litet tag. I slutet av sommaren verkade det gå bra, inte en massa problem med tappskor och spring osv. I detta stallet finns möjlighet till sällskap i hagen i januari men inte just nu. Jag tänker att han kanske vill ha en kompis som han kan gnabba med istället för att skena runt?
 
Kanske formulerade mig otydligt. Han har gått ensam ett litet tag. I slutet av sommaren verkade det gå bra, inte en massa problem med tappskor och spring osv. I detta stallet finns möjlighet till sällskap i hagen i januari men inte just nu. Jag tänker att han kanske vill ha en kompis som han kan gnabba med istället för att skena runt?

Ja, det är inte shysst att ha en treåring själv. Dom är fortfarande barn, dom behöver både lekkompisar och uppfostrande mostrar/farbröder.

Inte konstigt att han skenar runt i panik ofta när han inte har en flock.
 
Ja, det är inte shysst att ha en treåring själv. Dom är fortfarande barn, dom behöver både lekkompisar och uppfostrande mostrar/farbröder.

Inte konstigt att han skenar runt i panik ofta när han inte har en flock.
Nä det fattar jag men vi har försökt släppa ihop honom med andra hästar 2 ggr, bägge gångerna har det slutat med att han är riktigt aggressiv och bara matar sparkar och bett mot den andra hästen.

Har förhoppningsvis napp på ett stall nu där han skulle kunna få jämnårigt sällskap i hagen, får se vart det leder.
 
Och jag överlevde både jobb i helgen och tenta idag! Åt ordentlig mat för första gången sen kraschen i torsdags igår kväll och det gjorde gott. Kunde sova ordentligt efter det. Det är så himla konstigt, jag har varken varit hungrig eller trött alls de här dagarna, det är som kroppen gått in i ett läge där det inte behövs. Har trots mat- och sömnbrist tom känt mig pigg :confused:
 
Har också fått tag i en annan hovslagare nu och skickat bilder på hästens hovar. Han sa direkt att det borde gå att få på skor bak igen sålänge de inte flisar sig ännu värre. Och han tyckte också att hästen var för hög i tån, vilket även de på kliniken kommenterade, men då var det 7 v sedan han skoddes så inte så konstigt. Nu däremot är det ju bara 1 v sedan sist. Så nu har jag bestämt mig för att ge den här hovslagaren en chans och så ser vi om det blir bättre. Han är i princip helt nyutbildad så det känns lite risky samtidigt som det kanske inte är helt fel. Vi får väl se. Han hade tid om 2 veckor så vi ska bara överleva tills dess.
 
Just det, min hovslagare som skott hästen tills nu har inte svarat på mina sms. Hon har alltid svarat direkt innan men hon har väl tröttnat på mitt eviga tjatande om diverse problem... :crazy:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 734
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 688
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 811
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp