Bukefalos 28 år!

Jag är ett pucko, gick på bluffsms.

escodobe

Trådstartare
Jag som brukar vara rätt "streetsmart" lyckades tamifan gå på ett bluffsms!
Det såg ut som det kom från ett ställe jag precis beställt julklapp av och jag skulle avregestra mig från deras sms (jag hade faktiskt avregistrerat mig från nyhetsmailet imorse...) och smset skulle kosta och när jag blir misstänksam och försöker klicka vidare ta reda på vad smset kostar och varför så lyckas jag skicka iväg det istället.
*facefuckingpalm*

Jag som alltid undrar hur tusan folk lyckas gå på sådant. Nu trillade jag ditt själv. Och Tele2 kundservice har stängt, men jag har rapporterat det som bluff på deras automatjänst i all fall.
 
Det fanns/finns en tråd om detta, jag gjorde samma sak. Säger som du, jag brukar inte göra det, men ibland hänger inte tanken med...

Jag spärrade mina uppgifter o pratade med banken o polisen. Hade inte fyllt i några uppgifter, men var ändå orolig.

Man kan virussöka/återställa telefonen också.
 
Jag öppnade en gång en zip fil, som såg ut att hänga ihop med ett jobb jag nyss skickat. Två dar senare, när jag satt vid datorn, slocknade allt och skärmen fylldes av en röd bakgrund med texten att min dator tagits över och ville jag ha innehållet tillbaka behövde jag betala xxx antal pengar i bitcoins. Det var HELT kört. Allt var borta - alla foton, alla dokument, ALLT. Och nej, vi betalade inte. Vi började om från scratch. Men vilken idiot jag var..... Idag öppnar jag INGENTING som jag inte är 100% säker på vad det är.
 
Det fanns/finns en tråd om detta, jag gjorde samma sak. Säger som du, jag brukar inte göra det, men ibland hänger inte tanken med...

Jag spärrade mina uppgifter o pratade med banken o polisen. Hade inte fyllt i några uppgifter, men var ändå orolig.

Man kan virussöka/återställa telefonen också.
Jag har som tur är inte fyllt i bankuppgifter utan det är väl nån kostnad som kommer på min telefonräkning, så jag kommer snacka med tele2 när kundtjänst öppnar
 
För ett tag sen lyssnade jag på en polis som arbetar med den här typen av brott på heltid. Han menade själv att han andas, lever och ÄR it-relaterade brott. Han berättade att även han lyckats klicka på en sån länk i känslan av att "oj, vad är det för skojigt?". Så det kan nog drabba vem som helst att man lyckas bli lurad någon gång.
 
Man är inte mer än mänsklig och trots att man är jättenoga och kontrollerar allt är det lätt att trilla dit ändå.

Neeeeeeej jag har aldrig råkat klicka på något dumt :angel::D
 
För ett tag sen lyssnade jag på en polis som arbetar med den här typen av brott på heltid. Han menade själv att han andas, lever och ÄR it-relaterade brott. Han berättade att även han lyckats klicka på en sån länk i känslan av att "oj, vad är det för skojigt?". Så det kan nog drabba vem som helst att man lyckas bli lurad någon gång.

Oj.. ja men precis, ibland hinner inte tanken riktigt med...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 089
Senast: ameo
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 624
Senast: Got2Be
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Lickety
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 102
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp