Bukefalos 28 år!

Jag är gravid?!

Energi

Trådstartare
Jag och min sambo har försökt att få barn i över ett år och nu, ÄNTLIGEN, mot alla odds har vi lyckats. Sambons pappa dog i lördags så på något skumt vis så känns det som en tecken, även om jag inte alls tror på sådant. :D

Kissade på stickan idag och det blev tokpositivt. Men nu börjar tankarna och oron. Vad händer nu?
Min mens har varit konstig väldigt länge. Senaste mensens första dag var 16 september. Men min menscykel är oregelbunden så hur vet man hur långt gången man är?
När ska man ringa till barnmorskan, är det ens dit jag ska ringa? Alltså jag kan ju ingenting om sånt här! :o

Jag har mensvärk som kommer och går. Det sticker till i underlivet väldigt ofta och brösten är ömma. Är det normalt med mensvärk som kommer i vågor? Är det normalt med stickningarna?

Kan inte ni alla berätta hur det var första gången ni fick reda på att ni var gravida? Hur gick det till sen och vilka symtom hade ni?
 
Sv: Jag är gravid?!

Grattis!

Ring barnmorska på måndag. De räknar från sista mensens första dag och sen kan det bli ändrat vid ultraljud.

Och dina symptom ör normala :)

Jag ör precis på väg hem efter att ha opererat bort ett utomkvedshavandeskap men det är väldigt ovanligt!!
 
Sv: Jag är gravid?!

Om du har nära till Uppsala kan jag rekommendera Studentgyn. De tar emot alla och man får tid snabbt. Det var de som upptäckte mitt X, akutgyn ville avvakta...
 
Sv: Jag är gravid?!

När jag blev gravid med första så blev brösten dubbelt så stora och ömmade något grymt mycket. Det var mitt enda tecken. Det höll på i en vecka innan jag ens tänkte tanken att jag kunde vara gravid. Det var min man som sa "tänk om du är gravid". Så vi köpte ett test och åkte hem och kissade på stickan som visade gravid innan jag hunnit lägga ner den. Jag fick panik och sa till honom att åka in till stan igen och köpa ett nytt test. Han köpte ett dubbelpack för säkerhetsskull. Det visade också positivt.
Ömma bröst fortsatte jag ha ett tag och sedan började jag läcka mjölk i vecka 10 och det fortsatte hela graviditeten. Jag började även bli illamående runt vecka sju-åtta och det höll i länge.

Andra gången så bara visste jag att jag var gravid så på impuls köpte jag ett test som visade positivt. Hade inga tecken alls på att jag var gravid. Men började läcka mjölk i vecka åtta och det höll på hela tiden även den gången. Jag blev hemskt illamående runt vecka sju-åtta och det höll på till vecka tjugo innan det gav med sig.

Så, ömma bröst, mjölkläckage och illamående var mina symptom.



Du ska ringa MVC och boka en tid för inskrivning och det brukar man bli i vecka tolv. Man kan även få komma tidigare om man behöver fastställa hur långt gången man är. Jag fick göra det med tvåan genom ul. Då var jag i sjätte veckan.

Och grattis!!
 
Sv: Jag är gravid?!

Tack så jättemycket!

Vi har nära till Uppsala, bor ungefär i Storvreta. Vart ligger studentgyn? Hur säger man? "hej jag är gravid, vad gör jag nu?" :p

Beklagar verkligen :( Hoppas det tar sig fort igen!
 
Sv: Jag är gravid?!

Fusk! ;)

Men jag tror att om man känner att man vill prata med någon innan vecka tolv så får man säkert det :)
Dom är riktigt bra på MVC här i stan.
 
Sv: Jag är gravid?!

Tack så mycket!

Illamående har jag inget alls, men det är jag bara glad för. Jag har trott i över en vecka att mensen ska komma iom min hemska mensvärk!
 
Sv: Jag är gravid?!

Glömde.

Första gången jag blev gravid så kom det en blödning runt vecka 6-7 men det var superlite. Lite rosa på pappret bara.
Så få inte panik om du får det. Det är det många som får.

I vilken vecka tror du att du är i?
Nästan alla får illamående när hormonerna ökar i kroppen, så vänta du bara ;)
 
Sv: Jag är gravid?!

Ja precis så! :)

De är jättegulliga! Min sista mens var 15 september och skulle varit i v 7+5 idag, så innan du fått VUL lär de säga att du är i v 7+4 :)

Det ligger i Student kårshuset på Öfvre Slottsgatan 7.
 
Sv: Jag är gravid?!

Jag har mensvärk som kommer och går. Det sticker till i underlivet väldigt ofta och brösten är ömma. Är det normalt med mensvärk som kommer i vågor? Är det normalt med stickningarna?

Kan inte ni alla berätta hur det var första gången ni fick reda på att ni var gravida? Hur gick det till sen och vilka symtom hade ni?

Jag hade en grym "mensvärk" och bröst som ömmade som bara den. Allt detta innan jag ens hade hunnit kissa på stickan.

Jag var precis som du, hade inte en aning om vart jag skulle ringa :D ringde till landstingets växel och sa: jag tror att jag är gravid, vem ska jag prata med? och hon hänvisade till Mödravårdscentralen.

Stort grattis och lycka till!!!!!
 
Sv: Jag är gravid?!

Om man räknar på att min menscykel är 36 dagar (vilket alltid har varit normalt) så borde jag vara i vecka 7 typ.

Tack för alla grattis hörrni! Det är så overkligt! Känns som om jag ljuger för alla när jag berättar att jag är gravid, tror inte riktigt på de själv :p
 
Sv: Jag är gravid?!

Då kan illamåendet dyka upp när som. Oftast så mår man inte illa dom allra första veckorna men hoppas du slipper!
Det är apjobbigt. Man klarar ju knappt att kliva ur sängen på morgonen.

Men skulle du börja må illa så ha något drick och ätbart vid sängen så du kan äta lite innan du kliver upp. Det brukar hjälpa lite. Man mår oftast mest illa på morgonen.
 
Sv: Jag är gravid?!

Grattis! Va roligt!!!
När jag blev gravid med första gick jag också och trodde att mensen var på G eftersom jag hade ryslig mensvärk. Det är livmodern som växer och drar i ligamenten. Sån värk hade jag till v. 10. Ömma bröst som knapp gick att ta på fick jag också. Inget illamående alls någon gång! Så man måste inte bli det. Sen mådde jag hur bra som helst fram till sista månaden då jag tyckte att det blev tungt och hade halsbränna.

Denna graviditet ( Bf 8/3 2014) är ALLT annorlunda!

// Qbaby
 
Sv: Jag är gravid?!

Grattis, vad kul!!
Vi har inte börjat försöka än, jag och sambon, men vi ska så småningom. Jag har inte heller koll på vart man ska ringa eller så, så var glad när jag hittade denna tråd.
 
Sv: Jag är gravid?!

Liknande symtom som dina, så jag fattade ju att jag var gravid.

Jag såg ingen anledning att berätta det för någon barnmorska, utan vände mig till mödravården ungefär i mitten av graviditeten då jag började fundera mer seriöst på förlossningen.

Det är inte så att man måste rusa till MVC för att man är gravid.

Något hälsosamtal i v 6 skulle jag inte falla mig in att gå på om jag var normalt frisk från början.
 
Sv: Jag är gravid?!

Grattis!

Jag var bara EXTREMT luktkänslig i början, inte optimalt för min nyss spåbörjade anställning inom hemtjänsten.
Sen tänkte jag inte så mycket på det, men min sambo blev av någon anledning orolig. Lagom till midsommar och allt var stängt. Jag skulle till Italien nästa dag men lovade att ta test där.
Var så "bakfull" dagen jag skulle flyga att jag höll på och spy i duschen och behövde stanna typ var femte meter och kissa på vägen till flygplatsen.
Sen var jag åksjuk på flygplanet, höll på och dö i den 40-gradiga värmen som självklart var oc h spydde på planet hem innan jag efter en vecka kunde berätta för min sambo att jag var gravid

Eftersom vi var osäkra på veckan fick vi samtal direkt, men skrev in mig inte förrns v.12.
 
Sv: Jag är gravid?!

Vad roligt för er! Grattis!

Ring MVC och säg att du är gravid. Då lär du antagligen få frågan om det är en önskad graviditet eller ej. Sen får du berätta att du brukar ha oregelbunden mens så kommer de notera det inför den bokade tiden du får med en barnmorska.
Alla symptom du nämner är som andra sagt, helt normala och inget att oroa sig för.

Min första och andra graviditet gav precis samma symptom. Ömma bröst, yrsel och lite lite liiite illamående.. De första två graviditeterna, varav den första slutade i MF, var planerade så inför en helg när det var planerat massa vindrickande testade jag mig. Kunde inte dricka hela helgen med gott samvete eftersom jag visste att det var en möjlighet att jag var gravid. Testade och båda gångerna var jag gravid.

Nu min tredje graviditet.. oj oj... jag har fått barn för inte alls länge sen, min dotter är knappa nio månader och jag är redan i v 12.
Jag började må väldigt illa till och från men fattade inte alls varför... Mådde säkert illa i två veckor innan jag nämnde det för maken och sa att jag kanske borde köpa ett test bara för att. Han svarade "ja gör det, men du är ju inte gravid" och jag sa "nej jag VET, men om man ska gå till VC så är det ju där dom kommer börja leta".. köper ett gravtest... solklart plus.
Min man pratade inte med mig på tre dagar :D Vi båda var minst sagt i chock, det kändes ju snudd på en jungfrufödsel detta haha!

Symptomen den här graviditeten har varit vidriga jämfört med tidigare. Jag har mått helt sanslöst illa, fått jätte starkt luktsinne, klarar VERKLIGEN INTE AV spagetti och köttfärsås... kräks bara jag ser skiten... och min dotters barnmat är så vidrigt snuskig.. hahahah...
Nu verkar det iaf som att illamåendet börjat gå över, iaf till stor del. Hoppas inte jag får huvudvärk som jag hade i flera veckor i sträck med dottern. Men jag vågar iaf hålla tummarna för det är sig väldigt olikt mot sist... så jag gissar på att det är en kille där inne... eller... två :nailbiting: ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var med om något konstigt för några dagar sedan. Träffade mitt kk som hade köpt sugproppar till brösten, haha och lekte med de. Sen blir...
Svar
14
· Visningar
3 458
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 703
Senast: Trissa
·
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 139
Gravid - 1år Hej! Jag är 36 år och är i min första graviditet. Jag har alltid varit inne på att jag inte ska ha barn men jag och sambon har...
2
Svar
35
· Visningar
4 850
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp