Bukefalos 28 år!

Jag är så less på detta..

Alltså, om någon tar på dig mot din vilja har du rätt att säga ifrån. På det sätt som behövs för att få motparten att fatta att hen gör fel!
OM hen då säger att du är dum i huvudet, svara att hen har FEL, det är HEN som är dum i huvudet som inte fattar att din kropp är just din och inte någon jävla allmän egendom!
Samma kväll var jag med att en man kommer fram och lägger sin hand på mitt ena bröst. Jag säger åt honom att sluta. Han garvar och lägger hela sitt huvud mellan mina bröst. Som att han försöker borra ner huvudet. :confused:
Jag hoppar undan. Håller ett vattenglas i handen och skvätter lite vatten på honom. Alltså jag var fortfarande lugn och jag tycker inte att jag betedde mig illa. Men killen skriker att jag är dum i huvudet.
Du måste bli bättre på att säga ifrån och tydligt markera att det inte är okej. SKIT I om någon skriker att du är dum i huvudet. Låt personen skrika sig hes om det om hen vill det! Att hen tycker att du är dum i huvudet är för att hen inte kan acceptera att du säger ifrån. Det är ett sätt att försvara sitt eget dåliga beteende.
Och, som i fallet ovan - om en kille lägger handen på ditt bröst och sen lägger huvudet mellan dina bröst när du säger ifrån, då har han LÅNGT överskridit gränsen för vad som är okej.
I ett sånt läge hade jag personligen inte dragit mig en sekund för att ge killen en rejäl örfil! OCH tömt hela mitt vattenglas över honom! ("hoppsan, jag spillde visst lite!" :angel: ) Kan man inte bete sig som folk så får man ta konsekvenserna!
 
Kan tillägga att när jag var på krogen och skvätte vattnet så kom en vakt senare fram. Vakten undrade om jag var full som gjorde det. Jag berättade vad som hänt och även min vän som kom fram då.
Men vakten ryckte på axlarna och gick därifrån. :mad:
Och sen blev det bara jobbigt då killen som betett sig illa och typ tre kompisar ropar åt oss att vi är sura, dumma i huvudet etc. Medan min kompis skriker tillbaka. Det blev faktiskt rätt obehagligt.
Rolig kväll på krogen... not! :up:
 
Kan tillägga att när jag var på krogen och skvätte vattnet så kom en vakt senare fram. Vakten undrade om jag var full som gjorde det. Jag berättade vad som hänt och även min vän som kom fram då.
Men vakten ryckte på axlarna och gick därifrån. :mad:
Och sen blev det bara jobbigt då killen som betett sig illa och typ tre kompisar ropar åt oss att vi är sura, dumma i huvudet etc. Medan min kompis skriker tillbaka. Det blev faktiskt rätt obehagligt.
Rolig kväll på krogen... not! :up:
Jag måste säga att jag tycker att kommentarerna om att du "måste" bli bättre på att säga ifrån, missar ungefär 90% av problemet. Det är inte så att män uppför sig som svin för att du inte säger åt dem. Det är inte heller så att lösningen är att du säger åt dem. Om en man är dum idag och du ryter ifrån, hindrar det ju inte att någon annan man är dum imorgon och du ryter ifrån igen.

Varje kommentar om att du måste lära dig att säga ifrån, bidrar till att lägga skuld på dig. Som jag ser det.

Samma sak med vaktens beteende. Vakten ser inte ens en gränslös man, men när du tar i mot den gränslöse mannen, ser vakten en kvinna som uppför sig illa, som kanske är för full. Allting är helt enkelt alltid möjligt att skylla på kvinnan.

Men du behöver ju någon sorts lite mer kreativ strategi. Jag tror på feministiskt självförsvar för det syftet.
 
@Ceciliah Tyvärr är det inte alltid lätt att göra vad man "ska" i en situation då man blir utsatt. Feministiskt självförsvar kan göra det lättare att hantera.

Jag hade skickat ett mejl till krogens ledning och berättat om min upplevelse av deras vakt. Kanske inte gör någon skillnad, men jag hade mått bättre i vetskapen att jag aktivt synliggjort det skeva i vaktens beteende.
 
Jag måste säga att jag tycker att kommentarerna om att du "måste" bli bättre på att säga ifrån, missar ungefär 90% av problemet. Det är inte så att män uppför sig som svin för att du inte säger åt dem. Det är inte heller så att lösningen är att du säger åt dem. Om en man är dum idag och du ryter ifrån, hindrar det ju inte att någon annan man är dum imorgon och du ryter ifrån igen.

Varje kommentar om att du måste lära dig att säga ifrån, bidrar till att lägga skuld på dig. Som jag ser det.

Samma sak med vaktens beteende. Vakten ser inte ens en gränslös man, men när du tar i mot den gränslöse mannen, ser vakten en kvinna som uppför sig illa, som kanske är för full. Allting är helt enkelt alltid möjligt att skylla på kvinnan.

Men du behöver ju någon sorts lite mer kreativ strategi. Jag tror på feministiskt självförsvar för det syftet.
Jättebra inlägg. Tack! Det var sånt jag försökt få fram :)

Jag tänker lite lika angående att säga ifrån. Jag tycker det känns lite märkligt för jag tycker att tex en vuxen människa 50+ borde fatta själv att man inte går fram och tar på en främmamde kvinnas bröst hur som helst. Så varför ska jag egentligen behöva säga ifrån. Och vad är det jag ska säga? Jag ser ju på de som gör så att de vet om att det är fel. Men de tycker det är kul. Speciellt om vännerna är med. Ibland verkar de tycka det är extra kul om man blir arg och säger ifrån.
Och sen tar det mkt energi av mig att säga ifrån.

Jag ska kolla upo feministiskt självförsvar. Det låter bra. Jag har inte kännt till att det är upplagt på det sättet och jag kan nog behöva lite strategier.
 
Jag har funderat och jag tror att anledningen till att jag reagerar så starkt är att ofta gör de så för att vara roliga känns det som. För att vännerna ska skratta. Och det stör mig att de gör det på min bekostnad. Om han vill vara grabbig så gör det på din egen bekostnad
Inte genom att trycka ned mig.
Och om jag blir sur blir det extra roligt för då kan man skratta åt att jag inte har humor och att jag är en surkärring.
 
Jag har funderat och jag tror att anledningen till att jag reagerar så starkt är att ofta gör de så för att vara roliga känns det som. För att vännerna ska skratta. Och det stör mig att de gör det på min bekostnad. Om han vill vara grabbig så gör det på din egen bekostnad
Inte genom att trycka ned mig.
Och om jag blir sur blir det extra roligt för då kan man skratta åt att jag inte har humor och att jag är en surkärring.

Ja, så är det ju. Chimpanserna har uppvisning för varandra, du är bara ett verktyg. Det du behöver är sätt att bryta deras mönster istället för att sitta fast i det.

Däremot tittade vi(jag och min tjej) en aning för länge, eller någon annan hade kanske tyckt att vi stirrade, en kurvig kvinna som trots -16 graders kyla visade upp för mesta av sina bröst..

Man ska dock aldrig acceptera att folk ta på en. Det är bara skrika högt.

Så ni stirrar "för länge" men det var hennes fel hur som helst, så why not?

Man behöver inte acceptera att folk beter sig som svin om de inte är fysiskt aggressiva heller. :meh:
 
Jag hängde inte riktigt med där. Tror du att detta beror på att du är kurvig? Är detta i såna fall något generellt problem som drabbar just kurviga kvinnor? Jag känner många kurviga kvinnor som sällan blir stirrade och aldrig antastade.

Däremot tittade vi(jag och min tjej) en aning för länge, eller någon annan hade kanske tyckt att vi stirrade, en kurvig kvinna som trots -16 graders kyla visade upp för mesta av sina bröst..

Man ska dock aldrig acceptera att folk ta på en. Det är bara skrika högt.
Är du 17 år gammal och aldrig sett ett naket bröst eller varför stirra en lång stund?
Varför inte bara ignorera det?
 
Jag måste säga att jag tycker att kommentarerna om att du "måste" bli bättre på att säga ifrån, missar ungefär 90% av problemet. Det är inte så att män uppför sig som svin för att du inte säger åt dem. Det är inte heller så att lösningen är att du säger åt dem. Om en man är dum idag och du ryter ifrån, hindrar det ju inte att någon annan man är dum imorgon och du ryter ifrån igen.

Varje kommentar om att du måste lära dig att säga ifrån, bidrar till att lägga skuld på dig. Som jag ser det.

Samma sak med vaktens beteende. Vakten ser inte ens en gränslös man, men när du tar i mot den gränslöse mannen, ser vakten en kvinna som uppför sig illa, som kanske är för full. Allting är helt enkelt alltid möjligt att skylla på kvinnan.

Men du behöver ju någon sorts lite mer kreativ strategi. Jag tror på feministiskt självförsvar för det syftet.
Så du menar att det är bättre att hålla käften och låta karlslokarna hållas?

Självklart bör män som bär sig åt som skithögar sluta göra det. Det är ett samhällsproblem, att män inte begriper att kvinnor inte är allmän egendom som de kan kladda på och använda hur de vill i eget syfte.

Men i stunden då det ändå händer måste det avbrytas. Annars tar sig sådana män rätten att tolka det som ett tyst medgivande. (jämförbart med det uteblivna nejet som tolkats som ett ja vid ett sexuellt utnyttjande/våldtäkt)

Och är det ett beteende man är urless på så måste man ju visa att man inte vill vara med om det. Det går ju inte att stå tyst och ignorera det, för det sätter inte stopp för något.
 
Så du menar att det är bättre att hålla käften och låta karlslokarna hållas?

Självklart bör män som bär sig åt som skithögar sluta göra det. Det är ett samhällsproblem, att män inte begriper att kvinnor inte är allmän egendom som de kan kladda på och använda hur de vill i eget syfte.

Men i stunden då det ändå händer måste det avbrytas. Annars tar sig sådana män rätten att tolka det som ett tyst medgivande. (jämförbart med det uteblivna nejet som tolkats som ett ja vid ett sexuellt utnyttjande/våldtäkt)

Och är det ett beteende man är urless på så måste man ju visa att man inte vill vara med om det. Det går ju inte att stå tyst och ignorera det, för det sätter inte stopp för något.
Och hur ska jag orka säga ifrån nästan varje dag?
 
Jag måste säga att jag tycker att kommentarerna om att du "måste" bli bättre på att säga ifrån, missar ungefär 90% av problemet. Det är inte så att män uppför sig som svin för att du inte säger åt dem. Det är inte heller så att lösningen är att du säger åt dem. Om en man är dum idag och du ryter ifrån, hindrar det ju inte att någon annan man är dum imorgon och du ryter ifrån igen.

Varje kommentar om att du måste lära dig att säga ifrån, bidrar till att lägga skuld på dig. Som jag ser det.

Jag tycker man måste bli bättre på att säga ifrån för att sluta/slippa internalisera problemet. Handlingen att lägga eländet där det hör hemma är en viktig demonstration för en själv att det som händer inte är ens eget fel.
 
Så du menar att det är bättre att hålla käften och låta karlslokarna hållas?

Självklart bör män som bär sig åt som skithögar sluta göra det. Det är ett samhällsproblem, att män inte begriper att kvinnor inte är allmän egendom som de kan kladda på och använda hur de vill i eget syfte.

Men i stunden då det ändå händer måste det avbrytas. Annars tar sig sådana män rätten att tolka det som ett tyst medgivande. (jämförbart med det uteblivna nejet som tolkats som ett ja vid ett sexuellt utnyttjande/våldtäkt)

Och är det ett beteende man är urless på så måste man ju visa att man inte vill vara med om det. Det går ju inte att stå tyst och ignorera det, för det sätter inte stopp för något.
Du skjuter till nästan 100 % bredvid målet, om du anser att det där är ett svar till mig. Det finns flera problematiska punkter i det du skriver, men jag väljer att koncentrerar mig på det där med "tyst medgivande".

Det är ju alltså inte så att TS är tyst, tvärtom beskriver hon försök att få männen att skärpa sig. Omgivningen - i form av krogvakter, tex - ger inget stöd i det. Dessutom är det varje gång en ny man, som inte fick gårdagens tillsägelse, för den gick till någon annan. Miljontals män att uppfostra, en i taget, en efter en.

Dessutom är det inte TS sak att ta ansvar för vilka tolkningar männen gör, oavsett hur hon hanterar eller inte hanterar den aktuella situationen. Även de här männen har ansvar för sina egna handlingar, TS har det inte, trots att du antyder det. Liknelsen med våldtäkt är enbart osmaklig.

Eftersom det är ett beteende TS är urless på, behöver hon nya, andra och bättre strategier än "säg ifrån", eftersom det inte hjälper att säga ifrån. Tvärtom, att säga ifrån ingår i det spel på hennes personliga integritet som de här männen initierar. Genom att säga ifrån följer hon det "manus" männen skriver. Män skrattar, beter sig än värre eller tar hjälp av varandra när kvinnor säger ifrån i sådana här situationer, precis som TS exempel visar med sådan smärtsam tydlighet.

TS behöver något nytt, inte samma gamla visa.
 
Och hur ska jag orka säga ifrån nästan varje dag?
Men vad är alternativet? Om problemet är så stort som du säger så blir ju alternativen: 1) gå ut och tyst acceptera dessa mäns beteende, 2) gå ut och om det händer ryta ifrån högt som satan, 3) stanna hemma, 4) försöka röra sig där det inte finns män.

Jag vet att kvinnor är väldigt utsatta i det offentliga rummet men känner nog ingen som är så utsatt som du, så det blir lite svårt att sätta sig in i situationen. Men för egen del så skulle jag inte vilja köra på alternativ tre eller fyra eftersom det skulle begränsa mitt liv så mycket. Och då återstår alternativ ett eller två. För mig skulle det kännas långt bättre om jag lärde mig att bli snorförbannad, ryta och gapa och spotta och fräsa och polisanmäla när det behövs, istället för att tyst ta emot det jag får från dem.

Skulden ligger hos männen och det är förjävligt att de beter sig såhär mot dig. Men tyvärr hamnar det praktiska på dig - hur du ska kunna hantera det här när det händer dig.
 
Jag tycker man måste bli bättre på att säga ifrån för att sluta/slippa internalisera problemet. Handlingen att lägga eländet där det hör hemma är en viktig demonstration för en själv att det som händer inte är ens eget fel.
Där är jag med dig. Men det får ju inte den effekten i de exempel TS beskriver.

Men om man kan säga ifrån på sätt som inte känns plågsamma för en själv, inte får en på dåligt humör, inte får en att känna sig smutsig, inte får en att hata sin egen kropp - då är det jättebra. TS tycks inte vara där, riktigt, och behöver alltså mer än "Säg ifrån!".
 
Och hur ska jag orka säga ifrån nästan varje dag?

Tyvärr måste man det. Det ska inte behövas. För det är så jävla fel.

Jag har märkt att jag ändrade ställen att gå ut på efter hur väl vakter skötte sig, hur noga bartenders var att inte överservera och hur klientelet öht var.

Jag lärde mig också ha ett kroppsspråk och en blick som visade att rör du mig dör du, typ. Kallt och bestämt. Inte upphetsat och argt. För det upphetsade och arga fick de reaktioner de kunde spinna vidare på.

Det är stört att man ska behöva säga till om så solklara saker. Men vissa kan inte uppföra sig. Och jag tar inte det.
 
Men vad är alternativet? Om problemet är så stort som du säger så blir ju alternativen: 1) gå ut och tyst acceptera dessa mäns beteende, 2) gå ut och om det händer ryta ifrån högt som satan, 3) stanna hemma, 4) försöka röra sig där det inte finns män.

Jag vet att kvinnor är väldigt utsatta i det offentliga rummet men känner nog ingen som är så utsatt som du, så det blir lite svårt att sätta sig in i situationen. Men för egen del så skulle jag inte vilja köra på alternativ tre eller fyra eftersom det skulle begränsa mitt liv så mycket. Och då återstår alternativ ett eller två. För mig skulle det kännas långt bättre om jag lärde mig att bli snorförbannad, ryta och gapa och spotta och fräsa och polisanmäla när det behövs, istället för att tyst ta emot det jag får från dem.

Skulden ligger hos männen och det är förjävligt att de beter sig såhär mot dig. Men tyvärr hamnar det praktiska på dig - hur du ska kunna hantera det här när det händer dig.
Jag skulle ha behövt lära mig att ryta ifrån på något vis som inte kostade mig själv obehag. Jag hatar att bli snorförbannad. Om jag behövde bli det tex i början av kvällen, skulle jag sen antingen gnälla oavbrutet eller dricka för mycket resten av kvällen.

Och jag skulle ha behövt något sätt att inte vända det inåt. Att inte må dåligt av det och att inte ge det en förklaring som handlar om mig (såsom kurvighet).
 
@Petruska Och för mig skulle jag kunna skriva exakt samma inlägg som du, men om hur jag skulle känna om jag inte blev arg och sa ifrån.

Jag skulle få obehag oavsett hur jag själv hanterade situationen - det är ju en obehaglig situation att bli utsatt för övergrepp. Så kvällen skulle vara förstörd oavsett.
 
Råkar också ut för sånt ganska ofta. Inte varje dag längre men några gånger i veckan. Alltid män, det är aldrig någon kvinna som vrålar åt mig att jag är sexig lustigt nog.

Tex bor vi i ett område som inte är färdigexploaterat än, precis bredvid vårt hus (lägenhetshus) är det ett bygge som snart är klart. Men det är ju fullt av bygg-gubbar. Och HELA sommaren visslade de, de skrek och gapade saker till mig. Hade det varit killar i typ 18-årsåldern hade jag kunnat ha lite överseende (fortfarande inte okej men alla gör väl korkade saker som unga) men det var män i 30-40 års ålder.

Förstår inte vad de vill. Vill de upplysa mig att jag ser bra ut i deras ögon? Liksom tack jaha jag vet. Iaf, jag frågade flera gånger om vi hade något problem och vad de ville. De slutade först när min arga sambo gick ner och bad de hålla käften + fick tag på chefen för bygget som tog det på allvar. En av de värsta fick sparken faktiskt.
 
Nu måste jag få gnälla.. för jag känner mig så ledsen och trött på detta..

Det är så att jag får en hel del uppmärksamhet från män som jag verkligen inte vill ha. Och jag är så trött på detta. Jag tror det handlar om att jag råkar vara född med en kropp som är stora bröst/smal midja/stor rumpa. Alltså kurvig.

Några exempel på vad som hänt de senaste veckorna
- märker på tåget i trängseln att jag har en hand innanför min tröja på mitt ena bröst. Hajar till och ser att handen dras bort samtidigt som ett par killar i 30-årsåldern garvar.
-en kille sitter hela resan på tunnelbanan och stirrar på mig. När jag råkar titta dit så tittar han in i mina ögon och slickar sig om munnen. När han går av stannar han och säger att
-du har en drömkropp
Jag säger typ -jaha.
Han fortsätter - det vore roligt att få leka med den någon gång. Kela lite med dina bröst.

Förra helgen var jag på krogen. En kille skrek åt mig när jag skulle gå hem
- öh.. schyssta pattar bruden. Och schysst röv. Dig vore det skönt att knulla.

Samma kväll var jag med att en man kommer fram och lägger sin hand på mitt ena bröst. Jag säger åt honom att sluta. Han garvar och lägger hela sitt huvud mellan mina bröst. Som att han försöker borra ner huvudet. :confused:
Jag hoppar undan. Håller ett vattenglas i handen och skvätter lite vatten på honom. Alltså jag var fortfarande lugn och jag tycker inte att jag betedde mig illa. Men killen skriker att jag är dum i huvudet.

-det går nog inte en dag utan att jag får män som ska stirra på ens bröst eller skrika ellker säga något.

Och jag blir så ledsen. Jag vill bara få vara ifred. Och det känns så sorgligt att jag, 34 år gammal med bra jobb och utbildning och självförtroende ska känna att jag hatar min kropp pga det här. Jag känner alltid att om det kommer ett killgäng så måste jag dölja mina bröst och jag kommer på mig själv ibland att jag går och gömmer mig nästan.

Folk säger att jag ska säga ifrån mer när det händer etc. Men jag vill inte det
Jag vill bara få vara ifred. :arghh:

Vet inte vad jag vill med tråden. Känner mig bara så ledsen. Ska jag bara acceptera det och bita ihop mer. Jag vill inte det.

Har egentligen inget konstruktivt att komma med, men det där är verkligen inte okej någonstans! Blir både ledsen och upprörd för din skull!
Andra kan säkert ge bättre råd så jag lämnar det till dem, men en stor peppkram kan jag skicka iallafall!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 805
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 532
Senast: Fruentimber
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 658
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp