Jag behöver hjälp!

L

LadyStardust

Jag behöver tips för att vänja min 1,5 åriga hingst med bett, hade stigbett på honom ett tag pga att han var jobbig att leda till hagen, han accepterade det mycket bra och var snäll som en hund att leda men nu vägrar han i sten att öppna munnen. Vad gör jag? Har provat med diverse godsaker för att få honom att öppna munnen och "lura" in bettet, han han är listigare än så.. Alla tips är välkomna! :)
 
:confused:
Vad gör han då??? Har aldrig misslyckats med mungipan nångång.....om du går med fingret under läpparna(du är fortfarande vids mungipan)precis i böjen ...då ÖPPNAR han munnen, annars lever han inte :D
 
Han vevar med vänster framben eller så lättar han lite (småstegrar) men jag får göra nya försök imorgon igen.
 
exakt hur du ska få in bettet vet jag inte. Men linda in bettet i latex-tejp, så kommer det vara en behaglig känsla för honom, vilket gör att han säkert öppnar munnen lättare nästa gång.
Hur gör du när du ska sätta in bettet?
Har du prövat och ha grimma under och låta någon hålla honom medans du tränsar genom att knäppa loss ett sidostycke ur ena bettringen, och sen först lägga över nackstycke å så över huvudet och sen ta in bettet i munnen från sidan och sen knäppa fast bettet?
det var väl vad jag kunde komma på..=)
 
är han 2 år??
sådär kan dom börja i den åldren, våra är ju inkörda vid den här tiden på året och när dom börjar lätta så selar jag på dom, sätter på vagnen, tar ett grimskaft och fäster i grimman, drar grimskaftet mellan frambenen och fäster det i vagnen...då kan dom inte resa sig...
Det där är bara en sorts trots dom håller på med, det gäller att vara smartare, att inte bli arg...efter ett par ggr på "mitt sätt" så är dom så samarbetsvilliga igen....men då brukar dom hitta på nåt annat hyss istället :rofl: :rofl:
 
Du kan ju prova att knäppa upp sidstycket på tränset och trä in bettet från sidan.

eller

Prova med ett bett med äppelsmak.

Lycka till!
 
Det var verkligen tidigt..och pga av att han inte kan ledas i grimma ska han ha bett??

Vad har ni för vildingar, har de inte blivet hanterade som små??

Tänk på att de har tandbyten vid denna ålder fram till 4 då de flesta är klara i sina munnar....tro fasen att han inte öppnar munnen om nu har ont....ta ut en tandis som kan kolla honom i munnen, om han nu måste ha bett....

Sam
 
Han har inte ont, det kan jag lova.

Sedan tycker jag inte att det är tidigt att vänja honom vid bett, hade han varit travhäst hade han varit inkörd vid det här laget.

Han ska börja tömköras och det är svårt med grimma.
 
så du menar att man inte skall göra något med hästen förräns den är 4 år :confused:..som har med bett att göra då???
 
Nu har han gett med sig :banana: Han fattade tycke för ett syntetbett som jag har till en av mina andra hästar, så det tuggade han glatt på, tränsade honom 3 ggr ikväll för att testa honom lite och det gick bara bra, inget vevande med hoven heller :) Tack för tipsen allihopa!
 
Min idé är att du får vara tjurigare än hästen. Håll på tills han tar bettet/ du kan pilla in det och håll sedan på en "hel dag" med att tränsa av och att tränsa på. Till slut ledsnar han och låter sig snällt tränsas, men sluta inte för det utan fortsätt ändå i timmar! Kör sedan tränsning nästa dag och håll på om han inte direkt låter sig tränsas. Är han snäll låt honom sedan vara.
En idé.
 
Aja, det är väl åndå inte särskilt tidigt att börja vänja en häst vid bett när den är två???? Det är snarare på tiden tycker jag! Ju tidigare man börjar med sådana små-saker ju bättre är det, hästen får lång tid på sig att vänja sig, och behöver inte stressas. Tycker det är bra att ta en sak i taget från ca ett års ålder, och vänja hästen långsamt så länge det inte är fysiskt arbete, i stället för att ta allting direkt efter varandra när den är 3-4 år gammal!

Men det är ju bara min åsikt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 916
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 710
Senast: Septicemia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp