Jag behöver STOR HJÄLP nu!!

B

**BORTTAGEN**

Jag har en travare på 4-år som inte alls har så mycket respekt för människor..men börja lite på mig!
Men idag kom bomben!! Min häst ha liksom lite sparkat mot mj nä ja ha hållit på me NH-träning. men Nu har hon tagit priset! Hon spakrade mot mig 2-3ggr, men hon träffar inte, fast d e bara en bit ifrån mitt huvud å min kropp!! Jag måsta släppa taget om linan/repet för hon började springa runt som en galing å ja msåta sedan skynda mj ut ur själva inhängnaden. Annars skulle jag ha fått ligga på sjukhus nu! Hon spran runt et tag men sedan fick jga tag på henne och jag kunde gå tillbaka till hagen. Men på väg dit blev det trubbel!! Hon hade brottom så hon började små steppa lite. Sen försökte hon sticka iväg, men hon lyckades bara koma i en halv cirkel runt mig, sen stod hon stilla. Jag skulle testa igen att ha iväg henne, men då stegrade hon sig å ja måsta släppa taget om linan och fösöka skynda mj undan! Hästen stack i väg i galopp över åkern med linan flygandes efter sig! Hon sprang runt vid hagen en stund å villa inte alls bli in fångad. Till slut fick vi tag på henne och kunde sätta in henne i hagen.
Hon är VÄLDIGT mycke kompis me sin häts-kompis och det går inte att ha henne ensam inne i stallet eller bara gå i väg me henne nånstans! Jag behöver nu DIN hjälp och DIN kunskap! Jag kan få hjälp om NH-träning å hästhantering av våran granne. Men jag vill gärna ha hjälp och råd av alla er andra oxå! Jag vill inte sälja henne eller skicka tebax henne. Hon har gått hur fint som helst när jga har tränat med henne, men nu så har jga inte riktigt hunnit tränat med henne, eftersom det har varit för mörkt då jag kommit till stallet och sen så ha det varit bara dåligt väder!

HJÄLP MIG!! Jag behöver all info och råd av alla som läser detta! Min häst är annars hur snäll som helst att bortsa och gosa med. Men hon har tyvärr inte blivit så mycket hanterad! Förra ägarna hade inte tid och före det så va hon bara till travet, men gav inte allt... Hon har just nu blivit brunstig, har brunsten något med hennes beteende att göra kanske...??

HÄLSNINGAR//ISABEL
 
Jag tycker på fullt allvar att du borde skaffa dig en annan häst och lämna denna till någon som har erfarenheten att reda ut problemet. Alternativt ta hjälp av någon som kan vara där hela tiden i början, för detta låter farligt.
Om du är född 89 så är du i mina ögon alldeles för ung och oerfaren för att ta hand om en unghäst, särskilt denna som nu har lärt sig att "köra" med dig. Var rädd om dig! Den hästen är inte värd att du ska ligga som en grönsak på ett sjukhus!
 
Som Dreamer säger, du måste absolut ta hjälp av någon som har erfarenhet av unga/svåra hästar. Ingen bra idé med hemkokt NH i egenregi, risken är överhängande för allvarliga skador. Å andra sidan, om du verkligen får tag i kvalificerad hjälp kan problemen vara lösta på rätt kort tid. Titta också över (kraft)foderstaten.
 
Jag har för det mesta ridit och tagit hand om just unghästar! Men jag får hjälp av vår granne nu och ska höra med en NH-tränare, som finns här på Åland, och hon är jätte duktig. Jag ha flyttat inhängnaden nu, så hästarna kan inte se varann och min häst kan koncentrera sig bätte på MIG! :) Hon är hur lugn och fin att leda, både till och från hagen, och hon är JÄTTE mysig att borsta och pyssla om. Jag ger inget kraftfoder nu, eftersom jag inte rider henne ännu och gör inte någge ansträngande övningar med henne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Jiovedi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 040
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp