Bukefalos 28 år!

Jag behöver tips (på trix)!

Lillagoajag

Trådstartare
Har en gammal vovve som inte hör så mycket men för övrigt är väldigt pigg och tycker det är roligt att lära sig saker :) Dock har jag väldigt dålig fantasi. Min lilla dam kan; sitt, ligg, stanna, hit, rulla runt, vinka, slalom (mellan mina ben) ungefär.

Så jag skulle dels vilja ha tips på trix man kan lära henne.

Sedan tar jag även gärna emot tips på hur man på bästa sätt lär en (nästan) döv hund nya saker. (Det börjar ta slut på handtecken ;))

Tacksam för svar / Lillagoajag och Vovven Smulan
 
Sv: Jag behöver tips (på trix)!

http://trickhundar.com/kurser/tricktips/

Borde ju gå att komma på massvis med handtecken? Alt använda visselpipa eller liknande om hon hör en viss frekvens? Använda hela kroppsspråket.

Fot (på både höger och vänster sida), gå mellan benen, backa, back-slalom, slalom när du står stilla, springa runt dig eller något föremål, hämta saker, olika övningar med bakdelskontroll (tex stå still med frambenen på en burk och snurra runt med bakbenen), "sitt fint", stå, stå på bakbenen, skall.... Finns massor! (se länken).

Sen kan man ju köra saker som inte är tricks också, lär henne leta rätt på tepåsar tex! (eller annan valfri sak).
 
Sv: Jag behöver tips (på trix)!

Tack så jättemycket!

Som sagt, det är min fantasi som sätter käppar i hjulet... Visselpipa var smart, det ska jag testa!
 
Sv: Jag behöver tips (på trix)!

Jag har också en döv. Man kan lära om sina vanliga kommandon till handtecken, för hunden är det som att lära in nytt. Problemlösning kräver inte heller kommando och är utmanande och roligt även för den lite äldre hunden.
 
Sv: Jag behöver tips (på trix)!

Att träna en döv hund har jag inga tips på (Gud vad svårt, jag är klickerfantast och där är ju ljud, klicket, i centrum) men ett kul trick däremot:

"Eller hur"
Du kan döpa det till vad du vill men det handlar i alla fall om att hunden skakar/ruskar på huvudet. Tanken är att du ställer en fråga "Den där vovcven är mycket snyggare än du, eller hur?" och så skakar hon på huvudet. Om hon är döv kan det ju dock förlora sin vits med människor som vet att hon inte hör din fråga :crazy:

Jag lärde min genom att kittla honom på örat och sedan betinga att han skakade på huvudet.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 830
Senast: Pilot
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 399
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: Lexa
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp