Jag behöver ett underställ

Bukefalos 30 år!

@Lyan Jag gillar underställ i merinoull. Ull är varmt men jag är jättekänslig för kliande så jag köper bara 100% merinoull.
Har ett underställ från Cubus och ett från Engelson. Båda tunna så man kan ha byxor och tröja över.
Annars älskar jag mjukosbyxor och hoodie med fleece eller plysch på insidan när det är kallt. Men måste du ta av dig overallen när du går ut? Kan du inte bara ta jackan över? Eller är det en sån där jättelång och bred hoodieklänning du har?

Köper Ullmax (merino warm tror jag typen heter) via ridklubben. De är sköna, håller en evighet, och tillräckligt snygga för att kunna använda bland folk. Jag bor i mina hela vinterhalvåret.

Jag har en hel del grejer i ull. Men jag har å andra sidan inga problem med skadedjur i hemmet.
Gammalt hus mitt i skogen.
Det finns allt möjligt i det sedan urminnes tider.
(Eller i alla fall sedan 1940)
Jag brukar klara det antingen genom att tvätta och hantera ullen rätt eller genom att lägga det i ett utrymme som inte är uppvärmt så att det fryser på vintern.
Det hamnade dock otvättat i en plastpåse längst in i en kattvind.

Ull är annars väldigt bra ur fler aspekter.
Det värmer även när det är blött och det skyddar mot brand.
Fleece smälter och geggar ihop sig med huden vid brand medan ull blir ett skyddande lager.
Jag borde ha bomull under all fleece av den orsaken.

Säger också ull/ullblandning. Merinoull är mjukt och mindre kliigt. Ullmax har relativt billiga ullunderställ. Jag har även något underställ från ulvang, köpt på erbjudande. Enda minus enligt mig är att tunna underställ i ren merinoull tenderar att ganska lätt få hål i sig.

Nu börjar det bli kallt och eftersom jag vet att det kommer att bli KALLT hemma så behöver jag ett underställ. Jag brukar gå runt i min onepiece som är jätteskön tills det är dags att ta av den och byta till kläder jag kan gå ut med 🥶 Behöva dra av hela för att gå och kissa är ingen höjdare heller. Så jag behöver ett underställ som är så pass tunt så jag bara kan dra kläder ovanpå det när jag behöver gå ut, men fortfarande ordentligt varmt. Det får inte klia eller vara statiskt och helst inte megadyrt heller. Hjälp?
Craft underställ tycker jag brukar fungera. Om man inte gillar eller vill köpa ull.

Men jag skulle ju aldrig gå runt hemma i underställ om det inte var skidsemester.

Jag tycker jeans och t-shirt och munkjacka/ullkofta är varmare. Men rejäla ullsockor eller fårskinnstofflor borde göra skillnad.

Gammalt hus mitt i skogen.
Det finns allt möjligt i det sedan urminnes tider.
(Eller i alla fall sedan 1940)
Jag brukar klara det antingen genom att tvätta och hantera ullen rätt eller genom att lägga det i ett utrymme som inte är uppvärmt så att det fryser på vintern.
Det hamnade dock otvättat i en plastpåse längst in i en kattvind.

Ull är annars väldigt bra ur fler aspekter.
Det värmer även när det är blött och det skyddar mot brand.
Fleece smälter och geggar ihop sig med huden vid brand medan ull blir ett skyddande lager.
Jag borde ha bomull under all fleece av den orsaken.
ull är ju bra för man slipper tvätta det.

Men håller med om att ängrarna går på underställ i garderoben. De går inte på annan ull men det är nog för att jag använder den året om och har lavendel.

Och snygga! 😁 älskar min underställströja från Kari Traa.
Jag har både de jag länkade till och i några i ull. Gillar båda starkt :) Men om man vill ha tunna är ju butterfly som ett andra skinn och de i ull är varma och mjuka men inte med second skin känsla.

Mitt bästa underställ är i merinoull från Helly Hansen, men det kostar ju därefter också. Det näst bästa jag använder kommer från Jula. Jag har fått det av en vän som fick det i julklapp typ. Det är syntet, men varmt och skönt och passformen är super.

Jag är team ull, kostar på mig lite dyrare plagg som jag upplever håller bättre/längre. Favoriter hittills är från Lundhags och Icebreaker. Förvarar alla ullkläder i plastlådor med stängda lock så ängrarna hittar dem inte. :)

Liknande trådar

• Leggings
  • Färganalys och mode
  • Hur besvärlig kund får man vara?
  • Vandringsskor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn