Jag blir alldeles trött!

Holger

Trådstartare
Är på jobbet, ute och svänger runt med bilen. En siames bestämmer sig för att korsa vägen, utan att direkt se sig för. Eftersom vi befinner oss på en mycket trafikerad väg med tågspåret direkt innanför.....bestämmer jag mig på återvägen för att försöka fånga kisse.
Först gick han under en manskapsbod men efter lite lockande kom han fram och tyckte det var JÄTTEKUL med sällskap.
Kattstackarn hade halsband på sig och var alltså avsiktligt utsläppt - dock gick det knappt att tyda vad som stod på insidan av bandet.
Eftersom kisse var som ett plåster ringde jag polisen om de hade någon efterlysning, svar nej. Ville jag komma in med den? Javisst!
Tog därefter med katten in i bilen och studerade halsbandet noggrannare, ringer kollegorna och vi lyckas lista ut var kisse bor.
Åker dit och ringer på med kisse i famnen, stilig villa och fin bil...
Jomenvisst bodde han där, var två år och brukar rymma :confused: ägaren har en gång hämtat katten på spåret :o som polisen sa efteråt: Du skulle kört den till S:t Görans istället....
Men han vill så gärna gå ut! Ähmmm bygg en rastgård åt honom och sätt in ordentliga klättergrejer! Ägaren ser ut som typ fågelholk, så då kunde jag inte låta bli att säga: Bygg en voljär ;)

Hur som helst, jättetrevlig vacker katt, skulle gärna ta den med hem.
Nästa gång jag ser den får han åka till finkan och lösas ut. Pengar är det
enda som brukar svida.

En kommentar från ägaren: Han får gå som han vill, när det händer något så gör det :o:confused:
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Helt galet att man inte är mer rädd om sin katt!!! :eek::mad::crazy:
Ibland är den här världen bra sorglig...
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Nu verkar ju ägaren på din beskrivning inte varit världens klipskaste, men i själva grundfrågan håller jag faktiskt med honom.

Jag har själv katter och de får gå ute som de vill och jag är medveten att det kan hända otrevligheter med dem.

Följande är ett par risker som definitivt finns där jag bor:

- Hyfsat vältrafikerad väg inte alltför långt bort.

- Rävar i grannskapet.

- Jägare som skjuter på allt som rör sig.

- De kan bli instängda någonstans.

Dessa är risker jag är beredd att ta eftersom jag anser att katterna får ett så mycket tevligare liv ifall de får röra sig fritt och jaga och upptäcka saker.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Jomenvisst får mina katter också gå ut trots att det kan hända saker!
Men den lilla siamesen befinner sig i en del av Södertälje inte på landsbygden.
Stor skillnad enligt mig, tät trafik på Grödingevägen, pendeltågsstation med allt det medför av bilar, bussar och folk. Katten var alldeles för social för sitt eget bästa, jag kunde plocka upp den och ta den med i bilen helt utan motstånd. När man bor i ett sådant område och har en raskatt som är väldigt lätt att känna igen som en dyr katt är det bäddat för elände om den går lös.
Har en bekant som bodde i samma område, hans ocicat blev påkörd på samma väg. Många raskatter är inte streetsmarta på samma sätt som en "bondkatt", de litar för mycket på folk. Min birma har varit ute under uppsikt sedan han var liten och man ser honom knappt när han är ute.
En tidigare birma jag hade var uppvuxen i lägenhet, flyttade till landet som vuxen. Han kunde ligga på vägen och rulla sig, fattade inte alls att bilar är farliga. Min ragdollkorsning kan sitta under bilen när jag startar :confused: så jag måste alltid kolla var han befinner sig,

Att jag reagerade på just den här lilla kissen var att man såg på långt håll att han inte hade några begrepp om att passa sig.Att han suttit mellan tågspåren var riktigt läskigt. Ägaren verkade ganska trött på sin katt, tittade inte ens på den när jag släppte in den. En annan skulle ju hålla ett förmaningstal till kisse och bli lite skraj att den följt med en främmande människa.

Förhoppningsvis blev det en tankeställare att en uniformerad person kom hem med kissen...och såg lite barsk ut...
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Jag kan inte alls hålla med dig om skilnader mellan raskatter och bondkatter gällande smarthet. Min klippskaste katt var en skogis/angora och min näst smartaste var ren skogis. Har även haft en kosning angora/perser och den kunde verkligen inte vara innekatt (vilket krävdes där vi bodde för utekatter var ej tillåtet) så hon blev omplacerad. Hon bor nu i ett samhälle och är 11 år och är i princip bara ute och det funkar kanon.

Nu har vi två tvättäkta bondkatter födda i stallet. Översocisla och totalt orädda för allt. Vem som helst kan ta dem med sig. Det räcker att man tittar på dem så ramlar de ihop i en spinnande hög :love:

Har hållt dem inne tills nu ( 6 mån) när de fått börja gå ut lite smått. Vårat hus ligger nära en väg med ganska mycket trafik. Min förhoppning med att hålla dem inne har varit att de ska bli skyggare för saker ute. Funkade inte alls :( Det är skittuffa och kaxiga katter. Men att låta dem leva ett liv innomhus är inget alternativ. De älskar att få gå ut. Visst är det jättetråkigt om någon av dem skulle förolyckas. Vi verkligen älskar våra små pissar och gör allt för att de ska ha ett gott liv. De får bra mat, avmaskas, vacineras och är kastrerade och har reflexhalsband osv. Men heldre ett lite kortare liv men med full livskvalité än ett långt och otillfredställande. Hur hårt det än låter så lider inte en död katt. Men det kan en katt av tristess göra.

Och båda mina gick upp under bilar när jag fick dem. Tror dock de har slutat med det nu när de är stora.

Vi vet ju inte hur siamesen är inne. Den kanske är den typen av katt som inte gillar att vara innekatt. En voljär är minsan inte gratis att bygga. Man ska väl inte behöva räkna med ett eventuellt voljärsbygge på ett antal tusentals kronor i budgeten när man skaffar katt. Tanken är god men lite orimlig att det är något som skulle bara vara att fixa.

Sen tycker jag att eftersom sverige har brist på polisresurser så borde polisen få göra vettigare saker än förmana kattägare bara för att katten inte tas om hand på ett sätt som du skulle ha gjort. Var det inte ett djurskyddsärende och katten såg välmående ut så ser jag verkligen ingen anledning att blanda in polisen :crazy:
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Och där kommer det igen! En död katt lider inte - men en påkörd katt kan lida i dagar liggandes i ett buskage.
Om jag stött på en lös, kringirrande hund och plockat upp den hade ingen reagerat negativt. En katt är fortfarande laglös och kan släppas ut helt utan omtanke och ansvar.
Har du skaffat en katt och bor i tättbebyggt område är det din självklara plikt att ta hand om och skydda katten! Det är ingen ursäkt att "den vill gå ut", se då till att den kan vara ute någorlunda riskfritt.

De flesta seriösa kattuppfödare kollar hur köparen tänkt ha sin katt, obevakad utevistelse, big no-no!

Jag har mina katter ute när jag är ledig, de har litet hus på tomten att ta skydd i, varma dagar är ett litet fönster öppet så de kan gå in i stora huset.
De är ensamma ute under tiden jag är i stallet eller i byn men de tycker bäst om när någon är hemma och ytterdörren öppen.
Huset är valt med omsorg för att passa med katter, fritidsområde på landet där alla grannar känner igen varandras katter och hjälps åt. Skogen som närmaste granne och ytterst lite trafik, ingen genomfartstrafik och begränsad hastighet.

Och polisen (som kontaktades eftersom texten i halsbandet var i det närmaste oläslig) tyckte att det skulle vara underbart att för en gångs skull ta in en levande, oskadd katt. Inte så länge sedan de tog in en katt med fastvuxet halsband, ej inväxt utan avsiktligt ditsatt för att plåga en vuxen katt.
Se historien om Översten på Södertälje katthems sida.

Givetvis sa ägaren till siamesen att han var jobbig att ha inne, det skulle man väl tänkt på liiite tidigare. Är siameser kända för sitt slöande, eller?
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Att jämföra katt och hund är rätt dumt för det är djur som fungerar så otroligt olika. Det är helt skilda arter och de uppfattar och reagerar väldigt olika på saker omkring sig. Dessutom kan en hund ställa till med bra mycket mer skada och skrämma hundrädda mm än vad en katt kan. Därför tycker jag att det är mer legitimt att plocka upp en hund.

Plockar du upp alla katter du ser som går lösa ute? Om inte så är väl det hyckleri? Varför ta upp denna katt och inte en annan? Bara för att det är en Siames?

Och jo det är faktiskt en ursäkt att katten vill gå ut för att ha en katt inne som inte trivs med rädsla för att den kan bli påkörd är egoistiskt. Det skonar ägaren från att inte må dåligt eller bli ledsen. Inte katten från ett liv i tristess. Sen säger du själv att vi ska se till att våra katter mår bra och mår katten bra av att vara ute och är ängslig och orolig inne så ska den väl ut?

Du skriver själv att dina katter får gå ut. Snacka om dubbelmoral. Tror du att inget kan hända dem bara för att de har ett hus på tomten och du är hemma?

Varken begränsad hastighet (vi har också det men ingen håller den) eller skogen är något att tro att dina katter är säkrare. Skogen är väl minst lika farlig som trafiken? De kan fastna i halsbandet och bli kvar där för alltid, ett djur kan ta dem eller så knallar de bara helt enkelt iväg så som vissa katter gör ibland.

Att skriva att den ska vara ute "någorlunda riskfritt" är ju också dubbelmoral. Antingen så ska det väl vara helt riskfritt i kattens liv dvs den får vara inne eller så får man ta riskerna med att katten får vara ute.

Själv kan jag inte göra mer för att minska riskerna för mina katter än att ha dem id-märkta, vaccinerade och ett reflexhalsband på dem. Jag tänker inte tvinga dem att se världen genom ett fönster i 18 år när de klart och tydligt visar att de vill ut! Mina katter ska få leva och vara lyckliga. Givetvis vill jag ha mina älsklingar tills de trillar av pinnen av ålder men det ska vara ett värdigt och kul liv.

Jag vet också att en katt kan ligga i buskar och vara skadad länge. Sånt är jättetråkigt när det händer. Man kan tyvärr inte skydda varken sina djur eller barn mot allt. Livet suger ibland. Men livet är till för att levas även för katter. Hur du väljer att göra mid dina katter är din sak men låt andra få sköta sitt. Skulle bli redigt irreterad om det stod någon bessewisser på min trappa och predikade om hur jag skulle ta hand om min friska och glada katt. Och dessutom skicka dit en polis :eek:

Nu hade antagligen just denna polis tid den dagen du ville ha hjälp med att ta hem katten men annars har de ingen skyldighet att ta sådana ärenden. Inte ens att ta in lösa hästar vid vägar som kan utgöra en trafikfara är något som de är skyldiga att åka på. Låt polisen utreda brott istället för att köra hem katter som inte ens har rymt eller är bortsprungna.

Vad gör du om grannen barn leker på trottoaren? Ringer polisen?
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Dubbelpost-----
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir alldeles trött!

Ojojoj jag tar hand om katter som tydligt är förvirrade över sin situation vare sig det är en siames som knappt kan ta sig över en väg eller en frusen bondkatt som sitter på min trapp. Skillnaden är återigen att en katt som är van att vara ute och är "smart", den ser du knappt alls ute. På sin höjd ser man den springa över vägen och sedan försvinna. Du kan också se ett antal som sitter i diket och spanar efter sork. Om du saktar in eller stannar sticker dom i regel direkt. Det är sällan möjligt att gå fram till en främmande katt och plocka upp den när den inte är på sin egen tomt eller liknande.

Jag vet inte hur många katter du haft, verkar vara ett antal i alla fall.

Och jag tycker att du hycklar när du anser att katten ska vara "fri" oavsett om den bor illa till eller ej. Skona ägaren från att må dåligt?? Skaffa inte katt om du inte är villig att ta hand om den i 13-20 år, släppa ut den för att inte bli ledsen själv.....är man så labil blir man nog väldigt deprimerad av att få hem en överkörd katt.

Du tycker att jag hycklar som har mina katter ute under uppsikt tills dom känns trygga med omgivningen? Jag har bosatt mig för att det ska passa mina katter och jag släpper inte ut dom och stänger dörren. De är i olika generationer och den äldre lär den unga att jaga och var reviret är.

Det som hänt katterna på vår gata är att en gammal hona försvann, möjligen tagen av en räv. Jag har bott här i över 20 år och vet liksom grannarna vilken katt som bor var.

För övrigt händer det att folk i omgivningen exempelvis åker på semester över jul/nyår och lämnar katten hemma utomhus, det händer att folk flyttar men katten var inte hemma den dagen...

Att du hakat upp dig på polisen har jag svårt att förstå, förmodligen tycker du inte heller att de ska ta hand om skadade katter? Arbetet för polisen skulle i detta fall vara att ta emot den på station och kolla chippet. Svårt jobb, eller hur?
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Jag svara i fetstil.

Ojojoj jag tar hand om katter som tydligt är förvirrade över sin situation vare sig det är en siames som knappt kan ta sig över en väg eller en frusen bondkatt som sitter på min trapp. Skillnaden är återigen att en katt som är van att vara ute och är "smart", den ser du knappt alls ute. På sin höjd ser man den springa över vägen och sedan försvinna. Du kan också se ett antal som sitter i diket och spanar efter sork. Om du saktar in eller stannar sticker dom i regel direkt. Det är sällan möjligt att gå fram till en främmande katt och plocka upp den när den inte är på sin egen tomt eller liknande.Du skrev i första inlägget att du fått locka en stund på katten så den verkar inte vara så jättepigg på att åka med dig först. Har sett massa katter som är vana utekatter sitta lungt och stilla både här och där. Håller inte med dig att "smarta" katter ser man knappt.

Jag vet inte hur många katter du haft, verkar vara ett antal i alla fall. Jag har haft 6 stycken katter på 24 år. Alltid två tillsammans. Generationsbyte även här. Alla har varit ute och innekatter som de har behagat. Har bott i allt från centralt till landet och ingen har förolyckats så jag har haft tur. Alla har blivit gamla. Endast en katt har jag omplacerat eftersom hon avskydde att vara inne, jamade, kissade inne krafsade på fönster osv. Då bodde jag centralt i Göteborg. Hon har ett kanonhem idag.

Och jag tycker att du hycklar när du anser att katten ska vara "fri" oavsett om den bor illa till eller ej. Skona ägaren från att må dåligt?? Skaffa inte katt om du inte är villig att ta hand om den i 13-20 år, släppa ut den för att inte bli ledsen själv.....är man så labil blir man nog väldigt deprimerad av att få hem en överkörd katt. Jag har som sagt alltid varit beredd att ta hand om mina katter både ekonomiskt och kärlek mm så länge de lever vilket jag hoppas är länge. I övrig förstår jag inte vad du menar här med labil mm.

Du tycker att jag hycklar som har mina katter ute under uppsikt tills dom känns trygga med omgivningen? Jag har bosatt mig för att det ska passa mina katter och jag släpper inte ut dom och stänger dörren. De är i olika generationer och den äldre lär den unga att jaga och var reviret är. Du har dem ju inte under uppsikt. Du skriver ju själv att du åker till stallet och byn när de är ute och då lämnar du ett fönster öppet. En av dina katter sitter ju t.o.m under din bil. Vad händer den dagen den sitter under en besökares bil och ni glömmer kolla?

Det som hänt katterna på vår gata är att en gammal hona försvann, möjligen tagen av en räv. Jag har bott här i över 20 år och vet liksom grannarna vilken katt som bor var.

För övrigt händer det att folk i omgivningen exempelvis åker på semester över jul/nyår och lämnar katten hemma utomhus, det händer att folk flyttar men katten var inte hemma den dagen...Dethär förstår jag inte vad du vill med. Tycker dock inte att man lämnar katter så.

Att du hakat upp dig på polisen har jag svårt att förstå, förmodligen tycker du inte heller att de ska ta hand om skadade katter? Arbetet för polisen skulle i detta fall vara att ta emot den på station och kolla chippet. Svårt jobb, eller hur? Du nämde ingenting om att kolla chip. Däremot så skrev du att det var bra att en uniformerad person dök upp och gav ägaren en tankeställare och att det skulle få kosta ägaren pengar att lösa ut kisse. Att polisen tar hand om trafikskadade katter är än sak ( vilket de heller inte måste) men åter igen...katten var frivilligt utsläppt och inte vanskött eller bortsprungen. Alltså knappast ett polisärende. Det verkar vara viktigare för dig att en uniform lämnade tillbaka katten och läxade upp ägaren.


Till sist vill jag tillägga att jag är inte emot innekatter som trivs med sitt liv. Men alla katter gör inte det och då bör de få gå ut så de får vara tillfredställda. Jag är emot att det är viktigare att hålla ett djur vid liv än att ge det ett kvalitsliv. Alla behov hos ett djur ska tillgodoses. Inte bara att det är friskt, har mat och lever. Det ska också få motion, lek, kärlek och ett meningsfullt liv. Alla katter får inte detta inne. Personligen tycker jag att det är mer bedrövligt med katter i lägenhet där ingen är hemma på 8-10tim och sen inte lägger så värst mycket tid på dem när de kommer hem heller än en katt som får upptäcka värden utanför trots faror.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Till sist vill jag tillägga:

Ja katter kan sitta lugnt och stilla ute, från det till att plockas upp och tas med in i en bil är steget långt.

Om man blir nere och ledsen när katten vill gå ut i tättbebyggt område får man fixa så den kan vara ute i säkerhet, sele eller kattgård.

Jag har min katter ute under uppsikt - tills - de är trygga med omgivningen. Om jag har besökare tittar vi gemensamt under bilen om katterna inte är synliga.

Om kattägare åker på semester och lämnar katten ute menar jag att det tyder på synen på katten som ett husdjur utan större värde.

Att polisen kollar efter chips antog jag dumt nog vara en självklarhet.
I mitt arbete bär jag uniform och har samarbete med polis.

Som slutkläm menar jag att många katter trivs utmärkt som innekatter, vill man absolut att katten ska gå fritt ute får man lov att bosätta sig så detta är möjligt.

Jag tror nog vi som helhet har en liknande syn på katter, tycker egentligen någon att det är OK med en katt som sitter mellan tågspåren?
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Om man blir nere och ledsen när katten vill gå ut i tättbebyggt område får man fixa så den kan vara ute i säkerhet, sele eller kattgård.

Det här svaret vet jag inte var du benat ur någonstans ur det jag skrivit :confused:
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Och jo det är faktiskt en ursäkt att katten vill gå ut för att ha en katt inne som inte trivs med rädsla för att den kan bli påkörd är egoistiskt. Det skonar ägaren från att inte må dåligt eller bli ledsen. Inte katten från ett liv i tristess. Sen säger du själv att vi ska se till att våra katter mår bra och mår katten bra av att vara ute och är ängslig och orolig inne så ska den väl ut?


Mjaa läste väl kanske lite slarvigt men anser att ovanstående stycke är något luddigt. Och jag tycker inte att man ska släppa ut katten i olämpliga områden för att den inte mår bra inne. Alternativ finns fortfarande, sele, kattgård mer aktivitet, sällskap mm mm.

Men kan vi kanske vara överens om att tycka att det finns bättre platser för katter än på tågspår och hårt trafikerade vägar?
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Humm...ja det var ju lite långt ifrån min poäng.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Siameser är enligt mig inte lämpade att gå ut helt själva på egen tass eftersom de som TS skriver är så enormt sociala och orädda att de nästan inte har någon självbevarelsedrift. Skulle själv aldrig sälja till någon som låter sin katt gå ute på detta sätt.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Kan inget om siameser utan har haft andra typer av raser så det kan mycket väl vara så. Men jag har inte hängt upp mig på kattens ras utan att TS anser sig ha rätt att tala om för andra hur de ska hålla sin katt och verkar nästan lite belåten över att skicka polisen på ägaren. Ts säger ju att hon skulle göra såhär med vilken katt som helst så rasen spelar tydligen ingen roll i samanhanget ändå.

Jag får känslan redan när jag läser första inlägget av en besk syn på ägaren som vad jag förstår TS inte ens känner. Hon målar ut stilig villa, fin bil osv med en ton som om det skulle vara sämre på något sätt eller att folk som har det så bryr sig mindre.

Enligt min åsikt så plockar man inte med sig andras katter som ägaren frivilligt släppt ut, försedd med halsband, inte är anmäld försvunnen, ser välmående ut och kör den till polisen för att man själv tycker det verkar fel. Det är jättebra att folk bryr sig om katterna men denna katten var inte i nöd, bortsprungen, sjuk mm och det visste TS. Jag tycker hon överdrev i sitt handlande. Vill man rädda katter från otäckheter finns det miljoner saker att lägga sin energi på för usch så många katter som verkligen far illa i sverige :cry:


Sen tycker jag att det är jättebra att du är nogrann med var dina katter hamnar. Synd att inte alla är det. Alla dessa katter och så få bra hem :(
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Det var väldigt vilken öm tå jag trampat på!

Du tycker att det är OK med lösa katter på trafikerade vägar - det tycker inte jag.

Jag har mycket riktigt en otroligt besk syn på ägaren, har man råd med fin villa i dyrt område, fin bil och ser proper ut själv - då har man råd att bygga en kattgård i sin trädgård. Och ägaren bryr sig bevisligen mindre om sin katt eftersom den tydligen får skylla sig själv om den råkar illa ut.

Vilken del av detta är det du inte förstår? Du tycker att jag skulle lämnat den på en arbetsplats intill ett tågspår för att än en gång irra över vägen med stor risk att bli påkörd?

Du tycker att det är OK för en katt att bli överkörd, bara den var "fri" när den blev det, det tycker inte jag.

Inse att du målar in dig själv i ett hörn och lägg ner.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Att måla in sig i ett hörn betyder att man talar emot sig själv men jag har hela tiden stått för det jag säger.

Du kunde ha löst situationen på en rad bättre sätt. Varför bara inte köra hem katten och släppa av den på tomten? Du kunde lika väl ha skrämt iväg katten när du försökte fånga in den och den hade blivit bortsprungen på riktigt. Vad hade du gjort om du inte hade lyckats spåra ägaren? Katten hade ju hittat hem eftersom den brukade hålla till där. Om du då plockade med dig katten utan att kunna föra den tillbaka till ägaren då har du ju verkligen ställt till det.

Sen vet ju du ingenting om deras livssituation. De kanske planerar en flytt innom kort där katten får det jättebraeller de må ha haft råd att köpa fina saker förut men ekonomin kan ju ha ändrats. Du kan ju inte dömma ut folk bara för att de har fin bil och fint hus. Låter mer som om du är lite avudsjuk.

Du har inte trampat mig på några ömma tår. Jag har inte alls den katthållningen som du beskriver denna ägare har så jag känner mig inte alls träffad. Men jag håller med i det som Lahsd skriver och jag drar det lite längre.

Om du tycker att det är ok att plocka med sig andras katter för det behagar dig så är det okej att folk tar med sig dina katter med och talar om för dig hur du ska hålla dem. Någon kan ju tycka att dina katter inte borde vara ute alls och dra det hela ett steg ännu längre.

Det handlar inte om att jag skulle tycka att det var okej att katter blir påkörda. Du har ju själv läst att jag skrivt tidigare att sånt är jättetråkigt när det händer så det är lite löjligt av dig att skriva så. Det som jag vill få fram är att jag tycker inte att man har rätt att sätta sig till domms över andra människor så länge djuret mår bra. Hade katten varit skadad, utsvulten eller vanvårdad är det verkligen en annan sak.

Om ett tåg kommit är jag rätt säker på att katten skulle springa undan för ett tåg för ett herrans väsen och hela marken skakar då är bilarna värre.

Du skriver på ett diskusionforum och då får du räkna med att alla inte håller med dig.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Eftersom vi gått igenom detta x antal gånger vill jag bara påtala att katten satt (inte på spåret) men mellan spåren. Den vågade inte gå därifrån och en granne kände igen katten. Förhoppningsvis lärde sig katten att det inte var en bra idé med (strömförande) skenor....

Ägaren var mycket tacksam över att få in sin katt, jag är inte fullständigt galen även du tror det.

Även jag skulle bli väldigt glad om någon kom hem till mig med mina katter. Jag vill väldigt gärna veta var de håller hus. Men som sagt känner vi varandra i området och skulle katterna ge sig iväg längre blir det utegångsförbud.
 
Sv: Jag blir alldeles trött!

Ägaren verkade ganska trött på sin katt, tittade inte ens på den när jag släppte in den.


Ägaren var mycket tacksam över att få in sin katt,


Får faktiskt inte ihop det du skriver längre. Nu målar någon in sig i hörn....:crazy:

I första inlägget står det inte att katten satt mellan spåren utan där korsar han en väg och du försöker under en stund att locka in katten så jättesocial verkar den inte vara heller. Så hur var det egentligen??

Och jag undrade om du tyckte det var ok att någon tog din katt från en för katten bekant plats och sen gav dig förmaningstal för att ni inte delade samma kattsyn?

Varför kunde du inte bara nöjja dig med att köra hem katten och släppa av den på tomten när du förstod att den var frivilligt utsläppt?

Du får nog åka tillbaka dit många gånger för katten är säkert ute och promenixar i dag också.

Kan hålla med om att utekatter i den typ av område inte är optimalt men det är upp till ägaren i slutändan ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 550
Senast: WildWilma
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 228
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder, det händer alltid nått. Idag då jag och sambon var påväg hem. Tvärnitar pga att det springer ut en liten...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: MinIan
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 776
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp