jag blir så ledsen ibland

Sv: jag blir så ledsen ibland

Min tränare brukar säga att det krävs 7 ggr i "loopen" för att få en häst som inte tar skänkeln att få den känslig för skänkeln igen. Så några minuter max, kan det väl ta? ;)

Nej precis, det är mest en fråga om att man själv måste vara väldigt tydlig och dessutom helt konsekvent och inte ludda till det för hästen. Det är ju det vi ofta gör, vi är inkonsekventa, glömmer, slarvar, gör fel, så att hästen till slut inte fattar och inte orkar bry sej .:(
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Nej precis, det är mest en fråga om att man själv måste vara väldigt tydlig och dessutom helt konsekvent och inte ludda till det för hästen. Det är ju det vi ofta gör, vi är inkonsekventa, glömmer, slarvar, gör fel, så att hästen till slut inte fattar och inte orkar bry sej .:(

Det där kan jag verkligen skriva under på! Har en pålle som är oerhört arbetsvillig och ibland, eller ganska ofta :grin:, överambitiös. Har haft väldigt lätt att bli frustrerad på honom, att han inte väntar utan bara gissar o eldar upp sig. Men har nu efter sommaren jobbat MASSOR med mig själv, att slappna av, inte begära olika saker samtidigt :angel: är inte så lätt alla gånger, men vilken skillnad det blir! så jag fortsätter resan mot mitt inre zen o hoppas på underverk :D
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

det har later sakert knas.. men, men...

Min gamla dam kan funka som du beskriver. Kalasharlig pa skankelbett, aven kalasharlig i grimma - slang in ett transbett sa blir det tvarnit.

Nu menar jag inte sa mkt att hon bara blir tung i kaften utan hela attityden andras fran pigg och glad till "seg som kola och allmant DOtjurig".

I hennes fall kom jag pa att det inte handlade sa mycket om bettet i sig som man kan tro utan vad hon satte i samband med den "klassiska utstyrseln". Helt enkelt hennes "forutfattade" meningar utav kombinationen klassisk sadel+klassiskt bett+dressyrjobb. Nar du "dressyrar" vad mer gor du annorlunda forutom bettet? Testat westernsadeln + transbett t.ex.? Bara sa du kan utesluta liknande "ideer" menar jag... Hur paverkas Din sits? Ar du saker pa att du inte jobbar med handerna pa transbett som du hade gjort pa skankelbett t.ex.?

och du...
jag tror vi alla varit dar nar det bara kanns BLAHA och man kanner sig som varldens samsta, uruslaste och :devil:ligaste ryttare/hastagare...

Hoppas proppen slapper och du far gladje i dressyrandet igen! :bump:
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

KL

Tack alla för alla svar och synpunkter!
Jag har inte varit inne och läst tråden sedan mitt sista inlägg, såg att tråden växte till både 2 och 3 sidor och blev rädd för att gå in och läsa för att bli sågad vid fotknölarna!!

Idag började vi den långa vägen tillbaka... På med tredelade tränsbettet, av med sadeln, tog ut en duktig kompis som jag ridit lektioner för i flera år mellan träningarna för "riktig tränare". (Alla har inte råd att rida lektioner en gång i veckan, för min del är regelbundet = 1-2 gånger i månaden för tränare).

Men min kompis är bäst och vi rider rätt lika och hon har ridit min häst mycket så hon vet hur han är.

Vi körde ett pass på ca 30min. 20 min skritt med halter och halvhalter och sista 10 minuterna körde vi övergång mellan skritt och trav. Det kändes riktigt bra och avslappnat...

Jag har bestämt mig för att fortsätta såhär nu, ta tag i grundridningen. Jag har även fått låna ett happy-mouth tredelat tränsbett som jag ska prova. Har forskat lite och flera har tydligen erfarenhet av att hästarna gillar dessa bett och efter ett par månader med detta bett har folk kunnat gå över till vanligt tränsbett, så jag tänkte ge det en chans.

När jag rider ut kommer jag nog inte ha stångbettet med skänklar men ändå ett jaktbett. Hästen blir för stark ute helt enkelt för att det ska vara roligt för någon av oss om jag har tränsbettet på. I alla fall i dagsläget.


Jag har anat efter att nu läst genom tråden och vissa har skrivit "väcka hästen", "sporrar" mm...
Jag har inga problem på att få fram min häst. Mitt problem är att få tillbaka hästen. Det är ju såklart MITT fel allting. Hästen speglar sin ryttare...

Så jag behöver någon som står på banan och nöter in i mitt huvud "mjuka händer, andas, sträck på dig, andas, sträck, mjuk...."


Just nu dealar vi med detta:

Framåtbjudning utan hållning, tar inget stöd
I hållning/form tappas framåtbjudningen och leder i sin tur till hängande i tygel/framtung. Pådrivning i detta läge leder till det jag skrev först; framåt, huvudet upp, älga på
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

En varning för Happy Mouth-bettet bara, är det små leder så kan de orsaka skada i munnen! Det finns dock två varianter där den andra är som en wire genom och tre delar på, den har jag ingen erfarenhet av. Den första gav min gamla ponny riktigt fula sår av bara några gångers användande (och det var en ponny men inte behövde ta mycket i alls).

Och lycka till eller vad man nu säger :D
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

:bow:


superbra!
Pröva gärna novabett istället för happy mouth, min fbl kille har lite fobi för att ta stöd i handen på vanliga bett, men nova bettet fungerar mkt bättre.

Lycka till :)
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

LÅter som typiskt fall av behov av mer grundridning och att hästen inte tar stöd på ett skarpt bett och det känns bra - men ÄR inte bra. Den bra undviker.

Börja med grundridning, svara för grundhjälper, övergångar, övergångar, halvhalter osv. Var noga noga noga, lägg volter, några steg sidvärts, osv och se till att hästen svarar både framåt och tillbaka.

JA du luras av stångbettet även om du tror du har koll på det. Samma sak som får många att älska inriktningar där man rider på stångbett, eller tycker graman är toppen;) Du tar bort symtom men inte problem. Dålig grundridning.

LEdsen att vara så rakt på sak, men ta bort stången helt och rid på tränsbett och börja om.


håller med :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 531
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp