Jag blir snart galen!

Sv: Jag blir snart galen!

Huvudvärken kan vara helt fruktansvärd! :( Massage har jag testat, det hjälper kanske 5 min efter behandlingen men sedan kommer smärtan tillbaka och då kan jag knappt gå. Dessutom är det jobbigt att ligga på mage längre stunder för det gör så förbaskat ont.

Fy vad jobbigt med ledvärk! Tack, det hoppas jag med. Börjar bli less på att ha det såhär.


Zeli: Vad skönt att en kiropraktor har varit lösningen för dig. Jag letar för fullt efter en också, och ska höra vad sjukgymnasten har att säga när jag ska dit på fredag.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Nu ringde de från vc. Jag fick en tid inbokad imorgon kl.13.00, förklarade alla symptom och sa högt och tydligt att jag kan inte sova längre pga smärtan. Men kvinnan som ringde visste inte om de kunde hjälpa mig överhuvudtaget där, men bokade in en tid ändå hos en läkare.

Kvinnan jag pratade med sa även att jag måste vara förberedd på att bli betydligt sämre efter att ha varit hos sjukgymnasten på fredag, och jag som tänkte försöka jobba några timmar efter det besöket då jag jobbar kväll hela denna vecka egentligen.

Nu ska jag ta fler värktabletter och försöka sova en stund. Värken från nacken börjar stråla ut mot armen och fingrarna nu.. :(
 
Sv: Jag blir snart galen!

Jag bor i Gävleborgs län. Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Sv: Jag blir snart galen!

Tvingade mig att försöka sova en stund på eftermiddagen, två timmars sömn totalt blev det och nu känner jag mig mer borta än innan. Men det var skönt att sova. Ska försöka ta mig till jobbet imorgon och "stå ut" med smärtan, sedan kan jag ta läkarbesöket under min lunchrast så behöver jag inte ta ledigt någon timme.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Inget jobb idag, och det blir det inte heller på ett tag. :(

Jag har varit hos läkaren idag. Rejäla muskelskador som kommer ta evigheter att läka men det var en bra läkare som lyssnade och som gjorde en ordentlig undersökning. Han kunde inte sjukskriva mig, eftersom FK inte godkänner det tydligen när det är muskelskador men har skrivit ett läkarintyg att jag blir hemma en vecka till iaf. Sen fick jag nya tabletter; Diklofenak (Heter det så?), alvedon som ska verka längre än vanliga samt paraflex.

Sedan var det ingenting mer han kunde göra utan hänvisade till sjukgymnasten, men jag hoppas verkligen att jag får sova lite mer på de nya tabletterna. Inatt blev det ca 2-3 timmars oregelbunden sömn och jag ser ut som en zombie med stora påsar under ögonen.. :o
 
Sv: Jag blir snart galen!

Och idag har jag varit hos sjukgymnasten, det första hon sa när jag stod med ryggen vänd åt henne var: Åh herregud vad sned du är!

Sedan kunde hon inte göra så mycket mer, för jag sitter så fast i hela ländryggen (vet inte riktigt hur jag ska förklara), hon försökte få upp lite låsningar och få musklerna att "släppa taget" lite grann men det gick inte alls. Jag fick spendera sista halvtimmen liggandes på en värmedyna och så kommer det bli många täta, regelbundna besök då sjukgymnasten såg detta som väldigt allvarliga problem. Så nu har vi bokat in en tid redan på måndag morgon igen, då ska vi ha sjukgymnastik i bassäng.

Det värsta efter besöket var nog att jag var så svag och "borta". Jag skakade i benen, var så yr att jag höll på att svimma 2-3 gånger när jag var och handlade på affären och allting kändes som det gick i slow motion. Det var riktigt läskigt att sätta sig bakom ratten när jag var så "borta" och så himla trött, som tur är bor jag i närheten så jag tog mig hem utan problem. Om jag ska vara såhär "borta" i skallen, hur ska jag då klara av att jobba? (Jag är fortfarande ganska snurrig i skallen, ganska "borta" och svag i hela kroppen men då tog jag också muskelavslappnande piller när jag kom hem efter besöket idag.)

Borde väl egentligen höra med min arbetsgivare om jag kan få en bättre skrivbordsstol att sitta på när jag kommer tillbaka till jobbet. Vet inte om det är något mer jag borde byta ut på jobbet heller eller hur pass villig arbetsgivaren är att byta ut saker åt mig.

En annan sak jag har funderat på, tror ni man kan ta detta på någon försäkring? Det kommer bli dyrt med alla besök hos sjukgymnast, med all rehabilitering och det har redan blivit dyrt med tanke på all medicin och sjukhusbesök eller skulle jag ha anmält det redan när olyckan skedde då? Jag såg att hästen hade en "incident"-försäkring, sen är jag försäkrad i något bolag också och sedan tror jag att jag har en försäkring via fackförbundet också men det gäller väl bara vid skada på arbetsplatsen? :o
 
Sv: Jag blir snart galen!

Sjukgymnasten går på högkostnadsskyddet! Du kommer nog snabbt upp i frikort, då är det gratis efter det i ett år. Skönt att du fått några svar på vad det är, hoppas läkningen går bättre nu :)
 
Sv: Jag blir snart galen!

*KL*

har liknande historia som dig med rygg o höfter, och sjukhuset gör inte ett enda dugg, så det är bättre att lägga den tiden på något annat..

Jag har gått till läkare flera ggr, får bara värktabletter.. För ett par månader sen fick jag åka ambulans för jag inte kom upp ur sängen, först då röntga de ryggen, sedan fick jag en spruta i höften, sen blev det bra, antar det var sprutan för de var det enda som var annorlunda..

Var bra tills igår morse, då kom det tillbaka. Sprang på nån gubbe på travet igår eftermiddag som var kotknackare, han fixade till mig och det känns redan mycket bättre, om inte helt bra redan.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Inget jobb idag, och det blir det inte heller på ett tag. :(

Jag har varit hos läkaren idag. Rejäla muskelskador som kommer ta evigheter att läka men det var en bra läkare som lyssnade och som gjorde en ordentlig undersökning. Han kunde inte sjukskriva mig, eftersom FK inte godkänner det tydligen när det är muskelskador men har skrivit ett läkarintyg att jag blir hemma en vecka till iaf. Sen fick jag nya tabletter; Diklofenak (Heter det så?), alvedon som ska verka längre än vanliga samt paraflex.

Sedan var det ingenting mer han kunde göra utan hänvisade till sjukgymnasten, men jag hoppas verkligen att jag får sova lite mer på de nya tabletterna. Inatt blev det ca 2-3 timmars oregelbunden sömn och jag ser ut som en zombie med stora påsar under ögonen.. :o
Hoppas du fått sova lite mer nu.

Vad gäller sjukskrivning så blir jag lite fundersam, för sjukskrivning handlar inte om diagnoser utan om arbetsförmåga. Och om du har sån smärta att du inte kan sova, så är sömnbristen pga smärta en sjukskrivningsorsak.
Läkaren ska beskriva i intyget VAD det är som sätter ner din arbetsförmåga.

Jag skulle nog, om jag vore du, ta hjälp av sjukgymnasten att påverka läkare. För jag skulle tro att om du kan får ägna en kortare tid åt intensiv rehab så kommer du snabbare tillbaka till jobbet.

Lycka till!
 
Sv: Jag blir snart galen!

Huva låter mycket mindre bra... :(

Liten undrar bara, har någon tagit nya R-plåtar på HELA RYGGRADEN och letat diskbråck??
Hade själv svåra problem med rygg och nacke, och när man tog en Magnet röntgen på nacke och axlar efter en bilolycka hittade man "gamla" utläkta diskbråck i nacken (troligen efter en ridolycka när jag var 16år)... Bara en liten tanke..

Dock sänder jag från min lilla hörna av värden, mass varm styrka och hoppas att du får den hjälp som behövs. :)
 
Sv: Jag blir snart galen!

Sjukgymnasten går på högkostnadsskyddet! Du kommer nog snabbt upp i frikort, då är det gratis efter det i ett år. Skönt att du fått några svar på vad det är, hoppas läkningen går bättre nu :)

Högkostnadsskyddet hade jag ingen koll på alls :o men det låter ju jättebra och jag borde nog vara uppe i ett frikort snart.


Jabbe: Vad skönt att det har blivit bättre för dig! Ska gå till en kiropraktor om inte min sjukgymnast kan göra något underverk och om inte röntgen visar något annat.

Hoppas du fått sova lite mer nu.

Vad gäller sjukskrivning så blir jag lite fundersam, för sjukskrivning handlar inte om diagnoser utan om arbetsförmåga. Och om du har sån smärta att du inte kan sova, så är sömnbristen pga smärta en sjukskrivningsorsak.
Läkaren ska beskriva i intyget VAD det är som sätter ner din arbetsförmåga.

Jag skulle nog, om jag vore du, ta hjälp av sjukgymnasten att påverka läkare. För jag skulle tro att om du kan får ägna en kortare tid åt intensiv rehab så kommer du snabbare tillbaka till jobbet.

Lycka till!

Läkaren sa att FK skulle ifrågasätta och vägra godkänna en sjukskrivning när det är muskelskador, därför kunde han inte sjukskriva mig. Han ska ordna ett läkarintyg på en vecka framåt iaf.

Dock kunde en annan läkare, för ca ett år sedan när jag hade kraftig nackspärr, sjukskriva mig i några veckor men jag fick inget bidrag från fk eftersom det var så kort tid.

Huva låter mycket mindre bra... :(

Liten undrar bara, har någon tagit nya R-plåtar på HELA RYGGRADEN och letat diskbråck??
Hade själv svåra problem med rygg och nacke, och när man tog en Magnet röntgen på nacke och axlar efter en bilolycka hittade man "gamla" utläkta diskbråck i nacken (troligen efter en ridolycka när jag var 16år)... Bara en liten tanke..

Dock sänder jag från min lilla hörna av värden, mass varm styrka och hoppas att du får den hjälp som behövs. :)

Nej, de har bara tagit röntgenplåtar på ländryggen efter den första avramlingen. Åkte aldrig in den andra gången jag ramlade av. :o När jag har haft problem med nacken så har jag bara fått smärtstillande. Blir jag inte bättre av sjukgymnastiken kommer jag kräva en magnetröntgen.

Tusen tack! :)
 
Sv: Jag blir snart galen!

Och nu har smärtan spridit sig från höften upp mot skulderbladet på högra sidan och nacken gör lika ont på vänster sida trots att jag har knaprat i mig smärtstillande och muskelavslappnande och jag får inte ta fler tabletter förrän om två timmar. Suck alltså.. :( Ska ta upp detta med sjukgymnasten på måndag när jag ska plaska i vattnet.

Lyckades ta mig ut till stallet en stund idag, det var som terapi för själen. :love: Min älskade häst gnäggade flera gånger åt mig, och jag blev så överlycklig inombords. :love:

Men vägen ut till stallet gick inte så bra, jag är så svag i kroppen och blir yr och "borta" i skallen hela tiden. Så jag ska ta det lugnt med bilkörningen framöver, imorgon ska jag ut till stallet en sväng till eftersom jag har hand om lunchfodringen då. Just nu längtar jag efter att få klättra upp på hästryggen så mycket att jag går sönder inombords. :(

Ang sömnen så fick jag sova några timmar inatt, främst på morgonkvisten när jag var så trött att jag hade kunnat somna stående.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Varför ska du kräva en "magnetröntgen" (som inte är någon röntgen utan magnetkamera)?

Det kommer inte att visa något som förändrar behandlingen.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Min erfarenhet är att kiropraktorer kan hjälpa då det inte är något som är alltför trasigt och man inte har inflammationer i musklerna. Klart du kan försöka gå till någon, men dina muskler är strama och försvarar något inunder som är skadat. Då kanske det inte funkar. Han jag går till nu om det är nå´t har 20 års erfarenhet så han förstår vad han kan behandla och inte. En ung och oerfaren typ som jag gick till efter en bilolycka för länge sedan fattade inte att det inte var läge att behandla då.

Jag använder ett muskelliniment som heter Sasco aloe rub. Säljs på Life hälsokost och eftersom jag använder mycket av varan så har jag köpt en 500ml flaska. Jag har använt den på arbetskompisar på jobbet i Oslo och efersom inte riktigt samma finns att köpa där så beställer dom av mig då och då. Life borde ge mig provition:). Mjuk massage med den är bra. Gärna av någon som har varma, varsamma händer som kan säga till dina stackars spända muskler att "det är lugnt, ni kan slappna av nu." Jag tror du hamnat i en ond cirkel för att smärtan får dig att spänna dig och spänningarna gör smärtan värre. Skulle du kunna ha ett liggunderlag på kontoret och sträcka ut en liten stund ibland och göra någon övning och slappa lite? Jag hoppas du snart kommer att må bättre.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Att ta tunga smärtstillande gör ofta bara att man blir tillvand och får öka dosen tills man räknas in bland pundarna när man söker och vill ha mer. Smärtpatienter är verkligen inte den kategorin man vill hamna i.

Vad har du för orsak till att säga att man inte ska ta smärtstillande för att man blir tillvand och snart kan räknas in bland pundarna? Jag har tagit samma dos morfinliknande medicin i fem år utan att behöva höja dosen mer än en gång när smärtorna blev värre. Jag har inte blivit tillvand och jag har aldrig hört talas om någon som har blivit det heller som har tagit sin medicin enligt ordination.
Hon är ju redan en smärtpatient! Fy vad arg och ledsen jag blir på sådana människor som dig! Om du hade haft någon kunskap om svåra smärttillstånd så hade du vetat att det är mycket ovanligt att en person som tar den mängd smärtstillande som hen har blivit tillsagd att ta under den period som hen har ont blir beroende. Det är tack vare sådana uttalande som ditt som man knappt vågar andas om att man behöver starka smärtstillande för att överhuvudtaget överleva för då får man höra att man är morfinist/knarkare/narkoman/pillermissbrukare eller något annat otrevligt skällsord. Det är verkligen inte kul alls ska du veta. Enda sättet jag är beroende av min medicin är för att jag annars inte hade orkat överleva med de smärtorna som härjar i min kropp. Kom tillbaka när du har upplevt den smärtan jag upplever varje dag även med smärtstillande så kan vi diskutera det här. Säger du likadant till de som tar antidepressiva för depression och till diabetikern som tar sitt insulin? Vet du om att en av de vanligaste orsakerna till att människor tar livet av sig är just smärta! Smärtpatienter behöver inte mindre smärtstillande. Ofta är de gravt undermedicinerade just för att läkarna är så rädda för att skriva ut tillräckligt stark medicin så folk går och lider och blir sämre och sämre och kan till slut inte jobba alls och då är man helt plötsligt en parasit på samhället också i mångas ögon. Det är väl ingen som väljer att bli smärtpatient, bli sjuk eller skadad men man kan välja att inte uttala sig så fruktansvärt dumt som du gjorde här ovan. Speciellt som man så tydligt inte har någon kunskap om det alls. Hade det hjälpt att gå till alternativare när man har riktigt svåra smärtor så hade det inte funnits några smärtkliniker eller några smärtlindrande mediciner alls för då hade ju de varit helt överflödiga.


Till Ts

Gå till din vårdcentral och be om en remiss till en smärtklinik. Det ska finnas överallt även om jag är smärtsamt medveten om att det tyvärr inte gör det fast landstingen är skyldiga att tillhandahålla det till sina smärtpatienter. Finns det ingen smärtklinik så leta tills du hittar en läkare på någon vårdcentral som lyssnar på dig.
Att åka till akuten är ingen ide för där har läkarna inte tid att verkligen lyssna. Att ha ont räknas inte som något akut om det inte är en helt ny smärta.
Vänta inte med att söka hjälp utan ring din vårdcentral direkt på måndag morgon och förklara ditt ärende och säg att du vill ha en lång tid så att du faktiskt hinner berätta allt. Det kan vara värt att få vänta någon vecka extra istället för att få en tid på tio minuter då man ska dra alltihopa och läkaren är stressad och hinner inte lyssna.

Visst kan sjukgymnastik hjälpa för väldigt många åkommor och jag tycker absolut att du ska prova de olika möjligheterna som finns där. Kanske blir du rörligare utav vattengymnastik? Att bara ligga och flyta i 35 gradigt vatten kan göra underverk för vissa åkommor. Kanske kan akupunktur hjälpa dig? Många sjukgymnaster är utbildade inom akupunktur. Bara för att man går till en sjukgymnast så behöver det inte innebära regelrätt träning för det anar jag att du har för ont för utan du behöver annan hjälp.
Något jag också skulle vilja tipsa dig om som sjukgymnasterna har (iallafall här så fråga gärna efter det) är smärtkurser då man lär sig att hantera smärtan på olika sätt. På vissa ställen har de också mindfulness och basal kroppskännedom som också brukar vara väldigt bra kurser. Mentalträningskurser har jag också gått (inte hos sjukgymnast utan privat) och det har också hjälpt mig väldigt mycket just för att lära mig att hantera smärtan.

Du måste ju absolut få hjälp både med smärtlindring och med diverse hjälpmedel på ditt arbete. En arbetsterapeut kan t ex hjälpa dig med en stol så att du sitter bättre och både sjukgymnastiken, arbetsterapeuten och ortopedtekniska kan skriva ut diverse skydd och otroser som kan hjälpa dig. Jag har t ex en jättebra korsett som stödjer ryggen och håller ihop mina höfter som jag har fått ifrån ortopedtekniska. Något liknande kanske skulle kunna hjälpa dig? Du kanske också är i behov av en nackkrage för att avlasta när du har nackspärr? Du kanske behöver inlägg i dina skor för att hjälpa till att avlasta skoliosen i ryggen? Det finns massor med hjälpmedel och jag tror absolut att du skulle kunna få mycket avlastning och att smärtorna hade minskat med hjälp av det. Diskutera allt detta med läkaren så att du får remisserna som du behöver. Till arbetsterapeut och sjukgymnast kan man komma utan remiss men till ortopedtekniska behöver man en remiss.

Jag skulle gissa att yrseln kommer ifrån nacken för har man problem med nacken så kommer ofta yrsel som ett brev på posten så får du ordning på nacken så ordnar det sig nog med yrseln också.

Om du inte får någon hjälp ifrån en läkare så gå till nästa och nästa. Ge dig inte. Du har lika stor rätt som alla andra att leva ett drägligt liv.

Lycka till och ge dig inte!

Kramar
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: kol
Sv: Jag blir snart galen!

Jag har själv en hög med gamla skador som förföljt mig mitt vuxna liv. Jag har varit hos läkare, sjukgymnaster, naprapater, osteopater, kiropraktorer, massörer - you name it. Vissa har hjälpt kort, andra för längre stunder. Men inte förrän jag började gå hos Feldenkraispedagog fick kroppen rätt verktyg att röra sig på ett smärtfritt sätt.

Mitt problem har varit att kroppen (självklart) kompenserar för rörelser som gör ont. Vilket leder till mindre lyckade rörelsemönster, vilket leder till att huvudet balanserar fel, vilket leder till att nacken tar stryk. När nacken tar stryk, kommer huvudvärken som ett brev på posten. Det kan börja med något litet, men när kroppen börjar kompensera måste den fortsätta för att kunna röra sig, och allt blir stört i rörelsemönstret. Att bryta detta är otroligt svårt eftersom vi inte vet att/vad vi gör i de flesta fall.

Den onda spiralen är i full snurr, och den leder tyvärr bara neråt om det inte går att få hjälp till självhjälp.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Sv: Jag blir snart galen!

Jag vet inte om någon förklarat detta för dig tidigare, eller om du själv kopplat ihop det. Men yrseln kan absolut komma på grund av spänningen i nacken. När jag pluggade och var stressad och fick ont i axlar/nacke så blev jag rejält yr i huvudet och illamående. Rummet snurrade även när jag låg stilla i sängen. Det behöver inte vara farligt alltså. Men är obehagligt.

Liknande brukar hända när jag varit på massage. Jag kan bli yr, nedstämd och illamående. Särskilt om de har behandlat något i nacken. Man kan bli väldigt allmänpåverkad när spänningar och låsningar i kroppen bearbetas.

När spänningar och smärtor i kroppen släpper på ett ställe kan "nya" komma fram på andra ställen som du har kompenserat bort genom att spänna dig. Och så får de behandlas osv.

Vad skönt att du har fått hjälp att börja "komma tillbaka". Hoppas att du snart känner positiva reslutat!
 
Sv: Jag blir snart galen!

Skit också, jag glömde såklart nämna det du skriver. Absolut kan yrsel och konstigheter komma från nacken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
996
Senast: tott
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
868
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp