Jag blir snart galen!

Sv: Jag blir snart galen!

Ett tips är att inte åka till ortopedläkare med din problematik för de kan inte hjälpa dig om det inte är en skelettskada som kan opereras, typ. Smärtproblematik vill ingen ta i med tång upplever jag. Sök dig alternativa vägar, testa naprapat/kiropraktor etc, akupunktur osv. Har man oförklarlig smärta får man tyvärr i många fall lära sig leva med den, man får leta efter den behandlingsmetod som passar en bäst. Att ta tunga smärtstillande gör ofta bara att man blir tillvand och får öka dosen tills man räknas in bland pundarna när man söker och vill ha mer. Smärtpatienter är verkligen inte den kategorin man vill hamna i.

Det där var tamefan det dummaste jag läst på länge.

Ortopeder behärskar bra mycket mer än frakturer, för det första.

För det andra blir man definitiv inte "pundare" om man får det smärtstillande preparat man behöver. Man behöver inte öka dosen hela tiden, så länge man tar det mot smärta. Man kan inte sluta tvärt utan får trappa ner dosen, precis som man långsamt trappar upp den tills man har den dos man behöver för att smärtan ska dämpas.

Det är sådana som du som gör att patienter med smärta inte får den hjälp de behöver.

Cilla, ortoped med smärtinriktning
 
Sv: Jag blir snart galen!

Det där var tamefan det dummaste jag läst på länge.

Ortopeder behärskar bra mycket mer än frakturer, för det första.

För det andra blir man definitiv inte "pundare" om man får det smärtstillande preparat man behöver. Man behöver inte öka dosen hela tiden, så länge man tar det mot smärta. Man kan inte sluta tvärt utan får trappa ner dosen, precis som man långsamt trappar upp den tills man har den dos man behöver för att smärtan ska dämpas.

Det är sådana som du som gör att patienter med smärta inte får den hjälp de behöver.

Cilla, ortoped med smärtinriktning

Tack Cilla.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Varför ska du kräva en "magnetröntgen" (som inte är någon röntgen utan magnetkamera)?

Det kommer inte att visa något som förändrar behandlingen.

Då är det nya bud sen min mor blev opererad för just diskbråck......
Men det är ju en 7-10 år sen och man får väll hoppas att det har gått framåt inom vården sen dess.
Näst intill smärt fri blev mammsen iaf ett tag...
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir snart galen!

Ska gå till en kiropraktor om inte min sjukgymnast kan göra något underverk och om inte röntgen visar något annat.
Fast det ena utesluter inte det andra.

Jag har problem med främst min högra axel, men sedan jag halkade och ramlade för någon månad sedan även ländryggen. Nu tränar jag sedan ett tag tillbaka med personlig tränare, för att kunna bli smärtfri i axeln, men nu efter halkningen så samarbetar min PT och naprapaten jag går till. De mailar varandra om mig och de vet vad den andre gör och så kompletterar den andre det.

Hade jag inte haft en naprapat hade jag nog dött av smärtpåslaget jag i flera år gått omkring med. Vet inte hur mycket jag spenderat på massage, kiropraktorer etc innan jag hittade rätt person.

Ett annat tips ifall du har ont i ländryggen är att köpa ett Back On Track-ryggskydd. Mitt är guld värt och jag hade aldrig klarat att jobba utan det.
 
Sv: Jag blir snart galen!

*typ kl*

Tusen tack för alla svar! :bow:

Ang smärtstillande så har ju båda läkarna jag träffat sagt att inget smärtstillande kommer hjälpa mot smärtan. Den första läkaren hänvisade bara till sjukgymnastik och ingenting annat, medan den andra påpekade att det är muskelskador = muskelavslappnande + sjukgymnastik som hjälper. Det enda som har fått mig att sova har varit Citodon, men det är beroendeframkallande så det förstår jag att läkarna inte vill skriva ut.

Yrseln och huvudvärken har jag kopplat ihop med nacken. När det är som värst med smärta i nacken, då kan jag knappt röra på huvudet utan att det känns som att jag ska svimma, vilket för mig är väldigt obehagligt eftersom det kommer vart jag än är någonstans.

Jag ska prata med vc imorgon bitti, efter sjukgymnastiken och prata lite med dem. Ska höra om det finns någon smärtklinik i närheten som jag kan få en remiss till. Akupunktur vore något att testa, ska skriva upp det tills imorgon när jag ska till min sjukgymnast.

Back On Track-ryggskydd har jag redan. Blir sämre av det tyvärr.


Ursäkta lite rörigt inlägg, jag somnade inte förrän runt 7-tiden imorse pga smärtan och sov då i ca 1½ timme. Det var lite läskigt att se sig själv i badrumsspegeln kl. 5 på morgonen, alldeles rödsprängd i ögonen och kolsvart under ögonen (och nej, det var inga sminkrester då jag sminkar mig ungefär en gång varannan månad). Tog inga muskelavslappnande imorse heller, utan käkade frukost och åkte ut till stallet. Tog en kort promenad med hästen och fixade lite i stallet, och hade så ont att jag fick skynda mig att göra klart och åka hem. :(
 
Sv: Jag blir snart galen!

Nu har jag varit iväg och plaskat i vatten. Gjorde så ont, men jag försökte iallafall. Sjukgymnasten lät lite orolig och kunde inte förstå varför jag inte var sjukskriven och ska ta kontakt med en av läkarna jag träffade sist för att pusha på att få både sjukskrivning och en ny röntgen! Sjukgymnasten sa till o med: Eftersom de inte sjukskriver dig, då går du till jobbet och vid minsta smärta så åker du hem och vilar. Min chef bryr sig inte om något känns det som, försökte ringa till honom idag - inget svar. Skickade sms att jag ville ha kontakt med honom för att berätta om min situation just nu, men inte ett ljud.

Ska tillbaka till sjukgymnasten imorgon eftermiddag igen, och sedan har jag fått tid i bassängen två gånger i veckan med första tiden redan på onsdag.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Vad bra att du har fått tag i en bra sjukgymnast! En sådan är en väldigt bra resurs att ha vid sin sida för deras ord väger ofta väldigt tungt i läkarens resonemang är min erfarenhet. Hoppas verkligen att du får en röntgen och att du får hjälp nu.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Vad jag har märkt och många andra med mig också är att får man behandling som man blir yr, hög,full av så vila.

Gör det efter varje behandling du får nu- vila- låt kroppen känna och anpassa sig. Det lönar sig i längden och det är positivt att din kropp får känna sig smärtfri i rygg osv- sedan att du är illamående osv nåja det är iallafall ngt annat...

Gävleborg har många bra sjukgymnaster (tack brynäs och Saik) du verkar ju ha hittat en som fick till en lindring först iallafall..

.åk så litet bil du kan om du känner av smärta vid i och urstigning. Be att få ett höj och sänkbart bord på jobbet, eller iallafall att du kan växla med att stå och sitta, och försök hitta ett ställe på jobbet där du kan ligga ner och låta musklerna slappna av, om möjligt åtminstone 5 minuter i timmen, man kan prata i telefon ändå och man kan läsa information...
 
Sv: Jag blir snart galen!

Min sjukgymnast är väldigt bra, så det känns riktigt bra! Tack, det hoppas jag också. :)


ridtravare: Vila är det enda jag gör nu känns det som. Blir så slut efter varje behandling att jag måste vila. :o

Höj och sänkbart bord har jag på jobbet, brukar växla mellan sitta o stå men det gör fortfarande ont. Finns ingen möjlighet att ligga ner på jobbet, brukar vila 5 min när jag är hemma på lunch innan det är dags att åka tillbaka till jobbet. Bil åker jag endast till sjukgymnasten nu när jag är hemma.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Vaknade imorse och kände mig relativt bra, hade visserligen ganska ont men det gick att stå ut med. Blev "glad" för jag tänkte att då kan jag faktiskt gå tillbaka till jobbet redan på torsdag för att inte ha så lång frånvaro trots att jag har läkarintyg som gäller tills nästa måndag...

Jag tänkte att jag skulle städa lite och göra vårfint i lägenheten. Började damma av hyllan och helt plötsligt small det till i nacken rejält, jag blev yr och sedan kom den absolut värsta smärtan jag någonsin känt. Var tvungen att sätta mig ner, ta djupa andetag och ringa till min mamma. Nu har jag så ont att jag bara kan sitta i en viss ställning i soffan vilket gör ont i höfterna men rör jag mig minsta lilla gör det så ont i nacken och jag kan inte röra/vrida huvudet alls. Det gör ont när jag går, står, försöker vrida huvudet lite grann. :(

Har ordnat skjuts tills jag ska upp till sjukgymnasten, för jag klarar inte av att köra bil i detta läge. Måste försöka ta mig till köket för att få i mig lite mat också, och sedan duscha, hur nu det ska gå till.. Jag är verkligen less på detta nu! :cry:
 
Sv: Jag blir snart galen!

Efter dagens besök hos sjukgymnasten är det väldigt många tankar som snurrar. Sjukgymnasten har sett de plåtar på höften som togs när jag var in i december och sa: Du har haft problem med höfterna länge va? För det syns här.. Detta är ingenting som kom i samband med avramlingen, det gjorde det bara värre.

Sedan gick vi igenom träningsprogram. Ingen ny röntgen i dagsläget. Nacken är ett återkommande problem, så jag ska bada i bassäng på sjukhuset två gånger i veckan samt någon gång själv i en annan bassäng. Får dock inte simma överhuvudtaget, bara göra mina övningar i vattnet. Har fått träningsprogram att göra hemma (som gör ont!) som jag ska göra en gång om dagen minst. Sedan måste jag gå ner i vikt också, har ca 10-15 kilo som ska bort men som inte vill bort. Kommer även få akupunktur med ström(??) för att få musklerna att slappna av.

Sjukgymnasten tyckte också att detta var ett tillfälle att fundera på att byta jobb också. Vilket har väckt en hel del tankar hos mig, för jag kan inte ha ett jobb där jag lyfter tungt, inte ett stillasittande jobb och inte heller ett jobb där jag måste röra på mig hela dagarna (vilket jag inte fixar i dagsläget) - finns det ens några jobb kvar då? :( Har kollat lite på utbildningar, men hittar ingen passande utbildning heller. Samtidigt vill jag inte jobba kvar på mitt nuvarande jobb, men det är av helt andra orsaker..
 
Sv: Jag blir snart galen!

Stillasittande jobb kan ju vara stående jobb, om man tänker på t ex kontorsjobb. Kan det vara ett alternativ? Där man växlar mellan att sitta och stå?

Själv har jag god hjälp av rätt stolar, bl a den typen som man står på knä i - underbart när ryggskottet lurar. Eller en sadelstol.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Borde väl egentligen höra med min arbetsgivare om jag kan få en bättre skrivbordsstol att sitta på när jag kommer tillbaka till jobbet. Vet inte om det är något mer jag borde byta ut på jobbet heller eller hur pass villig arbetsgivaren är att byta ut saker åt mig.
Släng bort stolen och be om ett ståskrivbord i stället. De stunder du vill vila benen kan du sitta på en balansboll. Då kommer du få en stark och bra kropp som klarar kontorsarbete!
 
Sv: Jag blir snart galen!

Jag brukar växla mellan att sitta och stå, det gör lika ont. :( Ska googla på sadelstol, det kan vara ett alternativ!

Basilika: Jag har ett höj- och sänkbart bord. Balansboll vet jag inte om jag vågar sitta på, jag brukar vilja luta ryggen bakåt ibland och det är inte så smart på en boll.


*typ kl*
Fick ett eget träningsprogram att göra i bassängen så idag har jag kört ett 30 min pass i vattnet, vilket gjorde ont som tusan men samtidigt kändes det skönt.

Några timmar senare åkte jag iväg och storhandlade med familjen. Höfterna pajade totalt inne i affären och nacken värkte som sjutton av att gå väldigt sakta ca 30 min inne i en affär. Fick stå lutad mot bilen i 10 min innan jag kunde sätta mig. Bara att lyfta en matkasse gjorde ont. Och jag ska klara av 8-timmars pass på jobbet from måndag.. :(
 
Sv: Jag blir snart galen!

Nu får du ursäkta, men jag tycker inte det låter som om du riktigt tar ditt eget ansvar... två gånger redan har du känt förbättringar men sabbat dem själv genom att köra på som om du inte hade några problem? Det finns ingen quick-fix och framför allt i början är ju varje framsteg så skört, jag fattar inte att du "törs" äventyra en läkning på det här sättet...

Jag menar, om du hade en fraktur, skulle du dammtorka och storhandla då?
 
Sv: Jag blir snart galen!

Du måste ta hand om din rehabilitering. Det går inte att köra på så hårt som du gör efter att ha försökt förändra kroppens mönster. Det är bara att acceptera aktiv vila. Annars kommer du bara att gräva din egen grav.

Det tar tid, och det kostar på. Uppoffringar.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Jag har också problem med kroppen, dock inte så svåra som dina men ändå. Jag går också hos sjukgymnast just nu och jag måste verkligen vara rädd om mig efter sjukgymnastbesöken. Jag är iofs på jobbet, men försöker ta det lite lugnt. Jag får gå promenader efter besöket, men jag får ex. vis inte styrketräna än och inte heller lyfta tungt. Jag får däremot träna lite rörlighet och töjning av muskler.

Lyssna på din kropp, sabba inte den behandling du går på i dagsläget!
 
Sv: Jag blir snart galen!

+ Lovisaleonora_ och Kivina

Jag försöker ta hand om min rehabilitering och värdesätter den. Jag vill ju trots allt ha en fungerande kropp utan smärta! Och visst, det var kanske dumt med storhandling under samma dag som jag var i bassängen. Men jag känner att jag borde(?) klara av någonting mer än att gå till och från brevlådan och att gå från vardagsrummet till köket om jag ska klara av att arbeta i 8h varje dag till veckan.

Jag måste efter varje besök hos sjukgymnasten åka tillbaka till jobbet nästa vecka, parkeringen ligger en liten bit från jobbet och sedan jobbar jag på tredje våningen utan hiss så jag måste gå uppför alla trappor - och sedan stå/sitta på jobbet. Klarar jag inte av att gå i en affär, väldigt sakta och lutandes mot en kundvagn, hur ska jag då klara av jobbet? Och ja, det var dumt av mig att lyfta kassen från bandet och ner i kundvagnen men det var en läxa åt mig. Jag får se till att ha hjälp med det i fortsättningen och jag fick bärhjälp med kassarna ända in till lägenheten också, så det var tacksamt! :)
 
Sv: Jag blir snart galen!

När jag bokar mina osteopatbehandlingar ser jag till att lägga dem på en fredag. Jag ser också till att inte ha något inbokat på minst ett dygn efter behandlingen. Oftast gör jag inte mer än ligger och vilar efter behandlingen, jo dricker massor med vatten och äter lättsmält mat. Och så går jag stilla promenader med hunden förstås.
 
Sv: Jag blir snart galen!

Det var smart att göra så! Tyvärr har jag inte den möjligheten att göra så, har bett om tider antingen så tidigt som möjligt på morgonen eller så sent som möjligt på eftermiddagen. Men måste anpassa mig efter sjukgymnasten och vilka tider de har att erbjuda, annars blir det lång väntetid mellan besöken. Vill heller inte be om tjänstledigt i flera timmar (= mycket mindre inkomst) då jag har en väldigt låg lön i vanliga fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
868
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp