Bukefalos 28 år!

Jag borde bo i Skåne

Det har slagit mig hur mycket intressant det finns i Skåne. Jag borde bo där. Där finns det utbildning på Alnarp, Lunds botaniska trädgård, Ecotopia, Holma folkhögskola och Jeppa S Trädgård. Och här där jag bor finns inget liknande.

Men jag tror ju inte att jag kan hitta ett lika bra boende där som jag har här. Dels har jag inte råd. Och jag tror heller inte att jag kommer att kunna slippa mördarsniglar i Skåne.

Men det skulle klart vara roligare att ha nära till alla de där ställena. Vet inte om det kan vara värt att flytta in i något kollektiv där under några år, passa på att utbilda mig och så, och sen flytta tillbaka hit. Men jag är ju fan ingen ungdom längre. Känns som om det där är väldigt sent påtänkt.
 

Lista alla saker gällande en flytt som ger dig ångest på ett papper, sen skriver du upp en eller flera realistiska lösningar på varje "problem" så blir det lättare att visualisera hur man ska ta sig ur potentiellt jobbiga situationer och man kan se att det finns en realistisk plan för vad man kan göra om just det man är orolig för skulle inträffa.
Men det är ju svårt att åka och titta på hus i Skåne när man bara kan åka en viss sträcka hemifrån pga ångest.
 
Men det är ju svårt att åka och titta på hus i Skåne när man bara kan åka en viss sträcka hemifrån pga ångest.
Och därför ska man bara lägga sig med magen i vädret och ge upp? Detta är ju ett typiskt exempel på det jag skrev tidigare, problemformulering och lösningsförslag. Vi vet vad problemet är, hur löser vi det? Är lösningen realistisk? Är det en enkel en-stegslösning eller är det en lösning som sker i flera steg? Var börjar vi? Hur snabbt går vi framåt? Vad har vi för tidshorisont? TS verkar ju redan ha kommit igång med att börja köra ut kortare sträckor från bostaden för att börja öva och så småningom kunna åka längre och längre.

Man skjuter sig själv i foten om man enbart fokuserar på slutmålet och sen antar att det inte går att genomföra utifrån läget man befinner sig i precis just nu.
 
Och därför ska man bara lägga sig med magen i vädret och ge upp? Detta är ju ett typiskt exempel på det jag skrev tidigare, problemformulering och lösningsförslag. Vi vet vad problemet är, hur löser vi det? Är lösningen realistisk? Är det en enkel en-stegslösning eller är det en lösning som sker i flera steg? Var börjar vi? Hur snabbt går vi framåt? Vad har vi för tidshorisont? TS verkar ju redan ha kommit igång med att börja köra ut kortare sträckor från bostaden för att börja öva och så småningom kunna åka längre och längre.

Man skjuter sig själv i foten om man enbart fokuserar på slutmålet och sen antar att det inte går att genomföra utifrån läget man befinner sig i precis just nu.
Självklart ska man ju ge det det försök. Men det kan bli väldigt besvärligt om Ts får ett ångestanfall.
 
Självklart ska man ju ge det det försök. Men det kan bli väldigt besvärligt om Ts får ett ångestanfall.
Klart det blir besvärligt, men det gäller ju att dels ta det i etapper så att man tänjer på gränserna i lagom takt, och sen också ha en plan för vad man ska göra om man känner att man ändå är på väg att tappa kontrollen. Beroende på vad man har för problematik kanske ett steg mot lösningen skulle kunna vara att utvidga den trygghet man känner hemma till att även omfatta bilen, så att bilen kan vara en trygg plats när man inte är i bostaden. Då kan det bli lättare att åka ut och om man skulle känna sig på väg utför så kan man ta sig till sin bil.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är hemma igen. Det var igår jag landade innanför hemmets dörr. Jag har haft fantastiska dagar, även om det varit något för varmt...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp