Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Piek

Trådstartare
Vi går rakt på sak. Så här står det i anställningsavtalet:

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetstid: Deltid, ange timmar per vecka 30

Nu i nästa månad är jag endast schemalagd 25 timmar per vecka i snitt. Enligt chefen räknas de 30 h/v jag ska ha uträknat per år. Alltså är det okej att ge mig 25 h/v nu och sen 35 h/v längre fram. Stämmer verkligen det?

I min värld så är det 30 h/v i snitt per månad som gäller. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Att tappa 20 timmar den här månaden är verkligen inte vad min ekonomi klarar av just nu :cry:

Arbetsplatsen har inget kollektivavtal men vissa riktlinjer måste väl chefen ha att följa ändå?
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Men får du verkligen timlön om du är tillsvidareanställd? Oftast får man ju då månadslön och då gör det ju inget om du jobbar färre timmar en månad. På mitt förra jobb var det 40h/vecka i snitt utslaget på ett kvartal men det var förhandlat enligt kollektivavtalet. Om ni inte har ett avtal vet jag inte vad som händer.
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Vi går rakt på sak. Så här står det i anställningsavtalet:

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetstid: Deltid, ange timmar per vecka 30

Nu i nästa månad är jag endast schemalagd 25 timmar per vecka i snitt. Enligt chefen räknas de 30 h/v jag ska ha uträknat per år. Alltså är det okej att ge mig 25 h/v nu och sen 35 h/v längre fram. Stämmer verkligen det?

I min värld så är det 30 h/v i snitt per månad som gäller. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Att tappa 20 timmar den här månaden är verkligen inte vad min ekonomi klarar av just nu :cry:

Arbetsplatsen har inget kollektivavtal men vissa riktlinjer måste väl chefen ha att följa ändå?


Generellt svar: ja, din arbetsgivare har rätt att fördela din arbetstid och uttag av timmar efter verksamhetens behov. Detta även om kollektivavtal finns.

Inom flera branscher använder man sig av säsongsschema där man maxar avtalsenlig maxtid varje vecka medan man under lågsäsong går ned på minimal tid.

Om du är tillsvidareanställd på timme, fråga om du inte kan bli omlagd till månadslön istället, det är det vanligaste vid tillsvidareanställningar.
Då spelar inte fördelningen av arbetstid någon roll eftersom du har en fast månadslön där enbart ev tillägg varierar.
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Men får du verkligen timlön om du är tillsvidareanställd? Oftast får man ju då månadslön och då gör det ju inget om du jobbar färre timmar en månad. På mitt förra jobb var det 40h/vecka i snitt utslaget på ett kvartal men det var förhandlat enligt kollektivavtalet. Om ni inte har ett avtal vet jag inte vad som händer.

Jag är tillsvidareanställd på timlön och har garantilön vilken troligtvis slår in nu till jul när vi knappt jobbar något
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Japp jag får timlön.
Var en annan kompis som också var inne på att det är okej att ge mindre timmar en månad och mer en annan månad om man hade fast lön. Men så är ju nu inte fallet :(
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Generellt svar: ja

Inom flera branscher använder man sig av säsongsschema där man maxar avtalsenlig maxtid varje vecka medan man under lågsäsong går ned på minimal tid.

Och det behöver inte stå någonting om det i anställningsavtalet isåfall?
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Och det behöver inte stå någonting om det i anställningsavtalet isåfall?


Rätt uppfattat.

Däremot kan ditt anställningsavtal vara utformat så att du tillskrivs 30h/vecka istället för "i snitt 30/vecka". Dvs att din arbetsgivare använder ett avtal med en formulering som krånglar till det för arbetsgivaren.
Därav skrev jag "generellt svar".


Det jag undrar är varför du inte har månadslön och varför du inte ber om månadslön när du ändå är tillsvidareanställd? Några anledningar till att man har månadslön är dels en semesterfråga och dels för att slippa den här typen av problem med obalanserad lön.
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Det står precis som jag skrev Arbetstid: Deltid, ange timmar per vecka 30. Även under uppgifter om anställning står Antal timmar vecka: 30
Är det en för eller nackdel jämfört om det skulle stå i snitt 30 h/v?

Det hade ju vart väldigt trevligt att bli informerad om att man skulle få jobba mindre om det nu är så. Har nämligen ett annat jobb på g under säsongen också som var tänkt att kombinera mina 30 timmar med så då har jag inte tid att jobba några extra timmar på nuvarande jobb. Åh jag blir så matt och irriterad och trött och less på den här chefen ibland!

Anledningen till att jag inte har månadslön? Ingen aning, antagligen eftersom jag blev lovad minst 30 h/v och troligtvis mer vid anställningstillfället...
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Tack för era svar ni som har svarat förresten!
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Generellt svar: ja, din arbetsgivare har rätt att fördela din arbetstid och uttag av timmar efter verksamhetens behov. Detta även om kollektivavtal finns.

Lägger till en fråga på det här!
Vi är tre som jobbar på arbetsplatsen. Jag som ska ha 30 timmar veckan, butikschefen som har 40 timmar i veckan och en tjej som får de timmar som blir "över" när vi andra har fått våra timmar.
Den här tredje tjejen har lika många timmar som mig den här månaden. Alltså finns det fler timmar att ge men de har tilldelats extra tjejen och dragit ner på mina timmar. Gör det någon skillnad om det är okej eller inte att dra ner på mina timmar?

(vet inte exakt vad som står i extra tjejens anställningsbevis mer än att hon inte är garanterad ett visst antal timmar)
 
Sv: Jag får inte mina timmar, vad gäller?

Det står precis som jag skrev Arbetstid: Deltid, ange timmar per vecka 30. Även under uppgifter om anställning står Antal timmar vecka: 30
Är det en för eller nackdel jämfört om det skulle stå i snitt 30 h/v?

Det hade ju vart väldigt trevligt att bli informerad om att man skulle få jobba mindre om det nu är så. Har nämligen ett annat jobb på g under säsongen också som var tänkt att kombinera mina 30 timmar med så då har jag inte tid att jobba några extra timmar på nuvarande jobb. Åh jag blir så matt och irriterad och trött och less på den här chefen ibland!

Anledningen till att jag inte har månadslön? Ingen aning, antagligen eftersom jag blev lovad minst 30 h/v och troligtvis mer vid anställningstillfället...



Det kan ha betydelse men inte nödvändigtvis. Man brukar ange om tiden är fast eller ett snitt.

Gällande din senare fråga; då din arbetsgivare saknar kollektivavtal så går man enligt LAS turordning.



Den som kom in i företaget först (dvs första anställningsdag oavsett anställningsform) har förtur.
Om två arbetstagare började samtidigt är det den äldsta som har förtur till timmar.

För att övht ha rätt till förtur krävs att man har minst 360 anställningsdagar under de senaste tre åren.

Om du har rätt till förtur jämte din kollega är det du som i första hand skall få utfyllnad av timmar.
Undantaget är om arbetsgivaren kan påvisa att verksamheten inte går att driva på annat sätt än dagens timfördelning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 386
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 404
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp