Bukefalos 28 år!

Jag går sönder :'-(

Lilljessicah

Trådstartare
Det är med rödgråtna ögon och för mycke tårar på min suddiga skärm som jag skriver detta hemska inlägg.
Jag vet inte ens vart jag ska börja. *gråter*

Jag står inför att ta det absolut tyngsta beslutet jag någonsin tagit, och det är att låta Ginger vandra vidare till himlen.

Det finns inget bra sätt att skriva på, jag vet inte ens vart jag ska börja. Men någonting står inte rätt till längre. Han har börjat vakta väldigt mycket, har flugit på en av dom andra hundarna 6ggr och även fast denne har legat på rygg, helt nerkissad och skrikit för sitt liv så har han fortsatt dominera. Man hade aldrig kunnat tänka sig att Ginger, den absolut snällaste varelsen på denna jord skulle göra en sån sak, det är därför jag känner mig så hemsk när jag skriver detta.
Jag är så himla rädd för att jag överdriver, att jag kanske inbillar mig, att det kanske inte är så farligt. Han kanske har fått en tumör, eller jätteont i ryggen igen. Även om ingenting talar för det.

För att sluta vara egoistisk som man blir i sådana här lägen så mår ingen bra av att hela tiden leva i osäkerhet.
Jag kan inte sluta gråta, för Ginger är hunden man alltid vetat vart man har, den tryggaste mest pålitligaste nallebjörn som man kunnat lyfta i svansen och han har pussat din kind, han har alltid varit både könslös och ranglös runt andra hundar, alltid varit en riktig klippa, världens bästa på denna jord har blivit opålitlig. :cry:

Jag vet inte vad jag mer ska skriva än att jag vet inte om jag kan leva med det här. Det känns så fruktansvärt hemskt av mig, även om man innerst inne vet att det är det rätta för honom om han inte mår bra och för omgivningen som långsamt förstörs.
Jag har inte bokat någon tid, utan är fortfarande kvar i stadiet då jag omfamnar honom, gråter i timmar och vet inte vart jag ska ta vägen av smärtan som översköljer mig.

Dom säger att det bästa är att boka en tid så fort som möjligt, men hur i hela världen ska jag klara det.

Min älskade Ginger, den snällaste på denna jord, han mår inte bra och jag kan inte göra något åt det.

*gråter* :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Nej men så hemskt! Men vad kan ha hänt? Är han väldigt gammal? Kan du inte ta honom till veterinären först för en ordentlig genomgång, kanske det handlar om en smärta någonstans som går att åtgärda?? Stackars dig, det måste vara urjobbigt...
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Han är 5 år, (kan vara äldre, han omplacerades till mig tidigt men det är lite oklart om hans liv innan).
Han har spondylos i hela ryggen med bryggor så ont vet jag att han har mellan varven, men det har alltid blivit bättre med behandlingarna som han får.

Jag trodde att dagen jag tvingades ta bort honom skulle vara av anledningen att han inte längre kunde springa i skogen i timmar och röra sig obehindrat pga ryggen, inte av en sån här förändring. :(

Det här är så långt ifrån Ginger man bara kan komma, jag vet inte vart jag ska ta vägen. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Vet inte vad jag ska säga, vet inte vad man säger för att trösta, vet inte om det går att trösta då jag inte varit i denna sits.

I alla trådar skriver man att man ska göra det som är bäst för hunden, det ska man alltid göra. I respekt mot hunden och som tack för alla dom åren man fått. Men förstår att det är ett svårt beslut och jag hoppas att både du och Ginger kan få ett så bra slut som möjligt. Ta vara på dagarna och se honom som den balanserade och glada hund han var innan.

Och jag antar att han är undersökt av veterinär eftersom att du överväger att ta bort honom och jag kan inte säga annat än:

Jag tänker på er:cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Ojojoj så jättesvårt... Men har han nu sådana smärtor att han inte längre orkar vara sig själv, kan du inte annat än befria honom från det hela. Så jättesvårt för dig!! Jag lider med dig...
Kram!
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Ciindy + Lena

Han visar ingenting som tyder på att han har ont just nu, det gör allt svårare. Men han har helt klart visat beteenden som är som natt och dag jämfört med den han alltid varit. Så någonting är ju helt klart fel.

Vad det än är så har det redan fått förrädande konsekvenser och jag vet innerst inne vad som är rätt. Men samitdigt kan man inte låta bli att känna sig hemsk, fundera på om det verkligen är så illa, ända tills nästa gång det händer och allt raseras igen. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Åh men vad är det jag läser Jess:cry:
*Styrke kram*

Vet inte vad jag ska säga, annat än att jag förstår dig, det är snart dax för våran gamle Iko att vandra vidare....:cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Det är alltid ett tufft beslut att ta, men en hund som har visat detta mår själv inte bra och de andra hundarna inte heller. Det är vid dessa tillfällen som flockledaren (du) måste vara handlingskraftig och boka tid hos en veterinär för avlivning. Det är inte roligt och gråter gör man men har vi påtagit oss att ansvara för ett djur måste vi också ta vårt ansvar när det är svårt. Det är vi skyldiga dem vi älskar.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Jag tycker du ska ta honom till en veterinär för en ordentlig genom gång först. Skulle kunna vara något som plötsligt gör ont och då reagerar han på ett aggressivt sätt. Han behöver ju inte ha ont hela tiden menar jag, det kan handla om något som "hugg"värker eller hur jag ska förklara det.

Men det är inte lätt det här, jag förstår dig. Ta en vet. kontakt som första steg och efter det kanske du lättare kommer fram till vad som är bäst att göra.

Kramar om
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Tack alla. Jag är helt förkrossad. Börjar tänka att jag kanske kan ha det såhär. Jag kanske alltid kan hindra att en sådan situation uppstår. Jag kanske alltid kan ha det avdelat hemma, jag kanske överdriver, jag kanske.. :cry:

Nej jag vet, jag känner vad som är rätt, men tänk om. :(
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Men gumman då... kommer allt på en gång nu?:cry:

Jag skulle nog, om jag var du, ta honom till veterinär för att se om det kan vara ryggen eller något annat som spökar. Är det inte det, ja då finns det nog inget att göra, tyvärr. Har man flera hundar så kan man inte ha en som ger sig på de andra, det går bara inte - och en hund som har sådana ryggproblem är ju inget att omplacera heller.
Personligen skulle jag inte tveka att ta bort en hund som gör utfall emot mina andra hundar... jag har faktiskt t o m gjort det, fast den var knepig mentalt överlag, det var en inköpt hund som inte alls hade den mentalitet jag är van vid hos mina jaktgolden. Men en dag rann bägaren över och det fick vara nog, och det kändes som en lättnad efteråt. Med Ginger är det förstås annorlunda, eftersom han har varit så stabil och bra tidigare - så jag förstår att det känns väldigt svårt för dig just nu. *kramar om*
 
Sv: Jag går sönder :'-(

:cry:

Man ser på honom att det har blivit en fixgrej också, han har aldrig haft någon mer underlägsen hund i närheten, han har alltid varit den längst ner på skalan, så då börjar han skrämma skiten ur dom andra, och katterna, och testar på andra hundar på promenad osv, han får utdelning.

Jag står helt förstummad känns det som, vem har han blivit och varför?

Mycke talar för och mycket talar mot. Ju längre det går från senaste gången (igårkväll) desto mer börjar jag tvivla.

Usch vad detta är jobbigt. Förlåt om det blir luddigt, det är svårt att sätta ihop alla känslomässiga tankar och ord till meningar och få med allt.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Jo, jag förstår att du tvivlar, men du vet ju också att du måste tänka på de andra hundarna och vad det sätter för spår hos dem. Är det gurkan han har gett sig på, så kan det ju bli så att han börjar bete sig konstigt av ren osäkerhet, pga att han är i en känslig ålder just nu.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Tycker du ska göra en riktigt riktigt grundlig utredning på honom för att se vad som står på. Avlivning behöver inte vara det enda alternativet.
Nånting är det ju som är fel eftersom han drastiskt ändrat beteende.

Ta reda på vad det är, och om det går att behandla. Sen kan du börja fundera på avlivning!
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Ja det är så jag ser det. Det får inte hända en endaste gång till! Det lämnar spår hos hela familjen. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Självklart kommer veterinären få gå igenom honom först, det ser jag som mer regel än undantag vid avlivning.

Men det är svårt, jag känner så starkt för allt det här. Det är inte han. Om han blir "friskförklarad" av veterinär, huuur ska jag kunna ta min gule vän in på veterinärkliniken och be dem ge honom sprutan så han försvinner och tynar bort i min famn? :cry::cry:

Klart man får fokusera på att man gjort det man kunnat och att det inte är hållbart för någon, men ändå, hur stark orkar man vara. Hundägandets mest fruktansvärda baksida. Jag tror aldrig jag gråtit såhär mycket. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Stackars dig o dina hundar.
En tanke som slog mig ang spondylosen.
När min älskade Fähund diagnostiserades med spondylos så var det slutlekt med alla lekar som innebar att alla fyra tassar lämnade marken, tydligen har dessa benbryggor lätt för att brytas o kan då ge upphov till extrem smärta.

Kram på er allihopa!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 032
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 276
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp