Bukefalos 28 år!

Jag går sönder :'-(

Sv: Jag går sönder :'-(

Tack.

Jag tror inte han har ont nu. Han ömmar inget, har inga inflammationer runtom som han brukar få, visar ingen extra värme som han får när det är något på gång i ryggen efter BoT, laser eller akupunktur.

Just nu funderar jag på vad jag tänker egentligen, nu är allt som vanligt, jag vet att det är en tidsfråga, och det får inte hända igen. Men när det går ett tag imellan gör allt mycke mycke svårare.

Jag antar att det bara är att följa sin plikt som hundägare, ta sitt ansvar och boka tid för undersökning, och om inget visar på något avvikande, ta farväl. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Jag antar att det bara är att följa sin plikt som hundägare, ta sitt ansvar och boka tid för undersökning, och om inget visar på något avvikande, ta farväl. :cry:
Låter som ett genomtänkt o klokt beslut.

För mig oss blev det lite tvärtom. När Leon flyttade in så märkte han förmodligen att gammelhunden var svag o gav sig på honom, hunden hade förutom spondylos även malignt lymfom, så mitt beslut fick snabbas på en aning, förmodligen till det bästa.

:cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Usch.. :(

Tänk om jag gör fel. Om jag kanske kan hitta någon person utan andra djur, som inte får besök av andra djur på flera år, som bara kan ägna sig åt honom, som vill fortsätta bekosta hans rehab, som gör exakt såsom jag tipsat, som..äh..uh.. :cry:

Hemskt. Jag hör ju hur det låter. Men det är så fruktansvärt att se sin "friska" hund där han ligger och vänligt tvättar öronen på unghunden och tänka tanken om detta beslut nu när inget hänt på snart ett dygn.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Usch.. :(

Tänk om jag gör fel. Om jag kanske kan hitta någon person utan andra djur, som inte får besök av andra djur på flera år, som bara kan ägna sig åt honom, som vill fortsätta bekosta hans rehab, som gör exakt såsom jag tipsat, som..äh..uh.. :cry:
'

Men vill du verkligen göra det? Vill du verkligen lämna över en hund som inte är 100% till någon annan och hoppas på att den får adekvat vård och omsorg?

Jag kommer ihåg när min häst blev utdömd och det inte fanns något annat moraliskt ansvar än att ta ut trotjänaravlivaren. Jag letade desperat efter andra möjligheter.

Jag tycker du har tagit ett klokt beslut. Finns det ett värdigare slut för en hund än att få somna in i armarna hos den person som den känner sig trygg hos?
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Uscha! Vilket dilemma du står inför!

Är han kastrerad? Om inte, vad skulle en kastrering kunna göra för din hund. På en del så fungerar det inte alls, men en del blir nog mer harmoniska.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Nej jag vet. Man skickar bara problemet vidare.

Jag försöker bara gå igenom allt som finns för att inte känna att jag inte tänkt över alla alternativ. Men nu har jag pratat med otaliga vänner och det enda rätta är att boka vet.undersökning, blir han friskförklarad måste jag ta bort honom, hittar vet. något går vi vidare med det och hoppas att det är orsaken.

Jag känner ganska starkt att det slagit slint, det känns som han fått en obrytbar fixidè där han behöver testa sig fram, stackars Ginger, och stackars omgivningen.

Ju mer jag skriver desto mer känner jag att det är rätt. Jag måste försöka finna styrka att ringa imorgon och boka tid. :cry:

AKB

Han är kastrerad sen 4½ år. Hade han varit genomjävligt arg hade detta gett mer än psykiska skador. Jag önskar jag kunde styra inne i hans huvud. :(
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Hunden har spondylos. Det är inget att spara på. Själv hade jag avlivat utan vidare undersökning.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Hunden har spondylos. Det är inget att spara på. Själv hade jag avlivat utan vidare undersökning.

Om inte annat behöver jag det för den egna sinnesfriden skull. :cry:
Då kan jag när jag efteråt beskyller mig själv för allt som hänt iaf veta att jag gjort allt.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

:eek:

Så ledsamt att se denna tråd det första jag gör när jag går in på buke efter en heldag borta.

Jag lider med dig vännen, men jag vet att du klarar detta!

Du klarar att ta de beslut som måste tas för alla ers skull och du klarar det för att du är en riktig djurvän som älskar dina fina vovvar och för att du vill deras bästa.

d038.gif


Kom ihåg att du har gett honom ett underbart liv hos dig och att han haft det bra dessa år.

Ginger-1.jpg


Ginger-2.jpg


Ginger-3.jpg
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Jag instämmer med Gnist! DESSA är bilderna du - och han!!! - ska bära med sig! De glada, lyckliga bilderna, då när livet lekte! Inga långa utdragna år av smärta, ångest och (för honom) förvirring över Vad Som Händer. När det blir på det viset, är det Din skyldighet - och ditt PRIVILEGIUM!!! - att kunna avsluta det hela medan tid är, innan det gått för långt! Han kan inte göra det själv, du måste göra det åt honom! Medan (nästan) bara de vackra, lyckliga bilderna finns kvar!
Lycka till!!! Kram!
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Tror du har svaret ändå,han har börjat göra saker han inte gjort förut = troligt smärta av något slag! Hur tufft och vidrigt det än är att tvingas ta beslutet så gör man det man måste :cry:

KL,min gamla tik gjorde en dag ngt ofattbart,hade en kattunge som jag hämtat några dagar tidigare och hon var den jag litade på.De andra hundarna var jag lite mer tveksam på,iallafall när den var så liten. Det slutade med att hon gav sig på den så illa så att den dog på väg till veterinären! Ett par veckor senare så opererades hon akut för sprucken tumör i mjälten. Jag har en stark tro på att när djur ändrar beteende så beror det på något!
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Kan inte säga något särskilt men du verkar vara en stark och vettig person. Även om det känns tungt så kommer du veta vad du behöver göra för din vovve, och du kommer klara det. Du har gjort något väldigt fint i att ta hand om en hund som behövde ett nytt hem och det finaste du kan göra för honom i nästa skede är ett värdigt avslut i livet. Kan inte alls tänka mig hur det skulle kännas att vara i din sits.

Du får massor av styrkekramar härifrån!
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Tack.. Det behövs, jag känner mig inte det minsta stark, jag vill bara glömma och fortsätta som förut innan allt detta. Tänk om det aldrig händer igen? :(

Svarta Sara:

Det värsta är nog att jag tror inte att han har ont. Det gör det både lättare och svårare. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Tack.. Det behövs, jag känner mig inte det minsta stark, jag vill bara glömma och fortsätta som förut innan allt detta. Tänk om det aldrig händer igen? :(
....

Händer igen... det har hänt. Och det räcker som signal.

Jag har också behövt ta bort en hund i blomman av sin ålder. En omplacering som vuxit upp hos ovana hundägare och fått dominera. Lyckade skapligt bra tills han plötsligt började morra vid tillsägelser och i största almänhet vilja ta kommandot över mig. Han blev också sådan att han gav sig på den andre och inte slutade attackera trots total underkastelse från den andre hannen.
Fattade beslutet efter en promenad längs vägen där jag lagt handen på hans nacke när vi mötte en bil. Bara för att känna att jag hade kontakt, eftersom han gick fot utan koppel. Han började tugga på mig, högg direkt. Det blev droppen. Detta var en stor hund, i schäferstorlek

Jag pratade mycket med veterinären som skulle ge sprutan och hon sa något väldigt tänkvärt: "Nu var det du - men om det varit ett barn han tuggat på hade det gått värre. Du tar ditt ansvar - oavsett vad beteendet beror på så är det oacceptabelt".



Oavsett vad det beror på mår din hund inte bra. Han beter sig på ett sätt som inte är acceptabelt och hållbart. Det är ditt ansvar att göra något.

Du är inte hemsk. du är ansvarfull.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Det värsta är nog att jag tror inte att han har ont. Det gör det både lättare och svårare. :cry:

Det behöver inte vara ren smärta, det kan vara spänningar som byggts upp i kroppen genom tid av avlastning m.m. Han kan känna sig klenare och vill hävda sig... orsakerna kan vara många men i grunden kan man utgå ifrån att det handlar om spondylosen. Att han plötsligt förändras så mycket är ett stort tecken på att något är fel.

När du går till veterinären berätta om humörsvängarna. En bra vet. tar med det i beräkningarna och kollar inte bara det vanligaste och skickar ut er om han inget fysiskt hittar. Säg som det är, du funderar på avlivning om inte veterinären kan hitta en enkel orsak till det hela som kan botas.

Känner med dig. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Jag förstår att du är väldigt ledsen, men innan du fattar ett slutgiltigt beslut, så låt veterinären titta på honom. Det kan ju vara så enkelt att han är sjuk eller har ont någonstans.
Minns när min världens snällaste blandis som aldrig gjort en fluga förnär,började bli konstig. Jag satt som du.. och grät.. För han hade aldrig morrat åt små barn, eller andra människor heller för den delen.... Droppen kom den morgon han slet sig och överföll en annan hund. Jag var så rädd att han, min älskade hund var förlorad. Nu hade jag en tid redan för en annan sak, så den där morgonen han anfallit den andre hunden (inga skador på någon tack och lov) ringde jag vetten och sa att det jag tänkt från början ställde jag in.. för att få en genomgång av honom istället.

Det visade sig att han hade urinvägsinfektion. Inte konstigt att hans goa humör försvunnit all världens väg. Urinvägsinfektion gör rejält ont att ha. Han fick pencillin.. och han blev sig själv igen.

Så.. ge inte upp hoppet innan vetten gått igenom honom ordentligt. Det kan vara något som går att åtgärda.
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Det känns tungt. Jag ringde min veterinär imorse och fick en tid 18.15 ikväll. Han kommer göra en undersökning för att se om han kan hitta något som utlöst detta.

Jag vet redan svaret, han är frisk, jag känner min hund och jag ser på honom att det är mer en fixidè än något annat.
Men som någon skrev så har det hänt, även om det blev psykiska skador och inte fysiska så är det en skada för mycket.

Jag har gråtit hela natten då jag kände på mig att det var den sista.
Min utbildning börjar idag och jag vet inte hur jag ska orka.

Jag ska ge Ginger en riktigt bra sista dag och jag hoppas att jag kan leva med mitt beslut, och att jag någongång kan känna att jag gjort rätt och att flocken får utdelning för det.

Världens snällaste varelse har fått för sig att testa sig fram, det mår ingen bra av. :cry:
 
Sv: Jag går sönder :'-(

Men usch vad ledsen jag blev av att läsa det här :(

Jag tror tyvärr som alla andra, han har spondylos, han har ont, och han har börjat bete sig därefter även om det inte handlar om 24 timmar om dygnet...det räcker så.

I de allra flesta fall när en hund uppvisar plötslig aggression handlar det som bakomliggande smärta eller ett neurologiskt fel. Att han dessutom ger sig på hunden trots att den kissar på sig och skriker, ja..du har redan ditt svar. Det är inte ett normalt beteende.

Tänk vilket fint liv du gett honom, och jag tänker så att hellre ett kort och lyckligt liv än ett långt där kvalitén sakta försämras.


Svälj gråten en liten stund, ut med er och ha världens bästa dag, säg sedan adjö till din vän. Ni möts igen!

Styrkekramar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 770
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 300
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp