jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag har inte råd längre:(

Och vad gör hon när hästen vrickar sig i hagen efter att ha tagit till dessa desperata åtgärder? När varje mynt är vänt på ett par gånger om?

Ts har inte råd att ha häst. Klarar man inte av en extra utgift på 10.000 utan att panta burkar eller låna av mamma och pappa (vad säger att det alltid är ett alternativ?) så har man inte råd med att ha häst.
Hårt men sant.
Jag tycker inte ens att man har råd att ha en hund med mindre buffert än så.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jag tänker på det här m buffert? har verkligen dom flesta det som har häst? säger varken bu lr bä om det, bara funderar :)
jag har aldrig haft det under mina år med häst.... jag fick vackert betala från fickan när det var nåt, fast såhär i efterhand kan jag nog tycka att det kan vara bra o ha några tusen ifall nåt händer... som när jag skulle avliva min, gick på 7500kr... en ganska saftig xtra utgift... nu hade jag ju råd ändå men..
Men det förutsätter att det FINNS pengar på fickan. Vad hade du gjort om avlivningskostnaden låg på 7500 och du hade 1000kr på fickan? Låtit bli att avliva? Förstår du problemet?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Klarar man inte av en extra utgift på 10.000 utan att panta burkar eller låna av mamma och pappa (vad säger att det alltid är ett alternativ?) så har man inte råd med att ha häst.
Hårt men sant.

och därmed kan 64% av sveriges hästägare sälja sina sina hästar till någon som har övermänsligt mycket pengar.
vet vad du menar, men var lite realist.
waiting.gif
 
Sv: jag har inte råd längre:(

och därmed kan 64% av sveriges hästägare sälja sina sina hästar till någon som har övermänsligt mycket pengar.
vet vad du menar, men var lite realist.
waiting.gif

Jag ÄR realist. Det är därför jag inte har häst. Det är väl MER orealistiskt att tycka det är okey att ha ett djur och sen riskera att inte ha råd med veterinärutgifter?

Ts har ju inte råd att betala veterinäravgifterna på 5000 och överväger att sälja hästen för att täcka dem.
Och som någon i tråden påpekade, att sälja en häst kan ta tid om man inte rear ut den.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jo absolut jag är med på vad du menar...

nej, jag hade avlivat såklart ändå o löst det i efterhand, man kan ju få det på räkning ifall man vill, fast det försvårar ju bara för en själv när räkningar byggs på, men jag hade aldrig låtit bli att avliva en sjuk häst för att jag inte hade råd...
sen finns det ju billigare alternativ än den jag tog, jag tog detta enbart för att han skulle få somna in hemma i sin fina sommarhagen, o inte på nån klinik lr slakthus....
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag ÄR realist. Det är därför jag inte har häst. Det är väl MER orealistiskt att tycka det är okey att ha ett djur och sen riskera att inte ha råd med veterinärutgifter?

Ts har ju inte råd att betala veterinäravgifterna på 5000 och överväger att sälja hästen för att täcka dem.
Och som någon i tråden påpekade, att sälja en häst kan ta tid om man inte rear ut den.

jag är åxå realist. jag har ingen som helst buffert för veträkning. jag tar mig helt enkelt råd att betala det som händer. men det är så jag har valt att göra.
vidare har jag min egen bil skriven på mig, har haft i alla år, för jag anser att om man inte har råd att ha bilen på sig själv, ska man inte ha den bilen.
samma med häst. anser man inte att man har råd att ha häst, ska man heller inte ha. det är bara ren tur om hästen aldrig behöver ha vetvård.

men jag reagerade på 10.000......

och till TS: ta en funderar på om det är värt det. sätter du hästen före dig själv, din sambo pch dina barn?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Låter tufft. Kan du inte låna av någon?
Man måste ju kunna ha en buffert på 5000kr! Annars är man illa ute. Låter som du gör av med din lön innan nästa kommer in...Har du inget månadssparande? Med ett par hundralappar i sparande varje månad kommer man rätt långt. Det där med bilskatten visste du ju sen innan att den skulle komma! Jag vet att det kan vara tufft, men 2 vuxna med fasta inkomster? Någon slags buffert måste man väl ändå ha? Hur kunde du betala hästen då? Lycka till!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jag är åxå realist. jag har ingen som helst buffert för veträkning. jag tar mig helt enkelt råd att betala det som händer. men det är så jag har valt att göra.
vidare har jag min egen bil skriven på mig, har haft i alla år, för jag anser att om man inte har råd att ha bilen på sig själv, ska man inte ha den bilen.
samma med häst. anser man inte att man har råd att ha häst, ska man heller inte ha. det är bara ren tur om hästen aldrig behöver ha vetvård.

men jag reagerade på 10.000......

och till TS: ta en funderar på om det är värt det. sätter du hästen före dig själv, din sambo pch dina barn?

Att ta sig råd förutsätter att det måste finna pengar att ta av. Om "ta sig råd" innebär att man får boka av semestern eller avstå inköpet av en dator så är det inga problem. Men om "ta sig råd" innebär att man måste sälja hästen för att betala vetrräkningen efter att ha ägt den två månader så har man inte råd.

10.000 är ingen stor summa i hästsammanhang. Det kan gå fort och fler av de utgifterna TS har haft är sådana som man rimligtvis kunde ha förutsett.

Bilar struntar jag i, rasar de ihop så kan man alltid ställa av den utan att den lider.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

ta sig råd innebär att man tar pengar av något annat, stämmer in med dig. sen får man fråga sig vad man prioriterar högst. bil/barn/dator/häst. just nu är det för mig häst-bil-jag, eftersom jag inte har barn. när bäbis kommer kommer jag att prioritera annorlunda och går det att få ihop det kommer jag att behålla hästen, annars säljer jag henne... det handlar bara om prioritering.

men just tanken att man inte ska ha, om man inte har råd måste man alltid ha med sig.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

ja o som jag skrev så har hästen en buffert på 50 000:- o jag har minst lika mkt till övriga utgifter just därför att jag inte vill hamna i den sitsen.
Har man inte råd ska man inte ha häst o det står jag fast vid.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

ta sig råd innebär att man tar pengar av något annat, stämmer in med dig. sen får man fråga sig vad man prioriterar högst. bil/barn/dator/häst. just nu är det för mig häst-bil-jag, eftersom jag inte har barn. när bäbis kommer kommer jag att prioritera annorlunda och går det att få ihop det kommer jag att behålla hästen, annars säljer jag henne... det handlar bara om prioritering.

men just tanken att man inte ska ha, om man inte har råd måste man alltid ha med sig.

Uppenbarligen så KAN inte TS "ta sig råd".
För att pengarna inte finns. Annars hade väl inte tråden funnits?

Kan man inte få fram 10.000 kr för att täcka kostnader så har man inte råd. Ts är ett bevis på detta och jag har svårt att se hur någon kan argumentera emot.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

vad tråkigt för dej, men du kan säkert lösa det på ngt sätt?

jag antar att du har råd "vanliga" månader, utan allt det här m bil o så?
kan ni inte försöka koma er igenom det o sen se vad som händer?

vissa räkningar kan man ju dela upp lr skjuta fram lite så att allt inte kommer på en gång.

Jag hade häst när jag pluggade o alla vet ju hur rika studenter är. bor i sthlm i egen lägenhet o hade bil + häst då, fanns inte chans till att skaffa en buffert.. så när han blev sjuk(vilket han var 1,5år) fick jag klara mej ändå, det var skittufft men vad gjorde man inte?
Nu är det väl lite annat iomed att du har barn att tänka på...

men om du betsämmer dej för att försöka ha kvar den så är väl en betalande medryttare ett jättebra alternativ? lr halvfodervärd, då behöver du bara ha 50% av kostnaderna


jag tänker på det här m buffert? har verkligen dom flesta det som har häst? säger varken bu lr bä om det, bara funderar :)
jag har aldrig haft det under mina år med häst.... jag fick vackert betala från fickan när det var nåt, fast såhär i efterhand kan jag nog tycka att det kan vara bra o ha några tusen ifall nåt händer... som när jag skulle avliva min, gick på 7500kr... en ganska saftig xtra utgift... nu hade jag ju råd ändå men..

lite trådkapning kanske, menmen
du hade alltså häst o bil medans du pluggade? hur i halva friden fixade du det? :obara nyfiken då jag flyttar snart o ska börja plugga o tänkte ta med pålle:)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ja, jag är nyfiken jag med. Säger man att "jag hade ingen buffert" utan fick "ta det från fickan"för en räkning på 7500 så är jag nyfiken på hur man faktiskt löste det. För uppenbarligen så fanns det pengar i fickan? Våra vetrinärer i stan gör inget mot faktura, men hur många dagar brukar den vara på ? 10 eller 30?

Hyra, mat,el och tvlicensen försvinner ju inte direkt bara för att man råkat ut för en stor utgift. Och studielånet är på 7500/kr månaden.
Alltså borde personen antingen haft sparade pengar, extrajobb, lånat pengar av någon eller någonstans eller sålt något.

En planerad avlivning är kanske inte akut, och man kan kanske planera in till efter lönen. Men något akut?

Det här är inte att moralisera men folk i tråden påstår att 64% av hästägarna inte kan lägga upp 10.000 utan att panta burkar eller låna. Så hur gör folk?
 
Senast ändrad:
Sv: jag har inte råd längre:(

var visst lite otydlig...när jag avlivade hästen hade jag fått fast jobb, så därför klarade jag det... annars hade jag ju fått låna utav ngn.

ja, hur klarade jag det? vet knappt själv om jag ska vara ärlig.. det gick rätt ju bra så länge han inte var sjuk, men när han blev det så hade man ju inte mkt(läs inga) pengar över men det gick runt...
jobbade några timmar xtra /månad fick nån tusenlapp xtra.

det går ju om man bara vill... o eftersom jag bara hade mej själv o häst att tänka på var det ju lättare, jag kunde äta makaroner 2v... annat när man har barn

men när det var som värst så hade jag en väldigt snäll pappa som inte ville att dottern skulle svälta ihjäl...
fast det ALLA sa åt mej "sälj hästen" ;)
 
Senast ändrad:
Sv: jag har inte råd längre:(

jo, jag hade visst klarat mej, men när pappa var snäll o ville ge mej pengar tackade jag inte nej eftersom jag hade det dåligt ställt...

o va gäller avlivningen, hade det varit när jag pluggade så hade jag nog som sagt lånat utav ngn för att kunna betala direkt, sedan sålt bilen o betalat tillbaka, hade ingen användning utav den om jag inte hade hästen
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jag förstår inte vad i hela fridens namn ni håller på med!! visst att det kanske inte låter så bra att hon inte har en buffert för häst och div utgifter men hon skrev väl här för att få lite hjälp och stöttning i sina ev framtida val? måste ni HOPPA på henne då så hon framstår som en människa som inte vårdar sin häst pga hennes för tillfället dåliga ekonomi. Som en annan skrev att man kan faktiskt ha en fruktansvärd otur. känner bara att det är så Jä*la mycket påhopp här hela tiden. Bra att ni är ärliga men välj era ord, visa lite empati och tänk efter en gång till innan ni skriver!!
Som min sambo sa när han uppmärksammade min aggrition: dom som skriver så där är det som har "för mycket" pengar och aldrig behöver oroa sig för ekonomin.
Hjälp henne istället att hitta en lösning eller kanske ge tips och råd om hon nu behöver sälja eller liknande.
De flesta människor som hamnat i såna svåra situationer där många djur har blivit omhändertagna av myndigheter har varit väldigt pedantiska med sina djur och sedan har någonting på vägen hänt vilket gjort att det gått åt skogen. Innan det går åt skogen för flera så kan vi väl hjälpa istället för att stjälpa??! Empati i dagens samhälle saknas!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag ser inga påhopp, TS frågade o kan man inte ta ärliga svar ska man inte fråga.
När det handlar om djurs välbefinnande är jag ingen gullegris.
Jag tycker TS ska sälja hästen, göra en ordentlig månads budget lägga upp ett spande o sen när pengar o möjligheter finns skaffa en ny häst.

Har för mkt pengar, det var bland det dummaste jag hört. Jag kommer från en familj där bara pappa jobbade o mamma var hemma, vi badade inte i pengar. Men däremot var mamma o poappa väldigt ekonomska o vi barn har från början fått lära oss att hantera pengar.
Jag jobbar 80% som tågvärd, så jag skiter inte heller pengar, men trots det har jag ofta mer pengar kvar när månaden är slut än många av mina vänner trots att de tjänar mer o trots att jag har häst + sparar minst 3000 varje månad.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Som min sambo sa när han uppmärksammade min aggrition: dom som skriver så där är det som har "för mycket" pengar och aldrig behöver oroa sig för ekonomin.

Bullshit.
Just för att jag HAR haft ont om pengar gör att jag vet vikten av att ha en buffert. (hell, jag lever på studielån och får skippa att ens rida ridlektion för att jag vill se till att jag har en bra buffert för mig och hunden)

Jag har redan gett råd. Sälj hästen. Resten är inte en diskussion med ts utan en diskussion om varför man bör ha en buffert och om hur man löser det om man inte har en.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Uppenbarligen så KAN inte TS "ta sig råd".
För att pengarna inte finns. Annars hade väl inte tråden funnits?

pengarna finns, jag lovar att dom iallafall har 20.000 tillsammans ut varje månad. men där kommer frågan om prio in. vill vi bo nånstans eller vill jag har hästen kvar? jag väljer iallafall och bo. och finns det ingen man kan låna pengar av eller lösa på annat sätt, så får man sälja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp