jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag tycker ni skall göra en riktig budget och gå igenom om ni kan minska era utgifter. Om ni kommer fram till att ni kan sanera er ekonomi så mycket att ni snart kommer på grön kvist igen så kan ni ju försöka uthärda några månader.

Om ni ändå ser att marginaler i er ekonomi saknas så måste du nog sälja hästen, tyvärr.
Kanonsvar:bow: Jag tycker generellt att man inte ska få totalpanik för att det kör ihop sig ett par månader på grund av oförutsedda utgifter. Buffert är ju jättebra, men ofta mycket svårt att få till om man har två barn. Och det här handlade ju om att det sket sig med både bilen och hästen samtidigt, alltså något som antagligen inte händer så ofta. Om det skulle vara så att bilen kostade mycket en månad och hästen kostade mycket ett par månader senare, skulle ni ha klarat utgifterna då?

Jag skulle själv göra som ThomasN föreslår. Göra en budget:
Ta med alla fasta kostnader på HELA hushållet inklusive mat. Vi hade det gräsligt körigt under några år när både jag och min sambo pluggade, båda behövde bil, båda hade lån på bilarna, båda hade drygt 2000 i bensinräkning varje månad, två barn (blöjbarn under en period), två hundar med stort matkonto.

Vi fixade ett matkonto (till oss själva) på 1500 i månaden (motsvarar kanske 2000 kr nu och blöjor är då inte inräknade) genom mycket potatisrätter, pasta, pannkakor och annat billigt. Bakade eventuellt bröd själva, åt annars gröt till frukost osv. Matkontot går alltid att dra ner på, det är jag helt övertygad om (och ingen behöver lida av det heller)
Bilen gör ni alldeles rätt i att byta ut mot en som är billigare i drift.

Vad blir över när mat, hyra, bil, lån, dagisavgift(?) försäkringar etc är betalt? Dela upp det som blir över på två (alltså en summa för dig, och en summa för din sambo) Täcker din del din hästhållning med lite marginal och kan ni betala för barnens eventuella aktiviteter?

Eventuell löneförhöjning så småningom stoppar ni in på sparkonto istället för att utöka er konsumtion och snart har ni er buffert igen :)

Sedan får man ju tänka att man kanske inte kan ha hästen på ett dyrt stall med ridhus under den här perioden(exempel). Om du kan komma billigare undan genom att byta stall är ju det ett alternativ också. Optimera foderstaten (om inte maten ingår i hyran) = mindre av det dyra och mer av det billiga (förutsatt att foderstaten funkar då förstås).
Ibland måste man ju inse att man inte har råd förstås, men det kan väl vara bra att se över om det skulle funka ändå så att man inte ger upp sitt intresse och mår skit på grund av det. Det blir varken du eller din familj lyckligare av.
 
Senast ändrad:
Sv: jag har inte råd längre:(

Nej då han är hel o frisk.

Jo fodervärd är ju ett alternativ men jag vill inte flytta honom från stallet för då kanske det inte finns plats när jag tar honom tillbaka..sen är det nog svårt att få nån fodervärd som vill ha honom i samma stall.

Skriv ett andrahands kontrakt om det är möjligt. Du kan ta tillbaka boxen med en uppsägningstid på tre månader. Du kan alltså hyra ut din box till någon annan tills du kan ta hem hästen igen. Prata med stallägaren om det är möjligt.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Fruktansvärt BRA skrivet, allt stämmer in klockrent. TACK :bow:


Ingen fara.. Jag har själv suttit i din sits ett par gånger och jag är själv väldigt impulsiv vilket ar fört med sig en hel del "misstag" och nitar men man lär så länge man lever och tycker inte om en del männsikors inställning emot varandra. Jag har fått jobba länge på mina fel och brister som bla handlar om att jag är impulsiv och kan prioritera lite fel ibland men som sagt då behöver man en förstående själ som kan sätta sig in i andras situation.

Det är väl mycket bättre att man hjälps åt och slutar smutskasta varandra?!
Jag finns här om du behöver stöd och råd!!:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: jag har inte råd längre:(

Håller med dig ännu en gång:)



a1agnlju: jättebra råd, tack!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Håller med helt och hållet!!
Det kanske låter hårt, men har man inte 5000:- så ska man inte skaffa häst! Har minst det dubbla sparat själv! Tänk dig för innan du skaffar häst nästa gång..
 
Sv: jag har inte råd längre:(

nu är det så att allt inte täcks av försäkringen. Min häst är full försäkrad men försäkrings bolag älskar att hitta kryphål.
Därför vill jag ha en ordentlig buffert till min häst, den är inte bara till skador, utan även till utrustning, underhåll av transport mm
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag har inte hoppat på någon.
Det kanske är du som tolkar in mer än jag skrivit?
Oansvarigt, ja det tycker jag. Jag tycker man bör ha en marginal och inte leva på gränsen som hästägare.
Bilen kan gå sönder när som helst, man kan behöva betala en tandl'karräkning, men man måste fortfarande ha råd att betala för sin häst. Eller ha en backup, någon som kan lägga ut åt en sålänge. Det är sånt man tänker på innan man skaffar nån, HAR JAG RÅD? Om inte, nej då skaffar jag ingen häst. Sparar kanske undan de pengarna det kostar att hålla en häst ett halvår så har man en buffert sedan.

Människor har brister, även jag. Massvis. Men har man inte självdisciplin nog att hålla sig över ytan med sin ekonomi ska man inte skaffa sig en häst, det är ett ansvarstagande, som dessutom handlar om en levande varelse. Ibland krävs lite självinsikt...
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag har inte hoppat på någon.
Det kanske är du som tolkar in mer än jag skrivit?
Oansvarigt, ja det tycker jag. Jag tycker man bör ha en marginal och inte leva på gränsen som hästägare.
Bilen kan gå sönder när som helst, man kan behöva betala en tandl'karräkning, men man måste fortfarande ha råd att betala för sin häst. Eller ha en backup, någon som kan lägga ut åt en sålänge. Det är sånt man tänker på innan man skaffar nån, HAR JAG RÅD? Om inte, nej då skaffar jag ingen häst. Sparar kanske undan de pengarna det kostar att hålla en häst ett halvår så har man en buffert sedan.

Människor har brister, även jag. Massvis. Men har man inte självdisciplin nog att hålla sig över ytan med sin ekonomi ska man inte skaffa sig en häst, det är ett ansvarstagande, som dessutom handlar om en levande varelse. Ibland krävs lite självinsikt...

Men snälla du.. nu verkar det ju som att hon har inte "skaffat" för 2 månader sedan utan bara bytt häst. Jag håller med dig att man ska tänka igenom ett hästköp både en och två gånger. Har man inte ekonomi för det så får man offra något annat eller stå över tills man får råd men som sagt så verkar det inte så i detta fall. Som jag sagt tidigare, hon kanske bara vill "spy" ur sig lite, få tips m.m. Så många gånger som jag också suttit i samma sits som henne men då gäller det att inte gräva ner sig utan reda ut problemet och sedan gå vidare. Ha folk som stöttar med mera. De gånger som min ekonomi varit på svaj så har jag tänkt att: va f*n sitta här och betala så jäkla mycket pengar på dessa hästar så man inte ens har råd att köpa en flashig bill som så många andra har!! Dagen efter när man kanske hittat en bra lösning så kan problemet vara mindre och då vtänker jag inte ens tanken att sluta med hästar! Det går upp och ner hela livet tror jag, mer eller mindre! Det jag försöker säga är att inte var för impulsiv. Det kan kännas skit ena dagen och då kan ALLT vara skit och då behöver man stöttning!! Att hon skrev detta var kanske ett "rop på hjälp"? eller att hon bara ville få ur sig sina funderingar!! eller ännu en gång; få tips och råd!!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

snälla, styckesindelning. Det går inte att läsa när det skriver ihop allt i en klump.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Men allvarligt, har du ingen buffert till vet.vård:confused:
Jag menar har man otur så stannar ju inte räkningen på fem tusen utan på bra mycket mer, när min häst blev sjuk och tillslut dog så räknade jag på vad hon kostade sitt sista år i livet... ca 30000 kr.
All vet.vård ingår tyvärr inte i försäkringar, inte heller equiterapeut, specialbeslag och specialfoder, de flesta försäkringar täcker inte heller veterinärens resa.

Jätte tråkigt om du måste sälja hästen, men till nästa gång så ha en buffert på minst 20000 kr så slipper du sådant här.

:angel: du tjänar ganska bra vá... ;)

Jag är en av alla de idioter som inte har en buffert på 20000 för veterinärvård... Nu har vi det tryggt och gott men en gång i tiden hade vi inte det.
Varje månadsskifte var en svettig kamp för att få lönen att räcka till räkningar och mat, då var jag ensamstående med ett barn boende hos mig (ett barn bodde hos sin pappa) och två hästar, dotras ponny och min "ridfjording".
Är man ekonomisk och lever enkelt till vardags så kan man klara det, särskilt om man har släktingar som ställer upp när man får sådana svackor i ekonomin som du har nu.
Fundera noga över hur mycket du är beredd att offra för att behålla hästen utan att livet blir trist. Vad är viktigt för dig?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Har bara skummat första sidan men kan svara för hur jag har det ;

arbetslös, går på alfakassa á 4.735 kr efter skatt. Min sambo tar hem 13.558 kr efter skatt. Vi har en son på 3 år som kräver sitt. En Audi A6-96 på avbetalning 1599 kr i mån plus försäkringen( dras på autogiro ihop med hemförsäkring, min förs. & sonens försäkring = 983 kr/mån) & i år har det varit mkt trasigt (slagar hit & dit, hål på bensintanken mm.).

I stallet har vi 2 hästar, min sambo delar mitt intresse, ett travar-fölsto & en tävlingstravare. Står med hästarna hos mamma & pappa alltså ingen stallhyra osv. Betalar för hö & strö 1500 kr/mån för båda. Köper 4 säckar Krafft BlåRöd & 80 kg havre i månaden.
4-6 ggr/ mån åker vi 25 min bort & tränar tävlingshästen på en anläggning som tar 80 :- + moms per träningstillfälle. Räkna då med bensinen. Och än har vi inte börjat åka iväg på tävlingar 20-50 mil enkel än i år.....

*peppar peppar* har jag en tålig häst, men då & då måste jag åka till klinik & böja ihop & behandla. Och då såklart avmaskning, vacc & tandraspning på det under året.

Fölstoet kostar inte så mkt i år då hon går tom.

Har båda hästarna försäkrade, fölstoet för 30.000 i vet vård. Den andra i 70.000 i vet vård.

Vi hankar oss fram, vi lever månad för månad kan man säga.. Men vi har levt såhär i snart 4 år & vi har "vant" oss. För sen tillkommer juh hyra (allt ingår). Vi gör aldrig något "extra".


Det är ett liv vi valt :)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Mycket prat om ekonomi och rätt o fel i den här tråden, men TS efterfrågr stöd om lösningar om jag inte missförstått det?

Vad tror du om lite "enklare" lösningar? Exempelvis: halvfodervärd - då är du garanterad hälften av dina normala utgifter och när ett kontrakt är skrivet kanske det ändå går bra med ett litet lån av föräldrarna?

eller skaffa en betalande medryttare, också den med kontrakt?

flytta hästen till ett billigare ställe?

kan du bestämma dig för att låta bli träningar ett tag framöver?

hur akut behov av bil är du i? som jag minns från motalatiden så är det fullt möjligt att ta sig till stallet med cykel på sommarhalvåret?

om du nu ska spara pengar så går det ju att ta ett krafttag och leva ekonomiskt. i kristider funkar det kanske att göra några storkok, frysa ner och så får familjen vara nöjd med den maten?

och så vidare.

jag skulle inte stressälja om jag var du. men så är jag inte i din situation heller. lycka till :smirk:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jag har inga bekymmer, kolla vem du skriver till :idea:
sen är det inte snällt o avaluta med en smirk ;)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ganska "enkelt" fall egentligen om man vill ha en grund för sitt beslut:

Räkna ut en riktig, realistisk budget där du också räknar med lite oförutsett + buffertpengar att lägga undan. För att kunna göra budgeten ordentligt bör man även se till sånt som du i princip i första inlägget nämner som "oförutsett" men egentligen är fasta avgifter; vaccination, avmaskning + träckprov, eventuella höanalyser, årlig tandkontroll, extrautrustning, m.m. och inte i underkant utan realistiskt på gränsen till i överkant.
Sen samma sak för bilen - och ta gärna med i beräkningarna att den kanske måste in på verkstan oförutsett åtminstone en gång på ett år (kan ju räkna på självrisken).
Barnen har jag ingen koll på vilka utgifter det blir för men räknar man ihop vad man spenderat på dom under några månader och delar till ett snitt per månad borde man få en hyfsat rimlig summa, och så får man lägga till försäkringar, sparande o dylikt.
Sen alla "standardgrejer" inom hushållet såsom mat, kläder, ev. möbler, nöjen, boende, abonnemanstjänster, a-kasseavgifter, hemförsäkring m.m.

När du väl räknat ut din budget kan du för det första se om det är något ni öser ut pengar "i onödan" på för att se om man kan strukturera det lite bättre, och dels om ni faktiskt har råd med hästen inklusive buffert + sparande.

Jag själv räknade ut att jag skulle ha råd att ha häst först när jag hade minst 5-6000:- till övers varje månad. Vilket jag har nu, men råkade ju dra på mig en till! :angel: (som ska säljas).
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Personligen har jag haft en kontokredit på 10000:- som reservbuffert. Det är nu ca en tusenlapp kvar! :o
Även när den är slut kommer det alltid finnas alternativ- till en viss gräns givetvis för 100000:- varken kan eller vill jag lägga ner "oförutsett" för en häst, då skulle jag avliva istället även om det också givetvis skulle ta emot.
Det finns pojkvän att låna av, syster att låna av när hon väl börjat tjäna in lite pengar vill säga, pappa att låna av, jobba extra för att få ihop mer till nästa lön, ta ett till lån tack vare brist på betalningsanmärkningar och fast inkomst osv.

För mig känns det där oförutsedda mao ganska oviktigt. Desto viktigare att man faktiskt HAR RÅD månadsvis och inte varje månad ligger på gränsen, att man kan ta igen nästa månad om man går några tusen back en månad, att man skulle ha råd att ta ett lån och börja betala tillbaka direkt om man måste nyttja det alternativet.

Sen tror jag absolut att en hästägare kan vara en bra hästägare trots dåligt med pengar. Om man i övrigt har en bra ekonomi och kan lägga ut extra på hästen när det behövs. Dåligt med pengar är inte alltid samma sak som dålig ekonomi! :idea:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Hur många som äger häst tro du har en buffert på 20 000 kr ? Finns dem med pengar som sköter sina hästar sämre än dem som har så det precis räcker. Man ska inte dömma ut en viss folkgrupp och tala om för dem vad dem få ha och inte ha bara för att de inte ha 20 000 kr. Det finns alla de sorter av dåliga och bra hästägare.

Jag hoppas verkligen det ordna sig för tjejen och att hon kan få behålla sin lilla älskling:banana:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Till alla:

Har en betalande medryttare, hon ska visserligen sluta nu till sista april men har en annan tjej nu som ev. är intresserad.
Jag står redan i ett billigt stall. 1250 kr inkl ridhus, halm o fri tillgång på hösilage så mycket billigare än så är nog svårt att få:)
Kraftfodret är svårt att dra ner på för då faller han ur, tyvärr.
Köper även det billigt, korn 40 kg=80 kr.
Tränar ingenting för instruktör med honom, har inte hunnit komma till det ännu.

Bil måste vi ha, lämnar barnen på 2 olika ställen, ena på 6-års o den andra hos dagmamma. Men ska försöka sälja bilen så snart som den är fixad o besiktad.

Vi äter sällan ute, lagar alltid mat hemma, tar med matlåda till jobbet.

Detta är våra utgifter per månad:

billån+lite extra onödigt=ca 2100 kr
hem+bilförs= ca 750 kr
hästförs= ca 350 kr
hyra= 6600 kr
el= ca 600 kr
ännu ett gammal onödigt lån= 450 kr
hemtele+bredband= ca 400 kr (det är billigt)
mobil= ca 300-400 kr (enbart min mobil då)
boxer= 159 kr
krediter sammanlagt(dator o lite "småskit")= ca 600 kr
hööks-konto= 290 kr
barnsomsorg sammanlagt= ca 1500 kr
hyresgästföreningen= 70 kr
tv-licens= 500 kr var 3´månad
bensin= ca 1400 kr
mat= ca 3000 kr

Usch, törs inte räkna på vad det blir ens varje månad:crazy:

Har säkert missat nåt:angel:
Inkomster=
Min ca 12500 kr, sambons ca 14500 kr. Han har även en "liten" extra utgift på ca 6000 kr i månaden oxå, men det är avklarat nästa månad som tur är.
Obs: vi har inte delad ekonomi och han tycker att det är min häst-min hobby och då betalar jag för den själv oxå så han lägger sig inte i nåt som har med det att göra. Ok, klart att han betalar extra matpengar om det behövs nån gång, det brukar oftast inte behövas för så här illa som det har varit det senaste året för mig så illa har det nog aldrig varit förut, har alltid haft några tusen extra på sparkontot som jag har kunnat ta av om jag velat, men jag har nog inte sett det som en buffert till just hästen.

Det är mycket jag vill bli av med när det gäller räkningarna, typ lånen o alla småkrediter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 280
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 951
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp