jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag tycker ni skall göra en riktig budget och gå igenom om ni kan minska era utgifter. Om ni kommer fram till att ni kan sanera er ekonomi så mycket att ni snart kommer på grön kvist igen så kan ni ju försöka uthärda några månader.

Om ni ändå ser att marginaler i er ekonomi saknas så måste du nog sälja hästen, tyvärr.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

pengarna finns, jag lovar att dom iallafall har 20.000 tillsammans ut varje månad. men där kommer frågan om prio in. vill vi bo nånstans eller vill jag har hästen kvar? jag väljer iallafall och bo. och finns det ingen man kan låna pengar av eller lösa på annat sätt, så får man sälja.

Men är det rimligt att påstå att dom "kan ta sig råd" om att "ta sig råd" hade inneburit att stå på gatan med två barn?
Inte enligt min mening.

Jag har aldrig påstått att ts inte ska sälja hästen - tvärtom. Men låt det bli en tankeställare till de som inte har en buffert och de som påstår att det går att ha häst även om man inte kan få fram 10.000 ifall det skulle krisa.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag antar att du menar mitt inlägg ang "påhopp" också. Det är lustigt att allt som innehåller en gnutta kritik ses som påhopp när det handlar om något som är känsligt.

Jag kommer inte från en rik familj, men vi såg till att vara säkra på att ekonomin håller INNAN jag fick köpa min häst. Man kan inte räkna med att det enda som kostar är inköpet, stallhyran + de vanliga löpande kostnaderna, med en häst kan vad som helst hända och det bör man som vuxen människa veta om och planera för!
Vad gör vi om hästen skadar sig i hagen?
Vad gör vi om hästen inte kan ha den där billiga sadeln vi tänkte först?
Vad gör vi om hästen visar sig ha hovar som behöver skos om var 4-5e vecka istället för var 8-9e?
Man kan inte köpa en häst som man bara har råd med om allt flyter på enklaste sätt.
Det handlar inte om att man är rik, det handlar om att man är realistisk... Det är ingen rättighet att ha egen häst.

Det BEHÖVER inte kosta massor men man måste vara förberedd på att det i perioder KAN göra det.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag är student, har bil och två hästar. Jag jobbar extra, och tjänar riktigt bra under sommarhalvåret. I övrigt lever jag snålt, har hästarna billigt och bilen likaså. Bilen står inte på mig, men jag betalar alla avgifter. Argumentet som någon skrev "kan man inte ha bilen skriven på sig ska man inte ha bil" ser jag ingen mening i. Varför inte? Jag behöver en bil, och har lyckan att få låna en.

Jag har tidigare haft ungefär 0 kronor i buffert, nu har jag mer. MEN jag har haft en pappa som alltid sagt att jag kan låna pengar till självrisk, etc. Därför har jag kunnat ha häst, och peppar peppar har det knappt blivit några skador på dem de senaste 2 åren.

I övrigt håller jag med escodobe fullt ut, även om jag inte vet om just 10.000 är vad som behövs. Det är svårt med hästar, ibland kostar dem lite, ibland hutlöst mycket pengar. Men man ska inte ha häst om man inte har en rejäl buffert/plan B.

Ts: Det verkar svårt det här. Om ni inte kan lyckas få ihop det verkar de ju inte finnas något alternativ, och jag hoppas att du tänker efter noga nästa gång- det här är ju ändå en liten skada som kommit och verkar rasera hela ekonomin. Det är förjäkligt att inte kunna ta hand om de djur man åtagit sig.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Svarar er alla, eller ska försöka iaf.

Håller med dom flesta om att jag ska sälja och börja om på ny kula.
Häst får vänta tills allt med ekonomin är stabil igen och lite buffert oxå, om jag nu får tillbaka intresset igen för nu är det inte på topp precis:(

Jag har aldrig tidigare haft nån buffert att ta ifrån förutom min lön då, då nåt extra har behövts. Jag har aldrig tidigare haft skadade hästar heller så jag har varit lite bortskämd innan tydligen.
Jo 1 häst som nån tidigare frågade om i tråden, om det var Wobbler det handla om, nej det är det inte, han avlivades för ca 1.5 år sedan tyvärr:(

Nu ska jag nog försöka få mina fingrar att skriva en annons på kusen, livet är hårt tyvärr men jag ser ingen annan utväg:cry:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

I övrigt håller jag med escodobe fullt ut, även om jag inte vet om just 10.000 är vad som behövs. Det är svårt med hästar, ibland kostar dem lite, ibland hutlöst mycket pengar. Men man ska inte ha häst om man inte har en rejäl buffert/plan B.

.

Tiotusen var bara ett exempel. (det är FÖR lågt i mitt tycke) då det var den siffran som någon nämde att det hade kostat ts.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Argumentet som någon skrev "kan man inte ha bilen skriven på sig ska man inte ha bil" ser jag ingen mening i. Varför inte? Jag behöver en bil, och har lyckan att få låna en.

läs igen..... jag skrev;

för jag anser att om man inte har råd att ha bilen på sig själv, ska man inte ha den bilen.


utan köpa en man har råd att betela själv. :angel:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

läs igen..... jag skrev;

för jag anser att om man inte har råd att ha bilen på sig själv, ska man inte ha den bilen.


utan köpa en man har råd att betela själv. :angel:

men, det är väl inget konstigt eg att man har bilen stående på ngn annan, ex förälder?
det är ju fruktansvärt dyrt för ex yngre killar att försäkra sina bilar..
min sambo hade innan han träffade mej sin bil ståendes på sin mamma, o det var enbart för att det var ca 5000kr billigare för henne än för han...
han är en väldigt bra inkomst o skulle kunna betala det, men varför om man har chans att få det billigare? tycker det är ett jättebra sätt att spara lite pengar på

Nu har vi båda bilarna på mej, eftersom det skiljer några tusen där oxå..
 
Sv: jag har inte råd längre:(

det här är min högst personliga åsikt... jag tycker det är riktigt vidrigt att en kille på 19 år ska ha en bil typ BMW M3. och givetvis har han inte råd att betala den själv, utan den står på lilla pappa. men sälj bilen och köp en gammal micra istället. den rullar åxå, men kostar betydligt mindre att äga! hellre åker jag runt i "min egen" bil, än an jag inte har råd att ha själv.

men det var inte det jag ville ha sagt, utan tanken att man inte ska äga något man inte har råd med...
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jag förstår inte vad i hela fridens namn ni håller på med!! visst att det kanske inte låter så bra att hon inte har en buffert för häst och div utgifter men hon skrev väl här för att få lite hjälp och stöttning i sina ev framtida val? måste ni HOPPA på henne då så hon framstår som en människa som inte vårdar sin häst pga hennes för tillfället dåliga ekonomi. Som en annan skrev att man kan faktiskt ha en fruktansvärd otur. känner bara att det är så Jä*la mycket påhopp här hela tiden. Bra att ni är ärliga men välj era ord, visa lite empati och tänk efter en gång till innan ni skriver!!
Som min sambo sa när han uppmärksammade min aggrition: dom som skriver så där är det som har "för mycket" pengar och aldrig behöver oroa sig för ekonomin.
Hjälp henne istället att hitta en lösning eller kanske ge tips och råd om hon nu behöver sälja eller liknande.
De flesta människor som hamnat i såna svåra situationer där många djur har blivit omhändertagna av myndigheter har varit väldigt pedantiska med sina djur och sedan har någonting på vägen hänt vilket gjort att det gått åt skogen. Innan det går åt skogen för flera så kan vi väl hjälpa istället för att stjälpa??! Empati i dagens samhälle saknas!!!!

Jag håller med dig :bow:

Ingen vet ju vad som hänt "bakom kulisserna" hos TS.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

fast det är väl ändå din bil fortfarande om du betalar allt, även om den på pappret är ngn annans?

jag o in sambo har ju varsin bil, fast dom står båda på mej, men jag anser ändå att det är hans bil.. då vi båda betalar
 
Sv: jag har inte råd längre:(

läs igen..... jag skrev;

för jag anser att om man inte har råd att ha bilen på sig själv, ska man inte ha den bilen.


utan köpa en man har råd att betela själv. :angel:

Jag läste vad du skrev. Jag hade en gammal renault 5, men jag hade fortfarande inte råd att ha den. Om du blir bjuden på hummer, äter du då den inte om du inte själv har råd att betala den?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ja, jag håller med dig :) Funderar bara själv på vad en bra buffert är, men det beror naturligtvis på självrisk osv. Och hur många hästar jag har... skulle mina två hästar åka in på klinik samtidigt + mediciner skulle jag absolut behöva mer än 10 papp. Men det är ju svårt att gardera sig mot ALLT också.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Det är tråkigt, men jag hoppas du kommer på fötter igen. :)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Hjälp, har satt ut annons o redan fått flera svar, det tar emot så fruktansvärt mycket:cry: jag vill inte sälja honom...jag känner mig så fruktansvärt kluven, ena stunden säger mitt hjärta att jag måste sälja o i nästa stund så känner jag att "men det här klarar jag, jag behöver inte sälja honom". Så är det hela tiden nästan...

I ca 15 år har jag alltid älskat allt som har med hästar göra. Jag vet att skulle jag sälja honom nu så kommer det dröja några veckor så kommer jag sitta där o kolla på hästannonser igen för jag kan inte vara utan dom, extra illa är det nu när jag äntligen har en häst i rätt ålder o storlek som jag kan komma nånvart med men som jag inte kan ha kvar av ekonomiska problem..:(

Några smågrejer har jag ute på tradera nu men det blir inga stora pengar...har sålt lite däck som vi ska fixa bilen med nu, nästa vecka kommer ju oxå återbäring från länsförsäkringar så det blir ju några hundra till, men jag tror det att vill jag så kan jag:)

Just det, bilen ska säljas efter det att den är besiktad o fixad, den är en bensinslukare o för stor egentligen för oss så jag kommer köpa mig en mindre billigare bil, då kommer ju kostnaderna ner lite(hoppas jag) plus att lånet på bilen minskar lite;)
Än finns det hopp känner jag, för tillfället:bump:

"bakom kulisserna", det är så här, att man är ung o dum o tar typ allt på avbetalning som man sedan får ångra:crazy: alltid kul i början.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag tycker ni skall göra en riktig budget och gå igenom om ni kan minska era utgifter. Om ni kommer fram till att ni kan sanera er ekonomi så mycket att ni snart kommer på grön kvist igen så kan ni ju försöka uthärda några månader.

Om ni ändå ser att marginaler i er ekonomi saknas så måste du nog sälja hästen, tyvärr.




Detta var vettigt skrivet!! Här är en medmänniska och ingen som sätter sig på "höga hästar"!!!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag antar att du menar mitt inlägg ang "påhopp" också. Det är lustigt att allt som innehåller en gnutta kritik ses som påhopp när det handlar om något som är känsligt.

Jag kommer inte från en rik familj, men vi såg till att vara säkra på att ekonomin håller INNAN jag fick köpa min häst. Man kan inte räkna med att det enda som kostar är inköpet, stallhyran + de vanliga löpande kostnaderna, med en häst kan vad som helst hända och det bör man som vuxen människa veta om och planera för!
Vad gör vi om hästen skadar sig i hagen?
Vad gör vi om hästen inte kan ha den där billiga sadeln vi tänkte först?
Vad gör vi om hästen visar sig ha hovar som behöver skos om var 4-5e vecka istället för var 8-9e?
Man kan inte köpa en häst som man bara har råd med om allt flyter på enklaste sätt.
Det handlar inte om att man är rik, det handlar om att man är realistisk... Det är ingen rättighet att ha egen häst.

Det BEHÖVER inte kosta massor men man måste vara förberedd på att det i perioder KAN göra det.

Ja det tycker jag, för du vet inte hur situationen ser ut. Det står att hon köpt/bytt till sig sin nya häst och där kanske hon gått på en nit vilket gjort att hon fått lägga ut lite mera pengar just då när ekonomin sett relativt bra ut och sedan har hästen skadat sig, bilen gått sönder m.m. En jäkla otur alltså??? vem vet det kanske är så här det ser ut det vet ni inte och det är därför ni borde sätta er in i TS situation och inte bara hoppa på henne och tycka att hon är oansvarig m.m.
Hon kanske har svårt att formulera sig när hon skriver, vilket kan medföra PÅHOPP då man formulerer sig lite tokigt ibland och inte får fram det man ingentligen vill. I know! ska vi då säga att de som inte kan skriva och formulera sig rätt ska inte skriva här!
Jag håller med andra ex. escodobe. Man bör ha en buffert oom man skaffar häst! men sen att vissa då tar i så de spricker.. 50.000:- till bara hästen i buffert?? bullshit säger jag om det!! de flesta har väl försäkring på sin häst och då brukar inte självrisken vara 50.000:-??!!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ja det tycker jag, för du vet inte hur situationen ser ut. Det står att hon köpt/bytt till sig sin nya häst och där kanske hon gått på en nit vilket gjort att hon fått lägga ut lite mera pengar just då när ekonomin sett relativt bra ut och sedan har hästen skadat sig, bilen gått sönder m.m. En jäkla otur alltså??? vem vet det kanske är så här det ser ut det vet ni inte och det är därför ni borde sätta er in i TS situation och inte bara hoppa på henne och tycka att hon är oansvarig m.m.
Hon kanske har svårt att formulera sig när hon skriver, vilket kan medföra PÅHOPP då man formulerer sig lite tokigt ibland och inte får fram det man ingentligen vill. I know! ska vi då säga att de som inte kan skriva och formulera sig rätt ska inte skriva här!
Jag håller med andra ex. escodobe. Man bör ha en buffert oom man skaffar häst! men sen att vissa då tar i så de spricker.. 50.000:- till bara hästen i buffert?? bullshit säger jag om det!! de flesta har väl försäkring på sin häst och då brukar inte självrisken vara 50.000:-??!!

Fruktansvärt BRA skrivet, allt stämmer in klockrent. TACK :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp