JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Mynta2

Trådstartare
Kläder till barn är gjorda efter en mall..smala barn, jag har ett långt och kraftigt, med mage. Till dessa verkar inte finnas mycket att välja på. Har köpt massa byxor 2 ggr på kort tid, och givetvis fått lämna tillbaka. Alldeles för snäva är ALLT. Tar man större storlek så blir dom slapp i midjan och alldeles för långa. i dag köpte vi en overall, passade skitbra i längd, men var ju så snäv så det gick givetvis inte. Jag orkar inte hålla på att köpa RÄTT storlek, och sen få lämna tillbaka pga av att tillverkar inte kan göra VIDD i kläderna. Saken är den att, allt blir för snävt över rumpan och många gånger över magen.

Finns det överhuvudtaget kläder för runda/knubbiga barn på 2 år ??? Vad heter det märket i så fall ? Vi måste ha en overall snart, och jag vet inte vart jag ska leta längre :(

När jag var liten berättade mamma var det mycket, mycket mera valfrihet på barnkläder. Då kunde man välja efter barnets form, dvs om dessa var långa/smala, långa/knubbiga, korta/knubbiga osv osv...det kan man inte nu. Nu ska barn passa i dubbelstorlekar..presis som att våran som har 92 även ska passa i en 86: a samtidigt...Jisses vad dumt. Därför aktar jag mig även att köpa på nätet när det står dubbelstorlekar, för man vet aldrig om den är mera 86: a eller en 92: a när det är dubbelt.....villket gör ju att det begränsar vad jag kan köpa.

Vilka märken har vidd i rumpa undrar jag samt vad hittar jag en overall som är rymlig ? söker underdelar i 92 och överdelar i 98. Overallen funkar i 92 OM det är vidd i den.
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Jag som har ett smalt barn tycker alla kläder är gjorda för knubbisar, de trillar ju av!
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Ursäkta men haha jag tror att man som förälder har svårt att hitta något perfekt till sina barn oavsett hur de är i modellen, jag har långa smala barn och hitta något som sitter uppe är hopplöst...

Men som sagt overaller, det är en djungel ärligt talat, men mitt tips är att ta en tur till något ställe där det finns flera butiker i närheten, boosta barnet så det är glatt och soligt och prova! Det är hopplöst att gå på storlekarna, olika kedjor är olika stora fast samma storlek... Man måste prova sig fram, tyvärr...
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Nja, min syrra har aldrig problem att hitta så det passar, inte min bästa vän heller. :confused:

Googlade runt och hittade en del forum, insändare mm om folk som hade problem med kläder till stora barn, även Vi föräldrar har skrivit om det och frågat klädkedjorna om varför det inte finns...och tydligen fanns det inte efterfrågan enligt dom.
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

om det är en liten tjej du har så prova på killavdelningen:idea: och det går bra att gå upp några storlekar om det finns mudd i ben- och ärmslut på byxor och tröjor

jag har samma problem - fast min dotter är inte ens knubbig utan helt normalviktig till sin längd och det är jättesvårt att hitta kläder till henne som inte är för smala (fick köpa mjukisar i strl 110 när hon var 95 cm lång förra hösten - tur det var mudd längst ner i benen)
det fascinerande är att jag har lika stora problem att hitta kläder till sonen fast av den omvända orsaken och där kommer jag undan med att köpa de smalaste jeansen på tjejavdelningen jag kan hitta och använda skärp till... än så länge - för de är så smala längst ner att hans jättefötter knappt kommer igenom öppningen:eek:

Det finns ett märke som heter Reima som har småbarnsoveraller i sk. "ballongmodell" har inte provat själv men jag inbillar mig att de är rymliga...
 
Senast ändrad:
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Har man barn som inte passar in i affärernas storleksmallar så får man tyvärr snällt då dit och prova, alt så får man ta med sig plagg man vet passar och jämföra.. du skulle höra när jag jag får frågan om vilken storlek dottern har... "tja är det överdel så är det en och den storleken i den affären men du får gå upp två storlekar i den där affären och är det underdelar så får du köpa en och den storleken där och gå upp tre i den den affären" ... jag har nu när sonen är 10 år och dottern 4,5 år "lärt" mig några olika kedjors storlekar så jag kan handla utan barnen med mig om det kniper eller beställa på postorder... (lindex tjejkläder är t.ex. 2-3 storlekar mindre än killstorlekarna när man kommer upp i "småbarn" baby är de lika stora... och killkläderna är 1 strl mindre än t.ex. HMs killkläder i sin tur... )

men det låter lite på dig som om ditt barn ligger mitt emellan två dubbelstorlekar och det är jättejobbigt!!
 
Senast ändrad:
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Nja, min syrra har aldrig problem att hitta så det passar, inte min bästa vän heller. :confused:

Googlade runt och hittade en del forum, insändare mm om folk som hade problem med kläder till stora barn, även Vi föräldrar har skrivit om det och frågat klädkedjorna om varför det inte finns...och tydligen fanns det inte efterfrågan enligt dom.

när jag har frågat så har jag fått höra att "modet är sånt" och fått ett överseende leende... vad jag tycker om "mode" åt barn ska vi inte gå in på här...:angel:
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

jag tänkte samma sak idag och vårt barn är inte ens knubbigt. Han har storlek 80 och jeans och utebyxor är väldigt tighta i midjan. Hur skönt är det att leka med det?? Han kommer vara sista ungen i mjukisbyxor. Jag tycker synd om alla barn som ska leka i hårda tighta byxor.
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Sebastian blev en smaaal kille vid 1½ år ungefär, då han började att krångla med maten. Nu är han 3 år, och fortfarande smal.
I princip alla byxor jag köper åt honom, är för stora i midjan. Har dom inte sådan resår med knappar i, eller snören - så kan han sällan använda dom.
Han är inte lång heller, ligger på ca 92 cm nu och har således strl 92 i dom flesta kläderna. Vissa 98 kan passa, beroende på modell.

Såå, i min värld så är kläderna gjorda för mycket knubbigare barn! :p Många av hans byxor har flera centimeters spelrum, och glider bara rakt av.
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Ibland har man ett barn enligt klädkedjornas modell och då är det ju enkelt att hitta kläder, men jag har inte något särskilt stora barn, de är helt normal långa och ev en aning tunna. Däremot så märker jag på dottern som nu är har 130/134 så har kläderna blivit smalare, för henne är det bra, men hon har en kompis som är kraftigare byggd (alltså inte tjock utan rejäla höfter, bred över axlarna) och de har stora problem att hitta kläder, däremot killkläderna är betydligt bredare.

Men sen lär man sig som sagt de olika kedjorna, tex Lingon & Blåbär som säljs på hemförsäljning och nätet har kläder som är väl tilltagna, men med en "lös" resår så jag kan köpa deras kläder, och sedan ta in resåren lite och de passar bra.
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Eskil hade en sådan här POP-overall med dubbla dragkedjor i 2 säsonger. Den var MYCKET flexibel i storleken och hade massor av vidd på mitten. Man kan själv spänna åt midjeresåren så mycket eller lite man vill, smart! Har man den lös är overallen mycket vid! Muddarna gör mycket så man kan ha en stor storlek. De har superkvalitet och kan lätt köpas begagnade.

90619256_1.jpg
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Jag som har ett smalt barn tycker alla kläder är gjorda för knubbisar, de trillar ju av!

Samma här. Vart hittar man alla dessa kläder anpassade för smala barn? Saga kryper ur 9 av 10 par byxor som jag köper till henne och finns det inspännbar resår i midjan blir det ju så hiskeligt mycket tyg att det inte ser klokt ut:D.

Är nog som någon skrev innan, aldrig är vi nöjda;)

Jag har en mikki line overall till Saga, MYCKET vidd i den:laugh:
 
Sv: JAg hittar INGA kläder..Hjälp !

Jag har samma problem med min dotter. Hon är helt normalviktig och ligger i mitten = normal på kurvan på BVC. Men hon är kanske ngt bred över bröstkorgen. Hon är 9 år och har fortfarande "barnfigur" = barnmage och ingen midja alls än. Hon har storlek 140 och de stora kedjorna har ett mode för barn upp till 122, och ett annat för barn 128 tom 170. Då blir alla tröjor smala och långa eller korta och insvängda i midjan. Vilken inte passar alls till min 9-åring helt utan midja.
Tittade in på Polarn & Pyret idag. De har kläder tom 11 år men var lite för barnsliga för min dotter.
Så jag är desperat efter tips om affärer med tröjor i storlek 140 som inte är insvängda i midjan.
Jag blir tröstad av vänner med äldre barn att flickorna får midja lite olika i ålder men det kommer. Men det hjälper inte oss nu. Min dotter är ju såpass medveten att hon märker. Och börjar prata om att hon är tjock.
Tittar jag på övriga flickor i klassen ligger min dotter i mitten, kanske tom mot den smalare halvan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 604
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 755
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn Vi var på Åhlens och skulle köpa t-shirts till våran 1 1/2 åring. Det fanns ett bord där, 2 för 100:- i 2 olika storlekar. 1-2 år och...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Lydia
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 431
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp