Bukefalos 28 år!

Barnkläder ett märkligt fenomen

Mynta2

Trådstartare
Vi var på Åhlens och skulle köpa t-shirts till våran 1 1/2 åring. Det fanns ett bord där, 2 för 100:- i 2 olika storlekar. 1-2 år och 3-4 år, MEN det märkliga är att stl 3-4 år bara är längre. Storleksmässigt i utrymme är dom exakt likadana för jag höll upp och kollade, det bara skiljer i längd.

Samma fenomen var det med bomullskortbyxorna, ju större storlekar...dessto längre. :confused: Alltså, växer inte ungarna på bredden utan bara på längden anser dom ? Sen undrar jag hur i hela friden man kan sätta en storlek som 1-2 år och 3-4 år ? Är ju stooor skillnad på en 1 åring och en 2 åring osv. Sen verkar många tillverkare inte fatta vidden av rymlighet i rumpan pga av en blöja. Alltförofta är byxor snäva över rumpan, man måste väl räkna in att barn har blöjor på sig vid den åldern och ge lite vidd i baken tycker jag. Går ju inte köpa större storlek heller då blir det ju för långt. Fy vad jag tycker det är krångligt att hitta kläder...blir liksom aldrig rätt.

Nu köper vi inte så mycket nytt, men att köpa begagnat har blivit svårt med. Köpte mycket på Tradera förut, men nu de senaste gångerna har ingenting passat pga att folk inte har vett att skriva ut att dom krympt :(

Syrran har en 4 åring, hon köpte mysbyxor åt honom i den storlek han har, när byxorna kom så gick dom till knäna på han så våran fick dom och dom passar alldeles utmärkt.....fast storleken var till en 4 åring. :confused:

Eller är åldern 1 1/2 en svår ålder att hitta något till ? Verkar ju inte vara bättre.
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Har retat mig på Åhlens storlekar i flera år :rofl: dom verkar bojkotta de som är 2-3 år :)
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Haha de borde ha som bh storlekar, en bak-storlek och en längdstorlek och en midjestorlek!

Håller med om att Åhlens är skumma i storlekarna.
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Åhlens tycker jag också har konstiga storlekar.

Jag gillar Lindex barnkläder, de är bra och prisvärda. Där har jag aldrig haft problem med att blöjan har svårt att få plats, ändå är inte William speciellt liten och nätt (nu när han precis är 2 år väger han 15 kg och är 90 cm lång) HM:s tycker jag också är konstiga i storlekarna, på baby är de små och krymper och på barn (86 och uppåt) är de ibland gigantiska... Ja, det är ett märkligt fenomen det där med barnkläder...
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Ja bade Lindex och Kapp Ahl ar bra tycker jag. Pa kapp Ahl har jag hittat massor av jeans i mjukt tyg med mjuka muddar som passat min tjockis :D
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Samma fenomen var det med bomullskortbyxorna, ju större storlekar...dessto längre. :confused: Alltså, växer inte ungarna på bredden utan bara på längden anser dom ?

Men där tror jag faktiskt de har rätt... Det är iallafall vår erfarenhet, det är längden som är den största skillnaden. Dottern kom glad i hågen med nya "capri" byxor häromdagen. De kändes lite bekanta... :idea: insåg efter en stund att det var ett par f.d långbyxor sedan ett gäng år tillbaka. Dottern är nu nio år (dra 146) och byxorna 104.

Dubbelstorlekar är ett totalt idiotisk påfund, det säger sig själv att de inte fungerar för bägge "storlekarna".

Men jakten på passande kläder har blivit lite lättare med åren, delvis för att det är lättare att ha med henne och hitta de kläder som passar. När hon var liten tröttnade hon efter ett fåtal, nu är hon lite mer motiverad...

Sedan skiljer storlekarna så enormt mellan klädmärkerna, för oss var HM utestulet eftersom alla kläder där var för breda, det gällde och hitta vilka märken som hade rätt form (för tillfället).

Så, ja barnkläder är ett märkligt fenomen... :laugh:
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

Storlekar är konstiga, det har jag redan hunnit märka trots att dottern bara är 4 månader.
Hon har en pyamas i storlek 50 (PoP) som hon fortfarande kan ha
En del i storlek 56, men dom flesta bodysar är för korta
Det mesta i storlek 62
Några bodysar från HM i storlek 68 har hon precis börjat använda
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

jag tycker HMs bodysar är jättelånga och smala medans Lindex är korta och breda. Förra året hittade jag bara tröjor till sonen som då var 0,5 år. Då ville jag ha body. I år när han är 1,5 hittar jag inga tröjor i storlek 80, bara body. Tröjorna verkar börja på 92 och han är inte ens 80 cm än...
 
Sv: Barnkläder ett märkligt fenomen

våran 2-åring har nästan samma bredd osv som våran 4,5-åring, det är mest längden på armar och kropp överlag som skiljer. Iof så ligger 4,5-åringen ett streck under normalkurvan på BVC och 2-åringen ligger på normalkurvan.
:p
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 527
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 332
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 256
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp