Jag skäms så

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Är i vecka 19+3 och allt har gått bra hittils förutom att mitt liv vart väldigt jobbigt.

Först pappan som ju kom tillbaka och skulle ställa upp,vi skulle ses mycket mer och sedan flytta ihop när barnet väl var fött och allt skulle ordna sig,helt plöstigt sket han i det för några veckor sen,alla mina känslor försvann för honom när han aldrig kunde bestämma sig,ena stunden var allt bra och sen var det bara jobbigt och han skulle minsann aldrig berätta dett för någon för det var så jobbigt för han att vi inte haft ett långt förhållande och om han skulle ställa upp sen som pappa (vilket är det enda jag vill med honom just nu) såp berodde det helt på om han var singel eller inte då om 5 mån,för då hade han någon att dela allt med,hans föräldrar eller vänner skulle inte få veta om detta hur som helst.

Sen kom det en period med massa strul med exsambon (inte pappan) var ihop rätt många år och allt verkade bli bra där tills han en dag släppte bomben att han inte ville vara med mig för jag var gravid och det var inte hans barn osv i samma veva blev jag utskriven från komvux pga platsbrist bara sådär mitt i en vecka...så då hade man inga pengar heller.Detta var förra veckan och jag söker jobb som en besatt men det är svårt att få något när snart halva graviditeten gått.

Mitt i allt detta råkar jag se ett mail från exsambon till en vän till honom vilken hora jag är,men det var ju kul att ha sex med mig eftersom mina bröst växt,att jag bara var ett misstag mm

Efter allt detta försvann all glädje över graviditeten,visst finns det de som säger att det skall vara så normalt att inte vara glad över det och att det kommer att ändras när allt lugnat sig lite.
Har även tänkt och hoppats på missfall vilket ju är så fel så fel,jag minns hur glad jag var i början och skulle jag få göra en abort idag så är jag mycket osäker endå på om jag skulle få göra den,går nästan hela tiden och mår dåligt av mina tankar hela tiden,är även jättejobbigt när folk skall klappa magen & fråga hur det är med den när jag inte alls känner mig glad för det,blir inte glad över något alls längre och skulle helst av allt bara vilja försvinna.

har även kontakt med min BM nästan vaje dag och får mycket hjälp därifrån men det känns som att inget hjälper,hon hjälper mig så gott hon kan men det funkar inte,mår så otroligt dåligt över att känna såhär också,jag vill också vara glad över detta med graviditeten precis som jag var i början och precis som alla andra tycks vara men det går inte...Känner på mig att jag kommer att bli världens sämsta mamma eller rättare sagt redan är pga att jag känner såhär...

SÅ hur kännde ni det? Var ni glada över det hela tiden eller går det i svackor,och är detta normalt?Och vad gör man?

Mvh ledsen zaria
 
Sv: Jag skäms så

Nej så tråkigt... följde förra tråden och blev så glad när allt verkde ordna sig för dig till sist. Jag tycker du ska ta kontakt med en kurator så DU får prata av dig och bolla lite tankar med h*n.

jag har aldrig varit gravid - men som det låter på många så är det många känslor som svallar och hormoner som är i gungning att då dessutom inte ha sitt liv i ordning kan inte vara lätt.

Det mesta ordnar sig - var finns dina föräldrar? Kan du få stöd i dom? Sök hjälp annars med en kontaktfamilj eller stödperson så att du kan få hjälp och råd så du orkar vara den underbara mamma du vill vara när barnet väl födds.

Javan
 
Sv: Jag skäms så

hej

Jo jag har fått tid hos kurator,en sk akutid,den fixade min BM så den skall jag på.
Jo jag har stöd i mamma & pappa,mamma har tom sagt att om pappan inte vill ta varanna helg så kan hon göra det så jag får lite avlasting för jag hade jättepanik där ett tag att bara bli sittandes här i många många år och aldrig kunna göra något och kände det som att livet var slut,och det är ju hemskt snällt av henne om man kan göra så och det skulle fungera.Mamma är även här en del & hjälper till lite hemma här för när jag blir deprimerad som nu så kan & orkar jag bara inte med allt.

Hoppas som sagt mycket på kuratortiden,skall tydligen dit en gång i veckan & min BM ringer varje dag för att höra så jag lever och sånt säger hon.

Usch får se vad det blir,tror inte bebis kan må så bra av att ha en konstant deprimerad mamma heller just nu,för tillfället är väl mest det att jag får så dåligt samvete som tänker såna tankar om den hela tiden...
 
Sv: Jag skäms så

Livet är inte slut för att du får ett barn. Det förändras.
Förhoppningsvis till det bättre.

Se det positiva i att ha ett litet barn. Försök tänka på det istället för det negativa. Sen minns jag inte hur gammal du är. Har du några vänner som fått barn?

Javan
 
Sv: Jag skäms så

Det finns inga krav på att man ska vara lycklig.

Efter allt som har hänt med ditt korkade ex och den blivande "pappan" så vore det väl snarare konstigt om du var lycklig. Tillåt dig att vara ledsen, eller ännu hellre ARG! Låt dem inte trycka ner dig. Visa dem vem som är stark och modig!

Du var ju glad över ditt barn tidigare. Försök att hitta tillbaka till den känslan. Tänk att det är ni två. Du är inte ensam längre, du har två att kämpa för. Prata med bebisen i magen. Berätta för den varför du är ledsen. Sjung för den alla vackra sånger du kan.

Lycka till tjejen!
 
Sv: Jag skäms så

Åh vilka bra råd Miran :bow:!

Zaria: jag tror inte att det är graviditeten du behöver vara ledsen över - utan de två korkskallarna du råkade på. Eftersom du är gravid fick du se vad de gick för när det krisar, och det kanske var bra.
 
Sv: Jag skäms så

Blir så ledsen när jag hör vilka nöt du träffat på. Försök få bort dem i systemet och koncentrera dig på det som är viktigt här och nu istället. Det är bara en stor energitjuv att lägga ner tid och kraft på dem. Var istället som Miran säger arg på dem, då känner man sig åtminstone lite starkare och kan kämpa på ett annat sätt.

Tycker inte alls du ska skämmas, utan försök istället tänka på det bra som kommer ur det här. Du kommer få en bebis, världens gulligaste lilla liv som du har varit med och gjort. Fantastiskt va! ;)

Tänk på alla bra människor som du har runt dig, de som verkligen bryr sig och ställer upp för dig.

Försök tänka framåt, jag vet att det är jättesvårt (är själv expert på att älta sönder saker i molekyler) men ta en dag, en timme, en minut i taget och ta dig framåt bit för bit.

Håller tummarna för dig!
 
Sv: Jag skäms så

Jo jag försöker vara arg & ta en dag i taget,skall gå ut imorgon med några kompisar,har iaf kommit över den gränsen att bara ligga hemma & tycka synd om mig själv och tycka allt är tråkigt och det är ju bra.

Faktiskt ansträngt mig hela dagen för att inte tänka för mycket på det främst med exsambon för där ligger så många tänk om tänk om hela tiden,i hela vårt förhållande tog det slut titt som tätt pga hans kompis och varje gång blev han iskall mot mig & sa att han inte hade några känslor & när jag bad honom att tänka så sa han att han inte kunde,sen hade antingen han eller jag nån annan och då kom han storgråtandes tillbaka och ångrade allt han sagt & gjort,därför det är så svårt att ta hans ord på allvar för man har suttit såhär så många gånger,han har vart iskall & snackat skit och sen bara kommit gråtandes tillbaka och jag har trott honom.

Nog om detta,har faktiskt första gången idag försökt prata lite med bebis och sagt till han/hon att vi nog skall fixa detta den & jag...sen är jag övertygad om att det är så fram tills jag börjar tvivla nästa sekund igen och så håller man tyvärr på hela dagarna...
 
Sv: Jag skäms så

Jo det var nog bra,vill bara komma dit då jag är övertygad själv om det också för just nu sänker jag mig själv hela tiden och tänker att Ja men han kanske har rätt osv...håller på sådär hela dagarna,fast jag försöker att koppla bort det så dyker det på mig precis hela tiden. Inser ju egentligen vad som är rätt & fel i detta och det är det som gör så ont att inse,för på något vis vill man bara att det skall bli bra...på nåt vis,men just nu så är det svårt att se det bra...och som sagt det bästa hade ju varit om jag någon gång kunde se vilka puckon de egentligen är...

Mvh Zaria
 
Sv: Jag skäms så

Stackars dig, jag skulle önska att du fick njuta fullt ut av graviditeten istället för att vara ledsen och orolig.
Ditt ex. beter sig som en riktig skit som utnyttjat dig sexuellt och dessutom förnedrar han dig inför sina vänner. Jag har dock förståelse för att han inte längre vill vara tillsammans med dig, om jag var man hade jag aldrig accepterat att se en annans mans barn växa i min tjejs mage. Summa summarum kan du nog vara glad att det blev slut i tid så slipper du kasta pärlor för svin.
Pappan beter sig väl som man kunde förvänta sig efter dina tidigare inlägg. Jag tror inte du kommer att ha något stöd av honom om han inte mognar till. Jag hade aldrig valt att behålla ett barn om pappan hade den inställningen men nu har du gjort det och då är det bara att kämpa på.
Jag önskar dig all lycka och hoppas att du kommer att få rätsida på ditt liv och inte i framtiden ångra dig att du skaffade barn så snabbt och under sådana premisser. Att bli mamma är ett stort ansvar och den "sorglösa" ungdomen blir ett minne blott. Sköt om dig och magen.
 
Sv: Jag skäms så

Zaria skrev:
så många gånger,han har vart iskall & snackat skit och sen bara kommit gråtandes tillbaka och jag har trott honom.

Nog om detta,har faktiskt första gången idag försökt prata lite med bebis och sagt till han/hon att vi nog skall fixa detta den & jag...sen är jag övertygad om att det är så fram tills jag börjar tvivla nästa sekund igen och så håller man tyvärr på hela dagarna...

Det går inte på en gång. Du har hamnat i en svår situation och du måste ge dig själv möjlighet att sörja och samla ihop bitarna igen. det tar lite tid. Men att du går ut och träffar dina vänner och inte bara ligger hemma och ältar det som hänt är ett bra steg.

Det är väl klart att man blir ledsen och sårad om man förstår att någon man tycker om har utnyttjat en och dessutom snackar skit om en. Det är faktiskt oförlåtligt. Men det är inte ledsen du ska vara, utan arg.

Det där med att vara elak och frysa ut en och sedan gråta och be om förlåtelse, det är ett klassiskt trix för att skaffa sig makt. Man vill ju inte vara elak själv genom att inte acceptera en ursäkt från någon som gråter. Men det du gör då är att du säger att det är okej att förolämpa dig (bara man gråter efteråt).

Nu har du ett barn att ta hand om. Det är stort. Du kommer att bli den viktigaste människan i världen för någon.
 
Sv: Jag skäms så

Hej

Har varit hos psykologen nu,hade bara en 3 kvart på mig men det kändes endå okej bara svårt att få med allt,helheten så att säga.

Hon sa att det var fullt normalt att känna som jag gjorde efter allt,speciellt med exsambon och tyckte endå att jag tänkte rätt sunt ang honom vissa stunder då jag iaf insett och kan tänka på hur elak han faktiskt har varit,men det gäller ju inte alla stunder,vissa stunder blir jag fortfarande jättedeprimerad (för det mesta) vill ingenting,ingen ork för något,lust och bara att gå upp om morgonen och vakna och innse att mitt liv ser ut som det gör är jättejobbigt men hon tyckte det var positivt att jag iaf försökte litegrann och kunde vara glad vissa stunder,även om det bara gällde 5 min per dag ungefär.

Hon förstod även att jag kände som jag gjorde med barnet just nu också,barn är ju ett väldigt stor ansvar och ändrar hela ens livstil,särsklit som ensamstående blir det ju ännu tuffare.
Jag var ju sådär jättepeppad i början och i och med detta så försvann det ju helt,blev bara ledsen & arg för att det fanns något i magen som säääkert skulle allt mycket värre.

Har väl inte ändrats sådär jättemycket sedan jag skrev sist men just bara bekräftelsen att någon kunde förstå mig och att jag var normal och att hon kunde förstå att jag kände som jag gjorde utan att tycka att jag var världsens sämsta människa kändes iaf befriande på ett vis.Skall dit nästa måndag igen och prata lite mer om vad jag kunde göra för att må lite bättre,kommer nog att få gå kvar hos henne ett bra tag sa hon pga det var mycket ouppklarat i mitt innre tex allt detta med min lillebror & farfar som jag inte vill/kan se...men någon gång kommer det ju men jag vill helats bara glömma det just nu och därför lades nog väldigt mycket sorg kraft & energi över exsambon istället,som sagt jag känner fortfarande likadant men det kändes bra att iaf till en viss del förstå att jag inte var sjuk i huvet,okänslig osv

Nu föll detta ifrån ämnet barn en del så jag vet inte om tråden får ligga kvar,förväntade mig iofs inga svar på detta behövde bara skriva av mig lite...

Mvh zaria
 
Sv: Jag skäms så

Det låter jättebra Zaria, håll kvar den kontakten!

Jag tycker att du sköter dig och magen väldigt bra :)
 
Sv: Jag skäms så

Vad skönt att du fått en bra kontaktperson. Man behöver ibland proffesionellt stöd för att ta sig igenom såna här jobbiga saker och hjälpa en att sortera ut alla tankar i huvudet.

Hoppas du och magen har det bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 824
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 519
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp