Bukefalos 28 år!

Jag skulle behöva lite bantningstips...

T

Tina_86

Får hem min nya häst imon... :banana:
Och hon har väl ca 40-50 kg övervikt... Hon har gått på bete i Belgien fram tills för tre veckor sen..
Nu behöver hon bantas ner lite när hon kommer hem tillö mig... Och jag behöver lite bantningstips... Hur ska jag göra på bästa sätt? Jag komemr att motionera henne varga dag.. motsvarar lätt arbete då.... Jag har tillgång till de mesta inom kraftfodervägen... tillgång till hur mycken hösilage som helst (tyvärr ingen analys :crazy:)

Skulle bli glad om någon skulle kunna ge mig lite tips! :p

Mvh Tina & Quinta
 
är det inte så att man skall ha ett hö ut av mindre värde?
har för mig det.
så är det ju det med morsjon,du skriver ju att du kommer rida varje dag,och det gör nog att hon går ner i vikt även det,lycka till.
 
jo de e klart att hon kommer att tappa kilona när jag rider.. men jag vill inte ge henne fför mycket kraftfoder och hö...
 
Det enklaste är ju att du TAR en analys så behöver du inte hålla på att chansa.
 
Hur mycker kostar det att analysera höet ?
Jag funderar på att analysera mitt, men vet inte vad det kostar..
har hört att det ska vara dyrt?
 
Det beror på hur mycket man vill ha. Bara energi och protein går på ca 300 kr, vill man ha mineraler med går det på ca 600 kr.

Det lönar sig iom att man kan räkna ut vad hästen verkligen behöver och inte bara ge på känn.
 
Okej.. det var ju inte så jätte dyrt...
men måste man alltså analysera höet varje år då..
För eftersom att vi tar vårat hö från samma plats varje år så borde det ju vara samma sorts hö ? eller har jag fel då ? MVH / mia
 
Va??? :eek: På min stallägares faktura stod det 1200.- om jag minns rätt och det var med hela mineralanalysen.

//Alice
 
Om jag ska analysera mitt hö så får jag göra de 3 gånger denna vintern.. i med vi få ta hösilage från 3 olika gubbar i år.. och jag tror inte nån i vårt stall vill det.
 
Värdena på höet varierar från år till år, beroende på väder, gödsling, skördetid och allt möjligt annat. Så man måste ta nytt analysvärde varje år.
 
Men är ni några stycken så kan ni ju dela på det.

1800 kr på exempelvis 5 personer (360 kr/pers) är ju inte så farligt?

Många får betala sin analys helt själva (600 kr /pers).

mvh Jessica
 
Gör som med människor, mindre energi, mer protein. Glykemiskt index, GI bör funka på häst också, förädlade spannmålsprodukter som pellets, mjöler och müsli är snabb energi, grovfoder är hästens stenåldersmat, och energi härifrån är långsam. Så, balanserat energiintag och huviddelen energi från grovfoder och oförädlad spannmål. Om du frågar mig!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 146
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 680
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 638
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp