Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

O

Ohmywhy

För en tid sedan separerade jag och min dåvarande sambo. Vår hund bor numera med mig i en lägenhet i stan som är 28 kvadrat (hon är ingen jättehund, ca 15kg). Vi har gott om parker osv och hon är en ganska så harmonisk hund som finner sig i det mesta och verkar nöjd.

Tankarna när vi köpte henne va stora och vi har verkligen lagt ner våra hjärtan och otroligt mkt tid på henne. Vi har alltid styrt allt efter att hon ska ha det så bra som möjligt och jag va nog väldigt petig....

Dock har jag börjat tveka på hur jag ska kunna ge henne det perfekta liv hon är värd? Som ensamstående har jag inte alls samma möjligheter att träna/motionera henne så som vi gjort innan då vi delat på det. Hon ska alltså bo med mig på denna lilla yta (mot innan då hon bodde med oss på 100kvadrat) och jag ska försöka hinna med detta samtidigt som heltidsstudier osv. Pengar blir också ett problem men de löser jag! Det hela gäller endast att jag är rädd att jag tar mitt eget ego före hennes väl.

Hon är mitt absoluta allt och tårarna rinner bara av att tänka på att placera om henne. Men jag är väldigt olycklig just nu och min ork är liten och jag gråter i princip halva dagarna (ja jag har sökt hjälp) och hon blir ju deppig av att jag är det. Hon mest sover hela dagarna nu samt försöker gömma sig när jag gråter. Jag ser ju självklart till att hon kommer ut på promenader och får träna lite osv men jag känner mig otillräcklig och orkeslös. Samtidigt som jag är halv utan henne..

Så.. vad gör man.. ?? Är jag otroligt ego som behåller henne trots att tiden till henne blir mindre och jag är så pass deppig?

Har ev en tjej som ska hjälpa mig lite med promenader och sällskap när jag är i skolan.. Men de är ju ändå inte samma sak som när vi va två och hade henne. Sen vill den tjejen dessutom ha med henne på jobbet så då blir hon ju liggandes där. Plus den lilla ytan hemma hos mig nu..
Hjälp:cry::cry::cry:
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Verkar hon nöjd som hon har det nu, eller är hon understimulerad?

Förutsatt att du har råd med veterinär vid behov osv så låter det inte på något sätt som att hunden far illa. Det är nog mest dina tankar som spökar.

Vi bor på 80 kvadrat (visserligen är ett rum oftast stängt, men ändå). Hunden ligger oftast och sover när vi är inne. Annars leker han med sina leksaker i det rum vi är i. Nu är det ändå en valp jag har.
Största "problemet" om jag skulle flytta tillbaka till min etta skulle nog vara att jag inte hade hallen att träna i faktiskt.

Försök släppa ditt dåliga samvete över hunden och försök njuta av promenader och aktivering och se det som en möjlighet att komma undan från allt annat som är jobbigt istället!
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Frågan är kanske snarare om det är du som kräver att du ska vara perfekt, tror inte att din hund gör det...

Du är hennes matte och hon föredrar nog din kärlek mot att flytta någon annanstans bara för att hon ev skulle få längre promenader där...

Din hund kommer att bli lycklig igen när du är lycklig igen, dra nytta av varandra, det är ok att allt inte vara på topp alltid.
Ha inte dåligt samvete, alla krisar ibland, det betyder inte att du måste göra dig av med din hund.

Det är iaf min åsikt :)
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Vad är det för ras du har? Många femtonkilos är "sällisar" och då räcker det ju bra med promenader och lite träning. Du kan ju tex stoppa in hennes mat i en petflaska eller kasta ut en näve på golvet, aktiverar henne men tär inte så mkt på din ork.

Jag tror att hon är bra för dig nu när allt annat är jobbigt! Ha inte dåligt samvete!

Hur många timmar per dag är du borta? Det kanske räcker med ngn som rastar henne, eller en annan dagmatte?

Att bo litet är inget hinder, om jag fick för sambon skulle vi va två pers och två springrar på 35 kvadrat. han tycker det är för mkt päls så nu är vi två pers ich en springer.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Kvadraten på bostaden är inget problem, har en rottis och en tibbe på färre kvadrat än så.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Jag hoppas att du är ego eftersom du skaffade hund! inte skaffade du henne för att någon annan tyckte att du skulle ha hund?

Givetvis ska du inte omplacera henne, vad skulle bli bättre av det?
Ang. ytan så har vi ett hus på ca 170 kvm men inte leker/är min hund på den ytan ändå.
För hans del hade det räckt med hall, kök och sovrum eftersom han ändå inte är någon annanstans inne.
Det han verkligen är i behov av är sin bädd, sin matplats och mej.

Jag tror din hund behöver dej lika mycket som du behöver henne, slå bort tankarna om omplacering och kämpa istället för hennes skull så att du bli frisk och återigen kan ge henne allt det du vill.


Kramar i mängder!
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Bara det att tänker som du gör visar ju att du sätter hunden före ditt eget ego.
Jag tycker det verkar som om hunden kommer att få det bra hos dig, för du verkar ju verkligen bry dig om henne. Tjejen som kommer och hjälper dig med rastning när du är i skolan är ju en jätte bra lösning då slipper hunden vara ensam så många timmar.
Tycker du verkar ha löst det hela alldeles utmärkt.
När jag blir ledsen o gråter nån gån så brukar jag ropa på hunden, sätta mig på golvet och krama/klappa honom. (får ropa, locka på honom eftersom han oxå går undan först). Världens bästa tröstare.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Att man är singel och bor i lägenhet är väl inget hinder att ha hund?
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Svarar lite till alla

Tack för era svar!

Hon är så otroligt snäll min hund så hon klagar aldrig, hon gör aldrig ngt dumt och finner sig i alla nya situationer utan protest. Säger man att hon ska lägga sig på filten så ligger hon vackert där osv.. Det enda hon verkligen behöver är fysisk kontakt i mängder.

De dagar jag är borta kommer jag va borta mellan 8.15-16.15 så dessa dagar är meningen att hon skall vara med den här tjejen, vi ska testa det nu i alla fall. Med andra ord, det är absolut INTE meningen att hon ska va ensam hemma då jag är i skolan.

Ensam hemma är hon bara om jag är och tränar/handlar osv. Hon har varit ensam i 6 timmar några få ggr i sitt liv men brydde sig då inte nämnvärt.

Mitt största problem är som sagt orken och att jag är så otroligt ledsen hela tiden, känner mig helt hemsk som gör att hon är så himla ledsen hon med. Hon lägger sig en bit bort bakom en fotpall och tittar fram mellan varven när jag är som mest ledsen. Normalt sett går vi långa promenader, kastar boll och tränar lydnad. Hon är pigg och busig och kan leka i timmar. Nu orkar jag mest gå promenaderna, bollarna kastar jag men hon vill helst inte gå ifrån mig för att hämta dem.

Ja nä jag kan inte ens fatta att jag tänker tanken, hon är ju precis allt man kan önska sig av en hund. Men de är så svårt när man känner att man gör henne så ledsen och tung i sinnet.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Att man är singel och bor i lägenhet är väl inget hinder att ha hund?

Nej absolut inte. Men är man väldigt deppig och känner sig som en dålig matte för att man inte har orken att aktivera som vanligt samt får hunden lika ledsen så är det värre.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Självklart ska du ha kvar din hund.
Du kommer inte vara ledsen i flera år, så det lär bli bättre och då kommer ni ha kul ihop igen.
För många år sedan hade jag en jobbig tid i mitt liv, då kände jag verkligen att min hund kom i kläm och jag hade samma tankar som dig. Min hund låg också och sov och såg ut att ha ett tråkigt liv.
Men allt vände och tänk om jag då insett att hjälp, varför lämnade jag bort min älskade hund.
Både hon och jag klarade den jobbiga tiden och nu har vi ett härligt liv :love:
Hunden är nu 12,5 år gammal och hennes matte (jag) betyder allt för henne.
Ibland kan jag tänka tillbaka på den jobbiga tiden och tänka att tänk att jag ändå betyder så mycket för henne, fast hon fick 1,5 tråkiga år i sitt liv.
Vi klarade det tillsammans brukar jag tänka :love:
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Att man är singel och bor i lägenhet är väl inget hinder att ha hund?

Hoppas verkligen inte det, då är jag körd! :D

Men du TS, ta det lugnt. Sambos kommer och går, men hundar består...När förutsättningarna förändras så tänker man "Hur FAN ska jag lösa det här?". Men man löser det. Visst, man kanske tillfälligt får kompromissa bort delar av visionerna man hade för sin hund. Men din hund vet ju inte vad du hade för planer för den.
Så länge hon får det hon behöver så är allt okej. När din situation ändras så kan du köra igång med allt det du hade tänkt.
Hitta en riktigt bra dagmatte, och se till att ägna mycket tid åt vovvan när du är ledig. Standardpromenaderna kan ju dagmatte få sköta, så kan du själv syssla med den riktigt kontaktstärkande och uttröttande aktiveringen. Spår och sånt. Sånt där du får ut mycket, på kort tid. :laugh:
Inte omplacerar man sin älskling för en sån sak. Hundar är anpassningsbara och du får helt enkelt se till att tiden du väl spenderar med henne är riktig kvalitetstid.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Nej absolut inte. Men är man väldigt deppig och känner sig som en dålig matte för att man inte har orken att aktivera som vanligt samt får hunden lika ledsen så är det värre.

Vet du, jag är också en dålig matte ibland, de dagarna jag knappt kommer ur sängen och har så ont att jag bara gråter.
Min hund ligger hos mej och jag kan ärligt säga att det har stärkt vårt band mer än all annan träning vi pysslar med.
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Nej absolut inte. Men är man väldigt deppig och känner sig som en dålig matte för att man inte har orken att aktivera som vanligt samt får hunden lika ledsen så är det värre.

Jo, men å andra sidan är det kanske hunden som gör att du håller näsan över vattenytan just nu för hur skulle du må utan henne? Håll fast vid hunden. Alla har vi haft svackor då vi varit mindre bra hundägare, det går över. Nån dag kommer du upptäcka att orken är tillbaka, då kommer en långpromenad med världens bästa sällskap att kännas mycket lockande igen. :)
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Jag håller med alla föregående talare:)

Jag har varit i din situation, nästan exakt faktiskt!
Jag föll för mitt dåliga samvete och lämnade min hund till mitt ex föräldrar som gärna ville ha honom. Övertalade mig själv att det var för hans bästa, de hade trädgård och mycket mer tid eftersom de inte jobbade fulltid, och sen grät jag floder. Det kniper fortfarande i hjärtat när jag tänker på att det kändes som att det var han och jag mot världen när allt var jobbigt. Nu kan jag inte få tillbaka honom.

När jag ser tillbaka så inser jag att jag gav honom ett bra liv. Inte det perfekta som jag hade velat men ändå ett bra liv. När man är student har man oftast inte råd att bo "bättre" men det är ju också under en begränsad tid.

Nu har jag skaffat ny hund och någonstans i bakhuvudet gnager samvetet igen för nu har jag ju "ersatt" min gamla hund med en ny. Men jag vet att han har det bra där han är och skulle de nånsin tröttna på honom så vet de att han är välkommen hem till oss.

Summan av kardemumman: behåll din hund. Betrakta er som ett team som stöttar varandra.
Kram C
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Håller med alla andra och du har redan fått jättefina och bra svar från dem.

Självklart ska du ha kvar din älskade hund.Ni behöver varandra.

Jag tror att de flesta (ja,det finns ju förstås undantag) som har en hund i kanske 10 år,drabbas av något i livet som gör att situationen inte alltid är perfekt för en hund,men de klarar det.Hur många får inte ändrade arbetstider,går igenom skilsmässa,får barn,blir arbetslös eller vad som nu kan hända.Livet förändras ibland och då får man försöka göra det bästa av situationen.Som någon skrev kommer du säkert inte må dåligt resten av ditt liv och snart är du säkert tillbaka och inser hur lyckligt ditt liv kan vara med hunden igen.Inspirationen kommer automatiskt.Tycker du redan kommit en bra bit på vägen,när du fixat en tjej som kan hjälpa dig med hunden de dagar du pluggar långa dagar.

Hunden i sig kommer inte lida av att vara med någon annan och det kommer inte ta lång stund för din hund att vänja sig vid att det blir såhär vissa dagar.Vi människor har ju en tendens att förmänskliga djuren lite och det tycker jag är viktigt att tänka på även i din situation.

Jag läser mellan raderna i ditt inlägg att du älskar din hund och vill göra allt för henne.Jättebra naturligtvis,men tänk på att det är du som ska må bra också.Det finns hundar som ligger hemma 10 timmar om dagen utan att varken ha sällskap eller rastning och som inte får mer än någon kort promenad varje dag,där kan vi istället prata om att inte ha tid/lust/ork för en hund.Du gör ju betydligt mer för din hund och om du inte orkar med allt just nu,så går det ingen nöd på henne.

Försök motivera dig att ta härliga skogspromenader med hunden,även om du mår dåligt,så ska du se att du snart är tillbaka och undrade ens hur du kunde tänka tanken på att du inte fixar dethär.Tröstkram och massa pepp till dig:)
 
Sv: Jag vill bara få ha min hund, men är jag ego då?

Som alla övriga talare så är min BESTÄMDA åsikt (!!) att om det är nån' gång i livet du skall ha hund så är det nu!!

Allas liv svänger upp och ner och om det är några som har förmågan att ta allt med mer ro än vad vi själva gör så är det våra husdjur!
Min äldsta hund har flyttat så många gånger med mej att jag inte ens kommer ihåg alla :) och hon har inte en enda gång mått dåligt av detta! Hon har ju fått vara hos sin matte! ;)

Försök inte vara den perfekta matten! Försök bara vara/göra det DU behöver just nu för att må bra!
Hundar är så mycket mer anpassningsbara än vi tror! Om du inte orkar träna/aktivera/motionera så mycket som du gjort innan under några veckor så är det INTE hela världen!! Många hundar blir till och med BÄTTRE - träningsmässigt - om de får "vila sej i form" under vissa perioder.

Så släpp alla dåliga samveten, försök göra det du VILL göra nu och se hunden för vad den är - det BÄSTA sällskap du kan ha när du mår dåligt!!

/Swat
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 466
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 516
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 081
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 733
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp