Hund med dåliga höfter

Cocos

Trådstartare
Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem.

Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i bakdelen.
Va till veterinären idag och vet ej hur grav HD hon har iom plåtarna ska skickas till skk men höftproblem har hon iaf definitivt och ganska rejält tyvärr.

Hunden i fråga är en vinthundsblandning och det absolut bästa hon vet är att springa fort och helst med hundkompisar.
Hon är inte vidare förtjust i vanliga promenader och jag upplever att hon blir sämre av statisk motion så att dra ner på promenaderna känns självklart.
Veterinären ville inte sätta in smärtstillande ännu utan spara det tills sen om inte diverse tillskott funkar.

Jag har bölat som en tok i flera timmar nu och behöver nog mest skriva av mig. Men jag önskar tips på bra tillskott, har seniorpulver hemma som innehåller grönläppad mussla, msm samt mer.
Köpte även nått tillskott hos veterinären.
Veterinären tycker jag ska byta till nått torrfoder som ska va bra för lederna, hunden äter idag fodax och en skvätt brit care sensitive. Veterinären tyckte jag skulle ge nått mer fettsnålt iaf. Samtidigt berömde hon hundens perfekta hull samt fina muskulatur...
(Vet sa också att hon inte får rekommendera färskfoder pga multiresistenta bakterier men ger själv det till sina hundar)

-bra färskfoder med väldigt låg fetthalt?
-bästa tillskottet för lederna?
-hur i hela fridens namn ska jag få hunden nöjda utan samma mängd fysisk motion?

Ja jag och veterinären ska prata mer när röntgen är avläst osv men jag behöver typ pepp eller depp NU!

Berätta gärna hur ni har gjort med era hundar med HD problem. Allt från motion, mat till hur man andas mellan alla tårar...
 
Varför skall du ge fettsnålt om hon inte är överviktig?. Den lilla mängd tillskott som är bra för lederna i veterinärfodren är för små för att ha någon effekt, det är bara försäljningsknep. Förra hunden, en BC hade HD C, hölls välmusklad med drag o simning.
 
När min hund började undvika att belasta bakbenen blev hon väldigt svag bak. Jag övar skritt i gräs o blåbärsris för att hålla bakdelen i nån slags form.
Hon blev helt klar bättre när vi började med det, även om jag var orolig att det skulle slita på henne.
Låter henne ställa sig från sitt några gånger innan maten ofta.
Låter bli när hon har sämre dagar och passar på lite extra när hon verkar må bra.
Detta är dock helt ovetenskapligt förståss..

Antar att simning är bäst dock, det gör vi på sommaren. I somras fick hon lära sig att bita tag i en pinne så jag kan dra upp henne för det blir lite tungt att komma upp i bland, sjöarna här har inte precis sandstränder..

Lycka till!!
 
Varför skall du ge fettsnålt om hon inte är överviktig?. Den lilla mängd tillskott som är bra för lederna i veterinärfodren är för små för att ha någon effekt, det är bara försäljningsknep. Förra hunden, en BC hade HD C, hölls välmusklad med drag o simning.

Jag undrar också det.. veterinärens motivation till fettsnålt va att hunden kommer ha lättare att lägga på sig sen när hon blir äldre. Jag slutade lyssna ungefär där pga tror tyvärr inte hunden blir så gammal :(
Men sen tänker jag samtidigt att det skadar ju inte att ge ett iaf lite mer fettsnålt foder då det inte riktigt behövs mängderna med fett oavsett anledning.
 
När min hund började undvika att belasta bakbenen blev hon väldigt svag bak. Jag övar skritt i gräs o blåbärsris för att hålla bakdelen i nån slags form.
Hon blev helt klar bättre när vi började med det, även om jag var orolig att det skulle slita på henne.
Låter henne ställa sig från sitt några gånger innan maten ofta.
Låter bli när hon har sämre dagar och passar på lite extra när hon verkar må bra.
Detta är dock helt ovetenskapligt förståss..

Antar att simning är bäst dock, det gör vi på sommaren. I somras fick hon lära sig att bita tag i en pinne så jag kan dra upp henne för det blir lite tungt att komma upp i bland, sjöarna här har inte precis sandstränder..

Lycka till!!

Övar du skritt just pga det är en skonsam gångart? Min tokhund hatar att skritta men jag försöker att hon ska göra det iaf 5-10 min per dag.

Simma ska vi göra! Ska försöka få tag på nått ställe redan nu!
 
Visar hon redan att hon har ont? Eller går hon bara orent?

Hon är stel efter lite mer krävande fysisk aktivitet samt går orent efter aktivitet. Hon har svårt att hoppa upp i soffa och säng.
Jag upplever att hon har lite ont till och från men mest stel bara.
 
Varför skall du ge fettsnålt om hon inte är överviktig?. Den lilla mängd tillskott som är bra för lederna i veterinärfodren är för små för att ha någon effekt, det är bara försäljningsknep. Förra hunden, en BC hade HD C, hölls välmusklad med drag o simning.

Glömde skriva... så du dragtärnade med din hund alltså trots HD? Jag har liksom hört att det sliter väldigt mycket. Jag upplever också att min hund är som sämst efter just dragträning men fick lite hopp nu. Gäller att träna upp extremt sakta och försiktigt antar jag?
 
Övar du skritt just pga det är en skonsam gångart? Min tokhund hatar att skritta men jag försöker att hon ska göra det iaf 5-10 min per dag.

Simma ska vi göra! Ska försöka få tag på nått ställe redan nu!

För att skritt i blåbärsris tvingar henne att jobba med bakbenen. Springer hunden kan den studsa fram och låta framdelen göra jobbet.
Tuvigt ängsgräs, ojämn snö etc funkar också.
Försöker göra det till en kul grej, vi kör fot m dietsenoirfoder som belöning, hon gillar uppmärksamheten.
Man kan ju träna annat som cavaletti, gå på kuddar hemma eller nått. Men blåbärsris är enklast för oss. Kanske kan du kasta lite godis där ni går så det blir mer intressant att ta det lugnt.

Tänk också på att alltid värma upp innan aktivitet och varva ner efteråt.

Och att inte ligga kallt/dragigt speciellt inte i anslutning till aktivitet.

När jag röntgade min hund tio år gammal sa vet att hon haft väldigt kassa höfter hela livet. Det var dock inget som märktes så länge hon var i bra kondition. Hon var mkt rörlig och älskade att springa! Massa muskler o vig osv.
Hon blev jättesjuk i anaplasma o tappade alla musklerna bak och då gjorde det ont att belasta leden så hon lärde sig att ta sig fram m nästan all vikt på frambenen. Så var den onda cirkeln igång. Jag tror hon hade klarat sig utan problem ännu längre om hon inte tappat konditionen.

Önskar så klart att jag gjort verklighet av planerna m rehab o simträning men trodde de skulle ge sig m vanlig motion. Plus att livet hade andra problem att tackla just då. För nu är jag övertygad om att hon hade mått bättre av fokuserad träning av rätt muskler! Min lilla älskling!
 
Glömde skriva... så du dragtärnade med din hund alltså trots HD? Jag har liksom hört att det sliter väldigt mycket. Jag upplever också att min hund är som sämst efter just dragträning men fick lite hopp nu. Gäller att träna upp extremt sakta och försiktigt antar jag?
Det gick undan! Han hade o andra sidan inga synliga besvär, hade hjälp med träningsupplägget av min bruksinstruktör som själv tävlade drag med sina vorsters på SM nivå.
 
För att skritt i blåbärsris tvingar henne att jobba med bakbenen. Springer hunden kan den studsa fram och låta framdelen göra jobbet.
Tuvigt ängsgräs, ojämn snö etc funkar också.
Försöker göra det till en kul grej, vi kör fot m dietsenoirfoder som belöning, hon gillar uppmärksamheten.
Man kan ju träna annat som cavaletti, gå på kuddar hemma eller nått. Men blåbärsris är enklast för oss. Kanske kan du kasta lite godis där ni går så det blir mer intressant att ta det lugnt.

Tänk också på att alltid värma upp innan aktivitet och varva ner efteråt.

Och att inte ligga kallt/dragigt speciellt inte i anslutning till aktivitet.

När jag röntgade min hund tio år gammal sa vet att hon haft väldigt kassa höfter hela livet. Det var dock inget som märktes så länge hon var i bra kondition. Hon var mkt rörlig och älskade att springa! Massa muskler o vig osv.
Hon blev jättesjuk i anaplasma o tappade alla musklerna bak och då gjorde det ont att belasta leden så hon lärde sig att ta sig fram m nästan all vikt på frambenen. Så var den onda cirkeln igång. Jag tror hon hade klarat sig utan problem ännu längre om hon inte tappat konditionen.

Önskar så klart att jag gjort verklighet av planerna m rehab o simträning men trodde de skulle ge sig m vanlig motion. Plus att livet hade andra problem att tackla just då. För nu är jag övertygad om att hon hade mått bättre av fokuserad träning av rätt muskler! Min lilla älskling!

Min hund använder dock gärna bakdelen. Hon tar i från klorna och drar allt va hon pallar de flesta promenaderna :cautious:

Träna balansen på kuddar va en bra idé! Det tror jag hund kan uppskatta! Ska försöka få in lite ”höftträning” i vardagen och hoppas det funkar.

Såfort jag fått svar på röntgen och snackat med vet så blir det iaf simträning samt jag ska gå nån kurs i massage o stretching. Stretchar henne nu men ganska försiktigt då jag bara kan stretcha hästar egentligen.

Tack för påminnelsen om att inte ligga i drag. Det drar sjukt mycket hemma hos oss och hund väljer alltid att ligga i sin öppna canvasbur men ska fixa en till så det finns en i varje rum. Den skyddar bra från drag.
 
Det gick undan! Han hade o andra sidan inga synliga besvär, hade hjälp med träningsupplägget av min bruksinstruktör som själv tävlade drag med sina vorsters på SM nivå.

Ja det är nog lite skillnad just om din hund inte hade några direkta besvär.
Min blir som en vandrande pinne egen efter dragtärning så vi har lagt det på hyllan redan och jag kommer nog inte våga prova igen fast det är så roligt.
Kanske om hund kommer i ännu bättre form att vi kan träna lite försiktigt men vet inte om hon ens skulle uppskatta det. Fullt ös medvetslös är mer hennes melodi...
 
Täcken!!! Hund får ju inte bli kall, idag har hon två stycken fleecekondomer (sånna fleecetröcken som täcker från öron till svans samt ordentligt underbar magen)
Oftast har hon bara ett täcke men är det svinkallt får hon båda.
Tänkte köpa back on track men blir lite tveksam på vilken typ av dom. Kanske smart med ett nättäcke så hon kan ha det även under sommaren samt inomhus?
Men smidigt om det är vattentätt för alla regniga o ruggiga dagar..
Snälla säg att jag bör köpa båda, behöver trösta mig med nått och shopping till hunden kan nog lindra lite..
 
Glömde skriva... så du dragtärnade med din hund alltså trots HD? Jag har liksom hört att det sliter väldigt mycket. Jag upplever också att min hund är som sämst efter just dragträning men fick lite hopp nu. Gäller att träna upp extremt sakta och försiktigt antar jag?
Min nioåring har HD C. Han har gått rätt hårt hela livet, väldigt lite uppvärmning och väldigt mycket fullt ös medvetslös. Han har lite småkrämpor nu, men inga som helst tecken på problem med höfterna! Välmusklad, ej överhull och se till att behålla rörligheten! Jag ger hellre smärtstillande eller antiinflammatoriskt vid behov än håller hunden stilla. Om det förkortar hans liv nått år låt så vara, han ska inte ha ont och han ska få den rörelseaktiveringen han vill ha.
 
Täcken!!! Hund får ju inte bli kall, idag har hon två stycken fleecekondomer (sånna fleecetröcken som täcker från öron till svans samt ordentligt underbar magen)
Oftast har hon bara ett täcke men är det svinkallt får hon båda.
Tänkte köpa back on track men blir lite tveksam på vilken typ av dom. Kanske smart med ett nättäcke så hon kan ha det även under sommaren samt inomhus?
Men smidigt om det är vattentätt för alla regniga o ruggiga dagar..
Snälla säg att jag bör köpa båda, behöver trösta mig med nått och shopping till hunden kan nog lindra lite..

Shoppa på! Tror absolut att du kommer ha användning av båda.
 
Min nioåring har HD C. Han har gått rätt hårt hela livet, väldigt lite uppvärmning och väldigt mycket fullt ös medvetslös. Han har lite småkrämpor nu, men inga som helst tecken på problem med höfterna! Välmusklad, ej överhull och se till att behålla rörligheten! Jag ger hellre smärtstillande eller antiinflammatoriskt vid behov än håller hunden stilla. Om det förkortar hans liv nått år låt så vara, han ska inte ha ont och han ska få den rörelseaktiveringen han vill ha.

Min förra hund hade grad c, hon va rejält halt till och från och togs bort vid 5 års ålder när hon helt tappade gnistan. Hon va dock alltid tjock.
Nuvarande förmåga är smal och har inte lätt att gå upp i vikt så det gör ju skillnad. Hon kommer inte direkta hållas stilla, det är inget hundliv. Men jag får prioritera vilken aktivitet som ger henne mest stimulans samt samtidigt är bra för hennes fysik.
Hoppas på att hon blir bättre med tillskott samt täcken osv annars får vet skiva ut smärtis.
 
Shoppa på! Tror absolut att du kommer ha användning av båda.
Håller med!
Jag har båda sorterna till min och tycker båda fungerar bra @Cocos
Tänker även att ett Ull-täcke kanske är bättre än fleece både sett till att hålla värme och om hunden skulle råka vara lite fuktig under täcket (om du vill shoppa mer ;) Out-n-outs täcken verkar himla bra för just frusna vinthundar etc sett till hur täcket sitter med halsen osv. Möjligtvis att svansen inte riktigt blir täckt.)

Vet att många gillar Nutrolins ledtillskott som är en kombo av tabletter plus olja. För oss fungerade den dock sådär pga allergier - så vi kör med djurapotekets seniortillakott som jag är himla nöjd med. Oklart iofs om det gör superstor skillnad men jag tänker att det iaf inte skadar :)

Och - bara för att bringa lite hopp. Svansson fyller 10 i år, han har taskiga höfter, samt har såväl anmärkningar på armbågar och allergier. Allt detta har vi vetat definitivt sedan han var runt året. Han är fortfarande pigg och glad (om än pensionär numera) och har levt ett aktivt liv utan märkbar smärta och med få begränsningar (ingen cykling, snudd på ingen agility, inget drag typ). Han har varit lite stel i perioder men med massage/laser, simning, bra hull och så välmusklad som möjligt så har han ändå mått bra (och såklart, viss anpassning efter dagsformen framförallt de senaste året/åren). Han kanske inte blir så mycket äldre, men det kommer med största sannolikhet inte vara pga höfterna som han kommer trava mot hundhimlen. :)
 
Vill bara inflika att det är skillad på HD och HD.
Om en hund får HD C pga artos så kommer den bara bli värre.
Om en hund får HD C pga grunda skålar el lite slapp led är det bara att muskla upp och köra på. Dessa hundar brukar leva ett fullt och obegränsat liv.
 
Håller med!
Jag har båda sorterna till min och tycker båda fungerar bra @Cocos
Tänker även att ett Ull-täcke kanske är bättre än fleece både sett till att hålla värme och om hunden skulle råka vara lite fuktig under täcket (om du vill shoppa mer ;) Out-n-outs täcken verkar himla bra för just frusna vinthundar etc sett till hur täcket sitter med halsen osv. Möjligtvis att svansen inte riktigt blir täckt.)

Vet att många gillar Nutrolins ledtillskott som är en kombo av tabletter plus olja. För oss fungerade den dock sådär pga allergier - så vi kör med djurapotekets seniortillakott som jag är himla nöjd med. Oklart iofs om det gör superstor skillnad men jag tänker att det iaf inte skadar :)

Och - bara för att bringa lite hopp. Svansson fyller 10 i år, han har taskiga höfter, samt har såväl anmärkningar på armbågar och allergier. Allt detta har vi vetat definitivt sedan han var runt året. Han är fortfarande pigg och glad (om än pensionär numera) och har levt ett aktivt liv utan märkbar smärta och med få begränsningar (ingen cykling, snudd på ingen agility, inget drag typ). Han har varit lite stel i perioder men med massage/laser, simning, bra hull och så välmusklad som möjligt så har han ändå mått bra (och såklart, viss anpassning efter dagsformen framförallt de senaste året/åren). Han kanske inte blir så mycket äldre, men det kommer med största sannolikhet inte vara pga höfterna som han kommer trava mot hundhimlen. :)

Hehe! Shopping blir det! Kom på att det bra shoppas ett täcke nu för behöver köpa flera mjuka bäddar till henne också.
Att jag inte tänkt på ull själv! Klär barnet samt mig själv i mycket ull. Stackars hunden fick fleece :angel:
Jag syr hundtäcken själv och råkar nog ha både en och två meter merino hemma så ska definitivt sy ett täcke i det till fröken hund!

Det är samma pulver som jag har då svenska djurapoteket senior. Hoppas det funkar bra på henne.

Tack för hoppet! Och vad skönt att Svansson har ett så bra liv trots lite skit i maksineriet :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har äntligen fått hem min omplacering *lycka* och det har gått hur bra som helst. MEN den lilla killen är överviktig...Han är mindre...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver bolla lite tankar... Jag har en storpudel här hemma, som inte riktigt är fräsch. Han har till och från varit halt...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Emor
·
Hundhälsa Min flat som blir nio nu i början av hösten, har de senaste månaderna inte varit sig lik. Dragit sig undan lite, varit lite "deppig" och...
Svar
14
· Visningar
2 158
Senast: Ravishing
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 203
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp