Jag vill ha en häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag saknar ridningen och skulle vilja ha en egen häst. Men sen kommer det där jäkla förnuftet in och säger att "nej, det går absolut inte just nu". Fast jag sitter och tittar på annonser. Jag är nog rätt svag för nordsvenskarna faktiskt. Och PRE. Men jag kan tänka mig ett halvblod också. Eller någon diverse korsning. Mankhöjd mellan 150 och 160 vore lagom. Men det känns frustrerande att inte kunna förverkliga den drömmen. Det är just på vintern jag gärna rider mycket. Den här årstiden finns inget annat som konkurrerar. Andra halvan av året blir det mer tajt med tid tyvärr.

Förra veckan åkte jag iväg och red lektion. Jag red skitdåligt. Jag var ringrostig och hästen var en helt ny bekantskap. Dessvärre trivs jag inte riktigt med undervisningen på det där stället. Hon som håller i undervisningen är trevlig och sympatisk som person men i sin roll som ridlärare passar vi inte för varann. Vi har lite för olika tänk. Men jag har bokat in en ny lektion i morgon. Ridabstinensen är för stor.

Igår var jag och hälsade på islänningen och sen blev jag inbjuden på fika hos de som äger honom. De verkar vilja hålla hårt i mig och själv förvandlas jag till en pratkvarn när jag är där. Lite märkligt, för sån har jag aldrig varit förr.

Jag hoppas att de kontaktar en veterinär som kan ge ett utlåtande om hästens nuvarande skick. De har i alla fall sagt att de ska göra det. Annars får han fortsätta vila så som han gjort de senaste månaderna. Han är till synes väldigt fräsch nu, men han är uttråkad. Precis som jag.
 

Finns det nånstans du kan få mer hjälp? Tänker på egen remiss nånstans? Kanske fler kan detta bättre än mig...
Vill du ha nummer till den jag fick hjälp av, som är alternativ-behandlare i Göteborg så pm:a mig. Hon kanske känner nån i närheten av dig.
Ingen blekaste aning. Närmast på tur står en psykologbedömning på VC, 28 november. Jag har bara väntat sen mitten av september på den. När bedömningen är klar så ska det beslutas om jag får komma tillbaka till allmänpsykiatrin. Om jag inte får det så vet jag inte vad som händer.

Det finns inte ens personligt ombud i den här kommunen och jag har inte fått in den information som FK behöver för att kunna bedöma min sjukpenning. Jag orkar liksom inte ta tag i det. Så jag skiter i det helt enkelt.
 
Inget av det där spelar någon roll.

Jag är i läget där det inte är en vinst att leva och ingen förlust att dö.


Det blir för lite tid i sadeln med bara enstaka kurser och en massa restid. Jag vill ha kontinuitet.


Ingen blir frisk av medicin. Jag har ätit mycket medicin i mina dagar men aldrig blivit frisk av det, bara mer eller mindre symptomfri. Jag tror inte en annan medicin skulle hjälpa bättre än den jag har nu.

Att jag skulle få en fungerande terapi tror jag är en utopi.


Jag vill tävla och ser ingen poäng med att lalla runt år efter år.
Blir ingen frisk av medicin?? Varför tror du läkarna skriver ut antibiotika?? Varför tar du medicin när du har tex ont i huvudet??
 
Blir ingen frisk av medicin?? Varför tror du läkarna skriver ut antibiotika?? Varför tar du medicin när du har tex ont i huvudet??
Nu har du valt att bokstavstolka mig. Mina psykiska problem har aldrig blivit lösta av medicin. Jag har fått det ena efter det andra utskrivet, men inget har gjort mig frisk. Det har bara dämpat olidliga symptom till hanterbar nivå och jag har inte kunnat sluta med dem förrän den bakomliggande orsaken hanterats.

Så är det med rätt många mediciner. Det dämpar symptom, men så fort man upphör med medicineringen så kommer symptomen tillbaka, d.v.s. medicinen botade inte.
 
Nu har du valt att bokstavstolka mig. Mina psykiska problem har aldrig blivit lösta av medicin. Jag har fått det ena efter det andra utskrivet, men inget har gjort mig frisk. Det har bara dämpat olidliga symptom till hanterbar nivå och jag har inte kunnat sluta med dem förrän den bakomliggande orsaken hanterats.

Så är det med rätt många mediciner. Det dämpar symptom, men så fort man upphör med medicineringen så kommer symptomen tillbaka, d.v.s. medicinen botade inte.

Jag ser medicin för psykiska besvär som gips. Man har det för att kunna läka, eller som ett livslångt stöd. Skit samma vilket, bara man mår bra.
Du vet att du får höra av dig när du vill, jag har bara väldigt mycket just nu plus är sjuk. Men det stör aldrig.
Det är välkommet.

Behöver ditt jobb lämna uppgifter? Kan jag göra något? Sms:a eller pm om du vill ta det privat.
 
Ingen blekaste aning. Närmast på tur står en psykologbedömning på VC, 28 november. Jag har bara väntat sen mitten av september på den. När bedömningen är klar så ska det beslutas om jag får komma tillbaka till allmänpsykiatrin. Om jag inte får det så vet jag inte vad som händer.

Det finns inte ens personligt ombud i den här kommunen och jag har inte fått in den information som FK behöver för att kunna bedöma min sjukpenning. Jag orkar liksom inte ta tag i det. Så jag skiter i det helt enkelt.

Har du någon som kan fungera som ombud för dig gentemot FK och vården? Någon vän tex (inkl bukevän)
 
Det ska din arbetsgivare hjälpa dig med. Vill du ha hjälp att formulera det kan jag hjälpa dig.
AG har skickat in de uppgifter de ska. Men jag själv måste även begära sjukpenning, d.v.s. fylla i de blanketter FK begär. Det är info om datum, inkomst, arbetstider, arbetsuppgifter m.m. de vill ha. Jag har för mig det var så förra gången.

Men jag skiter i det mesta numera. Ingen annan kan ändå logga in på FK och fylla i uppgifterna.
 
AG har skickat in de uppgifter de ska. Men jag själv måste även begära sjukpenning, d.v.s. fylla i de blanketter FK begär. Det är info om datum, inkomst, arbetstider, arbetsuppgifter m.m. de vill ha. Jag har för mig det var så förra gången.

Men jag skiter i det mesta numera. Ingen annan kan ändå logga in på FK och fylla i uppgifterna.
Alla de uppgifterna du räknar upp har ju AG lätt att få fram. Klart de kan skriva in det i en blankett åt dig som du bara behöver kolla, skriva under och skicka in.
Och det finns pappersblanketter om inloggningen orsakar problem att få hjälp.
 
Alla de uppgifterna du räknar upp har ju AG lätt att få fram. Klart de kan skriva in det i en blankett åt dig som du bara behöver kolla, skriva under och skicka in.
Och det finns pappersblanketter om inloggningen orsakar problem att få hjälp.
Jag befinner mig 24 mil från huvudkontoret och ska inte dit förrän om en dryg vecka. Jag vet inte hur man får tag i blanketterna heller. Det är inget jag orkar anstränga mig med att ta reda på.
 
Jag befinner mig 24 mil från huvudkontoret och ska inte dit förrän om en dryg vecka. Jag vet inte hur man får tag i blanketterna heller. Det är inget jag orkar anstränga mig med att ta reda på.
Det finns väl fortfarande postgång?
Nej, men det är ju det som någon som hjälper dig fixar istället för att du gör det.
 
Jag tror ingen kan hjälpa till att få in info om min inkomst och hur länge jag haft den samt fylla i begäran om sjukpenning.

"Lustigt" nog, så är det en offentlig uppgift, så vem som helst som kan ditt personnummer kan lätt ta reda på din årsinkomst.

För övrigt så får du väl lönebesked? Månadslönen *12 är vad man fyller i hos f-kassan om man inte redan har en beräknad och aktuell sgi. Något annat än aktuell inkomst har i af inte jag behövt behövt fylla i de gånger jag haft annan inkomst än senast jag begärde sjukpenning.
 
AG har skickat in de uppgifter de ska. Men jag själv måste även begära sjukpenning, d.v.s. fylla i de blanketter FK begär. Det är info om datum, inkomst, arbetstider, arbetsuppgifter m.m. de vill ha. Jag har för mig det var så förra gången.

Men jag skiter i det mesta numera. Ingen annan kan ändå logga in på FK och fylla i uppgifterna.

Du kan få alla uppgifter av din arbetsgivare.
Och man kan skicka in blanketter, annars kan man faktiskt fixa på distans med hjälp av BankID.
 
Jag befinner mig 24 mil från huvudkontoret och ska inte dit förrän om en dryg vecka. Jag vet inte hur man får tag i blanketterna heller. Det är inget jag orkar anstränga mig med att ta reda på.

Men vill du så hjälper jag dig. Men då måste jag få kontakta din arbetsgivare för att få siffror av dem.
 
"Lustigt" nog, så är det en offentlig uppgift, så vem som helst som kan ditt personnummer kan lätt ta reda på din årsinkomst.

För övrigt så får du väl lönebesked? Månadslönen *12 är vad man fyller i hos f-kassan om man inte redan har en beräknad och aktuell sgi. Något annat än aktuell inkomst har i af inte jag behövt behövt fylla i de gånger jag haft annan inkomst än senast jag begärde sjukpenning.
De vill ha datum på när jag fick lönen så de vet hur länge jag haft den. (Samma datum och årtal som förra gången. Jag har inte fått någon löneförhöjning. Sist gick jag 3 år med samma lön. Nu är jag bara uppe i knappt 2 år utan löneförhöjning.)

Du kan få alla uppgifter av din arbetsgivare.
Och man kan skicka in blanketter, annars kan man faktiskt fixa på distans med hjälp av BankID.
Jag fattar inte. Någon annan kan väl inte logga in på mitt konto hos FK?
 
Jag tror ingen kan hjälpa till att få in info om min inkomst och hur länge jag haft den samt fylla i begäran om sjukpenning.
AG har skickat in de uppgifter de ska. Men jag själv måste även begära sjukpenning, d.v.s. fylla i de blanketter FK begär. Det är info om datum, inkomst, arbetstider, arbetsuppgifter m.m. de vill ha. Jag har för mig det var så förra gången.

Men jag skiter i det mesta numera. Ingen annan kan ändå logga in på FK och fylla i uppgifterna.

Men har du inte ens loggat in och kollat på ansökan?
 
De vill ha datum på när jag fick lönen så de vet hur länge jag haft den. (Samma datum och årtal som förra gången. Jag har inte fått någon löneförhöjning. Sist gick jag 3 år med samma lön. Nu är jag bara uppe i knappt 2 år utan löneförhöjning.)


Jag fattar inte. Någon annan kan väl inte logga in på mitt konto hos FK?

Fast nej. Det du säger ingår inte i ansökan om sjukpenning. Däremot så när en SGI ska fastställas - men där kan FK ta reda på det med din AG. Särskilt som inget ändrats.

Och du kan ha ombud för allt utom att signera ansökan. Krävs bara en fullmakt.
 
De vill ha datum på när jag fick lönen så de vet hur länge jag haft den. (Samma datum och årtal som förra gången. Jag har inte fått någon löneförhöjning. Sist gick jag 3 år med samma lön. Nu är jag bara uppe i knappt 2 år utan löneförhöjning.)


Jag fattar inte. Någon annan kan väl inte logga in på mitt konto hos FK?

Såhär; om du har BankID kan jag logga in om du godkänner med id. Man får inte, men det går. Men jag vet att du klarar det själv, du kan väldigt mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ska snart åka en sväng till Stockholm igen, så då blir det några dagar utan häst. Att åka till Stockholm ger ju lite variation i...
Svar
17
· Visningar
1 961
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även denna vecka bjöd på en för mig ny bekantskap. Jag fick sitta på Sunny Boy, en liten nätt och spenslig fux med fullblod på mödernet...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp