Bukefalos 28 år!

Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Varit helt väck hela dagen. Fått lite smågrejer gjorda men alldeles alldeles för lite 😞

Det är okej. Var snäll mot dig själv. :heart

Jag läste en gång att det är rätt typisk för autister att man har svårt att hålla ordning och reda hemma, jag har själv alltid haft problem med det helt tills att jag började dejta en som har ocd... Det är tydligen lite antigen eller, vissa är typ överdrivet ordningssamma medan andra är bara inte klarar av det.

Vet inte om det hjälper något, men det kanske blir enklare att ha överseende med att det är stökigt när det faktiskt fins en förklaring på varför det är så svårt, och veta att du inte är ensam om att ha det så. Och kom ihåg att det är helt okej att behöva ta hjälp med sådana saker.
 
Det är okej. Var snäll mot dig själv. :heart

Jag läste en gång att det är rätt typisk för autister att man har svårt att hålla ordning och reda hemma, jag har själv alltid haft problem med det helt tills att jag började dejta en som har ocd... Det är tydligen lite antigen eller, vissa är typ överdrivet ordningssamma medan andra är bara inte klarar av det.

Vet inte om det hjälper något, men det kanske blir enklare att ha överseende med att det är stökigt när det faktiskt fins en förklaring på varför det är så svårt, och veta att du inte är ensam om att ha det så. Och kom ihåg att det är helt okej att behöva ta hjälp med sådana saker.
Jag är likadan, jag klarar inte att hålla ordning, enligt andra är det kaos i lådor och skåp och överallt ovanpå saker som garderober och under sängen. Jag kan inte vika saker, på riktigt om jag orkar försöker jag och gör något halvdant fast det är mitt bästa och så jag trycker i princip in allt i en enda oordning. Jag kan dölja lite inför besök men det är ofta störtt omöjligt att hitta saker. Allt försvinner. Alla säger att jag måste ta tag i det och jag försöker men det är jobbigt och snabbt kaos. Saker ramlar ur lådor och skåp när jag öppnar dom och jag för puzzla ihop saker för att kunna stänga dom.

Jag försökte ett tag tag att sätt alarm en viss tid och alarm 15 minuter senare varje dag och på den tiden skulle jag fixa hemma med det viktigaste för den dagen. Torka av i köket, plocka ur diskmaskinen, borsta upp lite smuts, damma något, plocka undan kläder som ligger fel. Men att jag inte fick göra mer än 15 minuter för då blir jag mer produktiv och vet att jag inte kanske hinner allt men ändå gör skillnad.
 
Jag är likadan, jag klarar inte att hålla ordning, enligt andra är det kaos i lådor och skåp och överallt ovanpå saker som garderober och under sängen. Jag kan inte vika saker, på riktigt om jag orkar försöker jag och gör något halvdant fast det är mitt bästa och så jag trycker i princip in allt i en enda oordning. Jag kan dölja lite inför besök men det är ofta störtt omöjligt att hitta saker. Allt försvinner. Alla säger att jag måste ta tag i det och jag försöker men det är jobbigt och snabbt kaos. Saker ramlar ur lådor och skåp när jag öppnar dom och jag för puzzla ihop saker för att kunna stänga dom.

Jag försökte ett tag tag att sätt alarm en viss tid och alarm 15 minuter senare varje dag och på den tiden skulle jag fixa hemma med det viktigaste för den dagen. Torka av i köket, plocka ur diskmaskinen, borsta upp lite smuts, damma något, plocka undan kläder som ligger fel. Men att jag inte fick göra mer än 15 minuter för då blir jag mer produktiv och vet att jag inte kanske hinner allt men ändå gör skillnad.
Skulle det vara lättare att göra så (valfri tid) sätta det inom ramar och inte känna att man vet att man kommer behöva hålla på timmar eller dagar utan ”bara” den tiden?

Går det att välja ut en enskild sak som t.ex. strumpor, disk, jackor eller kände du att det var för svårt innan du fått ordning? Men även om det inte känns så blir det ju lite bättre i alla fall.
 
Förlåt att jag inte orkar svara nu. Har varit ute 20 minuter med hundarna, varit på praktiken en timme och varit hos veterinären för Poppys allergispruta. Jag är så helt igenom utmattad av det lilla att jag vet knappt vad jag heter 😭
 
Varit ute och gått 50 minuter med hundarna och boendestödet så nu behöver jag inte ha dåligt samvete för dem iallafall. Har ännu inte ätit något idag. Jag är hungrig men får panik pga min vikt 😞
 
Varit ute och gått 50 minuter med hundarna och boendestödet så nu behöver jag inte ha dåligt samvete för dem iallafall. Har ännu inte ätit något idag. Jag är hungrig men får panik pga min vikt 😞

Släng vikten. Eller ge bort/sälj den. Den får dig bara att må dåligt.

Du behöver mat för att må bra, och för att orka göra saker. Det är mycket viktigare än vad du väger, och det tror jag du VET egentligen. Nu är det bara ätstörningsmonstret som luras och försöker få kontroll över din hjärna.
 
Släng vikten. Eller ge bort/sälj den. Den får dig bara att må dåligt.

Du behöver mat för att må bra, och för att orka göra saker. Det är mycket viktigare än vad du väger, och det tror jag du VET egentligen. Nu är det bara ätstörningsmonstret som luras och försöker få kontroll över din hjärna.
Gissar att du menar vågen? Den måste jag ha för många gånger känner jag mig smällfet och helt övertygad om att jag har gått upp massor i vikt och så visar det sig att jag ligger på samma eller lägre än förra gången jag vägde mig så den minskar många gånger ångesten. Men egentligen är det inte vikten utan måtten jag mår allra sämst av för knappt några kläder passar längre 😭 Samtidigt så orkar jag ju inte klä mig ändå så vad spelar det egentligen för roll? Vet inte hur många dagar jag har haft samma tröja nu. Bara byter till mina ”säkerhetsbyxor” med stretch så vikten inte märks och drar på mig en jacka när jag ska ut. Fast igår gjorde jag ett litet försök, bara för att inse att kjolen var för liten 😭
Men för att påverka måtten måste jag både gå ned i vikt och träna och inget funkar eftersom jag inte orkar röra mig tillräckligt. Jag känner mig äcklad av min kropp för den är så degig. Hade jag bara haft lite mer muskler så vet jag att det hade känts bättre. Jag behöver inte gå ned till 59kg som jag vägde innan men under 65kg är ett måste. Hade jag bara orkar göra något så hade det varit lätt
 
Det är okej. Var snäll mot dig själv. :heart

Jag läste en gång att det är rätt typisk för autister att man har svårt att hålla ordning och reda hemma, jag har själv alltid haft problem med det helt tills att jag började dejta en som har ocd... Det är tydligen lite antigen eller, vissa är typ överdrivet ordningssamma medan andra är bara inte klarar av det.

Vet inte om det hjälper något, men det kanske blir enklare att ha överseende med att det är stökigt när det faktiskt fins en förklaring på varför det är så svårt, och veta att du inte är ensam om att ha det så. Och kom ihåg att det är helt okej att behöva ta hjälp med sådana saker.
Hade det bara varit stökigt så hade det inte gjort så mycket men det är på riktigt kaos där jag måste klättra över saker. Jag har städning med boendestödet på onsdagar men det funkar knappt för några timmar efter de har gått så är det lika illa igen och jag fattar inte hur det går till! Hur kan jag stöka upp så mycket när jag nästan bara ligger i sängen?! Jag försöker att ha två ställen där jag får lov att bara slänga allting jag har i händerna och det har iallafall minskat klädhögarna. Som jag inte heller fattar hur de kommer till eftersom jag bara går i äckliga myskläder hemma
Jag är likadan, jag klarar inte att hålla ordning, enligt andra är det kaos i lådor och skåp och överallt ovanpå saker som garderober och under sängen. Jag kan inte vika saker, på riktigt om jag orkar försöker jag och gör något halvdant fast det är mitt bästa och så jag trycker i princip in allt i en enda oordning. Jag kan dölja lite inför besök men det är ofta störtt omöjligt att hitta saker. Allt försvinner. Alla säger att jag måste ta tag i det och jag försöker men det är jobbigt och snabbt kaos. Saker ramlar ur lådor och skåp när jag öppnar dom och jag för puzzla ihop saker för att kunna stänga dom.

Jag försökte ett tag tag att sätt alarm en viss tid och alarm 15 minuter senare varje dag och på den tiden skulle jag fixa hemma med det viktigaste för den dagen. Torka av i köket, plocka ur diskmaskinen, borsta upp lite smuts, damma något, plocka undan kläder som ligger fel. Men att jag inte fick göra mer än 15 minuter för då blir jag mer produktiv och vet att jag inte kanske hinner allt men ändå gör skillnad.


Skulle det vara lättare att göra så (valfri tid) sätta det inom ramar och inte känna att man vet att man kommer behöva hålla på timmar eller dagar utan ”bara” den tiden?

Går det att välja ut en enskild sak som t.ex. strumpor, disk, jackor eller kände du att det var för svårt innan du fått ordning? Men även om det inte känns så blir det ju lite bättre i alla fall.
Alla mina grejer har sina egna platser. Problemet för mig är att de aldrig ligger där utan är utspridda på golvet 😫
Jag klarar verkligen inte att gå efter larm hur gärna jag än vill. Jag har absolut NOLL självdisciplin. Så fort något blir det minsta jobbigt så kommer ångesten och jag ger upp direkt och går och gömmer mig under täcket för jag kan inte kämpa mot ångesten. Hade jag haft lite ork så hade det kanske funkat men inte nu 😞
 
Idag kommer boendestödet så vi ska städa. Jag har plockat undan lite men det är fortfarande kaos. Gjorde färdigt naglarna så jag kunde få undan alla de grejerna iallafall. Så nu har jag fula stressade naglar och är så trött 😞 Hade behövt städa till marsvinen, slänga sopor och plocka ned lite möbler och allt skräp från marsvinen till källaren innan hon kommer. Har en massa meddelanden på alla möjliga ställen jag behöver svara på men svara på meddelanden verkligen suger energin ur mig. Har en massa jag behöver beställa också. Innan har jag ju haft problem med att inte shoppa, men nu när jag faktiskt behöver shoppa så säger hjärnan tvärnej 😑 Så det är väl egentligen en bra sak, men störigt just nu
 
Och så har jag ätit både cheesecake och bullar 😭

Du måste ju äta någonting, du åt väl knappt i går? Och i dag har du gjort en massa. Så det gör inget om du ätit sådant. Det viktigaste är att du får i dig mat.

Gissar att du menar vågen? Den måste jag ha för många gånger känner jag mig smällfet och helt övertygad om att jag har gått upp massor i vikt och så visar det sig att jag ligger på samma eller lägre än förra gången jag vägde mig så den minskar många gånger ångesten. Men egentligen är det inte vikten utan måtten jag mår allra sämst av för knappt några kläder passar längre 😭 Samtidigt så orkar jag ju inte klä mig ändå så vad spelar det egentligen för roll? Vet inte hur många dagar jag har haft samma tröja nu. Bara byter till mina ”säkerhetsbyxor” med stretch så vikten inte märks och drar på mig en jacka när jag ska ut. Fast igår gjorde jag ett litet försök, bara för att inse att kjolen var för liten 😭
Men för att påverka måtten måste jag både gå ned i vikt och träna och inget funkar eftersom jag inte orkar röra mig tillräckligt. Jag känner mig äcklad av min kropp för den är så degig. Hade jag bara haft lite mer muskler så vet jag att det hade känts bättre. Jag behöver inte gå ned till 59kg som jag vägde innan men under 65kg är ett måste. Hade jag bara orkar göra något så hade det varit lätt

Ja, jag menade vågen, blev en liten översättningsfel. Och jag förstår att du tycker du behöver den, men just det att du känner så visar hur osund din relation till din vikt är. För det enda som egentligen spelar någon roll är att du mår bra och känner dig okej med din kropp. Och för att relatera till tråden så behöver du ju äta mat som du får energi av. ❤

Jag vet det är enormt svårt att ändra sina tankemönster, men har du testat att t.ex. följa bodypositivity kontos på insta (iom du är där ibland), eller andra sociala media? Det kanske kan vara en liten försiktig början till att inse att din kropp faktiskt är jättefin!

(Du behöver inte svara, iom det tar så mycket energi för dig. Men ville lämna en liten kommentar/input ändå)
 
Du måste ju äta någonting, du åt väl knappt i går? Och i dag har du gjort en massa. Så det gör inget om du ätit sådant. Det viktigaste är att du får i dig mat.



Ja, jag menade vågen, blev en liten översättningsfel. Och jag förstår att du tycker du behöver den, men just det att du känner så visar hur osund din relation till din vikt är. För det enda som egentligen spelar någon roll är att du mår bra och känner dig okej med din kropp. Och för att relatera till tråden så behöver du ju äta mat som du får energi av. ❤

Jag vet det är enormt svårt att ändra sina tankemönster, men har du testat att t.ex. följa bodypositivity kontos på insta (iom du är där ibland), eller andra sociala media? Det kanske kan vara en liten försiktig början till att inse att din kropp faktiskt är jättefin!

(Du behöver inte svara, iom det tar så mycket energi för dig. Men ville lämna en liten kommentar/input ändå)
Hade det bara varit en bulle eller lite cheesecake hade det varit okej men nu blev dagens mat nästan 2500 kalorier och om jag äter mer än ca 1300 kalorier så går jag upp i vikt för jag är så inaktiv. Och om sköldkörteln också tänker börja krångla så kommer jag att få ännu lättare att gå upp i vikt.

Så länge jag ser ut som jag gör nu så kommer jag aldrig att må bra i min kropp 😭 Jag behöver inte vara helt trådsmal (även om ätstörningen vill det) utan det jag helst vill är att vara lagom vältränad så jag slipper allt det degiga som får mig att må dåligt. Jag har typ inte en muskel kvar i kroppen efter att ha legat i sängen nästan dygnet runt i två år 😞

Jag försöker att undvika instagram så mycket som möjligt för jag blir både avundsjuk och känner mig nedtryckt. Och det är bodypositivity som trycker ned mig mest för det blir som en knytnäve i ansiktet med ”titta så duktiga jag är som är nöjd med min kropp” blablabla och så känner jag mig ännu mer oduglig för ännu en grej jag inte klarar 😞
 
Imorgon ska jag träffa pojkvännen och just nu känner jag bara nej jag vill inte. Han ska flytta snart så vi ska säga hejdå till huset och orten med pizza och film som vi så ofta gjorde innan jag blev sämre. Det är svårt att minnas hur det kändes att inte vara helt slut hela tiden
 
Jag kom iväg igår och vi hade en mycket trevlig eftermiddag och kväll 😃 Det kändes dock jättekonstigt att vara där för det är så längesedan. Det kändes liksom både bekant och nytt på samma gång. Och rätt vemodigt att jag aldrig kommer att vara där igen.
Idag däremot har varit total katastrof för jag har varit så trött. Vaknade alldeles för sent och har inte fått mycket gjort. Jag har pulat lite i extrarummet för jag ska fixa nya bänkskivor. Önskar att jag hade kunnat lägga den lilla energin på hundarna istället men jag har inte klarat att ta mig ut mer än snabbkissar pga ångesten. Har fått ta mer ångestdämpande idag än på länge
 
Jag har fått lite gjort idag men har fortfarande så mycket kvar. Jag vill vill VILL gå ut en ordentlig runda med hundarna men ångesten säger nej. Sista tiden är det någon hund som fryser för mycket eller blir knackig nästan varje gång vi försöker gå på långpromenad och det ger ju bara ångesten ännu mer att ta av 😞
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 766
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp