Bukefalos 28 år!

Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Ojoj, vilken jobbig situation du är i. Jag förstår din uppgivenhet när det känn som att allt går emot en.

Jag började nyss läsa i dagböckerna så jag vet inte allt, har läst lite och vill fortsätta följa dig. Det intryck jag fått av dig är att du är en fantastiskt klok person, kunnig både här och på hunddelen av buke och när du skriver om dina marsvin.
 
Pojkvännen är på väg hit eftersom jag känner att jag vill ta varenda medicin jag har hemma och sedan hoppa från balkongen för allt känns så hopplöst. Vet inte om jag hade gjort det men kanske dumt att chansa. Eller dumt att han kommer. Jag borde ha dött redan 2014
Det här låter som mig fast att jag inte har någon pojkvän att kalla in. Jag vet inte hur många gånger jag bara velat ta en massa mediciner och jag vet inte hur många gånger jag tagit mer än jag får, allt från några extra till farliga nivåer där man balanserar på gränsen mellan liv och död. Och det känns ju så lätt just då, det är lätt att svälja en tablett eller många tabletter men det är lätt att gå från medicin till rent livsfarligt gift. För det är en lek med döden.

Så snälla ta emot all hjälp från anhöriga som du kan.
 
Usch, vad otroligt jobbigt, och dåligt av läkarna att du inte fått veta något! Du kan väl ha det fast du är heterozygot? Jag hoppas verkligen de tar dig på allvar på fredag när du har telefontid med läkaren. :heart
Ja, det är skitjobbigt 😞 Läkaren ringde redan idag av någon anledning. Hon var inte ens inläst på mina provsvar eller någonting och bröt dessutom så mycket att jag hade svårt att förstå henne plus att hon pratade jättetyst. Så jag fick inga svar eller förklaringar alls mer än vad jag redan hade fått av sköterskan jag pratade med i måndags. Jag lyckades iallafall tjata till mig nya prover. Mitt TSH-värde har varit lite högt december-januari och när hon kom till det så ville hon genast sätta in levaxin utan någon som helst utredning eller koll på mina andra mediciner. Mina sköldkörtelvärden har varit normala fram till december så det känns inte som att det bara är att slänga in ännu fler mediciner och sedan hoppas på det bästa typ.

Vad jag har förstått så kan man få symptom, och även full hemokromatos ihop med en annan gen, trots att man är heterozygot så jag tycker att det är väldigt dåligt av dem att bara släppa allting när jag mår så dåligt. Sedan kanske det visar sig att det är något helt annat men då hade jag vetat iallafall!
Ojoj, vilken jobbig situation du är i. Jag förstår din uppgivenhet när det känn som att allt går emot en.

Jag började nyss läsa i dagböckerna så jag vet inte allt, har läst lite och vill fortsätta följa dig. Det intryck jag fått av dig är att du är en fantastiskt klok person, kunnig både här och på hunddelen av buke och när du skriver om dina marsvin.
Ja, just nu är det inte alls roligt 😞 Jag ”hoppades” på att det skulle vara hemokromatos så jag äntligen kunde få en förklaring till min extrema trötthet men istället fick jag bara ännu mer frågetecken och bevis på att jag inte är värd ett ruttet öre för sjukvården 😞

Tack så mycket 💖💖
Det här låter som mig fast att jag inte har någon pojkvän att kalla in. Jag vet inte hur många gånger jag bara velat ta en massa mediciner och jag vet inte hur många gånger jag tagit mer än jag får, allt från några extra till farliga nivåer där man balanserar på gränsen mellan liv och död. Och det känns ju så lätt just då, det är lätt att svälja en tablett eller många tabletter men det är lätt att gå från medicin till rent livsfarligt gift. För det är en lek med döden.

Så snälla ta emot all hjälp från anhöriga som du kan.
Jag brukar oftast inte ta för mycket av medicinerna normalt, de gångerna jag har försökt ta livet av mig så har det varit hela medicinskåpet och läkarna kan inte förstå hur jag fortfarande kan vara någorlunda fungerande, och inte heller hur sjutton jag kunnat överleva alls. Jag har fått en del hjärnskador men kroppen funkar fortfarande. Jag minns inte hur många gånger jag har försökt men jag vågar inte ens försöka längre för jag verkar vara odödlig och nästa gång kanske jag inte kommer lika lindrigt undan som tidigare. Så i måndags var det riktigt illa för då övervägde jag verkligen att göra det. Har gjort lite undantag denna veckan och tagit mer stesolid än jag ska men jag känner att hellre vara halvt neddrogad än att försöka ta livet av mig
 
Ja, det är skitjobbigt 😞 Läkaren ringde redan idag av någon anledning. Hon var inte ens inläst på mina provsvar eller någonting och bröt dessutom så mycket att jag hade svårt att förstå henne plus att hon pratade jättetyst. Så jag fick inga svar eller förklaringar alls mer än vad jag redan hade fått av sköterskan jag pratade med i måndags. Jag lyckades iallafall tjata till mig nya prover. Mitt TSH-värde har varit lite högt december-januari och när hon kom till det så ville hon genast sätta in levaxin utan någon som helst utredning eller koll på mina andra mediciner. Mina sköldkörtelvärden har varit normala fram till december så det känns inte som att det bara är att slänga in ännu fler mediciner och sedan hoppas på det bästa typ.

Vad jag har förstått så kan man få symptom, och även full hemokromatos ihop med en annan gen, trots att man är heterozygot så jag tycker att det är väldigt dåligt av dem att bara släppa allting när jag mår så dåligt. Sedan kanske det visar sig att det är något helt annat men då hade jag vetat iallafall!

Gud vad bra att du är såpass påläst iaf, och inte bara accepterar rakt av vad läkarna säger! Det är helt sjukt att man ska behöva tjata sig till vård, men tyvärr är det så det funkar alldeles för ofta. Du får nog bara fortsätta trycka på tills de tar dig på allvar. :heart
 
Gud vad bra att du är såpass påläst iaf, och inte bara accepterar rakt av vad läkarna säger! Det är helt sjukt att man ska behöva tjata sig till vård, men tyvärr är det så det funkar alldeles för ofta. Du får nog bara fortsätta trycka på tills de tar dig på allvar. :heart
Visst är det! Jag tänker många gånger på de som inte är pålästa utan går helt på vad läkarna säger, så illa det kan gå om man har otur 😞

Kom precis hem från ett av mina sällsynta besök på mellanvården på psykiatrin och det är nog första gången på jag vet inte hur länge jag har gått därifrån utan att må ännu sämre. Min samtalskontakt hämtade faktiskt läkaren när jag sa hur dåligt jag mådde och hur dålig information jag har fått om alllting så nu är jag iallafall uppdaterad på hur han har tänkt med litiumet och han bad om ursäkt för den dåliga informationen från psykiatrins sida.

Sköldkörtelproverna från igår var tillbaka på normalvärdena igen. Fortfarande ganska på gränsen men ingen anledning att slänga in levaxin i min medicincocktail bara sådär hej och hå. Så nu ska jag äntligen få höja litiumet lite och så får vi se vad som händer med måendet, njurarna och sköldkörteln. Mitt ferritinvärde har också gått ned från 697 till 446 vilket känns skönt. Det kan hoppa upp och ned från gång till gång men nu vet jag iallafall att det inte är värre denna gången och kan släppa lite av den ångesten också.

Nu ska jag vila en stund innan jag ska försöka gå en promenad med hundarna. Det är jättefint väder så jag hoppas verkligen att jag lyckas ta mig ut innan det blir mörkt!
 
Visst är det! Jag tänker många gånger på de som inte är pålästa utan går helt på vad läkarna säger, så illa det kan gå om man har otur 😞

Kom precis hem från ett av mina sällsynta besök på mellanvården på psykiatrin och det är nog första gången på jag vet inte hur länge jag har gått därifrån utan att må ännu sämre. Min samtalskontakt hämtade faktiskt läkaren när jag sa hur dåligt jag mådde och hur dålig information jag har fått om alllting så nu är jag iallafall uppdaterad på hur han har tänkt med litiumet och han bad om ursäkt för den dåliga informationen från psykiatrins sida.

Sköldkörtelproverna från igår var tillbaka på normalvärdena igen. Fortfarande ganska på gränsen men ingen anledning att slänga in levaxin i min medicincocktail bara sådär hej och hå. Så nu ska jag äntligen få höja litiumet lite och så får vi se vad som händer med måendet, njurarna och sköldkörteln. Mitt ferritinvärde har också gått ned från 697 till 446 vilket känns skönt. Det kan hoppa upp och ned från gång till gång men nu vet jag iallafall att det inte är värre denna gången och kan släppa lite av den ångesten också.

Nu ska jag vila en stund innan jag ska försöka gå en promenad med hundarna. Det är jättefint väder så jag hoppas verkligen att jag lyckas ta mig ut innan det blir mörkt!
Men vad bra att du äntligen blev lyssnad på och fick prata med läkaren. Inte en dag för tidigt!
 
Men vad bra att du äntligen blev lyssnad på och fick prata med läkaren. Inte en dag för tidigt!
Ja, det känns skönt! Nu vet jag iallafall hur hans tankar går när det kommer till fortsatt litiumbehandling och behöver inte bli så frustrerad och ångestfylld när inget händer. Järnet kommer jag nog att lägga på hyllan tills vidare. Jag är såklart fortfarande lika trött, men jag orkar inte kämpa mer och få fler knytnävar just nu. Jag hade dock verkligen velat veta om de tagit dna-tester även för den andra genen som står för 6% av hemokromatosfallen eller om de bara testat för den vanligaste
 
Ja, det känns skönt! Nu vet jag iallafall hur hans tankar går när det kommer till fortsatt litiumbehandling och behöver inte bli så frustrerad och ångestfylld när inget händer. Järnet kommer jag nog att lägga på hyllan tills vidare. Jag är såklart fortfarande lika trött, men jag orkar inte kämpa mer och få fler knytnävar just nu. Jag hade dock verkligen velat veta om de tagit dna-tester även för den andra genen som står för 6% av hemokromatosfallen eller om de bara testat för den vanligaste
Hur länge har du haft Litium?
 
Fan vad trött jag är 😭 Jag behöver verkligen fixa djuren och städa men jag bara sitter vid elementet och glor på telefonen för jag orkar inget annat
 
Idag har jag fått lite gjort men ingen nytta. Försöker organisera hemma men ju mer jag försöker desto mer kaos skapar jag och nu är jag så arg på mig själv för jag har satt igång ett sådant projekt som jag inte kommer kunna avsluta på evigheter för så som jag har tänkt funkar inte trots att jag har vridit och vänt i en timme så nu är jag så ARG! Arg arg ARG! På mig själv som har samlat på mig så jävla mycket prylar och på prylarna som inte passar som jag vill. Vad ska jag med skiten till?! Jag är alldeles för trött för att orka använda några fina kläder och skulle jag någon dag få lite mer energi så passar de ändå inte för jag har blivit för tjock 😭
 
Vad är det just nu som du känner att du inte klarar men vill göra?
Jag ville gå ut med hundarna medans det fortfarande var ljust men så blev det såklart inte. Jag vill gå ut nu men jag har fortfarande inte fixat deras täcken så de kommer att frysa. Och jag vill få ordning i lägenheten för här är kaos. Inget klarar jag 😭
 
Har du provat att verkligen vila när du inte gör något? att lägga ifrån sig telefonen eller lyssna på avslappning osv? Jag tror att scrollande på sociala medier är extremt uttröttande för en utmattad hjärna speciellt om man har typ adhd/autism eller liknande
 
Jag ville gå ut med hundarna medans det fortfarande var ljust men så blev det såklart inte. Jag vill gå ut nu men jag har fortfarande inte fixat deras täcken så de kommer att frysa. Och jag vill få ordning i lägenheten för här är kaos. Inget klarar jag 😭
Känner igen det där med känslan att det är kaos överallt. Jag brukar börja med det som syns så intrycken blir färre i min hjärna och sen ta det bit för bit. Kanske en garderob eller en låda i en byrå. Jobba med det lilla för man mår bättre om man inte känner sig överhopad med intryck.
 
Har du provat att verkligen vila när du inte gör något? att lägga ifrån sig telefonen eller lyssna på avslappning osv? Jag tror att scrollande på sociala medier är extremt uttröttande för en utmattad hjärna speciellt om man har typ adhd/autism eller liknande
Jag försöker göra det men många gånger blir jag så fruktansvärt frustrerad av att inte kunna göra vad jag vill så då går ångesten i taket om jag inte kan fippla med telefonen för att distrahera bort ångesten.

Jag brukar lyssna på youtube eller pod på folk som läser upp inlägg från reddit. Då kan jag vara på forum utan att behöva läsa själv och eftersom det inte är något viktigt eller något jag behöver komma ihåg så kan jag slappna av mer än om jag lyssnar på något informativt. Sista tiden har jag också kunnat börja slappna av lite även utan något att lyssna på och det tror jag är att litiumet äntligen börjar verka lite

Ja, jag har märkt att jag många gånger blir både trött och hypad om jag håller på med telefonen för mycket, samtidigt så är den många gånger min räddning från ångesten. Läsa brukar funka bra men skriva klarar jag inte mycket innan det blir för mycket. Svara på meddelanden är absolut värst.
Instagram försöker jag undvika helt för jag mår så dåligt av alla ”perfekta” människor där
 
Känner igen det där med känslan att det är kaos överallt. Jag brukar börja med det som syns så intrycken blir färre i min hjärna och sen ta det bit för bit. Kanske en garderob eller en låda i en byrå. Jobba med det lilla för man mår bättre om man inte känner sig överhopad med intryck.
Jag kan tyvärr inte få bort allt kaos innan jag har organiserat allting 😞 Det som är allra jobbigast är att jag kan inte ha allting på samma ställe, tex kläder och skor är uppdelat i olika rum för garderoberna i hallen är för små

Och när jag någon gång lyckas få undan det mesta kaoset så tar det tre timmar och sedan är det kaos igen 😭
 
Just nu sitter jag och försöker räkna på hur jag ska bygga en ny hylla/skåp i extrarummet med hjälp av sådant jag redan har hemma för jag har inte råd att köpa nytt. Varför sitter jag och räknar på det?! Jag har så mycket annat som jag måste göra och jag kan ändå inte bygga något utan bärhjälp för bänkskivan jag funderar på att använda är 3m lång och väger bly. Och för att kunna bygga så behöver jag plats och det finns det verkligen inte eftersom jag har så mycket skit liggande från alla ofärdiga projekt men det klarar jag inte att ta tag i för det är inte det min hjärna villa göra trots att jag vill det
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 802
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 317
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp