Bukefalos 28 år!

#jagvetvadensnippaär

Kan ju tycka att vara innanför trosor och röra vid "snippan", oavsett den exakta betydelsen, borde falla under det sista, helt klart. Men frågan är ju vad lag och praxis säger kring det hela, men ska man tolka vad som skrivs på Wikipedia ordagrant, låter det ju solklart som om det borde dömts till våldtäkt.

Utan penetrering blir brottsrubriceringen sannolikt (grovt) sexuellt övergrepp mot barn.
 
Fast om främmande föremål och oralsex räknas och rabblas upp innan så borde det inte vara så självklart att det gäller bara om könsorgan och könsorgan kommer i kontakt?

Nej, texten är lite otydlig där. Men se vad jag svarade Sharpless alldeles nyss.
 
Fast om främmande föremål och oralsex räknas och rabblas upp innan så borde det inte vara så självklart att det gäller bara om könsorgan och könsorgan kommer i kontakt?

Texten på Nationellt Kvinnocenter i Uppsala säger samma sak men på ett tydligare sätt:

”Begreppet samlag inom juridiken omfattar vaginalt, analt och oralt samlag, men även andra jämförbara handlingar kan vara våldtäkt. Exempel på sådana handlingar är penetration med till exempel föremål eller fingrar eller att gärningspersonens och offrets könsdelar kommer i beröring med varandra.”
 
Texten på Nationellt Kvinnocenter i Uppsala säger samma sak men på ett tydligare sätt:

”Begreppet samlag inom juridiken omfattar vaginalt, analt och oralt samlag, men även andra jämförbara handlingar kan vara våldtäkt. Exempel på sådana handlingar är penetration med till exempel föremål eller fingrar eller att gärningspersonens och offrets könsdelar kommer i beröring med varandra.”
Jag erkänner att jag fick googla för att vara exakt var vagina och vulva skiljer sig, och jag är 31 år - ett 10 årigt barn har definitivt inte den kollen, och ska inte behöva det.
 
Men såklart måste detta upp i HD för att egentligen pröva hur höga krav vi ska ha på ett barns språk och berättelse. Det är ju här problemet ligger för dessa gubbar som inte fattade vad snippa var för någonting. Hur höga krav ska vi ha på barn när de berättar någonting traumatiskt eller är vittnen? Ska vi godta ett barns språk eller kräver vi av barnen att de ska prata vuxenspråk? Vad gör vi då med människor som inte har svenska som första eller ens andra språk? Ska vi ha barntolkar som förklarar i vuxenspråk vad barnen säger?

Det hela är så skevt. Istället för att lyssna på vad flickan säger har man helt snöat in på ordet. Domaren som uttryckt sig i målet säger att åklagaren inte kunnat bevisa att en våldtäkt fullbordats.
 
Här är ett kort utdrag ur domen som visar hur hovrätten resonerat. Jag lägger det som spoiler av hänsyn till dem som inte vill läsa beskrivningar av sexuellt våld. Eller som inte orkar med idioti.

Hovrätten har alltså funnit att åklagarens påstående att XXXX XXXX fört sin hand innanför målsägandens shorts och trosor, hållit på hennes snippa och haft ett finger inne i snippan är styrkt. Påståendet vilar som framgått av det föregående på vad målsäganden uttryckt under polisförhör. Målsäganden har emellertid då inte förklarat närmare, vare sig i ord eller på annat sätt, vad hon avsett med ”snippan”. Inte heller någon av de förhörspersoner som enligt vad som framgått talat med henne om händelsen har sagt vad hon kan ha menat med det uttrycket. I avsaknad av besked om målsägandens uppfattning om innebörden av ordet snippa får man falla tillbaka på den betydelse ordet får anses ha i allmänt språkbruk, där det är ett vardagligt uttryck för kvinnans yttre könsorgan (se Svensk ordbok, 2021). ”Snippa” ska därmed inte förstås som synonymt med ”vagina” eller ”slida”, som i ordböcker beskrivs som ”kanal som förbinder de yttre könsorganen med livmodern”.

Målsägandens återkommande svar under polisförhören om att XXXX XXXX med ett finger ”kom in i snippan” kan alltså inte tas till intäkt för att han förde in fingret i hennes slida, och det gäller även när man beaktar att hon i inledningen av det första förhöret uppgav att han kom in i snippan ”typ långt inne”. Till bilden hör nämligen också att hon på fråga om hur långt fingret kom in svarade att det var svårt att förklara. Osäkerheten om målsägandens upplevelse i nämnda avseende förstärks av innehållet i den nyss nämnda promemorian från brottsanmälan, närmare bestämt uppgiften om att hon inte visste om XXXX XXXX ”tog in fingrar i henne”.

Så sjukt att det krävs av en 10 åring att hon ska kunna förklara ingående och med korrekta ord på könsorganets alla delar vad som har hänt och hur han gjorde. Hela situationen är vidrig och det luktar korruption om domarna.

Tycker mig minnas att man inte får lära sig förrän i högstadiet vad könsorganens alla delar heter och dess funktion.
 
Tycker mig minnas att man inte får lära sig förrän i högstadiet vad könsorganens alla delar heter och dess funktion.
Jag är helt säker på att ifall förhörsledaren hade frågat flickan ifall hon menade slida när hon sa snippa så hade detta varit ut världen, för det hade hon förstått. Detta mål är ju problematiskt eftersom förhörsledarna uppenbarligen visste vad snippa betydde så tänkte de inte på att de gamla stofilerna i domstolen kanske inte gjorde det och frågade därför inte efter en förklaring. Men detta målet gör ju det mer klart för förhörsledarna att ifrågasätta "moderna" ords betydelse så även om detta fall inte blir såsom vi vill, så kommer förhoppningsvis andra fall i framtiden att få mer faktiska förklaringar som även gubbar förstår.

Däremot kan man ju undra ifall dessa gubbar vet vad göt betyder? Eller bazza?
 
Enligt krönikan så hade de (försökt :meh:) tagit reda på innebörden i svensk ordbok och därmed kommit fram till vardagligt uttryck för kvinnans yttre könsorgan.

Enligt första googleresultatet SAOL på internet så står det "kvinnans könsorgan", kort och gott.
Men klickade på nästa Google resultat och kom till ett SO resultat där det faktiskt står "yttre kvinnliga könsorganet".

Skillnaden är att SAOL är svenska akademins ordbok medan SO är svensk ordbok. Antar att domarna kanske tyckte att SO borde mera handla om vad det "vanliga svenska folket" använder orden till? 🤔

Fast man borde kanske snarare ha pratat med en som faktiskt vet något om barns ordförråd :banghead: Jag betvivlar att barn läser den svenska ordboken för att lära sig nya ord :meh:
Jag visste inte ens att det finns en Svensk Ordbok. Använder SAOL och SAOB när jag behöver kolla upp ord.
Trodde det var SAOL och SAOB man ”ska” använda.
 
Jag visste inte ens att det finns en Svensk Ordbok. Använder SAOL och SAOB när jag behöver kolla upp ord.
Trodde det var SAOL och SAOB man ”ska” använda.
Bägge ligger på svenska.se där flikarna ligger alldeles intill varandra, vette 17 vilken man "ska" använda 🤷‍♀️
 
Alltså... Jag har varit sexuellt aktiv i över 20 år. Skulle någon be mig ge ett mått på hur långt något är instoppat så skulle jag absolut INTE kunna svara på det. Man har ju liksom inte den typen av känsel där riktigt. Eller är jag ensam om det?
Nä jag kan inte heller känna det. Så du är inte ensam!
 

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 644
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
23 282
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp