"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Nu gick jag inte hemmavid utan hade kört 40 min för att gå en runda runt en sjö som jag hade hört var fin. Passade på när jag hade ledig vardag och det var fint höstväder.

Jag går på många olika ställen då jag gillar variation så det hade varit många jaktlag jag hade behövt ha koll på. Om jag ser en skylt i början av min promenad så väljer jag att gå någon annan stans, men just denna gång var det i slutet med dålig möjlighet till att gå en annan väg, och därför undrade jag vad jaktlaget egentligen förväntar sig när man oväntat stöter på skylten.

Om det är en officiell vandringsled som t.ex. finns med på kommunens hemsida så tycker jag att jaktlag borde vara skyldiga att informera på mer än en plats längst leden. Många leder har naturliga startplatser t.ex. parkeringar intill osv. Då är det ju schysst om det står där att jakt pågår 4 km bort längst leden så man kan välja bort den redan från början så man inte börjar gå och precis i slutet får veta att det jagas.

Det påstod jag inte. Men ofta vet man ju vem markägaren är eller vem som är ansvarig för det (eller har en hum om) och därmed vilka som bedriver jakt där. Har man facebook eller dyl så sprids det ofta där när det ska jagas i området, iallafall häromkring. Det är ju bra om man kan hjälpas åt.
Det där beror nog på vilka kretsar man rör sig i. Jag som bor i ett villaområde har ingen koll på vem som äger markerna där jag går. Jag har inte någon i bekantskapskretsen som jagar och jag får aldrig något om jakt på facebook, inte heller i de lokala grupper jag är med i. När jag hade häst för många år sedan hade jag koll via stallet när det jagades just därikring men det var pga att någon annan i stallet hade kontakt med jaktlaget.

Å andra sidan är detta inget stort problem för mig, det är första gången på nio år (sedan jag skaffade hunden) jag har varit i situationen att jag inte kunna avbryta planerad promenad de få gånger jag stött på denna skylt.

Det påstod jag inte. Men ofta vet man ju vem markägaren är eller vem som är ansvarig för det (eller har en hum om) och därmed vilka som bedriver jakt där. Har man facebook eller dyl så sprids det ofta där när det ska jagas i området, iallafall häromkring. Det är ju bra om man kan hjälpas åt.
Jag har Facebook och bor på landet. Är med i två lokala grupper men det står aldrig något om jakt där.

Bra info men jag ogillar starkt otydligheten "under veckan och framåt". Definiera vilka dagar det kommer jagas och vilka tider. Sen blir jag irriterad över att de uppmanar att man ska hålla hunden i koppel när de själva låter hundar springande vind för våg utan kontroll eller minsta uppsikt eller möjlighet till inkallning.
Just den där texten läser jag som en lite mer allmän påminnelse om att "nu är det älgjaktsvecka" till de som inte kommer ihåg eller har koll på det.

Om man inte var på ett ställe där hela jaktveckan var ett event i sig tänker jag att man hade skrivit annorlunda? I alla fall här är det relevant att bli påmind om jaktstarten i sig oavsett om jag vet exakt var jägarna är vid vilken tid, men rätt oviktigt att ha mer detaljer om man inte är direkt berörd.

Beror väl hemskt mycket på vilken typ av natur, vilken typ av jakt och vilken typ av allmänhet det handlar om på den aktuella platsen vad som är bra sätt att ev. informera?

Jag hade tänkt gå slingan på 5 km idag i det lokala motionsspåret :meh:
1000019338.webp

Man märker nog inte riktigt förrän man helt slutat jaga hur stor plats jakten faktiskt tar i samhället.

Jag och familjen var dessutom väldigt lyckligt lottade sett till jaktmarker så rörde mig när jag var med på jakt mest bara i naturreservat där man aldrig såg en människa som inte tillhörde jaktlaget, utom kanske någon enstaka småviltsjägare från Finland. Nu när jag helt slutat vara med på jakten däremot känns det som att det finns ett jakttorn i varje liten krök (det måste för övrigt vara tråkigaste jaktformen?) och de platser man trots allt kan gå på känns så mycket mer begränsade än när man hade en jaktmark att gå på (trots att man ju inte jagade varje dag). Det är kanske ganska naturligt att det blir så egentligen.

Senast ändrad:

Har ALDRIG haft koll på vem som är markägare eller vilka som jagar på mina ridvägar. Det är totalt ointressant att veta för mej. MER än när de händer nåt såklart, men som i jägaren som skulle skälla ut mej så sa hen vem som hade jakten och det var en vi kände, och markägaren blev påtalad om hur vi blev bemötta... Men annars har vi inte en aning.

Där jag bott nu i 2 år så har vi som sagt sett deras skyltar, tom sett när de tog ner skyltarna efter sej efter avslutat pass. men vet absolut inte vilka de är eller var de bor. Området är precis bakom vår idrottsplats... Men INTE ETT ORD i lokala facebookgruppen, eller ett pip bland grannarna. Vi bor ju i ett villaområde med enbart 1000 personer i "samhället", så det är ju rena landet så fort du kommit ut från villorna är det skog. Men som sagt ... Inte ett pip förutom deras skyltar.

Min man jagar bland annat på kommunens mark där en väldigt populär promenad stig korsar marken flera gånger samt en kommunal ridstig. De har aldrig satt upp någon skylt och de tänker att alla får plats i skogen. De jagar endast med löshund så det kan ske mellan 1 oktober till 31 januari, vanligen på helgerna.

Jag är väldigt förvånad över "sanningar" i denna tråden. Jag har varit med på jakt större delen av mitt liv i flera olika delar av Sverige och många av inläggen i denna tråden är rena lögner eller enormt ovanliga. Att jägare sitter och super på passen så de är fulla mm är helt förlegat. Förr i tiden, då snackar vi 40 år sedan, var det nog relativt vanligt, men de allra flesta jägare idag vill faktiskt skjuta någonting. Och man skjuter tämligen dåligt när man inte är nykter. Vissa skjuter dåligt även som nyktra. Idag är jaktarrendena så höga och folk betalar dyrt för att få jaga, så de absolut flesta sköter sig. Jag vet ingen jaktledare som tillåter att någon tar en sup.

Och nej, man stör inte jakten för att man går på den vanliga stigen/rundan i skogen. Många gånger är det ett helt gäng personer som är ute och går i skogen just för att viltet ska röra på sig. Att bara sätta sig i något torn och vänta på att det ska komma ett djur är tämligen långtråkigt! Man vill ju att djuren ska röra på sig och för det behövs oftast både hund och människor som rör på sig.
Vad menar du är rena lögner? Du får gärna tagga mig när det är uppenbart att du syftar på mina inlägg. Jag länkade till en artikel där polisens inlägg på fb var citerat för jag visste att en del gör allt för att inte låtsas om detta problem och därmed kommer försöka få det att framstå som att jag ljuger. Jag tycker tvärtom det är lite svårt att tro på de jägare som jagat i många år och påstår sig vara helt ovetande om detta.

https://www.jaktojagare.se/kategori...-misstanks-for-att-ha-flytt-i-170-pa-grusvag/

Min tidigare länk, ett fåtal innebär ändå fler än en:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/fulla-bjornjagare-uppmarksammas-av-jamtlandspolisen/

https://svenskjakt.se/start/nyhet/berusad-jagare-skot-kamrat-i-benet/

De flesta gånger nån jagar berusad går det ju bra och polisen upptäcker det inte ens, och det hamnar inte i media.

Åkte till motionsspåren idag då det var jägare i "våran" skog, det sket sig dom jagade där med, men dom skyltat jättebra, så det fick bli kanalbankspromenad

Jakthundarna jobbar och en lösspringande hund i drevet stör deras arbete. Samtidigt som hunden riskerar att dels skadas då den är oerfaren plus att den lär sig att jaga vilket ägaren troligen inte önskar. Så jag tänker att hindra sin hund från att springa lös i områden med pågående jakt är bra för många orsaker.

Vidare brukar jakthundar vara under stark uppsikt via gps. De är inte lösa ”vind för våg” utan ska kunna kallas av om drevet går åt fel håll eller det är fel drevdjur.
De hittas rätt ofta i hästhagen, vid ytterdörren dit de jagat katterna eller hos en vän där den bet ihjäl alla hennes höns.
Jag har blivit ställd flera gånger (skyltas inte här) av hund när jag ridit, en gång hade jag barn med mig. Det tog över en halvtimme för jägaren att komma och under den tiden slog jag bort hunden som högg efter hästen.

De hittas rätt ofta i hästhagen, vid ytterdörren dit de jagat katterna eller hos en vän där den bet ihjäl alla hennes höns.
Jag har blivit ställd flera gånger (skyltas inte här) av hund när jag ridit, en gång hade jag barn med mig. Det tog över en halvtimme för jägaren att komma och under den tiden slog jag bort hunden som högg efter hästen.
Ja en del av dina jägare är lika galna som vårat ena lag

Känner att jag måste förtydliga för att inte få stryk. Inte alla jägare! Vi har några i byn som är helt ok. Som tur var brukar frun till en av dem tala om när de jagar så vi slipper mötas i skogen.

Ja tyvärr finns det ju nötter även inom jägarkåren. Tråkigt att du råkar ha en sån nära. Jag hade nog försökt fånga in hunden ( om det går) åkt några mil bort och sedan kontaktat polisen. Beskriv att du hittat en jakthund springandes vid vägen. De brukar då hänvisa till närliggande hundpensionat och sedan får ägaren hämta sin hund där. Det blir mycket dyrt för hundägare men brukar få även den mest nonchalanta ägaren att ha lite bättre koll framöver.

Ja tyvärr finns det ju nötter även inom jägarkåren. Tråkigt att du råkar ha en sån nära. Jag hade nog försökt fånga in hunden ( om det går) åkt några mil bort och sedan kontaktat polisen. Beskriv att du hittat en jakthund springandes vid vägen. De brukar då hänvisa till närliggande hundpensionat och sedan får ägaren hämta sin hund där. Det blir mycket dyrt för hundägare men brukar få även den mest nonchalanta ägaren att ha lite bättre koll framöver.
Det är minst tre olika hundar det handlar om.

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat