"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Sådana har vi, danskar o tyskar som dricker på passen o skjuter på allt som rör sig nästan, så man väljer vilken skog man törs gå i.
Samma här. En rik man köper upp all skog och ordnar jaktresor ffa för danskar och tyskar. De visar noll respekt. Vet inte hur många gånger de har klippt upp stängsel i mina hagar - och sitter på pass i mina hagar när jag har djuren ute. Ett djur "försvann" för en tid sedan. Skjutet och bortforslat?

Jag har aldrig haft bekymmer med att kombinera häst, hundpromenader och jaktsäsong och tycker det är artigt och trevligt när det skyltas, men jag skulle Verkligen inte uppskatta tillägget "passera på egen risk..."! Då hade jag pratat med någon faktiskt. Så passivt hotfullt.

Jag tänker att det är ju inte Jag som ska se upp så att jag inte blir skjuten, det är den som skjuter som ska undvika att skjuta på mig liksom. Folkvett. Alla jägare jag känner håller med. :D

Senast ändrad:
Här lägger de till "passera på egen risk" eller liknande. Jag skulle aldrig våga passera, det skjuts ju både människor och hästar av misstag.
Skriver de sådan skit på sina skyltar har de inte rätt att gnälla sedan om folk antar att det betyder att de skjuter vilt omkring sig utan att ha koll på sin omgivning.

Samma här. En rik man köper upp all skog och ordnar jaktresor ffa för danskar och tyskar. De visar noll respekt. Vet inte hur många gånger de har klippt upp stängsel i mina hagar - och sitter på pass i mina hagar när jag har djuren ute. Ett djur "försvann" för en tid sedan. Skjutet och bortforslat?
Anmäl nästa gång. Detta citat gäller att passera över annans jaktmarker och att jaga på annans jaktmarker är ännu värre. Arrenderas inte jakträtten ut så har markägaren den även om det inte bedrivs jakt av jaktinnehavaren.

Korsa annans mark med vapen
Hej! Har jag rätt att gå över någon annans jaktmark med mitt vapen, för att komma till min egen jaktmark?

2019-11-04

Svar:
Enligt 35 § jaktlagen så är det inte tillåtet att med vapen eller fångstredskap ta väg över någon annans jaktområde, utan jakträttshavarens medgivande. Vidare säger paragrafen att detta dock får ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs så skall den hållas kopplad.

Finns det ingen annan väg till din jaktmark än att passera över annans jaktområde kan du anses vara ute i lovligt ärende och får då ta väg över annans jaktområde, även utan medgivande från jakträttshavaren. En jägare får dock inte gena över annans jaktområde bara för att göra det mer bekvämt för sig själv, det är inte att anse som lovligt ärende.

Om en jägare kan anses vara ute i lovligt ärende när denne passerar annans jaktområde ska jägaren passera över marken där det är kortast väg. Jägaren har alltså inte rätt att ta den mest bekväma vägen, utan det ska vara den kortaste vägen in till sitt jaktområde.

Det var inte ditt inlägg om din upplevelse jag reagerade på utan det om supa och skjuta 😅
Självklart ska det komma ut, precis som alla andra olyckor.

Under min livstid har noll människor eller hästar blivit skjutna här trots extremt hästtätt och frekvent jagande. Däremot har hästar blivit påkörda av tåget. Det hindrar inte mig från att rida ut trots att det finns en liten risk att jag faller av, hästen blir skrämd och springer upp på spåret.
Min poäng är fortfarande att det finns risker med precis allt här i livet.
Fast det problemet har ju t.o.m polisen skrivit om. Knappast nån hemlighet. Deras inlägg var i samband med björnjakten dock men alla med nån som helst insyn vet att det är ett problem hur det dricks i vissa jaktlag.

Vad jägare förväntar sig kan nog variera mycket mellan individer men det som faktiskt gäller är hänsyn, det vill säga att inte medvetet störa jakten. Ett sätt att inte störa kan förstås vara att välja en annan väg, det är det jag oftast gör när jag ser sådana skyltar, men om det jagas i princip överallt runtomkring kan det vara svårt att helt undvika jaktmarker. Då gäller sunt förnuft, skyltarna är ju inte ett förbud mot att röra sig i området.

Fast det problemet har ju t.o.m polisen skrivit om. Knappast nån hemlighet. Deras inlägg var i samband med björnjakten dock men alla med nån som helst insyn vet att det är ett problem hur det dricks i vissa jaktlag.
Hittar inte inlägget nu men det är citerat här:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/fulla-bjornjagare-uppmarksammas-av-jamtlandspolisen/

Jag tycker det är hur illa som helst faktiskt. Som det står i citatet: alkohol och vapen hör inte ihop.

Jag har ridit i skogar där det sitter skylt om jakt, jag tar gärna en annan väg om det går, däremot så vänder jag helst om jag är ute med hunden. Känns så onödigt på många vis.

Anmäl nästa gång. Detta citat gäller att passera över annans jaktmarker och att jaga på annans jaktmarker är ännu värre. Arrenderas inte jakträtten ut så har markägaren den även om det inte bedrivs jakt av jaktinnehavaren.

Korsa annans mark med vapen
Hej! Har jag rätt att gå över någon annans jaktmark med mitt vapen, för att komma till min egen jaktmark?

2019-11-04

Svar:
Enligt 35 § jaktlagen så är det inte tillåtet att med vapen eller fångstredskap ta väg över någon annans jaktområde, utan jakträttshavarens medgivande. Vidare säger paragrafen att detta dock får ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs så skall den hållas kopplad.

Finns det ingen annan väg till din jaktmark än att passera över annans jaktområde kan du anses vara ute i lovligt ärende och får då ta väg över annans jaktområde, även utan medgivande från jakträttshavaren. En jägare får dock inte gena över annans jaktområde bara för att göra det mer bekvämt för sig själv, det är inte att anse som lovligt ärende.

Om en jägare kan anses vara ute i lovligt ärende när denne passerar annans jaktområde ska jägaren passera över marken där det är kortast väg. Jägaren har alltså inte rätt att ta den mest bekväma vägen, utan det ska vara den kortaste vägen in till sitt jaktområde.
Jag pratade med polisen när jag anmälde mitt djur som försvunnet, men jag vet inte om de trodde att jag var ett hysteriskt fruntimmer för de sa inget om just den delen. Nästa gång ska jag skriva en anmälan, inte ta det muntligt.

Samma här. En rik man köper upp all skog och ordnar jaktresor ffa för danskar och tyskar.
Samma där jag bodde förut. Den markägaren gjorde ALLT för att försöka förhindra att allmänheten rörde sig på hans mark - enligt allemansrätten - för de skrämde de ju viltet som de ditresande jägarna betalade dyrt för att jaga... Det är väl inte riktigt så jakten i Sverige är tänkt?

Jag pratade med polisen när jag anmälde mitt djur som försvunnet, men jag vet inte om de trodde att jag var ett hysteriskt fruntimmer för de sa inget om just den delen. Nästa gång ska jag skriva en anmälan, inte ta det muntligt.
Tror mer att polisen inte har koll på alla lagar och regler än att någon tyckte hysteriskt fruntimmer.

Jag vet att i många jaktlag sköts allt exemplariskt, men jag vet också att i många så innebär älgjakten skjutande och supande. Årets fest!
Men är det så längre? Jag vet att det inte var helt ovanligt förr men min uppfattning är att det där är en sedan länge utdöd sedvana. Idag är det mer ambitiöst. Jag har inte hört talas om ett enda jaktlag som har det så. Men å andra sidan så finns det så klart massor av lag ute i landet.

Såhär jobbar våra jaktlag, jättebra tycker jag. Skog nära tätbebyggt område med många människor i rörelse. Jag undviker alltid att rida skogen första två veckorna på älgjakten för att inte störa, därefter har jag varselväst och reflextäcke på hästen.
De lägger även ut när de ska göra större insatser utanför högälgsäsong. Alltid bara mött trevliga jägare som säger att man inte stör när jag frågat.

Screenshot_20251011_093636_Facebook.webp

Förstår inte folks rädsla eller "anti jägare attityd", jag förstår om man inte "håller med om" att hålla nere tex älgstammen, men det är ju så många mer djur i skogen. Att det jagas vildsvin vilket får jagas året runt och dygnet runt är en nödvändighet och sker i min mening tom alldeles för lite då vildsvin är ett skadedjur och gör enorm åverkan på åkrar (och bilar vid ofrivilligt möte) ..

Jag respekterar deras skyltar så tillvida att jag har varsel på både mej och häst, men det ingår å andra sidan i utrustningen pga höst och att mörkret börjar komma, räcker med att man är lite sen ut så är det mörkt när man kommer hem. Men struntar definitivt inte i att rida vidare på vägen jag rider på. Då de i Sthlmsområdet låter skylten sitta HELA jakttiden (och ibland längre) så är det ändå inte säkert att de är där. Här i norra småland är de SUPERDUKTIGA på att ta ned skylten vid avslutad jakt, VARJE PASS... Så skulle jag rida i skogarna här skulle jag mer troligt vända och välja annan ridväg iom att här VET JAG att det faktiskt är jägare i skogen och av respekt inte vill störa.

Har mött jägare i skogen (i Sthlm) som försökte skälla ut oss för de tyckte vi va oansvariga som red när jakt pågick. Och att vårt ridande SKRÄMDE djuren de ville skjuta (ÄLG). De fick svar på tal iom om de ansåg att vi var oansvariga som "kunde råka i vägen för skott" så var de inte lämpliga som jägare och skulle kolla extra innan skott avfyrades...

Summa : Skylt om "jakt pågår" är enbart en information, inget annat.

Hittar inte inlägget nu men det är citerat här:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/fulla-bjornjagare-uppmarksammas-av-jamtlandspolisen/

Jag tycker det är hur illa som helst faktiskt. Som det står i citatet: alkohol och vapen hör inte ihop.
Jag passerar jaktkojor på några ställen när jag går mina hundrundor, för ett par år sen tittade jag in i en av ren nyfikenhet och höjde rätt mycket på ögonbrynen när det låg en tom flaska rom därinne. Några andra jägare än de lokala har jag aldrig hört talas om här, det var alltså inga tillresta utlänningar som festat till det.

Jag håller mig undan där jag vet att jakt pågår, jag vill inte störa jakten, jag vill inte att min hund ska störa deras hundar och jag vill inte riskera bli skjuten, har reflexväst av det skälet. Inte särskilt krångligt.

Men är det så längre? Jag vet att det inte var helt ovanligt förr men min uppfattning är att det där är en sedan länge utdöd sedvana. Idag är det mer ambitiöst. Jag har inte hört talas om ett enda jaktlag som har det så. Men å andra sidan så finns det så klart massor av lag ute i landet.
Ja, så är det absolut. Exakt hur vanligt det är vet jag såklart inte, men jag har hört det från både jägare och polis (mer än det som stod i min länk).

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat