"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Här är det en del som skyltar året om, då gör jag inget särskilt. Kan liksom inte undvika skogarna för att någon kanske jagar. Skyltar dem ordentligt, alltså när de faktiskt jagar, så undviker jag området till den grad det är möjligt.

Med ett sådant tillägg hade jag nog varit extra noga med varselklädsel på mig själv och hästen (har det vanligtvis också) och inte alls ansett att tillägget var rimligt. Helst undvikt området.

Att vanligt folk är ute i skogen och längs vägar med vapen bekommer mig inte alls. De som bekommer mig är de som inte följer reglerna, så som att se till att det är säkert att skjuta. Vet tyvärr att det finns ett gäng sådana (de jag känner till, mer eller mindre vagt, är alla svenska. Möjligtvis någon norrman). Så det hjälper inte att säga att de inte ska skjuta om de inte vet vad det är för djur och att skottet inte hamnar fel, det vet jag också. Problemet är de som inte följer reglerna.

Jag hoppas att ni som vet att det sitter fulla jägare med vapen ute på pass ringer polisen. Själv har jag varit med i flera jaktlag och aldrig varit med om eller hört talas om något supande i kombination med jakt. Absolut nolltolerans.
Jag vet aldrig exakt när eller var utan har fått höra det i efterhand. Eller av en polis, så då vet ju polisen redan. En jägare jag fått höra det av, och som inte alls gillade det, skulle nog ändå aldrig kontakta polisen för att det skulle innebära total utfrysning i mer än jaktsammanhang.

Jag är väldigt förvånad över "sanningar" i denna tråden. Jag har varit med på jakt större delen av mitt liv i flera olika delar av Sverige och många av inläggen i denna tråden är rena lögner eller enormt ovanliga. Att jägare sitter och super på passen så de är fulla mm är helt förlegat. Förr i tiden, då snackar vi 40 år sedan, var det nog relativt vanligt, men de allra flesta jägare idag vill faktiskt skjuta någonting. Och man skjuter tämligen dåligt när man inte är nykter. Vissa skjuter dåligt även som nyktra. Idag är jaktarrendena så höga och folk betalar dyrt för att få jaga, så de absolut flesta sköter sig. Jag vet ingen jaktledare som tillåter att någon tar en sup.

Och nej, man stör inte jakten för att man går på den vanliga stigen/rundan i skogen. Många gånger är det ett helt gäng personer som är ute och går i skogen just för att viltet ska röra på sig. Att bara sätta sig i något torn och vänta på att det ska komma ett djur är tämligen långtråkigt! Man vill ju att djuren ska röra på sig och för det behövs oftast både hund och människor som rör på sig.

För alla er som är rädda att gå i skogen eftersom det skett olyckor vill jag bara ge er lite perspektiv. I Sverige skjuts det lite drygt 100.000 st rådjur varje år, det skjuts ca 50.000 st älgar, det skjuts ca 150.000 st vildsvin, 60.000 st rävar sätter livet till under jakt. Det skjuts vidare ca 15.000 st harar, 50.000 st gäss och det är nog ungefär samma summa för änder och andra skjutbara fåglar.

Lite drygt räknar man med att 1,3 miljoner djur skjuts varje år. På alla de skotten som avlossas är det inte många människor och hästar mm som träffas. Och även om det finns rötägg i alla läger och vissa är helt klart olämpliga att ha vapen, så måste vi ändå ha lite perspektiv. De allra flesta är bra, ansvarstagande personer.

Såhär jobbar våra jaktlag, jättebra tycker jag. Skog nära tätbebyggt område med många människor i rörelse. Jag undviker alltid att rida skogen första två veckorna på älgjakten för att inte störa, därefter har jag varselväst och reflextäcke på hästen.
De lägger även ut när de ska göra större insatser utanför högälgsäsong. Alltid bara mött trevliga jägare som säger att man inte stör när jag frågat.

Visa bifogad fil 175451

Bra info men jag ogillar starkt otydligheten "under veckan och framåt". Definiera vilka dagar det kommer jagas och vilka tider. Sen blir jag irriterad över att de uppmanar att man ska hålla hunden i koppel när de själva låter hundar springande vind för våg utan kontroll eller minsta uppsikt eller möjlighet till inkallning.

Bra info men jag ogillar starkt otydligheten "under veckan och framåt". Definiera vilka dagar det kommer jagas och vilka tider. Sen blir jag irriterad över att de uppmanar att man ska hålla hunden i koppel när de själva låter hundar springande vind för våg utan kontroll eller minsta uppsikt eller möjlighet till inkallning.
Jakthundarna jobbar och en lösspringande hund i drevet stör deras arbete. Samtidigt som hunden riskerar att dels skadas då den är oerfaren plus att den lär sig att jaga vilket ägaren troligen inte önskar. Så jag tänker att hindra sin hund från att springa lös i områden med pågående jakt är bra för många orsaker.

Vidare brukar jakthundar vara under stark uppsikt via gps. De är inte lösa ”vind för våg” utan ska kunna kallas av om drevet går åt fel håll eller det är fel drevdjur.

Jakthundarna jobbar och en lösspringande hund i drevet stör deras arbete. Samtidigt som hunden riskerar att dels skadas då den är oerfaren plus att den lär sig att jaga vilket ägaren troligen inte önskar. Så jag tänker att hindra sin hund från att springa lös i områden med pågående jakt är bra för många orsaker.

Vidare brukar jakthundar vara under stark uppsikt via gps. De är inte lösa ”vind för våg” utan ska kunna kallas av om drevet går åt fel håll eller det är fel drevdjur.

Gissningsvis kan jägaren inte kalla in sin hund via gps. Jag säger inte att jakthundar inte ska få vara lösa när de jobbar. Bara att om man själv släpper sin hund utan att vara nära nog för att kunna kalla in den ska man inte vara så snabb med att be andra ha sina kopplade.

Ser jag en sådan skylt så kopplar jag hunden, om han är med. Mest för att en av ägarna till mycket mark där vi oftast rör oss sköt en bekants spets för några år sedan när den sprang lös. Och det är oftast i de områdena vi rör oss. I övrigt håller jag mig, som vanligt, till vägar och stigar.

Sen är ju just den jägaren/markägaren en rötägg och ingen som jag ser som representant för jägare överlag. Men jag tycker ju mycket om min hund, så då tar jag det säkra före det osäkra.

Här står sådana skyltar precis vid vägkanten på både mindre och större vägar, och ibland står det också en jägare med gevär precis i kanten. Känns lika otrevligt att passera med bil varje gång, för uppenbarligen förväntar sig jägarna att de ska kliva ut älgar i närheten av där de står? Jag är också rädd att det ska springa en jakthund tvärs över vägen när som helst, och att jag inte kommer att hinna stanna... :(
Just därför ska man försöka sakta ned o köra lugnt förbi. Oftast har de ju släppt hundar och att drevet kan passera ut precis där jägaren står.

Jag hade vänt om ifall det gått, annars försökt passera med visad hänsyn, och var beredd på skott, lösa hundar och ev skjutet vilt. Inte pladdra högt osv om jägare sitter på pass, tycker ändå man kan vara respektfull vad man än tycker om jakt.

Ett tips är att ha kontakt med jaktlaget i närheten av dig, de upplyser ofta gärna om när de jagar så slipper man "störa" varandra. Jag brukar även alltid ha någon extra färggladd mössa eller varselväst på mig när jag går i skogen såhär års, så gör man det säkrare både för sig och ev jägare.

Gissningsvis kan jägaren inte kalla in sin hund via gps. Jag säger inte att jakthundar inte ska få vara lösa när de jobbar. Bara att om man själv släpper sin hund utan att vara nära nog för att kunna kalla in den ska man inte vara så snabb med att be andra ha sina kopplade.
Faktisk är det fler och fler som använder pipfuktionen på gps halsbandet för just inkallning. Ser man att hunden driver ut mot en väg eller järnväg så är det väldigt skönt att kunna få stopp på den.

Jag kan verkligen inte förstå varför man inte kan respektera uppmaningen att inte släppa sin hund lös när jakt pågår. Vi måste kunna samsas i skogen och vara ödmjuka. Jag är väldigt tacksam för när det jagas häromkring, mest för att jag är trött på vildsvin som förstör mina hagar.

Jag hade vänt om ifall det gått, annars försökt passera med visad hänsyn, och var beredd på skott, lösa hundar och ev skjutet vilt. Inte pladdra högt osv om jägare sitter på pass, tycker ändå man kan vara respektfull vad man än tycker om jakt.

Ett tips är att ha kontakt med jaktlaget i närheten av dig, de upplyser ofta gärna om när de jagar så slipper man "störa" varandra. Jag brukar även alltid ha någon extra färggladd mössa eller varselväst på mig när jag går i skogen såhär års, så gör man det säkrare både för sig och ev jägare.

Jag kan tycka att det ligger i jaktlagets intresse att initiera kontakten med de som bor i området.

Sen finns det ju en motsättning i att vara tyst när man är där. Jag vill ju inte bli misstagen för ett djur och bli skjuten och om jag pratar/sjunger så är det ett säkert sätt att meddela jägarna om att jag är människa och inte en älg. Det har varit för många felskjutningar de senaste åren för att jag ska lita på att jägare vet vad de siktar på när de trycker på avtryckaren.

Jag kan tycka att det ligger i jaktlagets intresse att initiera kontakten med de som bor i området.

Sen finns det ju en motsättning i att vara tyst när man är där. Jag vill ju inte bli misstagen för ett djur och bli skjuten och om jag pratar/sjunger så är det ett säkert sätt att meddela jägarna om att jag är människa och inte en älg. Det har varit för många felskjutningar de senaste åren för att jag ska lita på att jägare vet vad de siktar på när de trycker på avtryckaren.
Jo visst, menar mest om TS själv ställer frågan kring hur göra så kanske TS själv har ett intresse i att ta reda på mer information och ha en kontakt med jaktlaget. :)
Det är ju en skillnad mellan att prata lugnt eller att babbla och stoja. Man behöver ju inte störa jakten i onödan. O att ha färgglada kläder gör störst skillnad.

Men vilken konstig inställning? En hund som driver jobbar, har pejl på sig och kan visslas in. Respektera att markägaren har rätt att nyttja sin mark!

För de som envisas med att ha sina hundar lösa kan ju läsa och ta till sig detta från Naturvårdsverkets sida

"Tänk på att en hund som springer löst i naturen får kopplas av en jakträttshavare, som ofta är markägaren eller någon som företräder denne. Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/hundar-i-naturen/

Jo visst, menar mest om TS själv ställer frågan kring hur göra så kanske TS själv har ett intresse i att ta reda på mer information och ha en kontakt med jaktlaget. :)
Det är ju en skillnad mellan att prata lugnt eller att babbla och stoja. Man behöver ju inte störa jakten i onödan. O att ha färgglada kläder gör störst skillnad.
Nu gick jag inte hemmavid utan hade kört 40 min för att gå en runda runt en sjö som jag hade hört var fin. Passade på när jag hade ledig vardag och det var fint höstväder.

Jag går på många olika ställen då jag gillar variation så det hade varit många jaktlag jag hade behövt ha koll på. Om jag ser en skylt i början av min promenad så väljer jag att gå någon annan stans, men just denna gång var det i slutet med dålig möjlighet till att gå en annan väg, och därför undrade jag vad jaktlaget egentligen förväntar sig när man oväntat stöter på skylten.

Brukar jaktlag lägga till ett mobilnummer man kan kontakta när de sätter upp skyltar? Annars blir det ju svårt att veta vem som jagar och vem man ska kontakta.

Men vilken konstig inställning? En hund som driver jobbar, har pejl på sig och kan visslas in. Respektera att markägaren har rätt att nyttja sin mark!

För de som envisas med att ha sina hundar lösa kan ju läsa och ta till sig detta från Naturvårdsverkets sida

"Tänk på att en hund som springer löst i naturen får kopplas av en jakträttshavare, som ofta är markägaren eller någon som företräder denne. Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/hundar-i-naturen/

Fast nu är det ju jägaren och inte den som promenerar med sin hund som släpper den fritt. Bara för att en hund inte har koppel betyder det inte att den inte är under kontroll. De hundar jag gått lös med kom till mig direkt när jag kallade på dem. Jag hade blivit mycket arg om en jakthund kommit fram till oss i det läget.

Brukar jaktlag lägga till ett mobilnummer man kan kontakta när de sätter upp skyltar? Annars blir det ju svårt att veta vem som jagar och vem man ska kontakta.
Det påstod jag inte. Men ofta vet man ju vem markägaren är eller vem som är ansvarig för det (eller har en hum om) och därmed vilka som bedriver jakt där. Har man facebook eller dyl så sprids det ofta där när det ska jagas i området, iallafall häromkring. Det är ju bra om man kan hjälpas åt.

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat