"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Vad menar du är rena lögner? Du får gärna tagga mig när det är uppenbart att du syftar på mina inlägg. Jag länkade till en artikel där polisens inlägg på fb var citerat för jag visste att en del gör allt för att inte låtsas om detta problem och därmed kommer försöka få det att framstå som att jag ljuger. Jag tycker tvärtom det är lite svårt att tro på de jägare som jagat i många år och påstår sig vara helt ovetande om detta.
Du kan länka till precis hur många artiklar du vill, det gör det inte mer vanligt att det sitter fulla jägare på pass för det. Det du beskriver är undantag och väldigt ovanligt, men du får det att låta som att det är världens vanligaste grej och rutin att jägare super på passen under älgjakten. Så är inte fallet! I de allra flesta jaktlag hade man fått sitta och vakta elden i jaktstugan ifall det kom fram att man hade druckit någonting. Det är total nolltolerans! Att några sedan gör det är väl så det ser ut i samhället i stort. Det finns läkare och tidningsbud som också kommer fulla eller påverkade till jobbet. Människor med missbruksproblematik finns överallt, även i jägarkåren. Men att få det till att alla jägare regelmässigt super och att det är livsfarligt att vara ute i skogen under jaktsäsong är helt förvrängt.

Det är nog farligare att gå i skogen när det inte är organiserad jakt än när det är det. Jaktledaren har stort ansvar för vad som händer och markägarna, inkl grannar, är inte alltid så himla tacksamma, så de allra flesta sköter sig väldigt bra och tar ansvar både för naturen och sig själva.

Du kan länka till precis hur många artiklar du vill, det gör det inte mer vanligt att det sitter fulla jägare på pass för det. Det du beskriver är undantag och väldigt ovanligt, men du får det att låta som att det är världens vanligaste grej och rutin att jägare super på passen under älgjakten. Så är inte fallet! I de allra flesta jaktlag hade man fått sitta och vakta elden i jaktstugan ifall det kom fram att man hade druckit någonting. Det är total nolltolerans!
Jag vet inte om det var detta inlägg som provocerade dig?
Jag vet att i många jaktlag sköts allt exemplariskt, men jag vet också att i många så innebär älgjakten skjutande och supande. Årets fest!
Det här är ju mest ett uttryck för irritationen över det. Jag har ingen statistik på hur vanligt det är, vilket jag också skriver här:
Ja, så är det absolut. Exakt hur vanligt det är vet jag såklart inte, men jag har hört det från både jägare och polis (mer än det som stod i min länk).
Jag tycker inte folk ska vara påverkade under jakt. Jag tycker det är sjukt illa. Varje år kommer det upp i media. De flesta som varit påverkade hamnar förstås inte där. De seriösa jägare jag känner tycker också det är sjukt illa och erkänner problemet. Jag vet inte var din gräns för ovanligt går, kanske vid en annan punkt än för mig. Men att det sker år efter år och att man ständigt hör om det gör att jag i alla fall tycker det är för vanligt.

Skylten jag skrev om är alltså jägare som skrivit, inte jag. Så det ordvalet kan du inte beskylla mig för.
Att några sedan gör det är väl så det ser ut i samhället i stort. Det finns läkare och tidningsbud som också kommer fulla eller påverkade till jobbet. Människor med missbruksproblematik finns överallt, även i jägarkåren. Men att få det till att alla jägare regelmässigt super och att det är livsfarligt att vara ute i skogen under jaktsäsong är helt förvrängt.
Ja missbruksproblem finns överallt, men i vissa kretsar hör alkohol till jakten. Umgås och dricka gott. Det anses höra till. Du måste ju inse att det är något helt annat än en läkare eller tidningsbud som är påverkad pga missbruk? Att polisen kör nykterhetstester pga älgjakten, säger det inte dig nåt?
Det är nog farligare att gå i skogen när det inte är organiserad jakt än när det är det. Jaktledaren har stort ansvar för vad som händer och markägarna, inkl grannar, är inte alltid så himla tacksamma, så de allra flesta sköter sig väldigt bra och tar ansvar både för naturen och sig själva.
Varför skulle det vara farligare att gå i skogen när det inte är organiserad jakt?

Jag undrar fortfarande vad som var rena lögner?

Jaktledaren har stort ansvar för vad som händer och markägarna, inkl grannar, är inte alltid så himla tacksamma, så de allra flesta sköter sig väldigt bra och tar ansvar både för naturen och sig själva.
Jag har ägt min jaktmark i över 30 år och min sambo har vuxit upp på sin jaktmark.
Vi har erfarenheten att det är mycket svårt att engagera ansvarsfulla jägare.
De allra flesta är faktiskt alldeles för skjutglada och slarviga.
Våra olika grannar har haft problem med bjudjakter med middag som helt har ballat ur.
Något som faktiskt grannarna på båda våra ställen därför har slutat med sedan några år tillbaka.
Och vissa grannar med egen jaktmark borde verkligen inte ha vapenlicens.
Så jag påstår därför att alldeles för många jägare far runt och skjuter litet väl okontrollerat.
Det blev värre när villkoren för vapenlicens ändrades så att man inte längre krävde egen (arrenderad) jaktmark för det.

Varför skulle det vara farligare att gå i skogen när det inte är organiserad jakt?
Oorganiserad jakt kan bli litet hur som helst.
Jag hade en granne, (han är nu död), som låg i sin jaktkoja och söp och sköt mellan huttarna.
(Han dog av alkoholrelaterade skador, njurarna gav till slut upp.)

Den jaktkojan ville man ju inte gå nära.
Gris jagas alla dagar året runt.

En annan sak som är hemsk är när det är jakt i vilthägn. Där jag bodde innan bjöd ägaren över sina vänner från Tyskland och Danmark (och Sverige), drack ännu mer än de har jag stött på i skogen, och började skjuta djuren i hägnet. De va så dåliga på att skjuta så många djur skadesköts istället och lämnades, för jägarna kunde inte skjuta för att döda.
Det var helt bisarrt. Stackars djur.
Nu vet jag inte om det är så längre för jag bor inte kvar. Anmälningar gjordes det inget av fast polisen hade info.

Gissningsvis kan jägaren inte kalla in sin hund via gps. Jag säger inte att jakthundar inte ska få vara lösa när de jobbar. Bara att om man själv släpper sin hund utan att vara nära nog för att kunna kalla in den ska man inte vara så snabb med att be andra ha sina kopplade.
Det där är faktiskt helt olika saker.

Jakten är näringsverksamhet i skogen och den får du inte störa.
En lös hund stör jakten.
En jagande hund ingår i jakten.

Så andra än jägare skall inte ha sin hund lös just under jakten.
Den som har jakträtt på marken har rätten att kräva att utomstående skall koppla sina hundar.

Det där är faktiskt helt olika saker.

Jakten är näringsverksamhet i skogen och den får du inte störa.
En lös hund stör jakten.
En jagande hund ingår i jakten.

Så andra än jägare skall inte ha sin hund lös just under jakten.
Den som har jakträtt på marken har rätten att kräva att utomstående skall koppla sina hundar.

Jag gissar dock att hundägaransvaret fortfarande är lika starkt som för alla andra hundägare. Jag är faktiskt trött på att jägare tillåts bete sig hur som helst. Släppa hundar som ställer hästar, bråkar med hundar de möter. Jag är så trött på att jägare skjuter människor och hästar och det räcker att jägaren säger att h*n trodde att det var ett vildsvin/älg så kommer h*n undan även i de fall jägaren befann sig utanför området där h*n hade tillstånd att jaga.

Sveriges jägare måste nog vara mer rädda om sitt rykte och acceptansen från samhället i stort. Folk måste få se att jägare som missköter sig hindras från att jaga igen. Att de åker på att betala feta skadestånd till hästägare vars häst h*n skjutits osv. Istället ser det mest ut som att de får en liten smäll på fingrarna och ett litet ajabaja. Visar man inte respekt så får man det inte heller tillbaka.

På en hästgård jag red började de jaga mitt på dagen precis intill hästhagarna utan att kontakta ägaren till gården. Trots att ägaren hade bett dem flera gånger att meddela innan så de kan ta in hästarna och hålla koll på hästarna. Det här var inte ute i vildmarken direkt (skånskt odlingslandskap intill en by). Det var 1 km från byn och inom 100-200m från flera villor (utöver hästgården som de nästan omringade).

Jag är faktiskt trött på att jägare tillåts bete sig hur som helst.
Det är deras mark att råda över.
Jägare har faktiskt även rätten att avvisa människor som stör jakten.
Allemansrätten gäller så länge som markägaren inte skall använda sin mark själv.
Vid jakt så är det markägaren som nyttjar sin äganderätt.

Eller enkelt uttryckt: det är inte din mark utan deras.
Så de bestämmer.

Så de har faktiskt på alldeles riktigt en större rätt till skogen med stöd av äganderätten och jakträtten.

Det är deras mark att råda över.
Jägare har faktiskt även rätten att avvisa människor som stör jakten.
Allemansrätten gäller så länge som markägaren inte skall använda sin mark själv.
Vid jakt så är det markägaren som nyttjar sin äganderätt.

Eller enkelt uttryckt: det är inte din mark utan deras.
Så de bestämmer.

Så de har faktiskt på alldeles riktigt en större rätt till skogen med stöd av äganderätten och jakträtten.

Så att de regelbundet skjuter hästar är alltså helt ok för att de har jakträtten på annan mark? Och trots att hästarna befann sig i sin hage?

Ibland kan man ha hur rätt som helst juridiskt men ändå förlora acceptansen från samhället och jag tycker att jägarna borde vara mer försiktiga mtp de senaste årens händelser.

Så att de regelbundet skjuter hästar är alltså helt ok för att de har jakträtten på annan mark? Och trots att hästarna befann sig i sin hage?

Ibland kan man ha hur rätt som helst juridiskt men ändå förlora acceptansen från samhället och jag tycker att jägarna borde vara mer försiktiga mtp de senaste årens händelser.
Som med bilförare då?
Alla bilförare skall förlora all respekt från andra eftersom att vissa kör onyktra, vårdslöst, för fort, krockar, kör på människor och allt vad de gör?

Med ditt resonemang så borde du ju sluta åka bil.
Eller buss eller tåg med för den delen.
Men just åka bil (inklusive A-traktor) är det farligaste du kan göra bland det uppräknade och då ingår befinna dig nära jakt i det.

Bilar kör på folk, djur och varandra med stora skador och död som resultat.

Som med bilförare då?
Alla bilförare skall förlora all respekt från andra eftersom att vissa kör onyktra, vårdslöst, för fort, krockar, kör på människor och allt vad de gör?

Med ditt resonemang så borde du ju sluta åka bil.
Eller buss eller tåg med för den delen.
Men just åka bil (inklusive A-traktor) är det farligaste du kan göra bland det uppräknade och då ingår befinna dig nära jakt i det.

Bilar kör på folk, djur och varandra med stora skador och död som resultat.

Skillnaden är att bilförare som åker dit för att de kör onyktra, vårdslöst, för fort etc får straff för det. Till skillnad från jägare som bara får ett ajabaja och sen kan fortsätta jaga.

Äganderätt, jakträtt och allemannsrätt har inte någon inbördes gradering på det sättet, de gäller parallellt.

Det innebär att vardera av dessa rättigheter ibland kan begränsas i sitt omfång av andras rättigheter. Ibland är det allemansrätten som begränsar hur jakträtten kan utövas och ibland är det jakträtten som begränsar hur allemansrätten kan utövas.
Det är en situationsberoende bedömning som ska göras med grund i praxis och sedvana.

Det är säkert rätt att kräva koppling av utomstående hundar i en del fall. Men det finns samtidigt också ett ansvar att i rimlig mån göra anpassningar av jaktens upplägg så att allmänhetens vistelse inte begränsas mer än nödvändigt.
Ömsesidiga skyldigheter och rättigheter för båda parter är det som gällande lagstiftning föreskriver.

Du kan länka till precis hur många artiklar du vill, det gör det inte mer vanligt att det sitter fulla jägare på pass för det. Det du beskriver är undantag och väldigt ovanligt, men du får det att låta som att det är världens vanligaste grej och rutin att jägare super på passen under älgjakten. Så är inte fallet! I de allra flesta jaktlag hade man fått sitta och vakta elden i jaktstugan ifall det kom fram att man hade druckit någonting. Det är total nolltolerans! Att några sedan gör det är väl så det ser ut i samhället i stort. Det finns läkare och tidningsbud som också kommer fulla eller påverkade till jobbet. Människor med missbruksproblematik finns överallt, även i jägarkåren. Men att få det till att alla jägare regelmässigt super och att det är livsfarligt att vara ute i skogen under jaktsäsong är helt förvrängt.

Jag delar din upplevelse. Jag känner ganska många som är engagerade i jakten. Och inte en enda av dem har träffat på en berusad person på jakterna. I de allra flesta jaktlag är det här numera en ickefråga. Vad avser skjutskickligheten har många lag krav på att man ska skjuta godkänt på älgbanan för att få följa med ut på årets jakt.

Det är säkert rätt att kräva koppling av utomstående hundar i en del fall. Men det finns samtidigt också ett ansvar att i rimlig mån göra anpassningar av jaktens upplägg så att allmänhetens vistelse inte begränsas mer än nödvändigt.
Ömsesidiga skyldigheter och rättigheter för båda parter är det som gällande lagstiftning föreskriver.
Sant. Men sen har vi även koppeltvång stora delar av året som tur är.

Jag tycker att det är jättesynd att statistiken över vådaskjutningar vid jakt inte längre publiceras (utan de läggs till all annan skjutvapenstatistik, så att vi egentligen inte vet om gängen blir våldsammare, jägarna oaktsammare eller fädrar och söner tokigare)

Det brukade ske knappt ett dödsfall om året (det är statistik vi talar om). Jakt är inte ofarligt. Samtidigt är det en låg siffra med tanke på hur många som jagar i landet (även om man själv inte vill vara den där personen som ändå råkar illa ut eller känna hen). Antalet jägare räknas i hundratusentals och antalet jaktdagar räknas i miljoner. Dvs statistiken talade emot utbredd fylla och mycket gjordes för att få ned siffrorna (t.ex. vad gällde rutiner för att förvara och frakta vapen).

Men snälla, det skjuts inte hästar regelbundet. Det finns 300.000 jägare i Sverige så om det skulle skjutas hästar regelbundet hade det inte funnits en enda häst kvar.

På en hästgård jag red började de jaga mitt på dagen precis intill hästhagarna utan att kontakta ägaren till gården. Trots att ägaren hade bett dem flera gånger att meddela innan så de kan ta in hästarna och hålla koll på hästarna. Det här var inte ute i vildmarken direkt (skånskt odlingslandskap intill en by). Det var 1 km från byn och inom 100-200m från flera villor (utöver hästgården som de nästan omringade).

När man skjuter ett vilt så handlar det om ett skott eller högst två. Det finns inte många hästar som blir rädda av det. Många verkar tro att jägaren sitter och avlossar skott konstant i 9 timmar. Dessutom har ju många ljuddämpare på sina vapen.

Mina hästar bryr sig överhuvudtaget inte och har aldrig brytt sig och då har jag ett jakttorn 10m från hagen. Eller rättare sagt har jag inte sett en enda häst bry sig om ett skott.

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat