Bukefalos 28 år!

Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

mackan

Trådstartare
Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria:

  • Utetäcke minst 150, max 200 gram
  • Hållbarhet: MER än 600 Denier
  • Halvhals
  • Bra rörlighet i bogen, dvs hästen ska kunna äta med huvuet nere utan att bogspännena sitter för högt
  • Pris: max 1500 kr, dvs HW Rambo serien går bort.

Jag har tittat lite på Rhino Wug. Har dock ingen ridsport butik i området som har dessa så jag kan inte prova och har inte använt Rhino tidigare. Vill undvika att behöva skicka tillbaks täcket om det inte passar......bökigt krångligt och dyrt med frakt!
Hur är Rhino Wug i storlekarna? Pratade med en som säljer, hon säger att de pga halvhalsen inte passar alla hästar utan blir trånga i bogen. Jag har dock ett fullblod så det bör väl knappast vara ett problem? Han är av den kralligare sorten, stor och rätt bred för att vara fullblod, men dock borde det ju passa för halvbloden är ju trots allt oftast bredare?
sen undrar jag över Rhino Wug spännena i bogen: är täcket långt nedskuret så hästen kan ta ned huvudet? det är en HIMLA massa spännen som tar emot om täcket är högt skuret i bogen!

andra tips på täcken som passar ovan kriteria?
 
Senast ändrad:
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Alltså jag tänkte direkt på Rhino Wug!

Jag har inte själv något, men ett Rambo Wug Heavy. Min häst är ganska normalbyggd (halvblod/fullblod) som har normalt 135 cm i täcken. I Amigo har han 6,0 (130), och även i Rambo. Men hade valt 6,3 i Rhino. Wugen blir lite tajtare, och Rhino är dessutom mindre i storleken (sägs det). Skulle jag köpt ett Rambo Wug nu hade jag nog tagit en större storlek än den jag har, då det är lie tajt.

Angående hållbarhet är Rhinos 1000 D 100% mer rivstarkt än Amigo 600 D pga olika material (och 50% mer rivstarkt än amigo 1200D).

Så här ser det ut i bogen. Kardborret släpper då det är något tajt, men det sitter bra trots det. Han har aldrig haft problem att äta från marken pga av täcket.
22480_292144801149_586221149_3891046_4848231_n.jpg


PM:a dig!
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

tack Martina samt för PM! :bow:
Har ju som sagt tankarna mest åt Rhino, ska mäta hästen enligt måtttabellen för att försöka bedöma rätt storlek bara. Han är en knepig mellanstorlek mellan 145 och 155 beroende på märke av täcke, men den försäljare jag pratade med trodde att 145 skulle vara det han borde ha....

tack igen.:bow:
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Jag har ett Rhino wug till min kuse i storlek 145 och det är lite för stort åt alla håll så jag skulle nog säga att dom är lite stora i storlekarna, men inget jämfört med Rambo wug som är bisarrt stora i storlekarna. Wugmodellen funkar dock oavsett eftersom halvhalsen förhindrar lite att det glider bak. Riktigt trevliga täcken som tyvärr passar lite grövre kusar än min verkar det som..
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Horseware är helt kanon till många hästar.
jag har 3hästar själv, en Quarter som är bred, ett normalt hbl och ett tunnt fullblod, jag använder horseware till alla 3, och de sitter kanon!

Min Quarter: är ganska bred men inte så bred som Quarter kan vara.
jag tycker att både amigo, rhino och rambo sitter bra på henne.
Wug är lite trång i bogen just för att hon är så bred.

Rambo orginal:
CIMG2088.jpg


Rambo Wug:
CIMG1446.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Mitt Halvblod kan ha Amigo och Rambo, rhino tycker jag är lite lågt skuret i bogen så det vill hänga lite på bogen.
Hon har storlek 145 på alla täcken, även i horseware.

Detta Rhino är lite för litet så det har Quartern fått nu.
Rhino Orginal:
CIMG0656.jpg


Amigo 1200D:
HPIM2286.jpg


Amigo stalltäcke:
amigothermotcke300g145cm1.jpg


Rambo Wug:
Rambovintertcke145cm.jpg


Rambo Orginal:
CIMG2057.jpg


Rambo orginal:
DSC00316.jpg
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Mitt Fullblod är tunn, väldigt tunn, alla täcken hänger som klänningar på honom, han får skav direkt utav allt, utom Horseware!
De med V-knäppning passar allra bäst. Han skulle kunna ha 125 i bogen men måste ha 155 i längden.
Amigo och Rambo passar bra men Rhino Orginal är för lågt skuret, det fick han skav utav + att det glider åt sidan.

Rhino Orginal:
HPIM2260.jpg


Amigo Stalltäcke:
CIMG1434.jpg


Rambo Orginal:
CIMG0695.jpg


Rambo Orginal:
CIMG0660.jpg


Rhino Wug:
KnockOut114.jpg


Rambo Wug:
CIMG2055.jpg
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Lite OT kanske, men tycker att täckena ser ganska stora ut på fullblodet. Kanske kan vara en orsak till varför de är stora i bogen. Eller så är det jag som har för små på min helt enkelt :confused:.


Till TS
Jag röstar verkligen på Rhino. Men har du kollat Shires annars. Tycker att de är ok täcken och numer finns ju de i alla utförande och tjocklekar!

(Tänk, om man jämför för bara sådär 5 år sedan, då var det antingen regntäcke eller 300 g som gällde, fanns inte så mkt däri mellan. Bra att det går framåt ;))
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

tack Martina samt för PM! :bow:
Har ju som sagt tankarna mest åt Rhino, ska mäta hästen enligt måtttabellen för att försöka bedöma rätt storlek bara. Han är en knepig mellanstorlek mellan 145 och 155 beroende på märke av täcke, men den försäljare jag pratade med trodde att 145 skulle vara det han borde ha....

tack igen.:bow:

Rent spontant så känns det som att 145 i Rhino borde räcka!
För alla Horseware är ju stora i storleken, bara det att Rambo och Amigo är extra stora ;)! Lycka till med mätningen iaf! Och hoppas att jag kunnat va till lite hjälp :laugh:
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

KL
TACK alla ni som engagerat er i tråden och visat så fina bilder också, helt fantastiskt! Även ni som pm:at :bow:

Nu behöver jag mera hjälp :devil:
Jag klev nämligen in på ridsport butiken idag som tidigare bara haft amigo serien, vilken passar min häst superbra, och gissa vad, idag hade de Rhino wug i sortimentet, hade kommit in dagen innan. snacka om tur! är ju stor fördel att kunna prova och byta istället för att beställa i blindo och sen kanske måsta skicka tillbaks och byta osv osv.

så jag köpte ett Rhino wug, med bytesrätt, storlek 145. Och det var på tok för snävt över bogen på mitt fullblod, samt 1 dm för kort där bak :confused:
blir ytterligare bekymrad eftersom ni beskriver att de är stora i storlekarna, vissa 155 cm täcken (event tex) drunknar han nästan i, andra är perfekta, och i vissa fall har han 145 men de fallen är näst intill obefintliga.
som sagt så funkade inte detta med 145 i Rhino wug. ska byta och prova ett 155 i morgon , men nu undrar jag: faktumet att det är en större storlek, borde väl även innebära att det är större i bogen? eller? :confused: det var alltså snävt att knäppa med kardborren därfram i storlek 145 och jag upplevde frampartiet lite för kort rent allmänt eller hur jag skaförklara....
Han är ju alltså fullblod, visserligen krallig och rätt bred för att vara fullblod, men nog sjutton borde det inte vara så snävt om han får rätt storlek, jag menar, många halvblod har ju Rhino, eller? :confused:

usch vad besvärligt. jag vill så gärna att 155 ska passa, men oroar mig i förväg att det helt enkelt är modellen som inte passar honom? vad tror ni?
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Hehe, enligt mig så finns det inga hästar som Horseware inte passar på :angel:. Men jag har egentligen inte så stor erfarenhet av olika hästar och olika modeller i HW.

Jag tror visst att 155 ska kunna passa din häst! Håller tummarna! Och vilken tur för dig att din butik fått in just det täcket så du kan prova! :laugh:
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

tack för din optimism : ) Ja det var en himla tur att affären fått in faktiskt, hade blivit urtrist att köpa på distans och måsta byta och joxa.... särskilt om det inte ens funkar i slutänden oavsett storlek...

men visst borde det vara så att en större storlek dvs 155 istället för 145, inte bara är större längdmässigt, utan även större runt bogen? ngn som vet? aldrig funderat på detta tidigare trots att jag haft häst i en herrans massa år, inte haft så mycket problem med storlekar på andra hästar :crazy:
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Knappar mig själv med uppdatering:

Idag var det iväg genom snökaoset i stan till ridsport butiken för att byta storlek från 145 Rhino Wug till 155 Rhino Wug. Sen igenom hela snökaoset igen och ut till stallet. Fick vänta på att hästen skulle torka om halsen då han kom in från hagen i det usla vädret, eftersom jag inte vågade prova täcket annars om det skulle vara Miss igen.
Men:
JIPPIO!!!! Täcket passade helt 101% suveränt i storlek 155! Exakt lagom i längd, form, och i bog och hals! Är så glaaaad! :)

Lite skumt är det ju att detta täcke som tydligen upplevs stor i storlekarna absolut inte var det i 155, vilket ibland kan vara lite stort på honom, men det skiter jag i att fundera över nu, för det sitter perfekt!

Tack alla som gett såna nogsamma tips och bidragit i tråden! :bow:
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Han kan inte ha en storlek mindre, då blir de för små.
Men några bilder är några år gamla, han fyller ut täckena bättre nu när han ökar i vikt och muskler.
Men i Horseware täcken gör det inget om de är lite stora för de är så lätta och glider inte bak o stramar i bogen.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Nej vädret var för överjävligt och det blir inga bra bilder från boxen, ska knäppa i dagarna om ni vill se, när vädret är bättre! :)
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Tack för tipset, riktigt fint och prisvärt regntäcke vad det verkar, det ska jag ta fasta på nästa gång jag ska ha ett regn! Men i detta fallet ville jag ju ha ett med 200 gram, så just nu passar inte det täcket då det är bomullsfodrat, dvs ett rent regntäcke endast, som inte värmer. :)
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

aha! Det missade jag!
ska komma ihåg detta till framtiden, nu är jag tvärfrälst på just HW, men jag är intresserad oavsett då jag inte sett detta täcke tidigare och denieren är imponerande med tanke på priset och varianterna i fyllning dessutom. Tackar och bockar! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 632
Senast: Wembley
·
Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp