Bukefalos 28 år!

Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

the_connemara

Trådstartare
Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)? Dessa spännen och halvhalsen tycker jag gör att täcket sitter mkt bättre men HW har ju så förbaskat tjocka täcken :mad: Hade velat ha ett stalltäcke ca 100 g och likaså utetäcke helst max 150 g. 200 kanske funkar (skall testas), isf blir det ett rhino wug. Men i stallet då? 550 g skulle min häst dö av inom en timme :eek:

Eller tips på något annat täcke som är så "tunt" och sitter MKT BRA? Hade velat ha mindre omkrets på halsen och bogspännena längre upopp på precis samtliga täcken jag någonsin haft på någon häst (dvs inte bara min lilla spink här hemma just nu), även de som eg är för små och är korta i ryggen...
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Du får inte det glansiga fodret, men jag är väldigt förtjust i Horse Savers modeller med halvhals. Mkt ställbara i halsen, ganska 'små' i halsöppningen om man vill och halslinningen är 'högt upp'. Inte en skavkänsliga har fått skav (blankt i bogen). Dock inte sån knäppning du efterfrågar, men om du inte hittar det, så kanske värt kika på?

Nackdelen är fodret i den tunnare modellen, den är fleecefodrad, värmemässigt är den lika varm som mitt HW 150 gr. (Utetäcke)

Bild på det tjockare, men exakt samma design på det fleecefodrade regn (har bilder på det med)

Här syns spännena, vanliga snabbspännen, men lite högre upp än de ofta är på andra modeller.

thumbnail.aspx



Här är det med fleecefoder
thumbnail.aspx
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Tack för ditt svar :) De ser ut att sitta riktigt bra framtill som du säger!

Vad är det för 150 g HW du har? Jag har helt snurrat in mig i alla deras täcken nu :crazy:

Hästapållen är för tillfället mest irriterad är innetäcket, har lämnat bort och tvättat båda täckena (inne o ute) och de är så fruktansvärt elektriska. Har inget minne av att det var såå illa innan de tvättades. Något som känns igen? Iaf så är han normalt sett rätt flaxig av sig men nu är han värre på morgonen, kan han störas av statisk elektrisitet även då han står själv i boxen med täcket på? Han är grymt känslig för det iaf. Fleece borde gör det värre eller har jag fel? Vad kan man göra åt det förutom att använda vattenflaskan i spraya med?

Min andra tanke är om han är för varm, ska lägga på ett tunnare täcke i natt i se vad han säger om det. Han verkade inte bli det minsta mer frusen av att bli av med precis all päls på hela kroppen.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag har hansbotäcken med halvhals som jag tycker ligger bra på hästarna och de får inga skav, vilket de fått av tidigare täcken. Dock känns de lite trånga i halsen på två av hästarna så jag har knäppt i kors i fram. Satt det undre snabbspännet i fästet för det övre och det övre i fästet för det undre. Då har jag fått en V-effekt och hästarna verkar må bra med detta. Inte påverkat hur täcket ligger i övrigt.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Suck, Hansbo som är så krångliga att hålla reda på :p Deras gamla produkter (täcken, schabrak o ländtäcken är nog det jag har mest erfarenhet av) är det riktigt bra kvalité och passform på. Men nu på senare tid verkar de ha massa billigare grejer med betydligt sämre kvalité och passform, vart hittar man de bra grejerna nu?


En tanke till, hur är Shires i halsen?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Tack för ditt svar :) De ser ut att sitta riktigt bra framtill som du säger!

Mm, ruskigt förtjusta i dem. Enda nackdelen är fodret då när det är fleece (det tjockare är bomull), och att man inte kan fästa hals på dem. Men jag har de, och så HW Amigo, som man kan fästa hals på. Sen är täckessamlingen komplett =) Köper inga andra märken alls längre vad gäller utetäcken. Oavsett.

Vad är det för 150 g HW du har? Jag har helt snurrat in mig i alla deras täcken nu :crazy:

Ett Amigo medium, utetäcke alltså. Men då får du inte wugmodell eller V-spänne eller 'nåt'.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

En tanke till, hur är Shires i halsen?


Stort och urringat på mina hästar i alla fall, tyvärr.

Hansbo har jag gett upp, läckt som såll alldeles för många. Hade ett tjockare som var bra, helt okej passform osv med. Men blev som ett styvt 'hus' på hästen när det var kallt och nederbörd, vetesjutton varför, men hela täcket fick ett ispansar. Det höll dock absolut tätt, men det var ett av fem det.. =/
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Suck, Hansbo som är så krångliga att hålla reda på :p Deras gamla produkter (täcken, schabrak o ländtäcken är nog det jag har mest erfarenhet av) är det riktigt bra kvalité och passform på. Men nu på senare tid verkar de ha massa billigare grejer med betydligt sämre kvalité och passform, vart hittar man de bra grejerna nu?

Jag har hansbo event med halvhals. Jätte nöjd.
En tanke till, hur är Shires i halsen?

Älskar shires. Helst de med halvhals. Har tyvärr dock hästar som får skav av dom.

Vi har tre hansbotäcken. Samtliga håller hästarna snustorra. Täckena kan vara dyngsura på utsidan men hästen är torr. Tar jag av ett blött täcke släpper det genast igenom vätan så måste lägga på annat och hänga hansbon på tork.

Håller med om att de blir som pansar om de är blöta och fryser, fast det har jag sett andra täcken göra också. Oavsett märke. Något jag tar med i berökningen.


Jag har en häst som rullar sig som en galning och både shires ch hansbo står emot detta. Har haft amigo och det gick sönder på nolltid.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

shires sitter kanonbra på alla mina hästar, som är av mkt olik typ. dom har höga bogveck och är väldigt ställbara!

rambo california är 100 el 150 gram. sen finns rhino och rambo wug som 200. 50g hit eller dit spelar nog ingen större roll... dom har vad jag vet inget tunnt stalltäcke, men man kan ju använda ett utetäcke som stalltäcke.:)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag hittade ett Amigo som var 150 g stalltäcke, tror jag :crazy:

Nej visst gör det inte det men jag vill ha så tunt som möjligt, det var poängen :p Men jag ska låna morsans rhino wug någon dag o hoppas han kan ha det ute så är det problemet löst iaf. Inne är det ju inte lika viktigt med passformen om man nu inte måste lägga ett täcke under utetäcket. Men det hoppas och tror jag mig slippa. Kaminhäst :p

Ska kolla california!


Edit: Yes: http://www.horseware.com/stables/amigo/insulatormedium.asp. Kanske kan vara något?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Rhino original stable finns med medium och heavy foder, medium borde ligga där vid 150 gram, men då 'vanlig' hals och inte wug.

Amigo Insulator Medium har 150 gr fyllning, även där orginalhals etc.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Shires täckena tycker jag personligen är väldigt "öppna" och låga i bogen
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

De flesta medium verkar vara 200. Men det där amigot verkar helt ok. Har redan hittat det för under 500 på nätet :) Men jag hade velat klämma på det IRL först. Någon som har erfarenhet av det?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

jag har ett par amigotäcken och de har hållt bra och sitter kanon
annars ser ju alex täcken ut att sitta prima
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Mitt Amigo utetäcke är just ett medium, med 150 gr fyllning, dock är de 200 nu ja. Spontant tror jag inte där där 50 grammen märks. Märks iaf ingen skillnad på 300 och 370 grams utetäcken (andra märken)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Glömde ang erfarenhet. Jag har ju en massa Amigo med, just för jag tycker de är bra och sitter bra. Och då ska man inse att det är ett HÖGT betyg från någon som egentligen är totalt anti alla täcken utan bogveck :devil:

Så du kan nog tryggt köpa ett Amigo du. Sitter nog inte lika bra som ett wug, men tillräckligt bra skulle jag tro.


Här är ett Amigo medium utetäcke. Med en icke matchande rhinohals, så lite svårt se hur det sitter kanske, men (det är lite för kort dock)

thumbnail.aspx


Samma täcke (och nyare *s*) på annan häst, som hade strl 135 och inte 135+ och täcket därför sitter mkt bättre. Som synes är de hyfsat högt skurna i halsen även i orginal cut, och spännena ganska 'högt'.

thumbnail.aspx


Tillägg - hittade en bild på hur det ser ut framifrån på fblherrn
thumbnail.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag har hansbo event med halvhals. Jätte nöjd.
.

oj har du hittat ett sånt som inte läcker!
både mitt o stallkompisens läckte som såll så jag har gett upp det o hängt undan det :( Dessutom var det sååå tungt o ville aldrig torka när de blivit vått..
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Om du har tillgång till en symaskin och en ok tygaffär, kanske du kan sy ett själv? www.suitability.com har en del olika mönster att välja på (täcken finns under "horse clothing" - själv har jag sytt flera täcken under # 7900).
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Underbara svar Alex, jag litar på dig :D

Tack ni andra med, från hopplöshet till hoppfullhet på bara en liten stund :) Får nog bli ett Amigo 150 g i stallet och antingen Rhino Wug 200 g eller Rambo California 100 g i hagen beroende på vad han tycker om morsans Rhino. Underbart att slippa frångå HW :D

Tack för all hjälp :bow:
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag är så ohändig man någonsin kan bli, spec med nål o tråd :o Men tack ändå :)
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 399
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: HannaZ
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 333
Senast: mackan
·
Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp