Bukefalos 28 år!

Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Eftersom jag inte gillar knäppningen som utetäcke så hade jag satsat på en annan modell :p

Men är din häst en vanlig 145:a då? Så du har samma i innetäcket men lite mindre i utetäcket typ?



Lägger till Kan 150 g vara för varmt för en helklippt häst?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Ja han är nog en vanlig 145:a men skulle lätt kunna ha 150 i vissa täcken.
Min häst är endast klippt på halsen och mellan frambenen och han har 150g Amigo innetäcke på sig nu utan att vara varm i det, så att det skulle vara för varmt låter lite mystiskt. Har inte läst hela tråden men skulle du inte kunna prova att ha ett fleecetäcke på han?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Han är nog lite mystisk min kamin ;) 4 år connemara av spinkigaste laget, normalhullad, inga gram övervikt men växer o musklar sig normalt. Hade riktig ponnypäls tills vi klippte av rubbet i söndags fm.

Han liksom sin mor fryser ALDRIG. Han har frusit en gång hos mig och det var när han envisades med att stå ute i hällregnet o käka upp alla äpplen innan han gick in i regnskyddet. Då skakade han litegran till lunchen. Han täckas endast om han är varm/svettig efter ridning på vintern o då med ett ulltäcke om han ska ut i hagen. I boxen inget.

Dagen innan så klippte jag rent på huvudet runt öron o så för att slippa ta allt på en gång. Han var kokhet på huden! Men han har aldrig verkat besvärad av att bli för varm med pälsen? Men när han blev klippt o täckad så var huden på samma ställe (runt öronen/huduet) mer sval/varm, dvs mer normal. Då stod han med täcke uppskattningsvis 200 g.

Fleece är ju så kul att göra rent :angel: Skämt o sido, han har ju bara vart klippt i drygt 2 dagar så jag har inte testat så mkt alls ännu. Men är han lagom varm i detta täcket han har nu (med noll foder) så funderar jag på o låta honom stå naken o se vad som händer med kliandet. I vilket fall som helst så måste ju amigot då vara på tok för varmt väl?




En fundering till, han låg inte o sov normalt tid nu, det KAN ju ha berott på att han varit för varm tidigare, alltså även med pälsen? Och blivit trött och lagt sig. Å andra sidan så ligger han ned när han växer och jag tycker mig se att han håller på att komma ur den senaste växtperioden. Så det kan lika gärna vara det som håller honom på benen längre. Eller kliet.... VARFÖR KAN DE INTE PRATA?! Suck.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Det finns ju fleecefodrat innetäcke med glatt utsida, tror Hansbo har sånna.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Min är en stor 145:a eller en liten 155:a. Han har 6,3(140) på hw innetäcken och 6,6(145) på deras utetäcke.

Risken om man tar samma storlek och använder inne+utetäcke ute, är att innetäcket sticker ut=roligt och inte så hållbart att bita i, smt blir blött och lerigt.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Fast jag vill ha en glatt insida för att slippa ev kli och statisk elektrisitet (inbillar mig det blir mer av fleeceinsida?).

Kom på att det borde finnas typ sommartäcken att ha i stall/hage som kanske funkar. Typ lite rejälade yttertyg o så en glatt insida utan foder. Något någon känner igen?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Oj, det var skillnad i storlek det!

Jag kommer troligtvis inte ha dubbla täcken. Har svårt att tro att den här kaminen behöver mer än ett 200 g ute :o Annars får han väl få ett tjockare, jag gillar inte dubbla täcken eller att låta samam täcke ligga på hela dygnet och har möjlighet att byta så :)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag är väldigt förtjust i täcken som har omlottknäppning fram. De är så anpassningsbara och sitter verkligen på plats. Synd att de inte är så vanliga.

jag har ett för hösten nyköpt regntäcke med fleecefoder med omlottknäppning. Väldigt bra täcke av märket Horse Comfort.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Fast jag vill ha en glatt insida för att slippa ev kli och statisk elektrisitet (inbillar mig det blir mer av fleeceinsida?).

Kom på att det borde finnas typ sommartäcken att ha i stall/hage som kanske funkar. Typ lite rejälade yttertyg o så en glatt insida utan foder. Något någon känner igen?

Sånt täcke kan du hoppa över, det värmer ingenting i princip, bara skyddar mot ev drag och pissfläckar och så.

Nu vet jag inte riktigt hur passformen är, men om du vill han ska ha täcke men han tycker för varmt kanske, prova sy gjordar på typ ett walkertäcke kanske? *spånar friskt*

Jag har ett sånt fleecetäcke med blank insida som det pratas om några inlägg ned. Visst du får fleeceinsida, men tvätta det i sköljmedel tror jag inte du behöver vara orolig för statisk elektricitet mer än med annat täcke? I alla fall, det är tunt, men värmer litegrann.

Jag har också en kamin, dock inte riktigt samma omfattning som din kanske, men när det är 3 - 4 plus i stallet eller mer, så har han just det där fleecetäcket med blank utsida. Mest för matte inte vill han ska stå och 'bli kall' *s*

Få dagar han behövt ha mer än 150 gram ute (eller inne, kallstall så samma temp ute). Nu är det minus 8 och han har ett tjockare, men mest för matte är lite rädd om hans rygg. Skulle knappas frysa i 150 gr heller, men kan bli lite 'ynkig' i ryggen.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag började i min enfald att spraya utanpå utetäcket när pålle var ombytt tills mamma sa åt mig att spraya insidan :rofl: Nu är utetäcket preppat inför morgondagen iaf och luktar gott av vanilj :D

:rofl:

Jag kom på de sen att jag skulle ha skrivit att det skulle sprutas på insidan :p ;)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Rambo California!!!

100 gram. V-frontspänne. Utetäcke, men finns väl inget som säger att det inte kan utnyttjas inomhus också. Min häst går på lösdrift och har detta täcke på sig Dygnet Runt! Inget skav. Inget att anmärka på. Alldeles lagom - helt perfekt! :love:

Och vill du så kan man fästa hals på det också, men jag ser inte riktigt behovet i det.

Det finns ju några fler av Horsewares modeller som har just v-frontknäppningen och den därtill strålande passformen över bogarna som medföljer, men jag tror att deras v-frontknäppningslösning är PATENTERAD, vilket gör det mindre sannolikt att du hittar samma lösning hos andra täckestillverkare. Har letat efter just precis samma sak utan direkta resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

på min connemarakorsning så sitter HW och Bucas allra bäst. här behövs minsann inga bogveck utan de sitter så bra och får ett bra fall eller vad jag ska kalla det..
han är inte grov men inte heller superspinkig. ganska smal runt bogen. har 115 i HW och 125 i bucas.
om jag vore du skulle jag köpa ett Rambo California, det är det nästa täcke jag ska satsa på iallafall.

Men iallafall är jag sjukt nöjd med mitt bucas täcke med bogplatta. det sitter superbra! jag hade tanken om att bucas sitter dåligt med sina fasta bogspännen och att de var trånga i bogen. men detta är verkligen super iallafall :) inga skav!
eSP_A0012.jpg


och amigo sitter väldigt bra enligt mig. därför sugen på ett california för att även få v-knäppningen så det sitter ännu bättre. är väl samma passform f.ö. antar jag :)
DSC00763.jpg
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Sånt täcke kan du hoppa över, det värmer ingenting i princip, bara skyddar mot ev drag och pissfläckar och så.

Nu vet jag inte riktigt hur passformen är, men om du vill han ska ha täcke men han tycker för varmt kanske, prova sy gjordar på typ ett walkertäcke kanske? *spånar friskt*

Jag har ett sånt fleecetäcke med blank insida som det pratas om några inlägg ned. Visst du får fleeceinsida, men tvätta det i sköljmedel tror jag inte du behöver vara orolig för statisk elektricitet mer än med annat täcke? I alla fall, det är tunt, men värmer litegrann.

Jag har också en kamin, dock inte riktigt samma omfattning som din kanske, men när det är 3 - 4 plus i stallet eller mer, så har han just det där fleecetäcket med blank utsida. Mest för matte inte vill han ska stå och 'bli kall' *s*

Få dagar han behövt ha mer än 150 gram ute (eller inne, kallstall så samma temp ute). Nu är det minus 8 och han har ett tjockare, men mest för matte är lite rädd om hans rygg. Skulle knappas frysa i 150 gr heller, men kan bli lite 'ynkig' i ryggen.

Till dig och allmänt om min lilla häst efter natten med tunt täcke (man ser igenom det :D).

På morgonen (mamma fodrar när hon kommer hem) var han mindre kliig och när jag gick ut var han sval under täcket. Jag inbillar mig för kall över rumpan men det är nog fel, han var normal varm vid halslinningen. Av denna anledningen funderar jag ändock på ett sommartäcke, hur skulle det kunna värma mindre än detta? Det är nog tätare tyg i de täckena tom.

Walkertäcken har ju hur mkt fodring som helst (letade efter ett tunt/i ull att ha vid promenader), dessutom är jag lite skrajsen för om de sitter kvar :angel: HW har ju kryssgjordar. Men när min lille knasboll lever rackare (och försöker klia sig på väggarna :crazy:) måste täcket hålla och sitta kvar bra. Annars god idé! Tänkte likt det när jag la på detta gamla täcket - det är kort i ryggen och går flera dm mindre ned på sidorna än det vanliga (som verkligen täcker hela hästan).

Men är det inte mycekt större risk att få kliighet med fleece mot hästen? Tycker det oftast "fastnar" i pälsen och drar o har sig. Glatta lätta täcken följer ju i princip med fram när hästen tar ned huvudet utan att dra i pälsen.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

:rofl:

Jag kom på de sen att jag skulle ha skrivit att det skulle sprutas på insidan :p ;)

Jag tar både ut o insida på allt :D Just nu hänger ländtäcket färdigpreppat på ena sidan ;)

Vaniljsköljmedel och koladoftande verdusläderoljan är perfa för mitt godissug :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Tittade på bucas oxå men alla deras täcken har den där skumma insidan väl?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Ingen av mina har reagerat på fleece så. Däremot svär jag en del när jag ska göra rent fodret. Men de är inte mer/mindre kliiga av ett med fleeceinsida jmf ett med blank insida om båda täckena är av samma tjocklek etc.

Du kan lika gärna hoppa över täcke helt och hållet om du ska ha ett ofodrat bomullstäcke, så jag menade. De värmer så lite att du kan ha utan. De skyddar mot drag om de har rätt utsida, men i övrigt så jämför med om du fryser naken, och sätter på dig en t-shirt, så den gör inte mkt skillnad annat än om det drar lite.

Sen, det skadar inte på en klippt häst att ha sånt täcke (en oklippt däremot är det mer vanskligt), så ha det om du vill. Men du klarar dig i princip lika bra utan om det är dragfritt, och det blir behagligare för hästen.

Ang walkertäcke så äsch med fodringen, annars var tanken ju att du syr på X-gjordar etc på det, då borde det ligga lika still som ett vanligt. Men hjälper ju inte om de är för tjocka.

Tillägg - kan jmf med mitt Bucas Sunshower tror jag. Andas, men är vattentätt. Tunt som attans, nätinsida. Är ju tänkt att kunna ha i sol och 25 plus utan att svettas (det har mitt fbl INTE läst dock, han blir svettig). Det inne nattetid eller naket ger minimal skillnad om det är vindstilla (jag har självdrag, så blåser det hjälper det även inne en del, men nu ska vi inte blanda in mitt stall *s*), han är lika kall/varm utan som med.

Jag är inte överförtjust i Bucas frontplatteknäppning. Det är bättre än utan, men inte alls lika bra som andra. Ska leta upp bild.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Bucas. Här i flugtäckesvariant som ju är 'slinkigare' men förklarar ändå det jag inte riktigt gillar. Iaf på mina hamnar knäppningen gärna så det hämmar bogen, och blir tryck precis över bogspetsen.

Blir lika på Sunshowertäckena, möjligen det blir bättre på ett tjockare? Dessutom tycker jag de glider. Synd, för annars gillar jag Bucas (dock är deras Buzz Off bättre passform och hållbarhet än andra flugtäcken, så kör enbart med det. Och SUshower är de ensamma om att ens ha ett sånt täcke, då de har sådana med. Men har inte blivit några Bucas utetäcken just pga att mina hästar inte tycks ha 'rätt bog' för Bucas)

thumbnail.aspx


thumbnail.aspx


Bucas har vissa med blank insida om jag inte minns galet, de har en hel del med fleece också dock.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Dock har Bucas ett innetäcke med 50 gram foder ser jag ;)

Irish Stable
Classically styled stable blankets available in two weights, a light weight with 50 g insulation and a winter weight with 300 g of insulation.

Bomullsinsida (polycotton?)
http://www.bucas.com/irish_stable.php

De har ett utetäcke med 50 gr foder med, Irish Turnout. Med 'breathable nylon lining', som borde vara glansig. Med 'pad'-fronten. OCH så finns den i halvhalsmodell! (High neck)

http://www.bucas.com/irish_turnout.php

Bild på highneckvarianten: http://www.products4horses.com/index.php?do=displayproduct&product_code=0000012

DET skulle jag kunna tänka mig absolut, passformen borde bli betydligt bättre med halvhalsmodell!!

(och nu blev jag ju genast lite engagerad i att köpa ett nytt täcke, jag vill också ha ett täcke mellan de där 150 gr och 0 gr)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Ah, nu förstår jag bättre :) Ang rengöringen så bestämde vi efter tvätten av dessa två täckena att vi ska tvätta själva hemma i badkaret i fortsättningen. Så att insidan är lätt att rengöra är ett stort plus :angel:

Jäkla jungel!

Nu hade min enda lokala butik med HW stängt idag men jag ska höra deras priser och antingen köpa där eller beställa. Det blir ett amigo 150 trots allt, kostar ju faktiskt inte många kr (550 inkl frakt är det lägsta jag hittat?) eftersom vi dessutom är två på hästen i alla kostnader. Kan han ha det får han ha det, kan han inte så får han ha det här gamla sletna, det låg prima mitt på ryggen trots hans omlevande och amigot får vänta på kallare tider eller om bra passform användas i hagen vid uppehåll typ.

Sen ska här letas täckesrea på utetäcken :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 399
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: HannaZ
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 333
Senast: mackan
·
Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp