Bukefalos 28 år!

Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Men åh! Du hittade bra mycket bättre än jag på bucassidan, men så har jag ingen erfarenhet av täckesshopping heller :o

Tyvärr känner jag ingen med bucastäcken att prova men jag ska höra med butiken där med om de har, då är det ju bara att lämna tillbaka om det inte passar den spetsbogade parveln :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

*kl

Jag har på senare tid läst att täcken trycker ner pälsen så att det naturliga isolerande luftskiktet, som hästen själv skapar då den burrar upp pälsen, försvinner. Det tar ner tempen ca 5 grader. Om man går på den linjen borde ju tunna sommartäcken utan foder endast kyla av hästen ännu mer (om man tänkt ha dem som enda stalltäcke)?

Tror fö att det var här på buke jag läste det. Men jag minns ej.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Stämmer bra, på en oklippt häst fungerar det precis så.

På en klippt häst är det sak samma just ur den aspekten.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Ett täcke utan foder har ingen isoleringsförmåga så det är ingen vits att ha som stalltäcke öht om det inte är för att hålla hästen ren. Ska man ha täcke för att hålla hästen varm sätter man naturligtvis på ett fodrat täcke.

Sen tycker jag ofodrade täcken fyller många andra syften, jag använder ofodrade täcken ofta ute även om det är kallare. Så länge mina hästar är torra fryser de inte och om det är så kallt att de behöver resa pälsen för att öka isoleringsförmågan har jag satt på dem ett fodrat täcke som fyller den funktionen.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

*kl

Jag har på senare tid läst att täcken trycker ner pälsen så att det naturliga isolerande luftskiktet, som hästen själv skapar då den burrar upp pälsen, försvinner. Det tar ner tempen ca 5 grader. Om man går på den linjen borde ju tunna sommartäcken utan foder endast kyla av hästen ännu mer (om man tänkt ha dem som enda stalltäcke)?

Tror fö att det var här på buke jag läste det. Men jag minns ej.

Men med en klippt häst så har man ju redan tagit bort den förmågan. Därför tycker jag det borde värma?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Fö är killen lika irriterad oavsett hur kallt täcke han hade så nu ska han få bättre täcken ist - dvs jag tror inte han är kliig av att han är för varm.

Red för i ridhuset idag för första gången sedan kvalitén. Skillnad på förra vintern med päls då han blev matt och flåsig av att svettas. Nu tuffade han på och blev bara trött när han blev trött i kroppen sas. Smidigt. Fast matte ska sätta på ett handtag på sadeln :p
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag kan villig erkänna att jag inte riktigt förstod Rambo-duo-grejen :o Jag vill ha ETT täcke, det är inte möjligt där väl? Nu har HW-sidan dessutom börjat hänga sig :mad: (sitter vid en stenålders mac som visar en fjärdedel av bukefönstret och man får kisa för att se texten :cool:)

Jag har inte själv haft ett duo men en stallkompis köpte ett (dock av annat märke). Då kunde hon ha innetäcket (inner liner) på inne och sedan bara sätta på yttertyget när hästen skulle ut.
Alternativt ha yttertäcket fastsatt i en "innerliner" av tjockare typ när det är kallare väderlek och byta till det vid utevistelse. Ett rätt billigt sätt att få flera olika tjocklekar utan att behöva köpa flera stycken täcken.

Jag är dock själv lite allergisk mot att hästen ska ha samma täcke mot huden dygnet runt så jag hade nog föredragit alternativ två eller ett Rambo California ute och ett separat innetäcke.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Men om man lägger på ett ofodrat täcke som blir blött, tex regntäcke, borde det ju bli en kylande effekt då det tyngs ner mot kroppen och hästen inte ens kan använda pälsen som skydd? Men du kanske bara har dem vid torrt väder mot smuts och vind?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Men med en klippt häst så har man ju redan tagit bort den förmågan. Därför tycker jag det borde värma?

Det skyddar mot ev vind, men nu talar vi ju i stallet. Och där är det som sagt som en t-shirt. Dvs skyddar mot smuts och så som någon påpekade, men värmer inte. Kyler inte heller som innetäcke, men om hästen inte är så förtjust i täcken, ser jag ingen vits att ha just det.

Ang Rambo Duo så är det ett yttertäcke med 50 eller 100 gr (sett bägge uppgifterna) grams fyllning, sen har du 'foder' som du sätter på och fäster i 'skalet', de finns i 100, 200 osv gram. Så har du ett 100 grams foder så blir totaltjockleken på täcket 150 alt 200 gram gram, etc.

Jag kikade själv lite på Duo MEN finns för många nackdelar tycker jag för att motivera priset.

Fodret (linern) är som ett täcke i sig, men utan bukgjordar, så jag är tveksam hur det fungerar som innertäcke?

Men iden är god, välj foder själv, från 50 - 100 gram och uppåt, utefter väder, vind och häst. Dock är halsen som medföljer (går ta av) av någon outgrundlig anledning 100 gram =/
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

jag köpte ett amigo stalltäcke med 150 g förra veckan, och är väldigt nöjd med det! Sitter riktigt bra, känns "rejält sytt" osv :)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Lydia, vet att du hade flera Rhino utetäcken för en massa år sen när du hade Dollar, eller är jag ute och snurrar? Har för mig att du var nöjd med de täckena redan då :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag kikade själv lite på Duo MEN finns för många nackdelar tycker jag för att motivera priset.
Har funderat i precis samma tankar, och summa summarum är att man VILL ha ett täcke att byta med ibland, så att det andra kan tvättas, vädras eller lagas. Ett Duo vore ju optimalt egentligen, men det är ju själva Yttermaterialet som tar störst stryk, inte fodret? MEN jag älskar passformen, som är densamma som Rambo California, i övrigt. Varför kan de inte ha California-modellen i ytterligare en tjocklek? Helt perfekt täcke i övrigt!


Själva linern i Duon fästs i yttertäcket med kardborr eller dylikt, så då behövs inte extra gjordar till linern.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Har funderat i precis samma tankar, och summa summarum är att man VILL ha ett täcke att byta med ibland, så att det andra kan tvättas, vädras eller lagas. Ett Duo vore ju optimalt egentligen, men det är ju själva Yttermaterialet som tar störst stryk, inte fodret? MEN jag älskar passformen, som är densamma som Rambo California, i övrigt. Varför kan de inte ha California-modellen i ytterligare en tjocklek? Helt perfekt täcke i övrigt!

Själva linern i Duon fästs i yttertäcket med kardborr eller dylikt, så då behövs inte extra gjordar till linern.


Är inte Supreme nästan likadant som California? Bara att Supreme har 3 maggjordar, som jag iofs tycker är väldigt bra!
Supreme finns ju som ofodrat, 200 g och 420 g! :laugh: Det kanske skulle vara något för dig?





Diana
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

stämmer bra :) hade ett rhino wug 200 g som var såå bra!
Nu är jag igång och köper ihop nya täcken och nu blir det horseware igen :) Synd att de inte finns i 135 bara, för utetäcket -amigo heavy- i 130 är lite kort (men innetäcket amigo sitter helt perfekt!).
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Är inte Supreme nästan likadant som California? Bara att Supreme har 3 maggjordar, som jag iofs tycker är väldigt bra!
Supreme finns ju som ofodrat, 200 g och 420 g! :laugh: Det kanske skulle vara något för dig?

Diana

Supreme låter ju prima och lagom, men California har ju också 3 maggjordar men finns bara med 100 g fyllning. I övrigt vet jag inte vad som särskiljer täckena, förutom fyllning och färg då. Duo har ju också samma skärning och egenskaper, bara det att fodret kan bytas ut.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

stämmer bra :)
Nu är jag igång och köper ihop nya täcken och nu blir det horseware igen :) Synd att de inte finns i 135 bara, för utetäcket -amigo heavy- i 130 är lite kort (men innetäcket amigo sitter helt perfekt!).

Upplevde också att Amigo heavy var lite tight. Min häst har ett Rambo California i samma storlek, men California ser snäppet till för stort ut i jämförelse. De finns väl i 125, borde väl finnas i 135 också? 140 då - i och med att de är smått tighta?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Har inte hittat 135 men vet att det har funnits förr på en del modeller?

140 tror jag blir lite väl stort framtill? och för "djupt" (så hon får det långt ner mot marken liksom).

Tror det finns 140-Amigo i stallet, ska se om jag kan få prova det! :idea:
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Supreme låter ju prima och lagom, men California har ju också 3 maggjordar men finns bara med 100 g fyllning. I övrigt vet jag inte vad som särskiljer täckena, förutom fyllning och färg då. Duo har ju också samma skärning och egenskaper, bara det att fodret kan bytas ut.

Oj, lästa bara lite snabbt om California på en webb-butik, och där stog det inget om tre maggjordar... :o Själv har jag bara erfarenheter från Supreme! :laugh:

Är grymt nöjd med mitt ofodrade Supreme iaf, sitter perfekt även på min häst som har väldigt smal bringa! Sitter även bra på riktigt kraftiga hästar, så passformen är ju helt klart superbra! :love:

Kan inget annat än att rekommendera det!





Diana
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 399
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: HannaZ
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 333
Senast: mackan
·
Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp