Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Jag känner att jag måste logga in igen och göra ett inlägg. Jag har nu suttit och pratat med en uppfödare ganska länge, och han tycker mitt schema låter jättebra för en Wachtel som ska få jaga.

Såhär kommer det bli:

- Morgon: 10-15 minuter kort promenad.

- Eftermiddag: Cirka 1 timmes promenad med hunden (gärna lite aktivering under rundan t.ex. 5 min spår / leta godis etc, fungerar även att springa/cykla ibland.

- Eftermiddag/kväll: Oftast inne några timmar i huset.

- Kväll: En kort kissrunda 10-15 min (innan tillbaka i hundgården).

Därtill varje vecka 1-2 ggr långpass på 2-3 timmar när det ej är jakt, samt åka med familjen t.ex. till stan och handla el dylikt varje vecka när sådant görs. Hunden ska bo i hundgården även natten tyckte han var ok för jakthund, men det får vi se - jag lutar åt inne.
Det tragiskt i det hela är ju att många hundar världen över hade varit glada över det här livet :( lve
Jag måste in och skriva igen.
Jag tycker ni vantolkar mig.
Hunden ska få kort kissrunda på morgonen (15-20 min)
Sedan kommer jag hem kl. 17 och får i snitt en timmes promenad där man gör lite olika övningar. Vissa dagar när jag ej har barnen kan det bli två timmar, ibland kanske springa, ibland cykla etc. Sedan kanske man har något ärende och köra och kan hunden med så tas den med, annars får den vara lite till själv. Sedan alltid när vi är hemma får den vara med oss, vara inne i huset etc.

Därtill ska den gå kurser, åka till stan varje vecka, få ett par riktigt långa träningspass varje vecka på 2-3 h.

Jag har sagt att det gäller från månad 6, samt att jag ska vara med valpen konstant v 8-11 och därefter börja öka ensamheten så småningom med 1 h i veckan, ej direkt.

Så frågan handlar egentligen om hunden kan vara själv 7-17 i en stor och fin hundgård och hur ni ser på Whachtel i jämförelse med andra hundar (gråhund och tax som jag kan bättre).

Jag är INTE för hundgård 24/7, även om jag inte tycker det är djurplågeri om de rastas flera ggr om dagen utanför och man har flera hundar.
Du har skrivit exakt samma text nu säkert 100 gånger och folk kommer inte ändra sig den här gången heller.

Jag ser hunden helt som en levande varelse, men man måste ju ge den en tydlig fostran.

Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?
Nu för tiden använder man inte "tydlig fostran", man jobbar med positiv förstärkning och har insett (dom flesta iaf 🙃) att hundar har känslor och är olika individer. Vilket du inte verkar inse.

De flesta löser det med att ha 2 hundar så dom får sällskap, skaffar dagmatte eller hunddagis om hunden inte kan vara med på jobbet/man har en partner som är hemma. Eller så låter man faktiskt bli att skaffa hund innan ens förutsättningar blivit mer lämpliga för hundliv.

Jag ser hunden helt som en levande varelse, men man måste ju ge den en tydlig fostran.

Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?
Separationsångest handlar inte om tydlig fostran.

Du verkar tro den myten om att "hunden blir vad man gör den till", och så ser inte verkligheten ut, tyvärr, för tänk vad enkelt det hade varit!

Det finns andra lösningar än att sluta arbeta. En lösning kan vara att backa bandet, låta den vara ensam mindre tills den kanske är redo att vara ensam mer. Där kan potentiellt en dagmatte/husse vara smidigt att använda, kanske måste man göra det livet ut om man har oflyt.

Att öka en timme i veckan är tyvärr som att be om problem. Har hunden minsta genetiska benägenhet att utveckla separationsångest så kommer den förmodligen få det då. Men andra hundar får aldrig det, hur lite man än tränar dem. Och ytterligare några individer så kan man göra verkligen ALLT rätt och ändå får de separationsångest.

Och det är just det här du verkar ha dålig koll på. Du vet inte vilken individ du får hem förens ni står där efter några månader med facit i handen. Och har hunden redan utvecklat problem så är det svårare att få ordning på dem.

Är man så okunnig om hund att man tror att allt löser sig med "tydlig fostran" (vilket jag i detta fall misstänker är nåt alfahane-skit) så ska man verkligen inte skaffa en. Spelar ingen roll vad det är för ras eller individ, positiv förstärkning är bevisat effektivt och att vara hård och förvänta sig att hunden bara ska foga sig är bevisat negativt för både hundens välmående och relationen med den.

Wachtel är inte annorlunda än nån annan hund, och alla hundar ska ha möjlighet att vara med sin familj så mycket de kan, inte vara undanskuffade i en hundgård majoriteten av sin vakna tid. Alla jakthundar jag har känt i mitt liv har varit mycket sällskapliga och ville vara med. De som bodde i hundgård större delen av tiden, ja det var också de som stack så fort de fick chansen och sket högfärdigt i vad deras människor tyckte om det. Vill man ha en bra och pålitlig jakthund så håller man den inte på det viset.

Men vad spelar det för roll att vi skriver det när TS är övertygad om att det visst kommer gå, för det har han ju bestämt och hunden blir såklart vad han än säger åt den att bli. Det är så stereotypiskt gammal ingrodd jaktgubbe att det blir skrattretande.

Senast ändrad:
Så alla på forumet tycker ren hundgårdshund är djurplågeri när den får minst 80 min aktivitet om dagen?

Inget jaktforum :)
Ensam, och från så ung ålder som 5 månader? Ja, tveklöst djurplågeri.

Långsam tillvänjning och med en stabil hundgårdsvan äldre hund den kan umgås med? Inte något jag skulle höja på ögonbrynen över.

Jag bor i bygden i Norge, här har de flesta sina arbets/jakthundar i hundgård+ koja året om. Men de har inte valp/unghund ensam så långa stunder. Det är inte okej. Och de allra flesta har hundarna inne på nätterna.

Jag fattar faktiskt inte någonting riktigt just nu. Jag har idag pratat med flera uppfödare och de bedömer att hunden lätt finner sig i att vara själv i uppemot 9 h, några tyckte att det var lite taskigt om jag ej hade två men inte big no no. Hunden ska ju vara med mig när jag är hemma vilket blir några timmar inne på kvällen, varje dag ska den få minst en timmes promenad alt springa, cykla el dylikt på em (med inslag av lydnad, sår och annat viktigt så hjärnan tröttas), utöver morgon och kvällskiss på ca 15-20 min vardera.
Jag har sagt att jag ska vara konstant med valpen i ca 3 v (med undantag för korta stunder när jag gör vid mig etc upp till 20-30 min). Sedan ska jag öka det stegvis, och göra längre avstånd mellan besöken så att den vid 4 månaders ålder klarar 4 h själv, sedan ska någon tills den är 6 månader titta till den på lunchen och därefter ska den klara till 17:00 vid 6-7 månaders ålder. Räknar att från jag haft den i knappt en månad får ensamheten mellan tillsynerna på förmiddagen gå upp med 30 min var vecka för att klara 4 h vid 4 månader. Detta gäller bara fm, em är den med oss i familjen och vid tillsynerna på förmiddagen kommer det alltid vara lugna besök och kontaktövning.

Men kan förstå att det upprör när jag först skrev att den kanske skulle bo ute på natten

Senast ändrad:
Jag fattar faktiskt inte någonting riktigt just nu. Jag har idag pratat med flera uppfödare och de bedömer att hunden lätt finner sig i att vara själv i uppemot 9 h, några tyckte att det var lite taskigt om jag ej hade två men inte big no no. Hunden ska ju vara med mig när jag är hemma vilket blir några timmar inne på kvällen, varje dag ska den få minst en timmes promenad alt springa, cykla el dylikt på em (med inslag av lydnad, sår och annat viktigt så hjärnan tröttas), utöver morgon och kvällskiss på ca 15-20 min vardera.
Jag har sagt att jag ska vara konstant med valpen i ca 3 v (med undantag för korta stunder när jag gör vid mig etc upp till 20-30 min). Sedan ska jag öka det stegvis, och göra längre avstånd mellan besöken så att den vid 4 månaders ålder klarar 4 h själv, sedan ska någon tills den är 6 månader titta till den på lunchen och därefter ska den klara till 17:00 vid 6-7 månaders ålder. Räknar att från jag haft den i knappt en månad får ensamheten mellan tillsynerna på förmiddagen gå upp med 30 min var vecka för att klara 4 h vid 4 månader. Detta gäller bara fm, em är den med oss i familjen och vid tillsynerna på förmiddagen kommer det alltid vara lugna besök och kontaktövning.

Men kan förstå att det upprör när jag först skrev att den kanske skulle bo ute på natten
Fast du förstår fortfarande inte, snälla skaffa aldrig någon hund.

Fast du förstår fortfarande inte, snälla skaffa aldrig någon hund.
Så ni på forumet tycker inte man kan låta en drygt 4 månaders hund vara ensam i hundgården i 4 h och en 6-7 månaders i 8-9 h?
Eller är det att det att det inte räcker med 25-20 min promenad inkl lite övningar på morgonen, minst en timme på dagen och en kissrunda på kvällen så som morgonen. På kvällen är hunden inne med oss.

Eller vad exakt är det ni stör er på? Att man ska invänta tystnad innan man går fram till hundgården? Att jag inte tycker hunden fritt får hoppa upp i soffan och jag inte är där och lagt fram en filt som den får komma och lägga sig på?

Vet inte varför jag sitter och skriver här egentligen.

Så ni på forumet tycker inte man kan låta en drygt 4 månaders hund vara ensam i hundgården i 4 h och en 6-7 månaders i 8-9 h?
Eller är det att det att det inte räcker med 25-20 min promenad inkl lite övningar på morgonen, minst en timme på dagen och en kissrunda på kvällen så som morgonen. På kvällen är hunden inne med oss.

Eller vad exakt är det ni stör er på? Att man ska invänta tystnad innan man går fram till hundgården? Att jag inte tycker hunden fritt får hoppa upp i soffan och jag inte är där och lagt fram en filt som den får komma och lägga sig på?

För du inte har något liv och måste inbilla dig en verklighet.

Har du en plan B om hundgården inte fungerar? Jag har tagit hand om djur med grav separationsångest. Det är inte roligt.

Men självklart absolut inte, förstår du inte själv hur illa det är det du skriver? Förstår du hur liten en 16 veckors valp är? Antagligen inte för du har noll erfarenhet eller känsla för hundar övht. Det är levande varelser. Lämna en liten valp 4 timmar, du är ju ett skämt.

Igen, läs vad folk skriver så ser du vad som stör alla. Det är inte så svårt. Att upprepa det igen och igen är ju ingen ide då du vägrar att läsa/kan förstå ändå.

Usch, stackars stackars hund, och dom som säljer en hund till dig är inte bra uppfödare eller bryr sig särskilt om sina hundar..om du inte ljög för dom då.

Fast nu börjar du ändra dig bit för bit. :) Till det bättre, men inte framme. Nej, man lämnar inte en valp på
I början var det tio minuters "tillsyn" på morgnen, ut i hundgården ~9h, runt en timmes träning, treish timmar framför TV och sedan antingen tillbaka ut eller instängd i TVrummet för natten. Till exempel.

Du kan absolut inte kallt räkna med att den ensamtiden ska fungera för din valp och unghund (eller någon hund) heller. Vad gör du om det inte går? Vad gör du om den äter upp huset under tiden den är inne?

Har du en plan B om hundgården inte fungerar? Jag har tagit hand om djur med grav separationsångest. Det är inte roligt.
Jag ska vara ärlig och säga att efter månad 7 har jag ingen plan B, för fram till månad 7 har jag hittat en lösning att en annan person kommer på lunchen och ger mat. Min plan är att träna in hundgården redan från v 8 och att den då är där ute hela förmiddagarna fram till lunch, men de första tre veckorna är jag där alltid, sedan ökar jag med med 5 minuter ensamhet per dag och belönar aldrig gnäll utan väntar på tysthet. Sedan får jag köra på med ensamheten oavsett, tyvärr, det är inte optimalt men de hundar vi haft i uppväxten 2 taxar och 2 gråhundar har det gått lugnt med, en av taxarna ylande lite i början men när vi bestämde oss för att igga det alltid och gå dit vid tystnad gick det fint. Vet att det ej är optimalt.

Jag tycker absolut att en 4-5 månaders valp kan lämnas 4 h och en 7 månaders kan lämnas 8 h. Ingen på forumet tycker det alltså? Eller de vågar klart inte skriva det......

Det vet inte vi heller.

Varför fortsätter du att försöka övertyga oss om att vi har fel? Du har ställt en fråga. Du har fått svar. Move on!

Jag ska vara ärlig och säga att efter månad 7 har jag ingen plan B, för fram till månad 7 har jag hittat en lösning att en annan person kommer på lunchen och ger mat. Min plan är att träna in hundgården redan från v 8 och att den då är där ute hela förmiddagarna fram till lunch, men de första tre veckorna är jag där alltid, sedan ökar jag med med 5 minuter ensamhet per dag och belönar aldrig gnäll utan väntar på tysthet. Sedan får jag köra på med ensamheten oavsett, tyvärr, det är inte optimalt men de hundar vi haft i uppväxten 2 taxar och 2 gråhundar har det gått lugnt med, en av taxarna ylande lite i början men när vi bestämde oss för att igga det alltid och gå dit vid tystnad gick det fint. Vet att det ej är optimalt.

Jag tycker absolut att en 4-5 månaders valp kan lämnas 4 h och en 7 månaders kan lämnas 8 h. Ingen på forumet tycker det alltså? Eller de vågar klart inte skriva det......
Alltså fy...blir tokig. Men grattis, provocera kan du iallafall. Jag måste ignorera den här tråden, fy vilken människa du är. Jag klarar inte att läsa hur du tänker om hundar och sätt att ha dom.

Fast nu börjar du ändra dig bit för bit. :) Till det bättre, men inte framme. Nej, man lämnar inte en valp på
I början var det tio minuters "tillsyn" på morgnen, ut i hundgården ~9h, runt en timmes träning, treish timmar framför TV och sedan antingen tillbaka ut eller instängd i TVrummet för natten. Till exempel.

Du kan absolut inte kallt räkna med att den ensamtiden ska fungera för din valp och unghund (eller någon hund) heller. Vad gör du om det inte går? Vad gör du om den äter upp huset under tiden den är inne?
Nej, inte 10 minuter tillsyn på morgonen för valpen, då har det missuppfattats eller jag varit otydlig. För den vuxna vuxna en kort tillsyn kanske 15 min promenad och därtill lite klapp på morgonen

Vara med valpen hela tiden i cirka 3 veckor, hela förmiddagarna ute i hundgården försatt att vi är hemma, men då är jag där också. När jag haft den i 3-4 vekor tänkte jag börja lämna, och komma och gå med 10 minuters intervaller upp till 4 h ensamhet vid drygt 4 månaders ålder.

Jag skriver inte ett ord för att provosera någon.

Skriver du inte för att provocera så är du helt uppenbart oemottaglig för information. Men personligen tror jag att det är både och. Ingen annan kan medvetet vara så stenad på att göra som han vill efter 18 sidor i en tråd där trådstarten gick ut på att undra om det var acceptabel hundhållning. Ställer nån en sån fråga så svarar man liksom i förhoppningen att människan ska gå att resonera med. Men det är ju tydligt att det inte går överhuvudtaget.

Nu tycker jag att vi alla sätter tråden på ignore så att trollet svälter ihjäl. Fy fan rent ut sagt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar