Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Efter några veckor med sådan träning har den lärt sig:
tyst = då kommer ägaren
läte = ägaren kommer aldrig, måste vara tyst för att räddas

Givetvis ska man försöka hålla sig utanför gränsen för ylande, men om den inte klarar utan ylande på någon månad tycker jag det är ok att köra den jobbiga metoden
Men hunden kommer inte lära sig för metoden fungerar inte.
Det är ju bara elakt.

Nej, det har jag inte sagt, men den kan visa det på andra vis och då kan man ta det därifrån, men då har man en tyst hund iallafall så man slipper den biten. Det fungerar inte garanterat så snabbt, men att igga allt ljud från start brukar snabbt ta bort ljuden annat än vid kraftig upphetsning eller rädsla De jag har haft i uppväxten iallafall
Vet du att det är en hund du skaffar? Vad det är för slags djur alls? Hur dom kommunicerar? För du verkar inte veta det faktiskt. Du vill bara bete dig rent av elakt mot hunden. GoGohundar är bättre för sådana som dig som sagt, dom har inga känslor och du kan ignorera den hur mycket du vill.

Men hunden kommer inte lära sig för metoden fungerar inte.
Det är ju bara elakt.
Den sista hunden vi köpte när jag bodde hemma var för ca 15 år sedan och då hade vi detta problemet med, vi fick till slut köra metoden och det fungerade fint, blev drygt 10 år och helt lugn i hundgården.

Skulle inte en hund lära sig att ägaren aldrig kommer när man ljuder, men direkt vid tystnad om man tränar så varje förmiddag när den är 3-4 månader?

Går ut, är den tyst direkt går man in direkt, annars väntar man på tyst och går in när den varit tyst i 5 sek. Sedan upprepas detta hela förmiddagarna - sista utväg men kan lova att ljudet går bort efter några veckors tränande, men inte orsaken till problemet, men sätter man en kamera bör man ändå se om den är stressad/panikslagen och då får man ju fundera ut ngt att göra.

Jag säger inte att ni gör något fel - ni gör ju det optimala, men jag ser inte metoden som elak, men kanske inte helt optimal kanske.

Den sista hunden vi köpte när jag bodde hemma var för ca 15 år sedan och då hade vi detta problemet med, vi fick till slut köra metoden och det fungerade fint, blev drygt 10 år och helt lugn i hundgården.

Skulle inte en hund lära sig att ägaren aldrig kommer när man ljuder, men direkt vid tystnad om man tränar så varje förmiddag när den är 3-4 månader?

Går ut, är den tyst direkt går man in direkt, annars väntar man på tyst och går in när den varit tyst i 5 sek. Sedan upprepas detta hela förmiddagarna - sista utväg men kan lova att ljudet går bort efter några veckors tränande, men inte orsaken till problemet, men sätter man en kamera bör man ändå se om den är stressad/panikslagen och då får man ju fundera ut ngt att göra.

Jag säger inte att ni gör något fel - ni gör ju det optimala, men jag ser inte metoden som elak, men kanske inte helt optimal kanske.
Det du beskriver är inlärd hjälplöshet, hundar som ger upp och blir otrygga och ledsna. Väldigt gamla och dumma metoder dom flesta inte längre gör. En tyst hund är inte lika med en glad och nöjd hund. En hund som inte vågar be om någonting och säga till är en nedtryckt hund.

Du är inte en trevlig person, utgått från vad du skriver här, antar att du behandlar barnen likadant också. "Synas men inte finnas" är en uråldrig åsikt som inte är särskilt trevlig.

Fast nä, hundar ljudar för att kommunicera, när de är ivriga, stressade, glada och om de kommunicerar med sin ägare. Min ljudar om hon är olycklig, men också för att säga ”kom igen släpp ner mig från trimbordet jag är klar” eller ”låt oss åka hem, jag är klar med kontoret ” eller ”det är dags att gå upp ur sängen nu slöfock” eller ”sluta inte klappa”. Det är inte skällande eller ylande, utan gnäll med olika tonarter, längd och frekvens mellan lätena. Det du vill är alltså att träna din hund till att inte kommunicera med dig? Och det är inte helt inlärt, jag har hört henne låta liknande när hon kommunicerar med andra hundar.

Fast nä, hundar ljudar för att kommunicera, när de är ivriga, stressade, glada och om de kommunicerar med sin ägare. Min ljudar om hon är olycklig, men också för att säga ”kom igen släpp ner mig från trimbordet jag är klar” eller ”låt oss åka hem, jag är klar med kontoret ” eller ”det är dags att gå upp ur sängen nu slöfock” eller ”sluta inte klappa”. Det är inte skällande eller ylande, utan gnäll med olika tonarter, längd och frekvens mellan lätena. Det du vill är alltså att träna din hund till att inte kommunicera med dig? Och det är inte helt inlärt, jag har hört henne låta liknande när hon kommunicerar med andra hundar.
Ja, inte genom ljud. Jag vill inte det och det är ok att göra så, den kan visa det på andra sätt.

Du borde nog försöka tänka dig in i hundens (VALPENS) situation… Det kanske låter flummigt för dig, men försök fundera på vilken känsla du vill att hunden ska ha i olika situationer. Fundera sedan på hur du kan komma dit. Det är en bebis du får hem. Den behöver trygghet, kroppskontakt och värme. Det kommer att ta lång tid att komma in i allt, och det finns inga genvägar om man nu vill bygga en bra relation med hunden. En månad är ingenting. Knappast ett halvår heller.

(Annat litet tankeexperiment som jag tycker kan hjälpa om man vid något tillfälle blir frustrerad på valpen: Tänk dig in i att du är ett litet barn som tas ifrån din familj i väldigt tidig ålder (eller att det gäller ett av dina barn). Du (eller barnet) kommer till en familj som pratar ett språk du inte alls förstår och familjen har en strikt kultur som är totalt främmande för dig. (Alternativt att du som vuxen hamnar någonstans där all kontroll tas ifrån dig, typ i ett kinesiskt/ryskt/nordkoreanskt? fängelse.) Hur skulle du vilja bli bemött? Hur hade du velat lära dig språket och hur allt fungerar? Och nej. I detta fallet tycker jag faktiskt inte det är någon större skillnad bara för att det är en hund du får hem.)

Och som @Stergo skrev ovan. Hundar kommunicerar med ljud, vare sig du tycker det är bekvämt eller inte. Också saker som är praktiska, som att de står vid dörren och piper när de behöver gå ut och kissa/är dåliga i magen osv. Mina har massor med olika ljud för sig beroende på vad de vill/menar. Hur tycker du att hunden ska kommunicera istället?

Ja, inte genom ljud. Jag vill inte det och det är ok att göra så, den kan visa det på andra sätt.
Nej det är inte okej.
Med djur kommunicerar man åt båda håll.
Det som du beskriver är dominans.
Behandlar du andra människor inklusive dina barn på det sätt som du beskriver?

Hundvalpar kan jämföras direkt med barn.
De far lika illa av bristande omvårdnad.
Och det som du beskriver är bristande omvårdnad på det mentala planet.

Jag kom just på vad problemet med den här tråden är och varför du är så fruktansvärd provocerande för mig iallafall, det osar narcissism om dig. Provokationen, råheten och den totala brist för känsla och förståelse av andra varelser. Allt handlar bara om hur du vill ha det och vad du trivs med oavsett vilka som får lida av det. Och du drar dig inte en sekund för att "ändra" på andra levande varelser så att dom passar dig.

Med det sagt, du kommer aldrig ändra dig och du kommer aldrig förstå vad folk pratar om för du känner förmodligen inte dom känslorna helt enkelt. Inte för någon annan än dig själv.

Har haft en fullbordad narcissist i mitt liv och ja, diskussioner kunde hålla på som den här tråden i evigheter och köra slut på en. Likheten är enorm ärligt talat. Kanske inte är såhär men jag fick den här känslan och det gör iallafall att jag förstår att det inte är någon som helst ide att lägga energi på att diskutera med dig.

Om någon undrar hur det är att diskutera med en narcissist så är den här personen ett väldigt väldigt bra exempel på hur det är.

Senast ändrad:
Hundar är individer, min ljudade mest i kullen redan hos uppfödaren. Vissa låter mer, precis som att vissa människor är pratglada och andra tystlåtna.

Hur har du tänkt ha en bra jaktkamrat som du har roligt ihop med när du behandlar hunden som en maskin? Jag har gett dig tips på evidensbaserade böcker baserade på modern forskning om hundträning och relationsskapande med sin hund. Ta en titt och läs dem.

Men vad tror du att du kommer lära hunden egentligen?
Du kommer inte alltid komma när hunden är tyst. Du planerar ju att åka hemifrån hela dagen? Så vad ska du lära hunden med din påhittade metod?

Antagligen skälla när den ser husse, sen bli tyst och husse kommer. Du kommer inte lära den att vara trygg, lugn, inte skälla eller något annat du tror.

Men vad tror du att du kommer lära hunden egentligen?
Du kommer inte alltid komma när hunden är tyst. Du planerar ju att åka hemifrån hela dagen? Så vad ska du lära hunden med din påhittade metod?

Antagligen skälla när den ser husse, sen bli tyst och husse kommer. Du kommer inte lära den att vara trygg, lugn, inte skälla eller något annat du tror.
Sen kan ju hunden föra oväsen av 100 andra orsaker än just att den inte vill vara själv. Våra spetsar bryr sig inte alls om ifall vi går till hundgården när de är tysta, för de skäller inte efter oss alls, deras ljudande har med helt andra saker att göra.

Jag tycker det mest problematiska är den här stelbenheten i tråden. Jag tror att TS är såpass orutinerad att om något inte går enligt plan, saknas helt verktyg att lösa situationen. I all träning med djur krävs en plan B, gärna C också för framgång. Vad tänker jag med denna övningen nu, vad har jag för plan om det inte går som jag tänkt, och vad gör jag om inte heller det fungerar som planerat?

Det gäller ju allt från ensamträning till apporteringsträning, till ett spår som går dåligt eller en jakthund som råkar bli skotträdd.

……

Det här förstår jag inte alls. Om du nu börjat inse att din sk metod inte är optimal. (:up:) Varför ens fundera på att köpa hund då, när du från början vet att du inte har möjlighet/tid/ork till bästa möjliga start? Och utan att ens ha back-up-planer? De flesta gör tillräckligt många fel, även med de bästa av vilja, förutsättningar och både en plan B och C. Men att köra på när man från början vet att man inte riktigt bottnar - nej, det är ruskigt respektlöst.

Efter några veckor med sådan träning har den lärt sig:
tyst = då kommer ägaren
läte = ägaren kommer aldrig, måste vara tyst för att räddas

Givetvis ska man försöka hålla sig utanför gränsen för ylande, men om den inte klarar utan ylande på någon månad tycker jag det är ok att köra den jobbiga metoden
På vilket sätt menar du att hunden kommer räddas om den är tyst? Tar du in den och den får vara med dig? Eller bara lite gos och kel och sedan ensam igen? Och när du börjar jobba och hunden kanske är tyst från början, men ändå får vänta 10 timmar på att du kommer, hur tänker du att det ska fungera?

För mig blir det konstigt att du insisterar på att skaffa hund och envisas med att argumentera för metoder som är grundade på kunskap som är gammal och förlegad. Gör du samma när det gäller vapen, radio eller annan utrustning? Vill man inte vara i framkant av utvecklingen?

Jag har några valpköpare som är unga och går in för jakten med hull och hår. De har den största jaktbilen, den dyraste och senaste utrustningen och har arbeten som möjliggör många veckors jakt under jaktsäsongen. Det därtill är de också hängivna eftersöks jägaren som ger sig ut oftast nattetid för att utföra olika uppdrag. Deras hundar är nog mer involverade i jakt uppdrag än vad din kommer bli (utifrån din beskrivning).

Ingen av dem har en sådan förlegad hundhållning som du beskriver. Jo vuxna hundar kan vara i hundgården under dagtid men de försöker alltid ha med en eller några med i vardagen för att skapa en relation. De har hundar i soffan, i sängen och med i husbilen/båt på semester. De har förstått vad de är som gör att en jakthund blir riktigt bra, och en hund som är riktigt bra är ofta en biljett till att bli inbjuden på andras jaktmarker. Jag hoppas att du tänker om.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka