Jehovas vittne kommer....

Sv: Jehovas vittne kommer....

De kommer inte in. Vi har två portar med olika koder och de har inte Jehovas vittnen.:D Skulle de mot förmodan ta sig igenom skyddsbarriären öppnar jag inte dörren. Jag brukar inte öppna för folk jag inte har koll på.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Det är ju bara att tacka artigt nej så går dom igen, förstår inte varför så många ser det nödvändigt att vara otrevliga? :crazy:
Lite som med telefonsäljare, i trådar om dylika brukar folk försöka överträffa varandra i vem som avspisat på det otrevligaste sättet...vad är det för fel med ett "Nej tack" och så på med luren?


så.a:

Jag håller helt med.jag begriper inte hur man kan med att göra så?
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag förstår precis varför folk kan känna sig obekväma eller bli otrevliga när Jehovas vittnen hälsar på. De besitter trots allt en hel del obehagliga föreställningar.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Mormoner har jag aldrig stött på, knappt ens sett på håll. Jehovas har jag aldrig varit besvärad av, de accepterar mitt nej och inga diskussioner de få gånger jag haft med dem att göra, upplever inte att de är besvärligare än andra människor. Tror inte ens jag har stött på dem den här sidan sekelskiftet.

Jag har jobbat med de som varit vittnen och de har inte varit märkligare än andra. Minns än idag en liten rar farbror som kom och knackade på hos mig på 80-talet och jag förklarade att jag inte trodde på någon gud. Som svar på hans fråga vad jag trodde på sa jag "mig själv" varpå han tackade för sig och sa att han hoppades att det räckte. Jag svarade att om den dagen kommer när det inte gör det så får jag ta ställning till det då.

Sen gick han och kom aldrig tillbaka.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag säger: tack -men jag är inte intresserad, alls.
De har varit här ett par gånger men inte så att det blir störande. Så länge mitt "nej tack" accepteras och det inte blir påträngande bryr jag mig inte om de kommer förbi då och då.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

De enda Jehovas som kommit till mig har bara velat lämna av någon folder eller liknande för läsning i lugn o ro. Jag ser dock inga som helst problem med att bara säga nej tack om de vill komma in eller liknande.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Mitt svar har alltid funkat

"Min moster är med, så jag vet vad det handlar om" Då brukar dom kvickt tacka för sig och vända på klacken :p
Jag behöver inte va otrevlig eller nåt, och dom säger inget mer. ^^

Nån gång var jag intresserad och frågade lite mer, vi stod och diskuterade bibeln en bra stund, var helt okej.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag svarar att jag inte ar interesserad ... Ar jag i narheten skickar jag dem till sonen som ar en "serious" ateist och mycket palast om bibeln och ar sa ledsen att de inte kommer till honom langre.:p Han vill verkligen ha nagon att debatera med, men de undviker honom da han ofta kan mer om bibeln an de kan.:D
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har alltid tyckt om att diskutera saker så jag bjöd alltid in Jehovas vittnen om jag hade tid när barnen var små. Vi kunde diskutera i flera timmar om varför vi tyckte si eller så. Jag är road av både religion, psykologi och filosofi så det kunde ju inte bli bättre :)
Efter att jag flyttat har jag aldrig haft sådan tur att de har velat komma in och diskutera utan de som har kommit har bara velat lämna sin tidning.

De som kom när mina barn var små var kvinnor i min ålder eller något äldre och trots att det ses som en stor synd i deras religion att vara ensamstående med barn och dessutom ha fått barnen utan att vara gift så sa de aldrig ett ont ord om att jag var ensam med barnen och att jag hade fått dem utan att vara gift. Visst blev de förskräckta först för det var ju så otänkbart för dem men de såg ju att jag var en helt vanlig människa precis som de. Självklart ville de frälsa mig men det gjorde jag klart på en gång att jag tror på mitt så tror ni på ert men att jag gärna diskuterar. De ville ju gärna att jag skulle komma på deras möten för nyfikna men där gick min gräns. Jag diskuterar gärna hemma men inte mer än så och det accepterade de utan diskussion. De bara frågade och det tycker jag är helt okej.

Jag skulle aldrig behandla mina medmänniskor så illa att jag slänger igen dörren framför dem, inte öppnar eller är otrevlig på annat sätt. Jag har aldrig haft ont av något Jehovas vittne utan min erfarenhet är att de är väldigt artiga och absolut inte påträngande. För min del spelar det ingen roll vad man tror på eller hur man ser ut. Jag är trevlig mot folk helt enkelt men det är klart, är de otrevliga så är ju risken stor att jag också blir otrevlig men jag skulle aldrig vara det utan anledning.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

fick besök av dem för många år sedan, hade just satt på en panna så jag bjöd dem på fika. under diskussionen så smög sig min dåvarande 5 månaders hundvalp fram och redisignade både deras skinnportfölj och innehållet:D
har varken sett eller hör av dem sedan dess...
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag brukar säga nej tack, jag är inte intresserad. Men ibland är de väldigt påstridiga tyvärr. Där jag bodde förut hade jag ofta ytterdörren öppen på sommaren när det var fint väder och då gick de helt sonika rätt in i hallen. En gång öppnade jag i handduk direkt från duschen och då gick de iaf fort. :D

Jag tycker de är påstridiga och försöker bara tacka nej fort som bara den. Är inte intresserad av några religioners idéer och definitivt inte de som försöker pracka på andra sina galenskaper.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Så, hur gör du, om Jehovas (eller kanske mormon el annan ) ringer på dörren??

Tackar nej? Gömmer dig? Svarar svävande???

Om jag har tid så diskuterar jag gärna religion en stund.
Men oftast så har jag inte tid.
Då så säger jag det och ger en annan tid som passar bättre.
Ibland så kommer de då och ibland inte.
Om de kommer så brukar det bli en trevlig och djup religiös diskussion.
Ibland över en kopp te. (2 jättetrevliga Mormon-tjejer)
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

kl

Jag har inte haft Jehovasbesök på säkert 6-7 år, men nu bor jag utan portkod igen så det är kanske inte helt otroligt att de tittar förbi nångång. Skulle det hända skulle jag bara säga som det är, tack men nej tack, jag inte är intresserad och att det är slöseri med tid för deras del.

Jag förstår inte heller behovet att vara otrevlig, bara för att "det inte går att diskutera med dem", som en del uttrycker i tråden. Jag skulle aldrig ens ge mig in i en diskussion med Jehovas, för jag vet att det inte leder till något fruktbart för mig, men steget från "tack men nej tack" till att bli otrevlig innehåller ju en rad mellansteg som jag inte förstår varför det är okej att hoppa över?

En annan sak om de inte går när man ber dem, men det känns mer ovanligt. Bättre då att inte ge sig in i en diskussion man inte klarar av att avsluta utan att bli otrevlig, känner jag.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

*delvis kl*

Jag instämmer med flera i tråden, varför vara otrevlig? :confused: nu kommer jag inte ens ihåg när det kom några hit senast men jag tycker "Tack men nej tack" räcker. Ingen jag känner har någonsin varit med om att de fortsatt propsa efter det även om pojkvännen hade en diskussion om jakt med en av Jehovas när han såg pojkvännens jaktprylar :D
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Hemma hos mig öppnar jag inte dörren om jag inte vet vem det är som står utanför. Det är i stort ett lugnt område, men en liten bit härifrån är det mindre lugnt och det är inte så länge sedan polisen var i närheten och hämtade upp en herre som stod och onanerade i ett trapphus, till exempel. (I samma vecka hämtade de även en drogpåverkad ung man som satt och lade pussel i en annan svale ;)) Därmed öppnar jag inte om jag är ensam hemma och inte känner igen personen genom titthålet.

Hemma hos mamma och pappa där jag är en del i veckorna däremot brukar jag öppna då det inte är ett område man bara hamnar i för att onanera eller lägga pussel, typ. I förra veckan kom ett par Jehovaskvinnor, först frågade de om jag brukade läsa Bibeln och då sa jag att det händer väl och då såg de helt chockerade ut, det är nog inte det vanligaste svaret ;) Sedan sa jag precis som det var, jag väntade på att någon skulle ringa gällande en telefonintervju och inte hann prata just då, och då tackade de för sig och önskade lycka till med intervjun, samt gav mig en liten broschyr. Men jag har kommit över Vittnen som varit betydligt mer pushiga och det tycker jag är obehagligt.

Som kuriosa kan jag nämna att en gammal klasskamrats pappa alltid öppnade dörren naken när Jehovas Vittnen kom på visit. Inte för att jag tycker att det är så man ska göra...
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag förstår inte poängen med att vara otrevlig mot människor! Ni som är otrevliga, hur tänker ni då? Är ni sådana mot andra människor som försöker berätta någonting för er också? Beter ni er så mot servicepersonal som försöker hjälpa er också?

Jag är inte ovettig. Men jag klargör rätt barskt att jag inte vill ha besök av dem.

Jag har känt mig väldigt konstigt behandlad av dem vid olika tillfällen och har föga respekt.

För en massa år sedan slängde de in handskrivna lappar i brevinkastet efter att jag sagt att jag inte ville ha med dem att göra. Det pågick några veckor. Det handlade om att jag var förtappad, att jag skulle lida i helvetet etc. Deras tidning med understrukna texter...Det gjorde mig inte mer benägen att gilla dem.

De har en otrevlig vana att leta reda på människor i sorg eller svåra omständigheter och försöka predika. Människor som förlorat någon nära får återkommande besök. När mina föräldrar skilt sig var de hos min mor stup i kvarten.
En granne avled i en olycka och de ockuperade änkan och barnens hus och fick med hela familjen.

En gång kom det tre stycken till mig. Två vuxna och ett barn. De körde in på grannens uppfart. Ställde bilen mitt på den vägen, låste den och gick ner till oss, knackade på och presenterade sig. Hej jag heter Allan, hihihihi. Jag sa nej tack och stängde dörren. Grannen - vars infart de blockerat - fick inget besök.
Märklig upplevelse.

Parasiter - det är väl min allmänna uppfattning....
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag älskar att diskutera med Jehovas och andra sekter. Jag har mer kunskap om vad som faktiskt står i bibeln än vad dom har. Alla religiösa väljer bara ut de delar ut bibeln som passar dom och ignorerar bitarna om slaveri, våldtäkter och annat elände som gud förespråkar. Det är underbart underhållande att citera en del av detta och höra vad dom tycker om skiten. Dom har aldrig några bra svar.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

KL

Jag säger som jag gör till telefonförsäljare "Nej tack, jag är inte intresserad så vi behöver inte slösa bort vare sig min eller er tid", med en vänlig stämma :). 99% av fallen är trevliga, glada för ärligheten och bemötandet och tackar för sig och går/lägger på luren.

Däremot de där 1% som INTE tar ett nej eller är otrevliga, då tar jag fram min skarpa och hårda sida. Ser ingen anledning att vara artig och trevlig mot människor som inte respekterar ett nej.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Håller med, man behöver inte vara otrevlig! De kommer ju för att ur sin synpunkt hjälpa mig till upplysning.

Jag är alltid artig oavsett om det är Jehovas eller andra som tex 7.e dags adventisterna. Tar gärna en diskussion om religion om jag har tid och lust. Det är aldrig någon från Jehovas som blivit sur eller försökt tvinga på mig något, de respekterar att jag tror det jag gör. Adventisterna lämnade dock en flyer med en vägkorsning med två skylt:

<----------- ----------->
Himmeln Helvete

Det tyckte jag var lite väl....... :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp