Jehovas vittne kommer....

Sv: Jehovas vittne kommer....

När Jehovas knackade på hos mig så hade dom med ett barn i 4-5års ålders som hon hade framför sig när hon knackade på, så då kunde jag såklart inte vara otrevlig utan svarade bara "Jag är inte intresserad".
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Äsch, det är ju många som tydligen inte kan säga "nej" face-to-face. Då kör dom väl en undanflykt för att inte få dåligt samvete? Dock brukar Jehovas som kommer till mina bekanta i princip trycka sig in genom dörren trots att den boende försöker blockera. Så i min omgivning är nej ett NEJ ;)
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har fått två besök av Jehovas som gått till på följande sätt.

Det ringer på dörren och jag öppnar. Vi hälsar och de frågar om de får läsa ett litet stycke för mig. Jag säger varför inte och de läser ett litet stycke ut bibeln, kanske 4-5 rader. Jag får vakttornet i handen och de önskar mig en fortsatt trevlig dag och går vidare.

Hela besöket tar max 2 minuter och de är mycket trevliga.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Nu var det längesen de dök upp, gissar att portlåset är orsaken.

Tidigare har jag diskuterat med dem, jag diskuterar gärna, i synnerhet livsåskådningar osv. Det har dock alltid skett i trapphuset. Jag har tagit emot och läst deras skrifter men noga förklarat min ståndpunkt och att jag ogillar religion rent generellt. Jag upplever att de respekterat min uppfattning. De har tex aldrig bjudit in mig till möten eller bibelstudier, och då har jag ändå haft återkommande besök av en och samma kvinna under säkert ett års tid.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Det hänger på vem det är som knackar på.. Nu vad det länge sen jag fick en påhälsning men förr hände det då och då. Vissa knackade på och ville lämna en broschyr och jag tackade men avböjde vänligt och sa att jag kommer ändå bara elda upp det sen så de borde ge det till någon annan ist. De tackade för sej och gick.

Men vissa kan vara jobbigt påträngande. Jag har ofta ett halskors och det märker vissa direkt och ska genast höra vilken religon jag tillhör och vill diskutera/argumentera hur fel ute jag är. Någon gång har jag argumenterat tills de rent av blivit förbannad och gått. Men orka det varje gång så i de lägena brukar jag snäsa av dem kort och otrevligt och stänga dörren..
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag tycker INTE om Jehovas Vittnen. På skolan där jag arbetar har vi ett syskonpar som kommer från en familj som är med i JH. De får inte äta blodmat (kan man väl acceptera), de firar inte jul och födelsedagar och vad värre är: de får inte vara med när man firar andra som fyller år. De får heller inte delta i något som ens liknar det som har med jul att göra och naturligtvis inte Lucia. De är heller inte med på skolavslutningen eller något firande över huvud taget. Jag tycker att detta gränsar till barnmisshandel. Det är en sak när vuxna gör så här och isolerar sig från det övriga samhället, men att det går ut över barnen på det här sättet är inte OK. JH är en sekt och sekter ska man hålla sig långt ifrån. För övrigt så avböjer jag på ett artigt sätt när de kommer, vilket inte är så vanligt.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har varit artig fyra gånger i rad och tackat nej ändå förstår man inte att jag inte är intresserad. Kommer nog tyvärr bli otrevlig nästa gång. Är trött på rännandet här faktiskt!
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Sådär håller ateisterna på också, har du missat alla debatter kring Luciatåg osv där ateister inte vill låta sina barn deltaga?? Men ateister är väl barnmisshandlare de också utifrån dina fördömande kriterier.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag tackar nej bara, ingen big deal. Nu är det bara ett vittne som varit hit ett par gånger, och hon är lite svår att bli av med, men hon är så jävla söt så jag kan inte med att vara otrevlig så hon ger sig. Jag är alldeles för svag för gamla tanter :D

Mormoner har vi haft knackande i området, men de har aldrig knackat på hos mig, eller så har jag lyckats missa de. Men jag ser ingen anledning att vara otrevlig mot de heller, såvida de inte förtjänar det. Men då måste de ju göra sig förtjänta av det först, och det är svårt när de aldrig knackar på när jag är hemma :p
 
Senast ändrad:
Sv: Jehovas vittne kommer....

Det handlade om att jag var förtappad, att jag skulle lida i helvetet etc.
Fast det där visar ju bara hur lite du faktiskt vet. Du fördummar dig själv när du skriver så. JV tror inte ens på helvetet.

Däremot finns det rötägg i alla läger. Det finns inom centerpartiet också, men jag hatar inte alla centerpartister för det. Och jag är inte otrevlig mot någon centerpartist, bara för att någon har behandlat mig illa. En gång i tiden ville jag bli aktiv inom centerpartiet, men blev väldigt avsnäst av en person som uppenbarligen hade en dålig dag och som menade att det inte behövdes fler unga tjejer inom partiet. Jag blev inte medlem och den personen förstörde min syn på mycket inom politiken, men jag är inte emot centerpartiet för det utan röstade på C i förra valet.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag tycker INTE om Jehovas Vittnen. På skolan där jag arbetar har vi ett syskonpar som kommer från en familj som är med i JH. De får inte äta blodmat (kan man väl acceptera), de firar inte jul och födelsedagar och vad värre är: de får inte vara med när man firar andra som fyller år. De får heller inte delta i något som ens liknar det som har med jul att göra och naturligtvis inte Lucia. De är heller inte med på skolavslutningen eller något firande över huvud taget. Jag tycker att detta gränsar till barnmisshandel. Det är en sak när vuxna gör så här och isolerar sig från det övriga samhället, men att det går ut över barnen på det här sättet är inte OK.
Men på riktigt?
Tror du att alla judiska, muslimska och hinduiska barn lider också? De firar ju inte heller jul.

Jag tror nog att du behöver prata lite mer med antingen föräldrarna eller med lärarna för att få reda på hur det verkligen ligger till. Jag har haft flera JV i min klass när jag växte upp och de var alla med på skolavslutningen. Dessutom firade de massor av saker, om än inte jul och födelsedagar då förstås. Men det är ju knappast någonting de led av, för de gjorde massor med roliga saker som vi andra inte gjorde.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har delegerat ärendet till Säkerhetsansvarig Vovve. Han talade om att de inte var välkomna. De kommer inte hit längre. :D
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag tycker INTE om Jehovas Vittnen. På skolan där jag arbetar har vi ett syskonpar som kommer från en familj som är med i JH. De får inte äta blodmat (kan man väl acceptera), de firar inte jul och födelsedagar och vad värre är: de får inte vara med när man firar andra som fyller år. De får heller inte delta i något som ens liknar det som har med jul att göra och naturligtvis inte Lucia. De är heller inte med på skolavslutningen eller något firande över huvud taget. Jag tycker att detta gränsar till barnmisshandel. Det är en sak när vuxna gör så här och isolerar sig från det övriga samhället, men att det går ut över barnen på det här sättet är inte OK. JH är en sekt och sekter ska man hålla sig långt ifrån. För övrigt så avböjer jag på ett artigt sätt när de kommer, vilket inte är så vanligt.

På vilket sätt isoleras barn från samhället för att de inte får/vill delta i diverse firanden?

Om jag haft barn hade de inte heller fått fira jul (eller fått och fått, vi hade i alla fall inte firat och vi hade inte deltagit i släktingars firande heller), jag hade valt att avstå skolavslutningar i kyrkan, och jag är ateist.

Jag var för övrigt runt tio år gammal när jag frivilligt slutade fira jul och ett par år senare vägrade jag kyrkan på skolavslutningen, trots att mina föräldrar propsade på att få med mig, och jag har aldrig lidit, känt mig utanför eller förlorat vänner på grund av det. Detsamma gäller födelsedagar, ser ingen riktig tjusning i det och avstår så ofta jag kan.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Sådär håller ateisterna på också, har du missat alla debatter kring Luciatåg osv där ateister inte vill låta sina barn deltaga?? Men ateister är väl barnmisshandlare de också utifrån dina fördömande kriterier.

??? Det måste jag ha missat jag med.

Jag är ateist och jag kan inte se att det skulle finnas minsta skäl att hålla barn från gemensamma aktiviteter.

Barn - ja alla människor - behöver gemenskap. Misshandel är att ta ,i men att förvägra barn deltagande i skapligt sekulära kalas och högtider för religionens skull känns märkligt.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Har aldrig hört talas om att barn förvägrats vara med på Luciatåg för att dom inte tror på Gud, vilket trams.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Om jag har tid så hänger jag i dörren och pratar religion i upp till en halvtimma. Jag gillar att prata religion.

Om jag inte har tid så har jag nog sagt, trevligt, att jag inte är intresserad och tycker kombinationen där småbarn leker med pandor (visst är det de som har den reklamen?) eller vad som verkar vara en ganska hemsk värld, för pandorna om inte annat.

Känner sällan att jag behöver vara otrevlig mot någon som plötsligt dyker upp i telefonen eller i dörren som man vill bli av med snabbt. Det är bara ineffektivt, tar tid och så blir man på dåligt humör. Jag tackar nej trevligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Jehovas vittne kommer....

Sådär håller ateisterna på också, har du missat alla debatter kring Luciatåg osv där ateister inte vill låta sina barn deltaga?? Men ateister är väl barnmisshandlare de också utifrån dina fördömande kriterier.

Jag det har jag faktiskt helt missat, en snabbgoogling får inte upp ngt heller. Vad är det för debatter?
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Så, hur gör du, om Jehovas (eller kanske mormon el annan ) ringer på dörren??

Tackar nej? Gömmer dig? Svarar svävande???




En gång ringde de på dörren när jag var i full färd med ett specialarbete i religion så jag bjöd in dem på kaffe och pratstund. Pratstunden blev nästan tre timmar vill jag minnas.

Jag har inga problem med att säga nej wse, ingen laddning.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag säger bara att jag inte är intresserad. Svårare än så är det ju inte.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Vi har en väldigt enträgen kvinna från Jehovas som alltid kommer hit. Inte ens när min minsta dotter var bebis och verkligen gallskrek slutade hon prata utan bara fortsatte. Hon fortsatte trots att jag var tydlig med att jag inte var intresserad så nu öppnar jag aldrig när hon kommer. Då slänger hon in vakttornet genom brevlådeinkastet istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp