Jensen Classic dressyr

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Har den stora eller små stöd? Har hittat en begagnad i 18,5... Kanske blir för lång för hästen, men det märker jag ju...
Min häst är så bred nu så jag klarar inte av att rida i min bomlösa mer... Hamnar i stolsits (han är t.o.m för bred för den bomlösa, så i backar och i galoppen åker den fram och jag hamnar helt fel) och kan inte dra bak benen och hålla dom där, för han är så jäkla bred! :crazy: Känner att jag behöver en bomsadel istället... Och än så länge gillar han ju min Jensen hopp, så jag tycker väl att han borde gilla en Jensen dressyr också...

Sv: Jensen Classic dressyr

Hmm, nu har jag inte en Classic, men på min Jensen Figaro är det stora och rätt så höga stöd. Har provat Jensen Amiral och där är stöden ung. likärdiga.

Upplever du den som liten i sätet? Har provat både Classic, Brilliant och Amiral men jag kommer inte ihåg hur stora de var. När jag var där sist var jag främst inne på hoppsadlarna så jag kommer bara ihåg hur stora dom var...
18,5:an var kanske såld, och när jag pratade med Jensen trodde han att den skulle bli alldeles för lång för hästen. Han hade dock en Amiral till salu som var 17,5. Jag har dock stl 44-46 i byxor (men har 17,5 på min Jensen hopp) så jag tror det kan bli för litet iom att de är så djupa... Har dock inte 30 000 till övers för en ny...

Lantz hade en beg. Classic 18tum men vet inte om den är kvar. Såg iaf. ut att vara stora stöd på bilderna.
Tyckte att det vat ett bta pris på den med:D

Mja... Jag har 17 " på min som jag "ska" ha, men den känns lite mindre än min förra dressyrsadel (äldre Stubben Tristan).
Mellan Jensen och Stubben känns det som om det skiljer knappt en halv tum.

Hm... nu kommer man till nästa fråga då...
Om 18,5an är såld, och 17,5an för liten... Ska jag köpa en ny 18" istället eller hoppas på att det dyker upp någon begagnad? Vill helst ha en dressyrsadel direkt...

Ja du, det är frågan... Tycker inte att jag sett så många 18 " öht beg, så jag hade satsat på en ny, om pengarna finns...

Pengarna skulle egentligen gått till en ny häst, men iom att sambon motsatte sig det kanske jag borde lägga pengarna på en ny Amiral för 30 000 istället :devil: ;)
Och jag tycker Classicen är för dyr... 18 000 känns den inte värd. För nåt år sedan kostade den bara 14 000, och det kändes mer prisvärt...Amiralen kan jag iofs få precis hur jag vill... Men den nya modellen har rundbossor och det funkar inte på min häst! Måste ha en äldre Amiral isf...

Kanske borde fettsuga mig så jag kommer ner i alla 17" som finns begagnade? :idea:

Senast ändrad:

Puttar upp... Ska ner till Jensen idag...

Nu behöver jag råd! Köpa en ny eller vänta på begagnad? Hjälp... Kan inte bestämma mig....

Någon här som har en Classic? Passar den spikraka ryggar? Har för mig att den är lite svängd vid manken, men jag kommer inte ihåg... Någon som kan kolla?
Köpte en beg Amiral i fredags, men den var för böjd (och för smal) och låg inte särskilt bra... Och den begagnade Classicen är såld, så jag funderar på om jag vågar köpa en ny Classic. Men lite dumt att köpa en ny sadel för 20 papp och vänta på den i x antal veckor/månader och sen visar det sig att den inte passar...

vänta lite. bättre att hitta ngt som har större chans att passa... Jensen själv borde väl kunna svara på en del frågor om sadeln? Du kan inte få ngt åt samma håll som flatbacken fast dressyrmodell?

Samtidigt kanske du får vänta lika länge på en beg. i din stl som kanske inte heller passar... Det är nog bättre att köpa en ny, kanske chansen att den passar är lite större då. Egentligen har det ingen betydelse för du får nog vänta iaf.

Jo, flatbacken finns som dressyrmodell också. Samma passform... Men jag vill ha bättre kvalitet på en dressyrsadel med närmare kontakt. Och den här Amiralen jag köpte var såååååå perfekt för mig! Helt underbar. Lagom mjuk, lagom djup (ser djup ut men känns inte djup) och helt perfekta knästld och perfekta kåpor för mina ben (bra skurna så jag slipper bli nypt i benet för varje steg hästen tar)

Jensen sa ju att den här skulle passa ;) Och jag vill veta vad folk har för erfarenheter helt enkelt... Men när jag pratade med Jensen idag så sa han att den var lite rakare, och när jag beställer en sadel efter min häst så gör han den ju också efter min häst, och kan ändra vad jag nu vill ändra. Lite svårare att göra det på en begagnad sadel som egentligen redan är fel i modellen för Nasse....

Så imorgon åker till Lund iaf och köper en ny... Var i en ridaffär igår och provsatt en jävla massa sadlar... Provade Albion k2, SLK, Amerigo, Spalding osv osv... Den enda som kan passa min häst av alla dom jag provade var k2:an, och den passar inte mina ben. Sätet är för djupt men ändå för flat på nåt vis så jag sitter inte bra på nåt sätt (trodde jag hade ändrat åsikt, men det vcar likadant som när jag var på gång att köpa en Albion för 4 år sen. Ändrade mig dock då jag satt helt åt helvete i den.) Ingen av dom jag provade kändes sådär "Wow" för min del, utan alla hade jag behövt ändra både det ena och det andra på, och tyvärr finns det ingen ÅF i Sverige som kan få igenom dom ändringarna som jag vill göra (så att man får det exakt som jag vill ha det) och tyvärr säljer inte Albion direkt från fabrik till privatpersoner utanför England. Men man kan ju inte ändra bomvidden på deras sadlar heller... Så nja. Känns inte så lockande att börja om med att börja köpa nya sadlar och sälja dom för en bråkdel av priset 1 månad senare.
Tydligen ska Classicen ta 6 veckor på sig.. Rätt okej tycker jag. Så jag chansar väl... Hur fel kan det bli? Han fick en hoppsadel till att passa Nasse, så chansen är väl rätt stor att han lyckas få till en bra dressyrsadel som vi gillar också....

Provred Amiralen idag igen... När jag bad honom att öka skritten blev det lite roliga bockningar istället. Han var väldigt markbunden i alla gångarter. Sadeln gled ju också fram framför manken i trav/galopp, och gled fram så fort jag spände gjorden. På bilderna här nedanför ligger sadeln där den ska ligga. Då var den för lång (ca 3 cm, om sadeln har varit rak nog för honom), men bara hästen stod på gången så låg bossorna en bra bit i luften längst bak.Sista 5 cm låg inte an överhuvudtaget. När jag hade ridit låg den minst 5-7 cm framför var sista revbenet slutar. Alltså har den glidit fram 10-15 cm :crazy:
Så jag kan ju säkert säga att någon Amiral blir det ju inte... Och de nya Amiral som Jensen gör nu är ännu mer böjda (vilket är såååå synd, för den är ju så sköööön!!)

Hursomhelst, här är bilderna på sadeln. Sadeln kom ner mer när jag spände gjorden, men det beror ju också på att den då gled fram direkt... Var 4-5 fingrar mellan manke och framvalv när den var fastspänd, 3 fingrar fick plats när jag satt i. (vilket är väldigt mycket för oss, oftast ligger de 1-2 fingrar från manken när jag sitter i och är i rätt bomvidd)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Då måste den vara skön och ligga bra :rofl:

Ne men hoppas den är ok iaf (annars kan jag ta den för 10) :D

Nähä du... Den här sadeln ska passa. Vad som nu kan vara fel blundar jag för ;) Hästen ska tycka om den. Punkt. Finns inget alternativ.. För användas ska den...

:D

Den är tillbaka hos Jensen... Kostar 6500:- bomändring ingår i priset.

Btw... Såg en Griffin Endurance (som jag tror är xxw) för 1500 på www.sadel.se. Hänger i butiken... Ifall det kan vara nåt som passar dina hästar vill säga...

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 354
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 214
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka