Sv: Jensen Exmore Dressyr
Jensen exmoor storhästmodellen passar riktigt raka ryggar. Är hästen något överbyggd kan man ha lite mjukare stoppning baktill så den passar en något överbyggd rygg, men hästen ska ju helst ha en rak rygg. Passar superbra på spikraka ryggar. En av få riktigt breda sadlar som faktiskt har plats för lite manke också.
Ponnymodellen är
något mer böjd (finns väl upptill 16 eller 16,5")
Deras dyrare modeller har varierande passform beroende på vilken du menar. (framförallt pga att de finns med rundbossor också, Exmooren finns bara med kilbossor som standard, men orkar men vänta så kanske det också går att fixa...)
Min häst är 130 grader när han är i full kondition, nu är han väl ca 125 grader och jag tycker det är himla smidigt att bara kunna ändra den hur jag vill. Jag har storlek 8 på bommen (har för mig att bomstorlek 3 är normal, 5 är xw) på mina sadlar, egentligen har inte Jensen det som bomstorlek men allt går att fixa

Jag har ju en lite specialvariant (bilder finns på min hemsida) som är helt i läder förutom undersidan av sadeln som har sergepanel (tyg). Standard är att undersidan har sergepanel, den delen som är mot sadelgjordsstropparna är i syntet (likt Griffin/Wintec), sitsen är i kalvskinn eller liknande och kåpan också men där är lädret sytt på syntet.
Varianten jag har är väldigt mjuk och smidig (kostar ca 1500:- mer än standardvarianten, något längre levtid också), var rätt så stel i början men formar sig snabbt! Standardvarianten är lite stelare en längre tid jsut för att det är syntetmaterial också. Går ju inte att smörja det mjukt precis...
Jag är riktigt nöjd med min, det var riktigt skönt att få sadeln så snabbt (tog en vecka efter att jag beställde den) och dessutom bara kunna åka ner/skicka ner den när den behöver ändras.
Har ju en Jensen Brillant dressyr också och den är ju skönare att sitta i och man får bättre grepp i den (kalvskinn och buffel) men den är ju också mer än dubbelt så dyr. Men ska man ha en billig sadel kan jag varmt rekommendera Exmoorserien! Håller inte alls med Hotandspicy om att den är hal. Jag rider alltid i oskodda ridbyxor och tycker inte den är hal. Deras dyrare modeller ger ju bättre grepp men vill man sitta helt fast så räcker det att putsa sadeln lite så sitter man fast hela ridturen... Eller ha helskodda ridbyxor, då sitter man också helt still.
Har haft min i snart ett år och den ser fortfarande ny ut fast den är flitigt använd även i dåligt väder...