Jobb där man rör på sig

Det låter ju lovande! Tycker det verkar vara ett trevligt jobb, vad gör du om dagarna? :)
Främst är det ju grönytor. Trimning, gräsklippning, rensa, häckklippning, släpa slangar för att vattna, gräva gravar (inte för hand :D), sköter om kyrkan, sköter om maskinerna, plantera, beskära… Ena dagen kanske jag syr gardiner till församlingshemmet, nästa dag står jag i skylift med motorsåg och hamlar träd. Sen svidar man om till kostym och är med på begravningar. Väldigt varierande.
 
Ullen används inte i speciellt hög utsträckning, men alla får måste klippas! En eller helst två gånger om året. Vi har många hundra tusen får i landet.


Det är skriande brist på fårklippare. Jag får fortfarande hjärtklappning och handsvett av att höra mobilen ringa efter att ha jobbat med fårklippningi några år. Aldrig varit så överöst med jobb som då.
Varför används inte svensk ull? Ull är ju ett i jämförelse dyrt material (men bara så bäst!!!) men det kanske ändå inte blir värt att ta om hand?
 
Varför används inte svensk ull? Ull är ju ett i jämförelse dyrt material (men bara så bäst!!!) men det kanske ändå inte blir värt att ta om hand?
Det krävs mycket mankraft för att förädla ull, så det går inte att få lönsamhet i svensk ullproduktion. Det i sin tur har lett till att man slutat se till ullegenskaper i aveln, så nu står vi med en massa fårraser vars ull inte är speciellt eftertraktad (upplevs som väldigt grov i jämförelse med merino), så ofta får man som fårbonde betala för att bli av med den. I Norge går staten in och ser till att ullen köps upp, vilket behöll ullkvalitet som ett avelskriterie och håller liv i inihemsk ullproduktion.

Ullnäringen är i kris världen runt, även på Nya Zeeland som är den i särklass största ullproducenten. Det är helt enkelt för dyrt att förädla, i jämförelse med att göra tyg av plast...
 
Det krävs mycket mankraft för att förädla ull, så det går inte att få lönsamhet i svensk ullproduktion. Det i sin tur har lett till att man slutat se till ullegenskaper i aveln, så nu står vi med en massa fårraser vars ull inte är speciellt eftertraktad (upplevs som väldigt grov i jämförelse med merino), så ofta får man som fårbonde betala för att bli av med den. I Norge går staten in och ser till att ullen köps upp, vilket behöll ullkvalitet som ett avelskriterie och håller liv i inihemsk ullproduktion.

Ullnäringen är i kris världen runt, även på Nya Zeeland som är den i särklass största ullproducenten. Det är helt enkelt för dyrt att förädla, i jämförelse med att göra tyg av plast...
Har hört att ull är utmärkt isolering i hus. Om det stämmer borde det finnas marknad med tanke på miljöaspekten. Vet du något om det?
 
Det krävs mycket mankraft för att förädla ull, så det går inte att få lönsamhet i svensk ullproduktion. Det i sin tur har lett till att man slutat se till ullegenskaper i aveln, så nu står vi med en massa fårraser vars ull inte är speciellt eftertraktad (upplevs som väldigt grov i jämförelse med merino), så ofta får man som fårbonde betala för att bli av med den. I Norge går staten in och ser till att ullen köps upp, vilket behöll ullkvalitet som ett avelskriterie och håller liv i inihemsk ullproduktion.

Ullnäringen är i kris världen runt, även på Nya Zeeland som är den i särklass största ullproducenten. Det är helt enkelt för dyrt att förädla, i jämförelse med att göra tyg av plast...
Så himla sorgligt :( Det finns ju inget bättre material än ull. Det är inget plast någonsin kommer kunna mäta sig med.
 
Har hört att ull är utmärkt isolering i hus. Om det stämmer borde det finnas marknad med tanke på miljöaspekten. Vet du något om det?
Det måste behandlas med borsyra för att stå emot skadedjur, så det är tyvärr en rätt kostsam och miljöfarlig procedur. Vi har experimenterat med att lägga det inuti lerklinade väggar, med blandat resultat.

Jag tror att ett av de största problemen för industrin är att ullkvaliteten är väldigt ojämn, och att det saknas rutiner för uppköp och transport. Några stora svenska klädkedjor har inlett samarbete med en av sveriges största lammproducenter, men tröjorna som kommer från det projektet kostar 1/3 månadslön för en sjuksköterska.

Drömmen vore väl att nån riskkapitalist kunde satsa ordentligt på att göra isolering eller nått...
 
Så himla sorgligt :( Det finns ju inget bättre material än ull. Det är inget plast någonsin kommer kunna mäta sig med.
Ja, Vi gör vad vi kan här hemma på gården för att ta vara på det och tar emot ull från mina bekanta. Mycket hamnar som jordförbättring i landen men en del tovas/stickas och används till kläder. När jag får tummen ur ska jag fixa en vävstol och försöka mig på att väva mattor av råull, men det är det där med tiiiiid :p
 
Nått inom industri? Det finns ju alltid jobb där som inte kräver CNC-utbildning. Jag själv har t.ex inte det.

Industrijobb nuförtiden är inte så tunga och skitiga som man tror, man har kommit långt med den fysiska arbetsmiljön. Dessutom tjänar man bra! Dock får man ju jobba skift. Jobbar man hos oss, går 5-skift och har vart här i över 6 år tjänar man runt 500 k om året, mer om man jobbar i några av de mer avancerade maskinerna - och inte alla de kräver utbildning faktiskt. Vi har en väldigt högavlönad avdelning som inte kräver någon speciell utbildning alls förutom den man får på plats.
 
Jag har jobbat på lager, det var varierande och jag gick mycket när jag plockade tex. Fanns möjlighet att enkelt få ansvarsområde osv om man ville. Ingen utbildning, ca 29 000 före skatt om jag minns rätt. Fick möjlighet att avancera inom bolaget.
 
Främst är det ju grönytor. Trimning, gräsklippning, rensa, häckklippning, släpa slangar för att vattna, gräva gravar (inte för hand :D), sköter om kyrkan, sköter om maskinerna, plantera, beskära… Ena dagen kanske jag syr gardiner till församlingshemmet, nästa dag står jag i skylift med motorsåg och hamlar träd. Sen svidar man om till kostym och är med på begravningar. Väldigt varierande.
Låter kul! Vad gör du på vinterhalvåret? 😃

En barndomskompis pappa var (som jag förstod det) friskriven/ledig under vintern och han jobbade i kyrkan, som vaktmästare tror jag.
 
Låter kul! Vad gör du på vinterhalvåret? 😃

En barndomskompis pappa var (som jag förstod det) friskriven/ledig under vintern och han jobbade i kyrkan, som vaktmästare tror jag.

Vinterhalvåret kan vara lite drygt men då skottar vi snö, storstädar alla fastigheter, servar maskiner, gräver gravar 😁 och lite olika projekt. Renoverar/syr gardiner/klär om stolar (det finns ju många fastigheter utöver kyrkorna). Sen blir det en del ledigt, dels för att vi jobbar helger i kyrkorna, och sen brukar man samla på sig komp under sommaren.
 
Inom restaurang finns ju ibland arbeten där man inte behöver utbildning om så är. Om man tycker branschen är intressant.
Kassa, servering, disk, enklare beredning osv osv. Bara man är villig att hugga i och är öppen att lära brukar man vara intressant.
Välbetalt vete katten dock men rör sej gör man ju.

Jag går ungefär 14000steg om dagen, när jag hade skov av reumatism var jag aldrig sjukskriven då jag mådde bättre av att röra mej. Hade jag varit Stillasittande då och hade jag stelnat ihop fullständigt 😬 Kunde ha det jobbigt på vardagarna också såklart men helgerna var verkligen inte roliga 😑
 
Bilrecondare hos oss när de är högsäsong med att hämta , lämna, leta bilar . Verkstads killarna får små jogga bakom mig för att hinna med mina steg nu
 
Väktare i någon sömnig kommun kanske? Iofs så får man oftast stå för utbildningen själv, om inte arbtesgivaren vill jättegärna rekrytera en.

Finns en mängd med olika varierande positioner, ronderande, stationära, blandat. Heltid eller olika deltider, fast arbetstid eller varierat schema.
Flera företag vill skicka de som gått Väktarskolan till bya sen pga missnöje med Väktarskolan så jag hade nog sökt jobb först och nekar de hade jag nog skitit i det. Faktiskt.
 
Lite OT kanske? Men TS ville ju delvis byta jobb för att hen inte trivs på sitt nuvarande och jag funderar på om det finns NÅN som trivs som parkeringsvakt? Det måste ju vara ett av de sämsta jobben i landet och då enbart på grund av fyfan vad skit man läre få ta dagligen av människor som inte fattar att du bara gör ditt jobb och inte är ute efter att personligen sätta dit folk..
Ännu mera ot men vad är det med folk och deras behov av att nedvärdera andras yrken?

För att svara på din fråga: ja, det finns folk som gillar sitt jobb som p-vakt, precis som att det finns folk som grejar att stå som ordningsvakt i dörren till krogen med alla fyllon, trots att de mer eller mindre kan räkna med att de inte får ett skit av samhället om de åker på stryk av dessa fyllon. De är duktiga på att hantera människor och låter skiten rinna av dem när de är klara. Antagligen en väldigt bra erfarenhet att ha med sig i livet 👍
 
Ännu mera ot men vad är det med folk och deras behov av att nedvärdera andras yrken?

För att svara på din fråga: ja, det finns folk som gillar sitt jobb som p-vakt, precis som att det finns folk som grejar att stå som ordningsvakt i dörren till krogen med alla fyllon, trots att de mer eller mindre kan räkna med att de inte får ett skit av samhället om de åker på stryk av dessa fyllon. De är duktiga på att hantera människor och låter skiten rinna av dem när de är klara. Antagligen en väldigt bra erfarenhet att ha med sig i livet 👍
Jag har väl inte nedvärderat något? fattar inte hur du läser in det? Det är väl utmärkt att det finns folk med svåra jobb som trivs med det? Jag har inget emot parkeringsvakter men inte ens du kan väl förneka att det troligtvis är landets mest bespottade yrkesgrupp så ur den aspekten är det knappast ett lätt jobb för de flesta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
584
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
800
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 213
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
909
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp