Jobb där man rör på sig

Vart jobbar du? Jobbar du dagtid med beredskap? Bara nyfiken, de som jobbar med detta i min kommun klagar på att de har så mkt lägre lön än andra DT i liknande branscher men jag skulle inte säga att 30k är så himla kasst om de dessutom jobbar kontorstider... :)

För att svara på tråden: Drifttekniker inom värmeproduktion, om du jobbar på de större anläggningarna i större städer rör du dig mer än på mindre ställen. Jag snittade 10.000 steg per skift på den tiden.
Tjänade runt 40k före skatt enligt förra årets lön. Men då är det 5-skift större delen av året. Har 10 års erfarenhet.
Jag jobbar på VA Syd, inne på ett av verken. Har utökat ansvar vilket ger ett par extra tusenlappar i månaden. Jag är schemalagd dagtid och har beredskap var 6:e vecka dygnet runt. Då får jag en fast ersättning plus övertid om jag måste rycka in. Det blir snabbt lite pengar.
 
Jag jobbar på VA Syd, inne på ett av verken. Har utökat ansvar vilket ger ett par extra tusenlappar i månaden. Jag är schemalagd dagtid och har beredskap var 6:e vecka dygnet runt. Då får jag en fast ersättning plus övertid om jag måste rycka in. Det blir snabbt lite pengar.

Låter inte lika mkt landsbygdskommun som där jag bor ;)

Vi tar ut all övertid i komp, är ledig ett par månader per år :o
 
Låter inte lika mkt landsbygdskommun som där jag bor ;)

Vi tar ut all övertid i komp, är ledig ett par månader per år :o
Nej det är hyfsat stort med 80 000 anslutna och fler på ingång.

Vi får välja mellan ledighet och pengar (har max 200 h per år) men hos oss hade det aldrig funkat att ta ut allt i ledighet. Tempot är högt och det är massor som måste göras hela tiden.
 
Hjälp mig komma på jobb där man får röra på sig och som inte kräver någon särskild utbildning (samt har hyfsat bra betalt).

Hur det än är med allt så märker jag att min kropp inte pallar stillasittande arbete längre och jag behöver tänka om, men det står still…
Jag körde paket på DHL Express i flera år och trivdes skitbra med det. Man rör på sig, men det är nödvändigtvis inte speciellt tungt, beroende på vilken rutt man kör. Jag hade på den tiden typ 24.500:- i lön, men det är ju några år sedan. Vet inte vad kurirerna ligger på idag, men det lär ju vara mer. Dessutom kan arbetstiderna variera så man kan få till det riktigt fint.
 
Det jobb jag saknar allra mest är kyrkvaktmästare. Socialt, man rör sig hela tiden, får putsa/städa eller leka med teknik. Har dock aldrig arbetat i en församling där gravskötsel/kyrkogård legat inom mitt arbetsområde.

Annars snittade jag 15-20 000 steg per dag när jag jobbade event, men det är inte så välbetalt eller säkert inkomstmässigt i dessa tider ^^
 
Jag är kyrkvaktmästare och är sälla stilla särskilt länge :D Väldigt varierande så man aktiverar ofta hela kroppen under en dag.
Lönen har jag förstått varierar en del men jag tjänar iaf mer än vad du gör nu, har iofs varit där ett tag.
Det låter ju lovande! Tycker det verkar vara ett trevligt jobb, vad gör du om dagarna? :)
 
Renhållningsarbete/sophämtning?
Det är hård konkurrens inom det här yrket om man vill ha en fast anställning, samt att man behöver C-kort och tillhörande kurser vilket kan vara värt att tänka på.

Det är också ett väldigt tungt jobb, man går mycket ja, men måste även dra tungt nästan hela tiden, samt mycket kliva i och ur bilar då. Vi får in rätt mycket praktikanter (innan corona då) och tyvärr har de flesta tjejerna inte riktigt kunnat hålla tempot (samma med många killar). Det finns såklart körningar som inte är lika fysiskt krävande men då blir de snarare åt andra hållet där man mest sitter i bilen och inte rör sig så mycket.

Någon form av drifttekniker tror jag skulle passa, ofta inte superkrävande arbete men man får gå runt en hel del på anläggningar. Någon typ av utbildning kan nog kanske behövas om man inte vill jobba i industri (där det kan vara svårt att få jobb) men det kan det ju vara värt :)
 
Någon form av drifttekniker tror jag skulle passa, ofta inte superkrävande arbete men man får gå runt en hel del på anläggningar. Någon typ av utbildning kan nog kanske behövas om man inte vill jobba i industri (där det kan vara svårt att få jobb) men det kan det ju vara värt :)

DT är numera tre år på högskola.
Jag är processoperatör och har gått 2 år på YH och jobbar som DT. Vet inte vilken bransch som det går att komma in i utan utbildning nuförtiden... det är hyfsat komplexa processer, styrsystem och datoriserad styr- och reglerteknik som du ska behärska.
 
DT är numera tre år på högskola.
Jag är processoperatör och har gått 2 år på YH och jobbar som DT. Vet inte vilken bransch som det går att komma in i utan utbildning nuförtiden... det är hyfsat komplexa processer, styrsystem och datoriserad styr- och reglerteknik som du ska behärska.
Jag känner två stycken som jobbar på industri, de har sommarjobbat och sedan fortsatt efter gymnasiet, ingen utbildning utöver internutbildningar för specifika maskiner osv.

Det kan ju dock absolut ha ändrats, det är länge sedan jag gick ut gymnasiet nu och det verkar ju också vara lite av den trenden att fler och fler jobb kräver någon sorts "riktig" utbildning där man tidigare kunde gå på erfarenhet :)
 
DT är numera tre år på högskola.
Jag är processoperatör och har gått 2 år på YH och jobbar som DT. Vet inte vilken bransch som det går att komma in i utan utbildning nuförtiden... det är hyfsat komplexa processer, styrsystem och datoriserad styr- och reglerteknik som du ska behärska.
Dt inom vatten och avlopp är två år. Högskolan i Kristianstad har utbildningen på distans.
 
Det kan ju dock absolut ha ändrats, det är länge sedan jag gick ut gymnasiet nu och det verkar ju också vara lite av den trenden att fler och fler jobb kräver någon sorts "riktig" utbildning där man tidigare kunde gå på erfarenhet :)

Ja det är nog svårt att komma in som helt grön nu utan formell utbildning. Jag känner inte till någon som anställer så längre. Många inom värme vill numera dessutom se nya certifieringen för pannskötare som Arbetsmiljöverket hittat på att vi ska ha trots utbildning och erfarenhet i yrket.
 
Ja det är nog svårt att komma in som helt grön nu utan formell utbildning. Jag känner inte till någon som anställer så längre. Många inom värme vill numera dessutom se nya certifieringen för pannskötare som Arbetsmiljöverket hittat på att vi ska ha trots utbildning och erfarenhet i yrket.
Jag kan nog tycka att det är en lite tråkig utveckling ändå. Det finns många andra sätt att lära sig saker än att läsa i en bok, typ.
 
Väktare i någon sömnig kommun kanske? Iofs så får man oftast stå för utbildningen själv, om inte arbtesgivaren vill jättegärna rekrytera en.

Finns en mängd med olika varierande positioner, ronderande, stationära, blandat. Heltid eller olika deltider, fast arbetstid eller varierat schema.
 
DT är numera tre år på högskola.
Jag är processoperatör och har gått 2 år på YH och jobbar som DT. Vet inte vilken bransch som det går att komma in i utan utbildning nuförtiden... det är hyfsat komplexa processer, styrsystem och datoriserad styr- och reglerteknik som du ska behärska.
Jag har flera års universitetsutbildning i miljö bakom mig, men har också en kollega som inte ens har gått ut gymnasiet. Det är inget krav på utbildning för reningsverk eller vattenverk, men ja den där på distans är bra. Jag gick min i Ludvika men hann inte gå färdigt innan jag fick anställning. Utbildningen är inte krävande, jag hade en annan heltidstjänst vid sidan av studierna.
 
Ja det är nog svårt att komma in som helt grön nu utan formell utbildning. Jag känner inte till någon som anställer så längre. Många inom värme vill numera dessutom se nya certifieringen för pannskötare som Arbetsmiljöverket hittat på att vi ska ha trots utbildning och erfarenhet i yrket.
Den ska man väl få via sin arbetsplats kan jag tycka? Det är galet många som måste vara certifierade väldigt snart så jag gissar att det blir svårt att ha certifiering som krav INNAN anställning än.
 
Parkeringsvakt kanske? Har ingen aning om lönenivå dock. Väktare brukar väl vara internutbildning till eller är det inte så längre? Hade en kompis som var det när hon var yngre då tror jag det var någon form av internutbildning iallafall.
 
Parkeringsvakt kanske? Har ingen aning om lönenivå dock. Väktare brukar väl vara internutbildning till eller är det inte så längre? Hade en kompis som var det när hon var yngre då tror jag det var någon form av internutbildning iallafall.
Lite OT kanske? Men TS ville ju delvis byta jobb för att hen inte trivs på sitt nuvarande och jag funderar på om det finns NÅN som trivs som parkeringsvakt? Det måste ju vara ett av de sämsta jobben i landet och då enbart på grund av fyfan vad skit man läre få ta dagligen av människor som inte fattar att du bara gör ditt jobb och inte är ute efter att personligen sätta dit folk..
 
Lite OT kanske? Men TS ville ju delvis byta jobb för att hen inte trivs på sitt nuvarande och jag funderar på om det finns NÅN som trivs som parkeringsvakt? Det måste ju vara ett av de sämsta jobben i landet och då enbart på grund av fyfan vad skit man läre få ta dagligen av människor som inte fattar att du bara gör ditt jobb och inte är ute efter att personligen sätta dit folk..


TS efterfågade ett rörligt jobb som inte kräver utbildning. Så jag svarade bara på frågan. Sen får ju TS själv göra en värdering av de förslag hen får det är ju inte upp till någon annan att bestämma vad TS ska tycka eller tänka om de olika förslagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
779
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 949
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 829
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp