Jobba 8-17

Jag har alltid jobbat skift tills för drygt ett halvår sen. Vantrivs fruktansvärt med att jobba dagtid trots att jag tyvärr var tvungen att ta bort min häst i höstas och alltså är hästlös för tillfället.
Nu ska jag dock byta jobb så jag får tillbaka mina skifttider. När jag har landat där blir det även en ny häst!
 
Hej!

Jag jobbar 9-18, kan flexa nån timme. Har 1 timme till jobbet och 1 timme till hästen (och sen 1 timme från hästen och hem). Mycket åkande blir det. Oftast är jag i stallet 18.30 och hemma igen vid 21. Önskar att jag kunde hitta ett stall närmare hemma, men än så länge har jag inte hittat nåt som funkar med min tjejs speciella krav :-(.

Jag har inga problem att rida i mörker, gillar det rätt mycket, bara på med pannlampa och iväg, hade jag inte haft den inställningen hade det nog varit betydligt jobbigare för det är verkligen inte ofta jag rider i ljus.

/Lavinia
 
Jag har alltid jobbat natt eller skift, sällan/aldrig raka veckor och 8-17. Kommer jobba så framöver (med viss flex - tror jag och vill försöka få ihop så jag kan jobba till 16 de dagar jag ska till hästen). Så hur gör ni hästmänniskor som jobbar så? Låter otroligt tungt att få ihop det, men jag antar att det går.

Hästen går på lösdrift, har en dag i veckan som jag måste till stallet och var sjätte söndag. Hästen kan gå och såsa till dödagar utan att må alls illa, men jag vill rida henne ca fem dagar vecka.

Några tips och trix?

Vad är problemet undrar jag? :p

När jag jobbade 9-18 varje vardag så hade jag medryttare 1-2 dagar i veckan (= du har lösdrift och kan låta hästen vila istället) och övriga dagar var det bara att jobba på i stallet och se till att det inte blev natt.

Vi lagade mat (inga långkok, gärna färdigt och infryst) och åt direkt efter jobbet, så jag var i stallet vid 19.30, mockade (behöver ju inte du göra) och red korta men effektiva pass innan ridhuset stängde kl. 21, eller möjligen den där 40-minutersrundan som åtminstone partivis har gatubelysning.
Fördelen med att vara så sen till stallet var att jag var oftast helt ensam, och då går ju allt mycket fortare än om man skall samsas flera personer.:)

Långa dressyrpassen, konditionspassen och långa skogsturerna förlades till helgerna, och medryttarens uppgift var i huvudsak att rida ut hästen i veckan när jag inte hann.

Man får strunta i att såsa i soffan när man kommer hem (som jag gör just nu, nuförtiden när jag är hemma 16.20 och har hästen på lösdrift. ;)) och ta det efter 22 på kvällen.
 
Jag har senaste snart 6 åren jobbat raka veckor och haft häst( fram tills för några dagar sedan, nu är hon såld, men inte pga mina raka veckor utan pga att jag vill kunna och ha råd med annat).
Kolla upp vad ni har för flexavtal, nu har jag visserligen bara 20 min mellan jobb-stall-hem men har försökt rida ut morgontid 1 dag/vecka. Då var jag klar i stallet runt 8 och kunde komma till jobbet 8.30 snabbduschad (duschade på jobbet, bytte om i stallet).
Jag har även gjort så under vintrarna att jag lagt 2 10-timmars dagar/vecka då hästen fått vila och därför kunnat sluta hyfsat tidigt de andra dagarna.
Hade aldrig pallat att åka hem och byta om/äta mellan jobb och stall, känns som värdelöst tidsspill utan jag har alltid åkt direkt. Iom att du har lösdrift är det ju eg bara ridningen du måste hinna med antar jag.
Jag tyckte inte att tiden på vardagarna var det jobbiga utan mer den sammanlagda tiden.
 
Tackolov jobbar jag skift, hade aldrig orkat med nåt annat då jag aldrig haft möjlighet att ha häst nära inpå hemmet. Nu har jag bara 5 km men står ju inhyrd och kan liksom inte åka en vända för att mocka innan jobbet och sen rida efter... Hade jag haft hästen hemma hade jag lätt delat upp det.
De veckor jag jobbar 7-16 så åker jag direkt till stallet efter jobbet. Det blir min rutin de veckorna helt enkelt, och de flesta gör ju inte det vilket innebär att jag slipper trängas med alla som kommer inramlandes 17-18 för då är jag redan ute och rider... mkt effektivt bara det att slippa vänta på grepar, kärror, spolspilta...
Numera har jag hästen på lösdrift i samma stall, vilket gör at jag slipper lägga tid på mockning, foderfix osv. Det sparar mkt tid och framförallt ork.
 
Jag har aldrig jobbat annat än kontorstider så det är det normala för mig. Har kunnat flexa så mycket som jag vill men med relativt mycket övertid och 45 min resväg blir det väldigt sällan jag är hemma tidigt ändå.

Har hästarna hemma men gör i princip alltid allt på kvällen. På morgonen blir det minsta möjliga - fodring och utsläpp. Visst blir det perioder på vintern när jag rider mindre, oftast när vädret är trist och underlaget dåligt, men vet inte om det hade gjort så stor skillnad med andra arbetstider för min del.
 
Jag tycker det är möjligt. finns för och nackdelar med allt.
Fördelen är att kunna vara med på helgkurser/kvällar etc.
enda jag tycker att man missar är att titta på tv-program på kvällarna... typ..:p :D

Men man jobbar väl sällan alla helger och kvällar?
Det är iaf inte något problem för mig med mitt jobb :)
 
@Gimlan det bästa rådet jag kan ge är att äta middag på jobbet, du spar tid och får samtidigt energi igen för att orka ta itu med stallsysslorna direkt.
Skaffar du en bra pannlampa och har hyfsat bilfritt på ridvägarna tycker inte jag det är några problem att rida ut fastän det är mörkt.
Bestäm dig i förväg vilka dagar som är bra att rida och när det är bra att lägga extra tid på skötseln. Tycker det är bättre att exempelvis att mocka ordentligt 1- 2 dag i veckan och strö rikligt för att kunna snabbmocka de andra dagarna.
Att vissa dagar är det skönt att veta att man är hemma tidigt och andra är det skönt att veta att idag så är "slapp dag" och jag kan gå runt och prata med stallkompisarna och pyssla om hästen lite extra.
Jag vände m.a.o. på det, att ridning är de dagar jag är hemma tidigt och så tar jag extra tid ibland för sysslorna och la extra tid på hästen.
 
@Gimlan det bästa rådet jag kan ge är att äta middag på jobbet, du spar tid och får samtidigt energi igen för att orka ta itu med stallsysslorna direkt.
Skaffar du en bra pannlampa och har hyfsat bilfritt på ridvägarna tycker inte jag det är några problem att rida ut fastän det är mörkt.
Bestäm dig i förväg vilka dagar som är bra att rida och när det är bra att lägga extra tid på skötseln. Tycker det är bättre att exempelvis att mocka ordentligt 1- 2 dag i veckan och strö rikligt för att kunna snabbmocka de andra dagarna.
Att vissa dagar är det skönt att veta att man är hemma tidigt och andra är det skönt att veta att idag så är "slapp dag" och jag kan gå runt och prata med stallkompisarna och pyssla om hästen lite extra.
Jag vände m.a.o. på det, att ridning är de dagar jag är hemma tidigt och så tar jag extra tid ibland för sysslorna och la extra tid på hästen.
Tack för konkreta tips och tänk :) Planen är mat i bilen på väg till stallet. (Jag är en småätare och äter just mat bara en gång om dagen, typ lunch.)

Har relativt stadsnära stall så det blir inte kolsvart, samt en cool häst så mörkerridning funkar fint (jag hatar pannlampa :P) +att vi har ridhus 200 meter från stallet. Men orkesmässigt låter det hårt att rida efter jobbet, har liksom aldrog behövt göra det förr :P men det låter ju som det går utan större bekymmer för väldigt många.
 
Ni som åker innan jobbet och börjar 08 när kommer ni till stallet då? ?? Vad säger stallägarna om de?
De stall jag stått i är inte glada att man kommer innan de morgonfodrat hästarna och efter de nattat.
Undantag är om man ska träna/tävla då får man morgonfodra när man kommer och natta när man går.

Tidsmässigt då? Jo

Tänkte för mig som har lösdrift tar stallet ca 2 timmar(ex restid) stressar jag och rider max 45 minuter 2 tim med restid och om jag stressade 2,5 när jag stod installad.
Börjar man 08 vill man ju va på jobbet iaf 0745 så om man ska hinna hem duscha och inte stressa ihjäl måste man ju va i stallet senast 05 på morgonen till å med 0430 om man har längre till stallet. Alltså gå upp 04 senast:crazy:

Imponerat måste jag säga!:eek:

Saker man kan göra för att få mer tid är ju att fixa kraftfoderburkar för hela veckan samt packa höpåsar för hela veckan på helgerna så gör jag funkar super spar ca 15 minuter om dagen.Många bäckar små.
Ev betala någon som mockar åt en Mån-Fredag

Framförallt se till att stå i ett stall där in och utsläpp morgonmat lunch nattning ingår i veckorna
Så skulle jag sluta 17 idag är jag hemma senast 20 men oftast 1930.

Nu jobbar jag skift och de är toppen för att ha häst..
Börjar 14 ena vecka och slutar 14 andra:D ledig varannan Fredag den vecka man jobbar kväll.
 
Jag har alltid jobbat natt eller skift, sällan/aldrig raka veckor och 8-17. Kommer jobba så framöver (med viss flex - tror jag och vill försöka få ihop så jag kan jobba till 16 de dagar jag ska till hästen). Så hur gör ni hästmänniskor som jobbar så? Låter otroligt tungt att få ihop det, men jag antar att det går.

Hästen går på lösdrift, har en dag i veckan som jag måste till stallet och var sjätte söndag. Hästen kan gå och såsa till dödagar utan att må alls illa, men jag vill rida henne ca fem dagar vecka.

Några tips och trix?

Ombyte med så du inte behöver åka hem innan stallet. Förbered mellanmål att äta i bilen/på tåget/bussen på väg till stallet.

8-17 låter som rena drömmen, hade jag jobbat så hade jag haft tid med minst tre hästar.

Jag jobbar betydligt mer (oftast ca 7.30-18 men ibland några timmar till), så känner att jag har svårt att hinna med att rida som jag vill och ta hand om allt i stallet. Köper all service som går så behöver bara rida, men med två hästar så blir det riktigt sena kvällar när jag rider båda ändå. Försöker tajma de riktigt långa dagarna på jobbet när medryttaren har den vuxna hästen och låter den unga vila dessa dagar.

Putsa och tvätta får anstå till helgerna, precis som foderinköp, höhämtning osv. Sova får också anstå till helgen. ;)
 
Tack för konkreta tips och tänk :) Planen är mat i bilen på väg till stallet. (Jag är en småätare och äter just mat bara en gång om dagen, typ lunch.)

Har relativt stadsnära stall så det blir inte kolsvart, samt en cool häst så mörkerridning funkar fint (jag hatar pannlampa :P) +att vi har ridhus 200 meter från stallet. Men orkesmässigt låter det hårt att rida efter jobbet, har liksom aldrog behövt göra det förr :P men det låter ju som det går utan större bekymmer för väldigt många.
Jag har haft perioder där jag inte orkar, ibland så tar jobbet mycket på krafterna även om man är klar kl17.
Då får jag låta det bli en svacka (oftast är det just som tyngst i januari- februari innan det blir ljusare igen). Men just det här att åka ut till stallet i tid ändå. När man är där så upptäcker man att JA det ger en massa energi att både pyssla i stallet och att rida. :)
 
Jag har alltid jobbat kontorstider, det ar restiden som har varierat. Nar jag bodde i Stockholm hade jag hasten pa ett kollektivstall och akte direkt efter jobbet, tog kanske 45min att aka dit men bara 15min hem sedan. Jag hade medryttare ett par dagar i veckan for att kunna jobba over och fa tid till annat. Var hemma fran stallet ca kl 20 de flesta dagar.

Nar jag jobbade i London men bodde lite utanfor hade jag tva hastar, ingen medryttare, stallet (egen skotsel sa inte kollektivt eller sa) 5min hemifran men 1.5h pendling till jobbet. Da var jag i stallet kl 5.30 och fodrade, mockade, slappte ut, sen hem och duschade och bytte om och sa tog jag 7.50 taget in till London (at frukost pa taget). Jobbade in lunchen.Var hemma ca 19.15 de flesta dagar och i stallet ca 19.30 for att ta in hastarna och rida. Hemma ca 21. Det var ratt tufft i langden. Jag gjorde det i nagra ar men bytte sedan jobb for att fa narmare.
Sedan fick jag rad med fullskotsel och plotsligt hade jag massor av tid!!

Jag vill helst inte bo langre an 15min med bil fran stallet, just for att kunna ta mig dit snabbt om det skulle handa nagonting. Jobbet ar mycket mer forutsagbart sa dar kan restiden vara langre, dessutom kan man ju jobba samtidigt om man aker kollektivtrafik....
 
Men orkesmässigt låter det hårt att rida efter jobbet, har liksom aldrog behövt göra det förr :P men det låter ju som det går utan större bekymmer för väldigt många.

Just den biten ser jag mest som en fördel faktiskt. Visst kan man vara trött efter en lång dag på jobbet men när man väl kommer ut till stallet känns det för det mesta skönt ändå. Det är ofta välbehövligt att rensa lite tankar och arbeta mer med kroppen så jag tycker det är bra att ha något som tvingar ut mig så att jag inte bara slänger mig på soffan när jag kommer hem och blir kvar där.

Men det ska väl tilläggas att jag har kontorsjobb och inget arbete som är fysiskt utmattande, då kan jag tänka mig att det blir skillnad. Jag är ju mest trött i huvudet och då funkar det bra att ladda om och göra något helt annat :)
 
Jag jobbar också 8-17, har 3 hästar. Försöker åka hemifrån senast 18.30, då det tar 3,5-4 timmar varje kväll, hinner ändå jag inte med så mycket som jag vill. Har de på 2 olika ställen, med kort bilfärd emellan. Oftast så trött efter jobb så jag cyklar hem först, fixa till något att äta, och umgås m familjen. Sambon, som är morgonpigg, har oftast gått och lagt sig när jag kommit hem från stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 658
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 259
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp