Jobba hel- eller deltid

sthu

Trådstartare
Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?

Kan din man ersätta dig för i alla fall pension eller liknande? Jag hade nog inte gått ned i tid och förlorat inkomst på längre sikt om inte min man gjorde samma sak eller ersatte mig..
Jag har högre pension enligt prognos än honom, trots färre år i arbetslivet. Ganska mycket högre, även om jag stimulerar en lägre inkomst.

Jag har högre pension enligt prognos än honom, trots färre år i arbetslivet. Ganska mycket högre, även om jag stimulerar en lägre inkomst.
Hade nog velat bli ersatt ändå. Man vet ju aldrig vad som händer :)
Hur ser möjligheterna ut att få upp timmarna till heltid igen om det behövs?

Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?

Så länge du har barn under åtta år kan inte organisationen neka dig att gå ner i tid. Det är en laglig rättighet du har.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/forkortning-av-arbetstid-smabarnsforaldrar

Kanske kan ni fundera på om bägge föräldrarna ska gå ner i typ 10 procent var? För att fördela lägre pension rättvist och att båda får mer tid med familjen?

Problemet är ju om något händer så du tex blir långtidssjukskriven. Eller ännu värre blir permanent arbetsoförmögen. För din SGI kommer ju räknas på din 80%-iga inkomst. Överlever ekonomin det? Klarar du det som ensamstående osv?

Sådana faktorer är lätt att glömma för man tänker ju att man kommer att jobba, ha möjlighet att jobba mer om man vill/det krävs osv. Men bilden kan ändras blixtsnabbt. Och då påverkas både ekonomin här och nu och på sikt

Hade nog velat bli ersatt ändå. Man vet ju aldrig vad som händer :)
Hur ser möjligheterna ut att få upp timmarna till heltid igen om det behövs?
Det är inga problem att gå tillbaka till heltid. Det handlar förmodligen bara om småbarnsåren, sen blir det heltid igen.

Jag tycker det jobba avigt att han, som har lägre pension och lön än mig, ska ersätta att jag vill gå ner i tid? Han jobbar inte heller heltid för den delen (personlig assistent med kocko schema).

Min spontana känsla är som @Lilla skriver, absolut deltid om möjligheten finns. Vi har inget enormt ekonomiskt svängrum, men vi klarar oss.

Men barnet är väl såpass litet att det är föräldraledig du kan vara väl? Även om dagarna med ersättning från FK är slut så har du ju rätt att gå ner i tid väl? Och upp igen när du vill.

Om ni har möjlighet så skulle jag säga att det är mycket värt med tiden.

Men fundera även på om ni har råd till eget pensionsspar till dig, även om mannen tjänar sämre än du och förväntas få lägre pension. Det är trots allt du som avstår lön och pension till förmån för familjen. Om mannen gör detsamma så är det såklart bra om ni kan pensionsspara till båda.

Problemet är ju om något händer så du tex blir långtidssjukskriven. Eller ännu värre blir permanent arbetsoförmögen. För din SGI kommer ju räknas på din 80%-iga inkomst. Överlever ekonomin det? Klarar du det som ensamstående osv?

Sådana faktorer är lätt att glömma för man tänker ju att man kommer att jobba, ha möjlighet att jobba mer om man vill/det krävs osv. Men bilden kan ändras blixtsnabbt. Och då påverkas både ekonomin här och nu och på sikt
Ja, det där med sgi har jag tänkt på med.
Samtidigt har jag aldrig haft så bra lön som nu, även deltid räknat. Så så länge jag är kvar på jobbet tror jag det är lugnt. Och med tanke på att jag jobbar i kommunen, med arbetsuppgifter som aldrig tar slut och i en bransch med lite brist på folk (åtminstone i våra krokar) tror jag inte att jag kommer bli uppsagd utan vidare.
Men det är klart, skulle det hända något drastiskt som gör att jag inte kan jobba alls, då blir det svårt. Men det blir det även om jag jobbat heltid tänker jag..

Som ensamstående skulle jag få ändra mitt liv rätt radikalt. Men mest på grund av ork, inte ekonomi.

Jag har gått ner i arbetstid trots att jag är ensam att försörja mig och att det helt klart landar mig på kanten ekonomiskt. Det är väldigt mycket värt att ha ork att inte bara springa i ekorrhjulet.

Nu har jag ju begränsad ork pga sjukdom, men jag hade med största sannolikhet resonerar likadant om det var småbarnstid det gällde. Livet är för kort för att bara jobba, och vissa delar av livet är tiden faktiskt lite mer värd än under andra perioder.

(Jag har också ett jobb där jag kan gå tillbaka till heltid med en månads varsel om jag vill, så det är inte ett permanent beslut. Och även om det är markant mindre pengar ut för mig så tjänar jag rent krasst mer än vad väldigt många kvinnor gör på 100%.)

Men barnet är väl såpass litet att det är föräldraledig du kan vara väl? Även om dagarna med ersättning från FK är slut så har du ju rätt att gå ner i tid väl? Och upp igen när du vill.

Om ni har möjlighet så skulle jag säga att det är mycket värt med tiden.

Men fundera även på om ni har råd till eget pensionsspar till dig, även om mannen tjänar sämre än du och förväntas få lägre pension. Det är trots allt du som avstår lön och pension till förmån för familjen. Om mannen gör detsamma så är det såklart bra om ni kan pensionsspara till båda.
Jag har ett privat sparande, som är "bara mitt".

Ungen är ett år precis nu. Jag tror inte jag kan vara föräldraledig med ersättning längre?
Gå upp och ner i tid är din fast inga problem från verksamhetens sida. Mycket flexibelt jobb.

Det är inga problem att gå tillbaka till heltid. Det handlar förmodligen bara om småbarnsåren, sen blir det heltid igen.

Jag tycker det jobba avigt att han, som har lägre pension och lön än mig, ska ersätta att jag vill gå ner i tid? Han jobbar inte heller heltid för den delen (personlig assistent med kocko schema).

Min spontana känsla är som @Lilla skriver, absolut deltid om möjligheten finns. Vi har inget enormt ekonomiskt svängrum, men vi klarar oss.
Men om du tar mer av familjens måsten för att du "ändå är hemma" tycker jag det är vettigt att ersätta för förlorad inkomst även om han tjänar mindre. Du jobbar ju liksom fortfarande även om du inte lönearbetar. Tänker att det generellt är kvinnor som tar mer vabb, husarbete och liknande framförallt om det är smidigt att sånt läggs på din lediga dag (minus vabb) medan han inte får någon förlorad inkomst alls.

Det är ju ganska jobbigt att ha ett litet barn. Mycket passande och nätterna kan vara sådär, även om barnet är såpass stort att det går på förskolan.
Klart du ska gå ner i tid om ni har möjlighet till det. Funkar det inte, kan du ju alltid gå upp i tid igen.
Haft en kollega som gjort så i perioder.

Dock är jag stark förespråkare för att båda ska gå ner i tid i så fall. Tex du 90% och han 90%. Allt för jämställdheten.

Jag har gått ner i arbetstid trots att jag är ensam att försörja mig och att det helt klart landar mig på kanten ekonomiskt. Det är väldigt mycket värt att ha ork att inte bara springa i ekorrhjulet.

Nu har jag ju begränsad ork pga sjukdom, men jag hade med största sannolikhet resonerar likadant om det var småbarnstid det gällde. Livet är för kort för att bara jobba, och vissa delar av livet är tiden faktiskt lite mer värd än under andra perioder.
Precis så tänker jag med. Tid är mycket värt, speciellt med en liten knodd hemma.
Men samtidigt vill jag inte hamna i nån ekonomisk knipa liksom..

Jag har ett privat sparande, som är "bara mitt".

Ungen är ett år precis nu. Jag tror inte jag kan vara föräldraledig med ersättning längre?
Gå upp och ner i tid är din fast inga problem från verksamhetens sida. Mycket flexibelt jobb.
Föräldraledig med ersättning beror väl på hur många dagar ni tagit ut? Nu är det länge sen jag var f-ledig men då fick man ta ut dagar mycket längre än första året.

Bra med eget spar!

Men om du tar mer av familjens måsten för att du "ändå är hemma" tycker jag det är vettigt att ersätta för förlorad inkomst även om han tjänar mindre. Du jobbar ju liksom fortfarande även om du inte lönearbetar. Tänker att det generellt är kvinnor som tar mer vabb, husarbete och liknande framförallt om det är smidigt att sånt läggs på din lediga dag (minus vabb) medan han inte får någon förlorad inkomst alls.
Oj, nej så är det verkligen inte! Det är snarare maken som sköter allt utom matlagning. Det är nog oftare vi lägger allt på hans lediga dagar, och jag är just ledig.

Föräldraledig med ersättning beror väl på hur många dagar ni tagit ut? Nu är det länge sen jag var f-ledig men då fick man ta ut dagar mycket längre än första året.

Bra med eget spar!
Jo man får ta ut så länge dagar finns i princip, men det var nåt när barnet fyllt ett år. Jag minns inte exakt hur det var, bara att jag tyckte det var rörigt..

Jo man får ta ut så länge dagar finns i princip, men det var nåt när barnet fyllt ett år. Jag minns inte exakt hur det var, bara att jag tyckte det var rörigt..
In och läs 😊
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/foraldrapenning

Du får ta ut f-penning till barnet fyller 12, om ni har dagar kvar. Ledig utan ersättning regleras av föräldraledigheten, men troligtvis har ni ett kollektivavtal som är bättre med tanke på att du jobbar i kommun.

Ja, det där med sgi har jag tänkt på med.
Samtidigt har jag aldrig haft så bra lön som nu, även deltid räknat. Så så länge jag är kvar på jobbet tror jag det är lugnt. Och med tanke på att jag jobbar i kommunen, med arbetsuppgifter som aldrig tar slut och i en bransch med lite brist på folk (åtminstone i våra krokar) tror jag inte att jag kommer bli uppsagd utan vidare.
Men det är klart, skulle det hända något drastiskt som gör att jag inte kan jobba alls, då blir det svårt. Men det blir det även om jag jobbat heltid tänker jag..

Som ensamstående skulle jag få ändra mitt liv rätt radikalt. Men mest på grund av ork, inte ekonomi.
Jag tänkte inte så mycket på uppsagd som långtidssjuk/skadad. Dvs att inkomsten blir sjukpenning eller än värre sjukersättning. Precis som du skriver så slår det hårt oavsett, men många som jobbar deltid har inte tänkt på just hur hårt det slår när inkomsten plötsligt är nere mot hälften av heltidslönen. Och man kan inte påverka den längre.

Men är du bara medveten, får runt ekonomin osv så tycker jag absolut du ska gå ner i tid om du har möjlighet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Rosett
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 250
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka