Jobba hel- eller deltid

Bukefalos 30 år!

För mig är tid med familjen ovärderligt och om jag har ekonomiska förutsättningar hade jag valt att vara hemma den där extra dagen. Kan en medelväg vara att vara ledig varannan fredag? Dvs jobba 90%. Det gjorde jag under en längre period. Jag hade visserligen inga barn då, men den där lediga dagen varannan vecka gjorde mycket för välmåendet och orken, men var för mig så lite skillnad ekonomiskt mot heltid att det inte kändes som en uppoffring.
Det var ju en bra idé! Ska ta upp det med chefen om det är ett alternativ.

Ett par relaterade frågor, hoppas det är ok att jag lånar din tråd @sthu

Jag tycker detta med föräldraledighet och föräldrapenning och SGI och allt vad det heter är rätt krångligt. Jag har kanske t om ställt frågorna förut och glömt svaren, sorry.

1a. Jag jobbade 80% innan jag gick hem, kan jag alltså gå ner 25% till då till 55% när jag kommer tillbaka från min första sammanhängande föräldraledighet? Alltså har jag rätt till det när jag har en småtting? Eller gäller det bara ner från 100%?
1b, Får man göra det fast man har föräldradagar kvar, det måste man väl få?

2. Man får ju vara hemma helt ledig tills bäbisen är 18 mån utan att ta fl, men då förlorar man väl hela sin SGI (efter 12 mån)? Eller missar jag nåt?

3a. Jag har semester sparad som jag har tänkt ta ut, men hur var det med den, jag förlorar väl inte SGI när jag tar ut den (om jag gör det efter att han fyllt ett), det tror jag inte?
3b, Och hur hade ni gjort, ta den i en klump innan ni börjat jobba (handlar om ca 50 dagar) eller också portionera ut dem för att mjukstarta på jobbet?

Tack på förhand, tycker FK är jättekrångligt.

Jag tycker detta med föräldraledighet och föräldrapenning och SGI och allt vad det heter är rätt krångligt. Jag har kanske t om ställt frågorna förut och glömt svaren, sorry.

1a. Jag jobbade 80% innan jag gick hem, kan jag alltså gå ner 25% till då till 55% när jag kommer tillbaka från min första sammanhängande föräldraledighet? Alltså har jag rätt till det när jag har en småtting? Eller gäller det bara ner från 100%?

2. Man får ju vara hemma helt ledig tills bäbisen är 18 mån utan att ta fl, men då förlorar man väl hela sin SGI (efter 12 mån)? Eller missar jag nåt?

3a. Jag har semester sparad som jag har tänkt ta ut, men hur var det med den, jag förlorar väl inte SGI när jag tar ut den (om jag gör det efter att han fyllt ett), det tror jag inte?
3b, Och hur hade ni gjort, ta den i en klump innan ni börjat jobba (handlar om ca 50 dagar) eller också portionera ut dem för att mjukstarta på jobbet?

1a man har rätt att gå ner 25% av normal heltid står det. Fråga FK om det gäller även när man redan jobbar heltid. Men enligt Googles AI så gör det det.

1b. Jadå.

2. Ja, för att bevara SGI efter att barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 5 dagar i veckan om man jobbar heltid.

3.a Att ta ut semesterdagar är samma som att jobba när det gäller SGI om jag förstått det rätt.

3b Kolla med ditt jobb om du kan få spara semesterdagarna tills du är tillbaka efter FL. Eftersom man inte tjänar in nya semesterdagar när man är FL så låter en del företag en att spara fler än annars.

Lingon har redan svarat på lite så kompletterar.

1a jag tolkar lagen som att du har det. Man har rätt till arbetstidsförkortning mot normal arbetstid, men bäst är nog att kolla med arbetsgivaren.

2 ja man får vara ledig och om du inte tar fp i samma omfattning så minskas eller nollas din sgi. Du behöver ta för lika många dagar som du avstår arbete för stt behålla.

3a betald semester och förskottssemester nollar inte sgi, men om man har som "obetald semester" och får ersättningen i en klumpsumma så kan sgi påverkas enligt de svar jag fått från fk.

3b beror på hur det ser ut på ditt jobb. Man får inte spara dagar hur som helst, men som Lingon skriver kan man göra en överenskommelse med arbetsgivaren. Så om du har mycket dagar kvar kan du behöva ta ut en del innan nästa semesterår.

@starcraft och @Lingon tack 😊 jo alltså jag vill ta ut mina semesterdagar i år. Men jag hade tänkt förlänga min föräldraledighet med dem, men funderar på om jag hellre ska börja jobba liite tidigare, men ta typ 2-3 semesterdagar i veckan till att börja med?

Jag tänker som så att tiden med barnen när de är små kommer aldrig tillbaka. Mina barn är 12, 18 och 20 och är alla tre på olika sätt på väg ut i livet och bort från föräldrahemmet. Hur floskelaktigt det än låter så är de bara små en gång.

Jag har haft "lyxen" att vara hemma massor med barnen då jag är för sjuk för att jobba (fibromyalgi), och den enda ljusglimten i sjuk-mörkret är just att det ger och gett mig massor med tid med våra barn.

ag tänker som så att tiden med barnen när de är små kommer aldrig tillbaka. Mina barn är 12, 18 och 20 och är alla tre på olika sätt på väg ut i livet och bort från föräldrahemmet. Hur floskelaktigt det än låter så är de bara små en gång
Nä men precis. Jag vill vara med så mycket som möjligt.
Ta idag till exempel. Jag åkte till jobbet innan sonen vaknade, kom hem vid kvart över fyra och år middag ihop. Sen lite lek och mys en timme, efter det ville han sova. Då var klockan ungefär 18.

Så ser nästan alla mina jobbdagar ut. Jag får ungefär två timmar med sonen.

Nu jag jag nog bestämt mig för att jobba 80% ett år till. Kanske deltid ända tills han börjar förskoleklass.
Jag har funderat mycket på pension, SGI och inkomst. Men idag kände jag att nej, allt sånt är sekundärt ändå. Sonen är nummer ett i alla lägen, jag vill ha mer tid med honom.

@starcraft och @Lingon tack 😊 jo alltså jag vill ta ut mina semesterdagar i år. Men jag hade tänkt förlänga min föräldraledighet med dem, men funderar på om jag hellre ska börja jobba liite tidigare, men ta typ 2-3 semesterdagar i veckan till att börja med?
Det är värt att tänka på att arbetsgivaren har rätt att neka semester så inte säkert att de godkänner ett sånt upplägg. Och av den orsaken hade jag nog tagit ut semestern i klump i direkt anslutning till föräldraledigheten och sen i så fall tagit föräldraledigt 2-3 dagar i veckan som de inte kan neka/flytta på (om man söker om det i tid). Jag tog ut mina semesterdagar första tiden efter bebis var född så vi slapp ta dubbeldagar och kunde vara hemma tillsammans ett par månader utan att oroa oss för ekonomin.

Även utan kollektivavtal då det är reglerat i semesterlagen att 120 dagar FL är semestergrundande.

Det blir ju knappast fullt antal semesterdagar. Jag fick dispens att spara 20 dagar så jag hade gott om dagar att ta ut sen när min man var föräldraledig.

Det blir ju knappast fullt antal semesterdagar. Jag fick dispens att spara 20 dagar så jag hade gott om dagar att ta ut sen när min man var föräldraledig.
Jag förtydligade bara att 120 är enligt lag semestergrundande. Det är dessutom per arbetsgivare, så byter du jobb har du 120 nya semestergrundande dagar som föräldraledig.

Fullt antal beror på kollektivavtal, jag får t ex 365 FL-dagar som semestergrundande, och fick spara hela årets semester till nästa år. Så när min man blev föräldraledig hade jag plötsligt 2 års semesterdagar och några sparade sedan året innan min FL = över 70 dagar. De flesta har jag tagit ut nu dock, jag gillar semester.

Jag förtydligade bara att 120 är enligt lag semestergrundande. Det är dessutom per arbetsgivare, så byter du jobb har du 120 nya semestergrundande dagar som föräldraledig.

Fullt antal beror på kollektivavtal, jag får t ex 365 FL-dagar som semestergrundande, och fick spara hela årets semester till nästa år. Så när min man blev föräldraledig hade jag plötsligt 2 års semesterdagar och några sparade sedan året innan min FL = över 70 dagar. De flesta har jag tagit ut nu dock, jag gillar semester.

Jag ville bara belysa att det finns ett liv efter föräldraledigheten som kan vara bra att ha i tankarna så man inte blir överraskad sen.

Jag ville bara belysa att det finns ett liv efter föräldraledigheten som kan vara bra att ha i tankarna så man inte blir överraskad sen.
Det tror jag alla blivande föräldralediga vet, det är ett jäkla räknande och pysslande och planerande för år framöver. Ingen blir överraskad över att dagarna kommer ta slut.

Det tror jag alla blivande föräldralediga vet, det är ett jäkla räknande och pysslande och planerande för år framöver. Ingen blir överraskad över att dagarna kommer ta slut.
Är osäker på om det du skriver verkligen stämmer… Jag har förvånansvärt många (högutbildade och i övrigt vettiga om det nu spelar någon roll) kompisar som helt missat spara föräldradagar till framtida planeringsdagar och lov. Och som absolut hade haft ekonomiska möjligheter att spara dagar om de bara tänkt till. Men det har förstås väldigt lite med tråden att göra :)

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Drömmen om att få jobba hemma
  • Ej utnyttjad semester
  • Föräldrapenningstillägg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn